Bygga nytt, uppgradera och vänta, vad gör man? Budget 5-35k (förklaring finns)

Permalänk

Bygga nytt, uppgradera och vänta, vad gör man? Budget 5-35k (förklaring finns)

Hej!

Jag har i dagsläget en dinosaurie till stationär dator, specs:

  • GPU EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming

  • CPU Intel Core i5 2500K (OC till 4,2 GHz)

  • RAM Corsair 8GB (KIT) DDR3 1600MHz/1.5V/XMS3 (tror jag OCat stickorna med men minns ärligt inte)

  • MB MK MSI P67A-C45 Socket 1155, P67, ATX B3

  • PSU Fractal Design 650W Tesla/650W/80+

  • Systemdisk SSD 120GB A-Data SATA 2.5"

  • Lagringsdisk 3TB Toshiba 7200rpm 64MB

  • CPU-kylare Cooler Master Hyper 212 EVO

  • Burk Fractal Design Define R3

  • Skärm ASUS 27" Bildskärm TUF Gaming VG27AQ1A 170Hz WQHD - 1 ms (Den är 144Hz Native)

Jag har suttit och väntat och funderat på att köpa en ny burk egentligen sen 30xx lanserades. Jag var först inne på att köpa en ny burk när 10xx släpptes men insåg då att mitt behov täcktes av att enbart köpa nytt grafikkort och vänta till nästa generation. Sen när 30xx kom hade jag bestämt mig för att köpa nytt allt, sen gick allt som det gick och när det blev så omständigt att få tag på ett grafikkort så bestämde jag mig för att återigen vänta på bättre tider. Under tiden som jag väntade så har jag även lagt undan lite pengar varje månad för att ha pengar redo när det väl kommer till kritan.

Så nu sitter vi här, med en 10 år gammal CPU och ett nätagg som bara gudarna vet när det smäller, och ~35k pengar hopsparade.

Men egentligen är jag lika oviss nu som tidigare år på vad jag ska göra, grafikkortsmarknaden är fortfarande åt skogen, CPU och Mobos priserna är helt uppblåsta, nya generationer av allt är på gång, massa nya grejer som DDR5, GDDR6, en miljard kärnor i cpuerna osv osv.

Så min fråga är egentligen, vad gör man (och jag tror att fler känner samma)? Jag har som sagt pengar som räcker rätt långt, men för mig är det viktigt att kunna rättfärdiga mitt köp i form av att det täcker mina behov men inte går överstyr. Jag har tittat lite på AMD och Intels nya CPUer och man känner väl allmänt inte att man blev jätteimponerad, priserna lockar inte direkt heller. Vad jag känner finns det inte direkt någon möjlighet att uppgradera det jag har idag då egentligen allt förutom Chassit sjunger på sista versen (GPUn är fine men med en bättre CPU kommer det nog bli en flaskhals rätt snart, och i 1440p vet jag inte om 6 GB VRAM räcker?).

Mina krav är egentligen rätt låga, jag spelar inte jättemycket (5-7h/veckan, typ, ibland lite mer), det jag spelar är WoW (classic och retail) och LoL. Jag gillar Far Cry, men det senaste jag spelade (New Dawn) hade jag problem att ligga i 60 FPS på så de efter det har jag inte försökt mig på. Jag testade även Warfront vilket var roligt men min dator pallade inte av det. Jag har som sagt en 144 Hz 1440p skärm, vilket inte direkt används till sin fulla potential idag. Så jag vill kunna spela WoW och LoL på 144 FPS i 1440p på höga settings (inte jättekrävande), men även ha möjligheten att testa lite nyare spel såsom warfront och om det kommer något coolt framöver som ser spännande ut (PoE2? Diablo 4?), även här gärna i 144 FPS och 1440p men om man kan köra på High eller Med/High räcker det för mig.

Jag har i veckorna nu tittat på om man ska nöja sig med en "äldre" burk med typ Ryzen 5 5600X, ett 6600 XT, 32GB DDR4 RAM, en någorlunda M.2 disk och fortsätta vänta på bättre tider, eller om man ska fläska på direkt med något i stil med 13600K, Z690 Mobo (ska man i så fall gå direkt på DDR5-stickor? Vad jag läst är det inte direkt någon jätteprestanda i dagsläget?), en M.2 disk sen vänta på typ 4070 eller 4060. Hade jag verkligen fått välja mitt drömbygge skulle jag gärna vilja ha en mATX med vitt chassi och vattenkylning så den blir rätt diskret (tycker stationära datorer är rätt fula) och tystgående, så jag har även sneglat på något i den stilen men antar att jag då i så fall borde vänta på typ 4060 eller liknande? På grund av dessa funderingar och interna dialoger är min budget rätt spridd, jag skulle kunna lägga 5-10k på en mindre uppdatering om det är mest valuta för pengar, men det finns pengar för att gå rätt mycket högre om det är så att prestandan per krona faktiskt rättfärdigar det.

Jag har även läst nyheter från USA om att Radeon ska sänka priset på tidigare generations grafikkort när den kommande generationen kommer men vet inte om det redan skett eller om det inte kommer reflekteras så mycket här i Sverige?

Så vad tror ni, någon som har något bra tips eller råd eller är i samma situation?

Permalänk
Medlem

Jag tror att med de krav du har så hade du klarat dig bra med en last gen burk (Intel 12th gen AMD ryzen 5000) och (RTX 3000/AMD 6000). Kanske en begagnad sådan här på marknaden. Du kommer bra mycket billigare undan men även en fin burk som håller längre då de nya CPU har fler kärnor och GPU har DLSS/FSR.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Min åsikt är att du bör strunta i det nyaste. Du får en grym speldator för runt 18 000, vad sägs om detta t.ex.? Om du kan montera datorn själv kan jag dra ihop ett ännu mer prisvärt bygge.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9cAIAUkNoWEgwS9Dn0gJjbayxA8/shoopdawhoop

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Själv satt jag nyss med dator med liknande spec... Byggde 2011 med I5 2500K Spelar en del men tidigare endast i 1080 upplösning. Men har sedan ngt år sedan 2K och max 165Hz. Jag spelar aldrig de senaste spelen utan köper spel då de gått ner i pris så det kräver mindre av hårdvaran helt klart. Grafikkort har jag bytt så klart och det jag har nu är Sapphire RX 580 8Gb, återanvänds i nya burken än så länge. Men helt klart är grafikkortet nästa sak att uppgradera...
Jag slog i varje fall till för ett par månader sen då Inet hade en del erbjudanden. Jag landade på MSI B550-A Pro med Ryzen 5700X, 32Gb minne, 2Tb nvme m.2 ssd, Deepcool AK 400 kylare. Bytte också nätaggregat till ett Seasonic Focus GX 850W. Jag velade och var på väg att ångra mig på grund av att det kanske var korkat när detta var slutet på AM4 plattformen. Men med dessa priser och med handen på hjärtat så har jag inte behov av det senaste. Skulle inte kunna motivera merkostnaden så det kändes ändå rätt med mitt val.

missat info
Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag tror att med de krav du har så hade du klarat dig bra med en last gen burk (Intel 12th gen AMD ryzen 5000) och (RTX 3000/AMD 6000). Kanske en begagnad sådan här på marknaden. Du kommer bra mycket billigare undan men även en fin burk som håller längre då de nya CPU har fler kärnor och GPU har DLSS/FSR.

Tack för tipset, ska kolla begagnat!

Skrivet av Scarabeo:

Min åsikt är att du bör strunta i det nyaste. Du får en grym speldator för runt 18 000, vad sägs om detta t.ex.? Om du kan montera datorn själv kan jag dra ihop ett ännu mer prisvärt bygge.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9cAIAUkNoWEgwS9Dn0gJjbayxA8/shoopdawhoophttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/9cAIAUkNoWEgwS9Dn0gJjbayxA8/shoopdawhoop

Montering fixar jag själv, fråga gällande val av 5600 utan x, är den extra rödingen inte värd 'x'-et? Andra frågan, om man går på ett grafikkort i den prisklassen, tror du det lönar sig då att ta något i samma prisklass från 40xx/7000?

Skrivet av bikerrog:

Själv satt jag nyss med dator med liknande spec... Byggde 2011 med I5 2500K Spelar en del men tidigare endast i 1080 upplösning. Men har sedan ngt år sedan 2K och max 165Hz. Jag spelar aldrig de senaste spelen utan köper spel då de gått ner i pris så det kräver mindre av hårdvaran helt klart. Grafikkort har jag bytt så klart och det jag har nu är Sapphire RX 580 8Gb, återanvänds i nya burken än så länge. Men helt klart är grafikkortet nästa sak att uppgradera...
Jag slog i varje fall till för ett par månader sen då Inet hade en del erbjudanden. Jag landade på MSI B550-A Pro med Ryzen 5700X, 32Gb minne, 2Tb nvme m.2 ssd, Deepcool AK 400 kylare. Bytte också nätaggregat till ett Seasonic Focus GX 850W. Jag velade och var på väg att ångra mig på grund av att det kanske var korkat när detta var slutet på AM4 plattformen. Men med dessa priser och med handen på hjärtat så har jag inte behov av det senaste. Skulle inte kunna motivera merkostnaden så det kändes ändå rätt med mitt val.

Tror det lutar åt något liknande, tack för input.

Generell diskussion, gällan RAM-minnen, är Hz och CL något man ens tittar på nu eller är 3200/3600 och CL18/CL16 så pass nära varandra eller hur tänker man?
Och gällande M.2-diskar, får man ut något av dom här senare generationerna som ligger på 7/6 läs/skriv eller är det något som knappt ens kan användas i spel pga andra flaskhalsar? Mer än att man startar spelet 0,1 sekund snabbare liksom.

Permalänk
Medlem

Skulle tro att de nya grafikkorten blir mycket dyrare för NVIDIA och AMD vill ju sälja av den gamla generationen också.

Du har rätt i att 3200 MHz CL16 och 3600 MHz CL18 är extremt nära varandra.

Snabbare SSD-enheter ger inte mycket i dagsläget men kan komma att göra det i och med DirectStorage och skillnaden är bara 300 kr jämfört med den billigaste.

Så här kan ett bygge se ut om man bygger själv.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Det är ju inte förbjudet att uppgradera delvis.

Varför inte uppgradera allt förutom grafikkortet och vänta lite på recensioner, eventuella prissänkningar osv.

Man kommer ju väldigt långt idag på både i5'or och r5'or, men visst, 5800x, 12700(utan K) ligger ju väldigt nära prismässigt idag. Värt att ta sig en funderare över i varje fall.

Permalänk
Medlem

Vänta på recensionerna på nya grafikkorten och kolla hur mycket de påverkar nuvarande generation.

Permalänk
Medlem

Hade väntat på AMD släppt sin gpu:er och Intel sina cpu:er och reviews på samtliga är ute för att göra några val.
Om du nu skall köpa nya minne så är det väl lika bra att titta på en plattform med DDR5 som går att uppgradera med längst vägen.

Med det sagt så pratar vi tidigast slutet på november.

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Skrivet av hypermode:

Vänta på recensionerna på nya grafikkorten och kolla hur mycket de påverkar nuvarande generation.

Skrivet av roo:

Hade väntat på AMD släppt sin gpu:er och Intel sina cpu:er och reviews på samtliga är ute för att göra några val.
Om du nu skall köpa nya minne så är det väl lika bra att titta på en plattform med DDR5 som går att uppgradera med längst vägen.

Med det sagt så pratar vi tidigast slutet på november.

Det är inte jättebrottom då jag är mitt i en flytt och därmed inte kommer spela så mycket i alla fall tills början av november, men efter det kommer jag nog vilja uppgradera, men slutet av november kan jag nog hålla ut till... Man hoppas ju bara att tillgången inte blir låg som vid lanseringen av 30xx.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Det är ju inte förbjudet att uppgradera delvis.

Varför inte uppgradera allt förutom grafikkortet och vänta lite på recensioner, eventuella prissänkningar osv.

Man kommer ju väldigt långt idag på både i5'or och r5'or, men visst, 5800x, 12700(utan K) ligger ju väldigt nära prismässigt idag. Värt att ta sig en funderare över i varje fall.

5700X är mycket mer prisvärd än 5800X, precis som 5600 är mot 5600X. I övrigt håller jag med.

Har man is i magen kan man dock vänta tills X3D CPU'erna kommer i januari och antingen hoppa på AM5 tåget då, eller köpa prissänkt 5800X3D.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

5700X är mycket mer prisvärd än 5800X, precis som 5600 är mot 5600X. I övrigt håller jag med.

Har man is i magen kan man dock vänta tills X3D CPU'erna kommer i januari och antingen hoppa på AM5 tåget då, eller köpa prissänkt 5800X3D.

Stämmer såklart, men det är väl typ 4-500 hundra som skiljer inte som att gå upp på X3D som kostar nästan 2000 mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Stämmer såklart, men det är väl typ 4-500 hundra som skiljer inte som att gå upp på X3D som kostar nästan 2000 mer.

Ja.
5600 1990:-
5600X 2490:- (+500:-)
5700X 2890:-
5800X 3490:- (+600:-)
5800X3D 5349:-( 5190:- på Proshop och gick på rea hos Komplett för 3699:- under bonanzan)
En rea på 3699:- är inte osannolik att det återkommer i samband med släppet av Zen4X3D i januari.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Ska bli spännande att se vilken prisutveckling hårdvara får det kommande året, massor av nysläpp som över tid kommer att minska i inköpspris men det känns som äldre plattformar som AM4 Ryzen 5xxx kommer att öka något i pris i takt med att de blir färre på hyllorna alternativt är det från AMDs sida en medveten strategi att minska gapet mellan AM4 och AM5. För ca en vecka sedan kunde man kamma hem en Ryzen 5 5600x för samma pris som en 5600 icke x, idag kostar en 5600x från 2500kr och uppåt. Är man på jakt efter en 5600 cpu är ju icke x alternativet en självklarhet när det skiljer 500kr. Tyvärr har jag dålig koll på prisutvecklingen av intels 12:e generation men det finns säkert någon som läser tråden som kan fylla i När det gäller grafikkort kan man kanske göra klipp OM nVidia och AMD blir tillräckligt stressade av eventuella överlager av nVidias 3xxx serie samt AMDs 6xxx serie. Intels gpuer känns svårare att motivera ett köp av, särskilt om man spelar lite äldre titlar, sitter man däremot mycket med vissa directX 12 eller Vulkan spel och eller vissa nyttolaster kan de vara väl värda. Själv la jag en order på en Ryzen 5600 till en bekant då det i hans fall kommer att bli en stor uppgradering, han sitter på en 2 kärnig intel 10: gen idag, spelar mest plattformsspel och arbetar lite i Blender samt är fattig student. GPU får han uppgradera senare, sidgraderade hans 1050 (icke ti) till ett gtx 970 jag hade liggande, bör ge lite bättre prestanda i spel, får se hur länge nVidia kommer släppa drivrutiner. Han kommer nog uppgradera GPU om ca ett år.

Nvidia 4090 verkar överlag ge en rejäl skjuts i de flesta titlar där man INTE springer i en cpu flaskhals, dvs vissa 1440 spel och de flesta 4k spel. Får se om det sprider sig vidare ner i modellerna och vilket pris de kommer att hamna på.

Ursäkta svamlet...

Glhf!