Disney, Viaplay och Discovery kräver att EU stoppar streamingpirater

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att man egentligen vill stoppa livesändningar med tanke på hur svårt många av dagens streamingleverantörer verkar ha att inte ligga 1-2 minuter efter live i sina egna sändningar?

Permalänk
Medlem

Jag streamar inte någonting alls, varken video eller spel. Ser inte på film eller serier alls om jag ska vara helt ärlig, så detta berör inte mitt användande om de inte menar de få gånger jag startar upp youtube när jag felsöker nån specifik maskin. Finns otroligt duktiga människor som lägger upp sånt. Har nog inte sett en film sedan jag köpte Ivanhoe på DVD, och med tvserier så såg jag senast tintins äventyr (jag älskar Thomas Bolmes tolkning av tintin's röst), kan nog ha varit 2008 eller däromkring.
Äger inte ens en TV och har så aldrig gjort.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av druwan:

Värst är ju när man betalar för tjänsterna som väljer att inte släppa avsnitten samtidigt som i USA, utan att man behöver vänta i veckor / månader för att få se i tjänsten.

Netflix är duktiga på sånt. Jag är en sån där som avnjuter koreanska draman. De kan ha varit färdig-sända och med engelsk text i typ en månad på netflix på andra ställen i världen innan första avsnittet släpps i Sverige, med "nytt avsnitt varje vecka!" så det kan ta 2-3 månader innan sista avsnittet blir tillängligt i Sverige från dess att det serien har varit fullt tillgänglig på netflix i andra delar av världen. Detta även med sånt som netflix har skapat.

Permalänk
Medlem

Dom kanske ska gå ihop och skapa en vettig streamingtjänst som faktiskt har allting på den dessutom inte region restriktioner. istället, de är ju trots allt där problemet ligger. Spotify löste de här problemet för längesen så då borde dom här företagen också kunna lyckas.

Permalänk
Medlem

Oj, vad händer börjar tv bolaget inse att man inte kan ta betalt för skit som ingen vill se. Eller ja just de dem förstår inte att det är skit som dem visar.

Pracka på en massa kanaler som ingen vill se och dem stackarna som verkligen vill se en viss sport blir det hutlöst dyrt. Ge det nått år så kommer ingen att köpa laglig tv

Permalänk

Har Netflix, Viaplay, discovery, HBO, Prime och cmore

ÄNDÅ laddar jag oftast ner filmerna jag vill se, för dom finns inte hos någon...

Vafan är det frågan om?

Permalänk
Medlem

En vettig stor streamingtjänst istället för 150 olika kanske vore något istället dom borde fila på?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Det är väldigt många, i synnerhet här, som inte har insikten att olovligt tillskansa sig digitalt innehåll som de inte har rätt till är en negativ påverkan på resultatet för företaget. Man glömmer också bort att man gör en olovlig handling och försöker motivera det med att någon annan ändå har fina marginaler.

Jo, det tror jag att "man" är medveten om. Men man bryr sig inte för att gratis är gott helt enkelt.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem

Nästa steg: Stoppa ägandet av dina pengar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik11:

Ja. Spotify erbjuder ju nästan all musik man kan tänkas vilja lyssna på, och priset 109 kr/mån svider inte så mycket, även om man knappt lyssnar på musik någon månad.

Där är inte tv-branschen riktigt ännu.

Lite skillnad på musik och videomaterial dock. Musik lyssnar man på flera gånger och ofta så det blir utan tvekan värt det att betala en dryg hundring. Videomaterial kollar man på en gång (i stort sett) så det kan man ju liksom lika gärna välja en gratisvariant av.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Har Netflix, Viaplay, discovery, HBO, Prime och cmore

ÄNDÅ laddar jag oftast ner filmerna jag vill se, för dom finns inte hos någon...

Vafan är det frågan om?

Se på de som TV-kanaler så förstår du. Du slutade inte hyra/köpa serier och film på 90-talet bara för att du hade TV1000 eller Canal+.

Permalänk
Medlem

Disney själva har ju inte ens gamla nalle puh!?! Orka ha 5 tjänster som ändå inte innehåller det vi vill ha…

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Disney själva har ju inte ens gamla nalle puh!?! Orka ha 5 tjänster som ändå inte innehåller det vi vill ha…

Eftersom det säkert har med rättigheter att göra så är det en stor nackdel att vi inte bara kan få digitala köp utan teknisk åtgärd som upphovsrättslagen kallar det för grejerna de inte vill ge ut på Blu-ray eller Ultra HD Blu-ray. Har vi nya sätt att se grejerna längre fram är det bara att koda om det om det hade varit utan DRM.

Ett GOG för film helt enkelt.

Jo jag vet att Headweb försökte.

Permalänk
Medlem

Mest irriterande är att man inte kan skräddarsy sina prenumerationer så bra. Jag ser i stort sett bara på sport när jag ser på TV men nää måste ha allt annat mög för att få tillgång till sporten.

Permalänk
Medlem

Det är så ironiskt att piratkopior oftast är bättre kvalitet och service.
Jag menar t ex om man tankar bluray rippar i mkv som är transcodade till säg 15gig. istället för orginal 50 gig.
Eller om man så vill köra direkta bluray remux (50gig) o köra orginalkvalite.
O sen sätter man upp en jellyfin server.
Då har man ju en bättre serivce än netflix, disney+ osv bla bla tillsammans.
4K om man så vill.
Och det är smidigare o välja film än o stå o välja bland sina bluray skivor o sen ta skivan o hoppas den inte är repig o sätta den i sin spelare osv.
Nä mediabolagen lär sig aldrig. Så mycket restriktioner på regioner o kvalitet o annat skit.
O man behöver 10 tjänster för att se allt man vill. För ingen vill samarbeta o göra gemensam tjänst o dela på intäkterna beroende på vad som tittas mest på o så.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Skrivet av Fulci:

Viaplay kan suga purjolök med sina ockerpriser och monopolförsök.

Och sitt urusla utbud, standardabonnemang ger liksom TV-serier daterade minst 10 år tillbaka och nya serier som totalt suger. Sen för att se kanske en attraktiv fotbolls-/hockeymatch i veckan måste man hosta fram 320kr extra per månad. Pajasföretag grund och botten.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Jättesorry att jag nu säger vad jag menar:
"Jag vill se folk som springer snabbast runt en ring, någon tar tid, och jag vill betala för det!"
"Jag vill se 22 vuxna män som bråkar om en boll som om de vore smågrabbar på dagis, och jag vill betala för det, för det är ju jätteviktigt!"!

-Sorry, har aldrig fattat charmen gällande sådant. Tittar hellre på när någon överklockar en dator..
Eller reparerar gammal dator.
-Men det är ju jag "det". Kanske inte tillhör målgruppen?

lite e-sport vore kanske inte helt fel

Permalänk
Medlem

"streamar piratkopierat material ofta drivs av kriminella nätverk med ett flertal medlemmar för att tvätta pengar som har tjänats genom olagliga aktiviteter. Dessutom anser de att EU behöver ta ett större ansvar för att skydda konsumenter från riskerna med piratkopiering."
Douchebags, kriminella och pengatvättare är orsaken.. skitsnack.
Vilken risk utsätts jag för när jag piratkopierar? dödsstraff, lemlästning, halshuggning.. inte??
Samma skitsnack som tv-operatörerna, med att du utsätts för fara om ditt kort delas.
Det är ju DOM som sätts i fara, nappast konsumenten. Lägg ner, vänd blad. stöd Ukrania..

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Vill du verkligen ha en monopolsituation där 5-6 olika filmbolag genom sitt samarbete bestämmer pris och utbud helt utan konkurrens från andra? För det är inte mer än en handfull bolag som täcker en väldigt stor del av allt som produceras. Jag gick igenom de 54 filmerna under 2021 som haft störst biointäkter. Det var inte mer än 10 distributionsbolag bakom dessa. Och de 5 största stod bakom cirka 45 av de 54 filmerna.

Tycker det fungerar bra på musiksidan med Spotify. Finns ju konkurrenter där med. Är inte för monopol men de kan konkurrera med priser och service, inte utbud.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Dem har rätt. Betala dyrt för sändningsrättigheter så sitter folk o ser det gratis är ingen mening….

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

"Skulle bli för billigt för folk". Antar jag anledningen är.
Kör själv Netflix, HBO och Amazon Prime "här hemma".
Förutom Pluto då som är helt gratis.

Men som "vanligt" visas det typ "samma gamla filmer som förr"..
Ungefär som på TV1000-tiden, och Filmnet-tiden.

Men gällande "pirate bay", eller sånt är jag inte lika "kåt på", dvs. se senaste filmerna före alla andra. Jag hinner inte med sådant längre, tyvärr. Betalar hellre för streaming-tjänster idag. Som funkar rätt hyfsat bra.

Jo fast det borde vara samma sak för musikbranchen med Spotify och liknande streamingtjänster. Där konkurrerar man på andra sätt än med utbud. Slipper man ha massa olika prenumerationer.

Ett alternativ kanske kunde vara att förbjuda filmbolag etc att ha egna streamingtjänster och låta andra aktörer sköta den biten.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk

Hur är detta en fara för mig som konsument?
Det låter mer som att detta är en fara för dålig produktioner som främjas av kunder som inte vet bättre.

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Skrivet av Fulci:

Viaplay kan suga purjolök med sina ockerpriser och monopolförsök.

Eller som jag gärna vill säga: Viapray

Permalänk
Medlem

"Piracy has and continues to drain Europe's creative and cultural ecosystems, sports and live performance sectors, depriving workers and industries from billions in annual revenues and undermining the sustainability of an essential part of our social and economic fabric."

Finns få saker som får mig att himla med ögonen som när Disney och liknande storföretag brakar in och försöker övertala oss att deras senaste svammel är för vårt eget bästa.

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Indefinite:

Mhm, vi betalar ju dubbelt så mycket som amerikanerna för många service och vi får 1/10 av deras utbud så nej tack. Kan inte heller streama högre än 1080p på datorn. Betalar för Disney, HBO, Netflix men blir ändå att jag laddar ner filmer som finns på dessa siter för jag får bättre kvalite från torrents.

Det är lite skämmigt av dessa multi-dollar-miljarder-bolag att de lanserar tjänster som är sämre alternativ än olagliga.

Permalänk
Medlem

Det går inte att se på Svensk TV längre.
Att vi alla är tvingade att betala för SVT via tvångsskatt är helt vansinnigt.
Det går att gå ur kyrkan, men det går inte att gå ur SVT.
Tas inte SVT bort från årsskiftet, med en vettigare regering, så blir jag förvånad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blixa_Bargeld:

Det går inte att se på Svensk TV längre.
Att vi alla är tvingade att betala för SVT via tvångsskatt är helt vansinnigt.
Det går att gå ur kyrkan, men det går inte att gå ur SVT.
Tas inte SVT bort från årsskiftet, med en vettigare regering, så blir jag förvånad.

Väldigt lustigt att det från början fanns en TV-licens för att de skulle vara oberoende, så att man frivilligt kunde ge dom stöd. Sedan när folk slutar ge dom stöd så måste det finansieras direkt från skatten så att vi kan ha oberoende media. Hmm, för människors vars inkomst beror på staten kommer alltid vara oberoende! /s

(https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/oRl84V/regeringen-vil...)

Permalänk
Medlem

Det som irriterar mig är serier, dokumentärer och filmer som helt plötsligt försvinner.

Jag förstår helt de som väljer att ladda ner eller streama sådant som helt plötsligt försvinner när man betalar för en tjänst.

Har man betalat borde man också ha rätten att lagra det lokalt ifall det skiter sig.

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

Jag har också diverse Streaming-tjänster. Men mitt PLEX-bibliotek är större..

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Jättesorry att jag nu säger vad jag menar:
"Jag vill se folk som springer snabbast runt en ring, någon tar tid, och jag vill betala för det!"
"Jag vill se 22 vuxna män som bråkar om en boll som om de vore smågrabbar på dagis, och jag vill betala för det, för det är ju jätteviktigt!"!

-Sorry, har aldrig fattat charmen gällande sådant. Tittar hellre på när någon överklockar en dator..
Eller reparerar gammal dator.
-Men det är ju jag "det". Kanske inte tillhör målgruppen?

Antar att du är en sådan person som inte vistas utomhus heller?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X