Disney, Viaplay och Discovery kräver att EU stoppar streamingpirater

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martak:

Det som irriterar mig är serier, dokumentärer och filmer som helt plötsligt försvinner.

Jag förstår helt de som väljer att ladda ner eller streama sådant som helt plötsligt försvinner när man betalar för en tjänst.

Har man betalat borde man också ha rätten att lagra det lokalt ifall det skiter sig.

Skaffade Prime, för bl.a. Stargate fanns där, men tydligen inte i Sverige. Så började jag titta på Battlestar Galactica som togs bort från Prime när jag var mitt i...

...är inte subscriber längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Vill du verkligen ha en monopolsituation där 5-6 olika filmbolag genom sitt samarbete bestämmer pris och utbud helt utan konkurrens från andra? För det är inte mer än en handfull bolag som täcker en väldigt stor del av allt som produceras. Jag gick igenom de 54 filmerna under 2021 som haft störst biointäkter. Det var inte mer än 10 distributionsbolag bakom dessa. Och de 5 största stod bakom cirka 45 av de 54 filmerna.

Fast så är det och har varit redan från början. Eftersom ett filmbolag har upphovsrätt så konkurrerar de inte med pris och har aldrig gjort det, enbart Disney kan släppa Star Wars filmer så det kvittar vad SF har för priser på Åsa-Nisse (och tvärtom).

Det stora problemet är ju att de via sin upphovsrätt kan välja att sälja sitt utbud med exklusivitet så att e.x Viaplay kan köpa Sverige-rättigheterna för X vilket då gör att ingen annan streamingtjänst har möjlighet att visa X inom t.ex Sverige. Så det vi som konsumenter egentligen vill är ju att bolagen slutar med exklusiva avtal så att de olika streamingtjänsterna kan välja och vraka själva vad de vill ta in och inte ta in.

Men så kommer det ju aldrig att bli för även om det visar sig att bolagen förlorar intäkter i det långa loppet genom att låsa in sitt utbud i sina egna tjänster så ger det dem fortfarande kontrollen av deras utbud och det verkar vara det viktigaste av allt för många av dem (tänk bara på hur många spelserier som gått i graven för att utgivaren vägrat att sälja licens till 3:e part att göra en uppföljare).

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem

Hollywood gör ändå nästan inget sevärt längre, hade inte ens betalat för Prime Video om det inte hade varit för The Grand Tour.

Spelar hellre spel eller kollar på YouTube, bland annat Survive The Hunt från FailRace. Helt klart nischad serie men jag tycker det finns större uderhållsvärde i den än skräpserierna på Hollywood-tjänsterna.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Hollywood gör ändå nästan inget sevärt längre, hade inte ens betalat för Prime Video om det inte hade varit för The Grand Tour.

Spelar hellre spel eller kollar på YouTube, bland annat Survive The Hunt från FailRace. Helt klart nischad serie men jag tycker det finns större uderhållsvärde i den än skräpserierna på Hollywood-tjänsterna.

Survive the hunt den första i varje månad är i kalendern sedan några! Bra underhållning helt klart

Permalänk
Skrivet av Djhg2000:

Hollywood gör ändå nästan inget sevärt längre, hade inte ens betalat för Prime Video om det inte hade varit för The Grand Tour.

Spelar hellre spel eller kollar på YouTube, bland annat Survive The Hunt från FailRace. Helt klart nischad serie men jag tycker det finns större uderhållsvärde i den än skräpserierna på Hollywood-tjänsterna.

Samma här, har aldrig varit mycket för tv tittande, får nyheter från SVT (man blev ju tvingad att betala för skiten så då ska det fan konsumeras ). Streamar youtube och spelar när jag hinner. Känner inte att jag saknar något heller. Det enda man missar är diskussionerna på kontoret när de säger "åå x är så bra". Kan leva med det

Permalänk
Medlem

Skulle kanske hållit med dem om de inte hade skapat varsin egen streaming-tjänst.
Varför inte join forces där också likväl?

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Skaffade Prime, för bl.a. Stargate fanns där, men tydligen inte i Sverige. Så började jag titta på Battlestar Galactica som togs bort från Prime när jag var mitt i...

...är inte subscriber längre.

... eller som paramount+, tittade på Star Trek Discovery samt 1889 (oväntad bra serie!) och tänkte se den nya Star Trek serien. Bara för att i början av förra månaden inse att både 1889 och Star trek serien var flyttad till Sky Showtime medans Discovery kvar på Paramount+. Samtidigt som man gör reklam för SkyShowtime på Paramount+ som en ny streaming tjänst. Suck.

Hoppade på SkyShowtime nu eftersom det bara var 39.50 för nya kunder och sagt upp Paramount+. Dock så var innehållet lackluster även där. Skall se 1889 sen kan dom stoppa upp skiten nånstans...

Positivt med streaming tjänster är att hoppa på och av. Så lite mer disciplin från min sida kan man nog spara pengar genom att hoppa runt. Till skillnad från den superdeal jag gjorde med Telia i våras. Viaplay och Cmore till ett bra pris. Jo tjena gick ju åt h*e.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pzyber:

Kan de inte enas om en tjänst där allt material finns tillgängligt istället...

... tänk om man kunde ha en box där man kunde se allt man ville se och med bara en månadsfaktura. Tänk om man där också kunde välja och vraka mellan olika paket, kanske också lite Alacarte bland olika program...
Tänk om man sen också kunde välja vad man ville se när man ville se det oavsett kanal och spara det så länge man ville utan att känna att man var en pirat.

Önskar att det fanns ett sånt system.

Permalänk
Medlem

"Enligt End Live Piracy Now utgör piratkopiering ett hot mot europeiska samhällens sociala och ekonomiska hållbarhet."

Skulle säga det är deras egna "skatteplanering" som gör den största skadan mot sämhällets ekonomiska hållbarhet.

Permalänk
Medlem

Det är ju så sjukt att modellen med silos finns kvar, precis som på tiden med satellit och kabel trots att alla fysiska begränsningar som gör den modellen naturlig är borta!

Jag skulle fan hellre betala per serie och film snart känner jag, istället för prenumerationer.

Permalänk
Medlem

Fast de tar så satans bra betalt fr sina tjänster, det är liksom inte hållbart att lägga en tusenlapp i månaden för att kunna se sporten man vill se.

Om CMORE sålde ett Hockeypaket för kanske 150-250 kr i månaden hade jag tagit det alla dagar i veckan, men 500 kr i månaden? Ja jag får massor av kanaler och innehåll som jag inte vill ha med i paketet. Men släng skiten ingen vill ha då eller paketera det i andra paket. GE FOLK VAD DEM VILL HA INTE VAD NI VILL PRACKA PÅ DEM.

Är ju inte så att du måste äta fiskrens för att få en burgare för att haket duäter på har lagt ihop ett "paket" där det ingår.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyrien:

Du beskrev det väldigt utförligt och bra måste jag säga. Genomtänkt inlägg

Ja är det dessa pirattjänster dom menar?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Sluta ge FA, UEFA, NHL och allt va dom heter helt sjuka pengar i licenser så kan folket få billigare tjänster. Då kanske de också skulle se till att sänka ersättningen till klubbarna så att de förbannade lönerna kanske skulle gå ner.

Även om jag ser mycket fotboll är det helt sinnes att en kan mer eller mindre stå still på en fotbollsplan och dra in MILJONER i veckan.

Minns att man kunde se CL+PL på Viaplay för 249:-* eller va det var. Rimligt. Sen fick dom för sig att jag skulle betala 449:-* för jag tydligen blivit intresserad av La liga, league 1, bundes, MMA, NFL etc. Som någon sa innan så fick jag köpa ett packet där 80% var skit som jag inte var intresserad av. Får helt enkelt solidariskt betala för att någon vill sitta och se NFL mitt i natten. *Minns inte exakt, men en rejäl höjning vart det.

Flyttat från SE men är det väl ännu värre nu? CL+PL, Cmore+Viaplay? 800-1000:-?

Fattar att folk piratar, för dom pengarna kan man ju nästan se varje match på den lokala sportbaren och få en öl per halvlek på köpet.

VM i Qatar är ett utmärkt exempel att köpa piratTV. Skulle nästan vilja påstå att det inte jämtskägg om du sponsrar en regim eller en kriminell organisation.

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blixa_Bargeld:

Tas inte SVT bort från årsskiftet, med en vettigare regering, så blir jag förvånad.

Jag tror du skall förbereda dig på att bli förvånad.

Permalänk
Medlem

Har ett par förslag till dessa bolag,

1. Förbättra era appar. Framförallt Viaplay som upplevs som ett skolprojekt medans SVT play visar hur det ska fungera.
2. Stort sett bara 4k TV som säljs idag, anpassa er till marknaden eller gtfo med er VHS kvalitét.
3. Om Spotify har lyckats tackla piraterna (enl mig) med en bra tjänst så kan ni kanske lära er utav det era pengagiriga amatörer.

Har säkert 25+ punkter till men dom måste förstå att så länge det finns ett bättre utbud/kvalité kommer folk dras till det.
Jag vill dock hålla med bolagen om livesändningar, detta förtjänar dom att få betalt för.
Tyvärr har välden blivit för ekonomiskt riktat när det gäller allt. Titta bara på utbudet gällande spel, film och musik. Allt för pengarna, kvalitén och passionen försvann för länge sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martak:

Har man betalat borde man också ha rätten att lagra det lokalt ifall det skiter sig.

Det har du, i sverige. Privatkopiering heter det och det är fullt lagligt. Det är vad du betalar en del pengar till copyswede när du köper en mobiltelefon med 16gb lagring eller ett minneskort eller en xbox; allt som det går att lagra saker på ska copyswede ha en del av kakan.

Så nyttja din rätt att privatkopiera. Nyttja också din rätt att dela med dig av det du privatkopierat till dina nära och kära, fullt lagligt.

Jag har sett (och därmet privatkopierat) två serier de senaste tjugo åren som varit SVT exklusiva, och där finns de ju bara i en sisådär ett år eller två innan de för alltid tas bort. Inte lika lätta att hitta ute i piratbukten senare så gäller att man gör en egen kopia på materialet om man vill se på det igen i framtiden. Plus det känns extra gött att det ju är min lagliga rätt att ladda ner skiten å dela med mig till nära å kära.

Permalänk
Medlem

Värsta är t ex Disney+ där man inte kan se vad som erbjuds innan man blir tecknar abonnemang.

Borde det inte finnas någon konsumentköplag som är emot detta?

Permalänk
Medlem

Jag hade kunnat betala 500 i månaden om det fanns en streaming tjänst med "allt"..

Permalänk
Medlem

Ge oss ett bättre utbud till ett överkomligt pris så kanske folk slutar använda ”piratvägar”. Att jaga dessa pirater är som att söka efter en nål i en höstack, lycka till.

Minns comhem i början på 90-talet där man kunde betala för en kanal åt gången, nu ingår denna i ett paket vilket gör att man måste betala för hela paketet med massa skit som man inte vill ha.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Disney själva har ju inte ens gamla nalle puh!?! Orka ha 5 tjänster som ändå inte innehåller det vi vill ha…

Finns numera en skräckfilm med Nalle Puh

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Finns bara ett sätt att få bort piratkopiering: Gör en tjänst som är enklare och bättre än piratkopiering, folk är villiga att betala för det. Just nu är det mycket jobbigare att streama lagligt än olagligt pga. alla miljontals olika tjänster.

Är det dessutom inte lite sjukt att dessa betalda tjänster blir konkurrerade av reklam drivna pirat sidor (som har lika bra kvalité dessutom)? Om bara de kunde göra en egen reklam driven abonnemang >_>

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Finns numera en skräckfilm med Nalle Puh

Ja men jag vill ha de gamla psykadeliska sakerna som jag växte upp med ju. När de tar spetsad honung och drömmer sig in i neonvärlden till exempel

Permalänk
Hedersmedlem

Det är sällan jag sett en Sweclockers-tråd som är mer samstämmig än den här. Fantastiskt när vi alla kommer överens!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Hehehehe, grattis till att de åtminstone vill jaga de som skapar/hostar piratkopiorna än de som konsumerar det.

Lösningen kommer alltid att vara den samma dock.

Erbjud en lösning som är bättre än piratkopian.
Borde vara rätt lätt då de äger orginalet....

Samt fler tar nog dem seriöst om de säger sanningen istället.

"Vi tror att piratkopieringen/streamingen har en negativ påverkan på vår vinst, men vi har ingen fakta som kan bekräfta detta. Oavsett så lider vi knappast, men vi vill öka våra marginaler på vår enorma vinst oavsett! Så kom igen nu nu slåss v.... vi menar EU... EU kan slåss lite för oss... vi vill ju knappast betala för kalaset!!"

Again, bara erbjud en tjänst som är bättre än piratkopian så kommer folk att använda den.

Word! Snacka om krokodiltårar.

Även om jag inte stödjer piratstreaming så får de noll sympati från mig. Tillhör de som väljer att inte konsumera deras produkter öht.

Permalänk
Medlem

De hade nog tjänat mer pengar om de slog ihop alla dessa olika "tjänster" till ett enda portal. Borde vara jätteenkelt att räkna ut antalet streams etc. för att dela upp vinsten. Men nej, konsumenter ska mjölkas till max, sen klagar de när pirater kommer med en mycket enklare lösning där allt finns på samma ställe. PS. Nej, jag använder inte piratstream

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ja men jag vill ha de gamla psykadeliska sakerna som jag växte upp med ju. När de tar spetsad honung och drömmer sig in i neonvärlden till exempel

Aaaah, misstänkte det
Ja, det är mycket man saknar som inte finns tillgängligt på dom plattformar som man tycker borde vara den rätta. Varför har t.ex inte Disney+ original versionen av Ducktales med den svenska dubbningen med Monica Forsberg osv, istället för nån ny dubbning? Så dumt...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Hatar det faktum att man betalar för säkert 3-4 tjänster i månaden men ändå inte kan se vissa filmer ibland. On demand är ju bättre isf men då blir det genast dyrare ifall man ska betala per film hela tiden. Ge mig en tjänst to rule them all och jag är villig att betala 3ggr mer i månaden än vad t.ex netflix kostar. Blir ju att man tankar ner olovligt i slutändan ändå, kan inte bry mindre om filmbolagens krokodiltårar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Aaaah, misstänkte det
Ja, det är mycket man saknar som inte finns tillgängligt på dom plattformar som man tycker borde vara den rätta. Varför har t.ex inte Disney+ original versionen av Ducktales med den svenska dubbningen med Monica Forsberg osv, istället för nån ny dubbning? Så dumt...

Skulle tro att de helt enkelt inte äger svenska dubbningen, den gjordes säkert externt av SVT eller något för Disney inte ville betala det själva för ett litet land som Sverige? Det är min hypotes i alla fall. I många fall står det sådant i eftertexterna även idag, typ: dubbad av eurotroll alla rättigheter…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Och sitt urusla utbud, standardabonnemang ger liksom TV-serier daterade minst 10 år tillbaka och nya serier som totalt suger. Sen för att se kanske en attraktiv fotbolls-/hockeymatch i veckan måste man hosta fram 320kr extra per månad. Pajasföretag grund och botten.

Har Viaplay (standard?) gratis (via combort internet abb) men kan mycket väl klara mig utan detta, inget 5.1/Atmos ljud på det jag har sett (tittar inte på sport) . HBO Max inget Atmos ljud via Chromecast (kör på Android Google TV då TV:n lnte är en Android TV å HBO Max appen kräver det, har Panasonic TV), svenska Netflix (har 4K/Atmos abb) visar många gånger fel info om Atmos ljud (har Dolby Notice på TV:n på) å får då upp i övre högra hörnet info om det är Dolby Vision/Atmos som filmen/serien körs i å för många gånger stämmer det som sagt inte.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Har Netflix, Viaplay, discovery, HBO, Prime och cmore

ÄNDÅ laddar jag oftast ner filmerna jag vill se, för dom finns inte hos någon...

Vafan är det frågan om?

Du måste vänta 2-4 år efter biopremiär innan de dyker upp på streamingtjänster. Men om du väntar 3-5 år efter premiär är de borttagna igen för att "göra plats för nytt material!".

Skitsmidigt.