SweClockers nya testsvit för grafikkort

Permalänk
Skrivet av ipac:

Jäklar. Jag tror du är löjligt nära*.
Jag var för pessimistisk.

*(relativa skillnaden i Time Spy 4K återspeglar ganska bra relativa skillnaden i nya testsvitens Prestandaindex för 4K. enl en läcka är 4090 1.83 ggr snabbare än 3090 i Time Spy 4K. det kommer förstås inte stämma exakt men om vi för skojs skull tar 3090s prestandaindex på 147 och multiplicerar med 1.83 så hamnar vi på...just det, 269! samma "taktik" för 4080 16G lägger den på 200 prick)

Skrivet av JonasT:

Jäklar vad nära du var så här med facit i hand!

Man tackar!

Blev överraskad av energieffektiviteten av grafikkortet, det trodde jag aldrig att den skulle ligga i snitt 80% bättre än ett RTX 3090 men samtidigt bara dra runt ett dussin mer W. Det bådar gott för RTX 4080 16GB varianten. Får jag dra en vild gissning hamnar den modellen på 202 poäng i swecs 4k prestandaindex men nu fuskar jag lite då Nvidia redan teasat modellerna i sina prestandaslides.

Ser dock ärligt talat mer framåt RDNA3. Jag är väldigt nyfiken i om AMD rättat till ray tracing prestandan på korten så det kan ge Nvidias kort en match i alla prestanda segment. Jag hoppas de åtmistone slår Amperes ray tracing prestanda. Är riktigt imponerad hur AMD lyckats täcka alla läckor om RDNA3. Finns ingen hint hur snabba de ryktas att bli.

Permalänk
Medlem

Då drar jag till med 198.
(och 158 för 3080 12G)

Permalänk
Skrivet av ipac:

Då drar jag till med 198.
(och 158 för 3080 12G)

Då ligger vi båda närmare sanningen.

edit: Jag tror jag reviderar min till 199 poäng i 4k prestandaindexet.