Meta lanserar Quest Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Det ser intressant ut, gav bort mitt HTC vive för hade inte plats för det längre i datorrummet. Men saknar Beat Saber väldigt mycket så något sånt här hade passat bra(och lagom pris) och om det är självständigt så kan ja köra det i vardagsrummet eller på balkongen t om
Bara vänta och se om just Beat Saber går att få igång på det.

Troligtvis inte då Beat Saber ägs av Meta, dvs ingen enkom Beat Saber som körs stand alone på Pico.
Däremot går det att köra från Steam, men det kräver ju att man är inom god signalstyrka från sin router som man bör koppla med ethernet till sin PC för att kunna köra det trådlöst.
Annars finns tex Ragnaröck till Pico vilket är imo ett bättre spel än Beat saber

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jarigan:

Jag antar att du har skickat in ett nyhetstips om det eftersom du skriver att de missat det ?

Nej det har jag förståss inte. Jag får se till att göra det.om inget dyker upp den 18e

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Känns som en Beta produkt, typ som första iPhone.
Användarbasen kommer vara låg, så det lär ta tid innan det finns mycket vettigt mjukvara till den.
Men generation 2-3 kommer nog vara betydligt mer intressant.

Prestanda, AR bild, upplösning, batteritid, handkontroller verkar inte så imponerande i sig. Kopplar man ihop allt och att detta är en beta produkt för utvecklare av AR som kommer utveckla mjukvara för kommande lösningar så kan man nog rättfärdiga priset.

Permalänk
Medlem

Jag tror ett 2 dimensioners "löpband" och en böjd skärm på 360 grader kan vara billigare.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Som en spel- och lekprodukt är den förstås alldeles för dyr för de flesta. Som en äkta laptopersättare där man slänger på sig ett par brillor och är i en ”ideal” arbetsmiljö och integration med Teams och annat fungerar, så är priset i sig inte så konstigt för produktkategorin. Det är dock för dyrt för vad som erbjuds här.

Det kan säkert finnas en större marknad en eller ett par generationer in när tekniken kommit ikapp ambitionerna, men jag är skeptisk till just den här produkten.

Permalänk
Medlem

Ögonspårning av FB för 15000kr extra? Nej tack!!

Permalänk
Medlem

Blev ärligt talat ganska besviken på dessa, känns utöver ögonspårning så är överlag pico 4 betyderligt mer hårdvara för pengarna, återstår bara att se hur pass bra deras trådlösa pcvr funkar

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Om man inte är investerad i Quest plattformen men vill ha ett headset insamma formfaktor, högre upplösning, trådlöst både stand alone och PCVR så ska man kolla på kommande Pico 4 ist.

Finns att förboka på elgiganten för ca 4500kr släpps 18 oktober.
Nått som swec helt missat att rapportera om.
https://youtu.be/SNOB39F-Yak

Kan vara bra att veta att Pico ägs av ByteDance, som i sin tur har kinesiska staten som delägare och myndighetspersoner i sin ledning. Billigt av en anledning?

Citat:

In April 2021, a state-owned enterprise owned by the Cyberspace Administration of China, the China Internet Investment Fund, took a partial ownership stake in ByteDance's main Chinese entity and placed a government official, Wu Shugang, on its board of directors

https://en.m.wikipedia.org/wiki/ByteDance

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Kan vara bra att veta att Pico ägs av ByteDance, som i sin tur har kinesiska staten som delägare och myndighetspersoner i sin ledning. Billigt av en anledning?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/ByteDance

Tja, dom flesta äger nog en hel del kinesprylar som smarta dammsugare och annan elektronik så jag tror inte dom flesta bryr sig, lika lite som folk bryr sig om att Quest är en Meta produkt.
Läste dock något om att Pico/ByteDance "försäkrat" på nå sätt att data inte ska "läka till Kina."
Ekosyatemen är också separerade mellan kina och övriga världen.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

dollarn har blivit 37% dyrare sedan sommaren 2021... är som att folk totalt ignorerar den faktan..

Permalänk
Medlem

På tal om något annat men ändå Oculus.
Hur bra andrahandsvärde är det på tex. mitt Quest 1?
Har Vive Strap, annat sånt mellanlägg mot ansiktet och lite annat.

Är sugen på Quest 2 eller om man ska vänta lite längre. Känner inte för att ha 2 st headsets hemma.
Hade velat ha en dockningstation som verkar gå att få tag på en hel del olika till 2:an likt dessa;
Elgiganten
Fyndiq

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem

Bara jag som ser mindre batteritid som något positivt? jag vill ha minimalt med vikt "där uppe" å har inget emot att ha en liten powerbank fäst i skärpet vid midjan å en usbsladd upp till enheten (helst då så klart baktill) som inte kommer vara i vägen alls och därmed gör enheten mycket lättare och bekvämare.

Men med det sagt, meh föga intresserad. Primärt är det väl pga brist på spelfronten; min quest2 samlar mest bara damm sedan inköp och behöver inte en ny dammsamlare. Men hade det varit högre upplösning + oled + foveated rendering + pannkakslins så hade jag varit mycket intresserad, även fast den kanske kostar som ett halvt grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av davvarn:

På tal om något annat men ändå Oculus.
Hur bra andrahandsvärde är det på tex. mitt Quest 1?
Har Vive Strap, annat sånt mellanlägg mot ansiktet och lite annat.

Är sugen på Quest 2 eller om man ska vänta lite längre. Känner inte för att ha 2 st headsets hemma.
Hade velat ha en dockningstation som verkar gå att få tag på en hel del olika till 2:an likt dessa;
Elgiganten
Fyndiq

Med tanke på segmenteringen (spel som bara kan spelas på Quest 2), att hårdvaran överlag är rätt mycket bättre med Quest 2 och att Quest 2 länge såldes för cirka 3500kr ny så tror jag tyvärr inte du kan räkna med mer än kanske 500-1000kr för Quest 1. Jag hade förmodligen hållit ut ett år till Quest 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Om man inte är investerad i Quest plattformen men vill ha ett headset insamma formfaktor, högre upplösning, trådlöst både stand alone och PCVR så ska man kolla på kommande Pico 4 ist.

Finns att förboka på elgiganten för ca 4500kr släpps 18 oktober.
Nått som swec helt missat att rapportera om.
https://youtu.be/SNOB39F-Yak

Tack! Verkar väldigt intressant.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Om man inte är investerad i Quest plattformen men vill ha ett headset insamma formfaktor, högre upplösning, trådlöst både stand alone och PCVR så ska man kolla på kommande Pico 4 ist.

Fast om man ska ha det till PCVR så kan det vara värt att vänta på att de fixar ihop något slags trådad eller trådlös koppling mellan PC och headset som inte ger en massa kompressionsartefakter. Om jag fattat det rätt ska de ha någon dongel på gång, och en Pro-version med displayportuttag, men innan dess kan man inte räkna med särskilt bra bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Fast om man ska ha det till PCVR så kan det vara värt att vänta på att de fixar ihop något slags trådad eller trådlös koppling mellan PC och headset som inte ger en massa kompressionsartefakter. Om jag fattat det rätt ska de ha någon dongel på gång, och en Pro-version med displayportuttag, men innan dess kan man inte räkna med särskilt bra bild.

Det går att klra med kabel nu.
Men att trådlös ger dålig bild med artefakter.

Ja imo ska man vara väldigt känslig för att avfärda trådlös pcvr för det.
Det har lite att göra på vilka spel man kör också.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Det går att klra med kabel nu.
Men att trådlös ger dålig bild med artefakter.

Ja imo ska man vara väldigt känslig för att avfärda trådlös pcvr för det.
Det har lite att göra på vilka spel man kör också.

Det går att få nästan vilken bitrate som helst att se dålig ut beroende på vad som visas. Kör t.ex. nåt som rör sig snabbt med en massa fyrverkerier och konfetti på skärmen så lär det snart se ut som dåligt komprimerad 480p video.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Det går att klra med kabel nu.

Jag har läst ett antal kommentarer i den här stilen:

"I played MSFS on my Quest with Airlink, but I still got a better image, connection, and less latency with the 2 year old Quest than I did with the Pico. I tried the Pico wireless and wired to my PC. The wired connection is more stable, but still runs worse than airlink."

"Software-wise it's completely in shambles if you're interested in PCVR"

"the reviewer remarked that the cable connection had some problems."

...så det verkar inte helt idealiskt i nuläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Om man inte är investerad i Quest plattformen men vill ha ett headset insamma formfaktor, högre upplösning, trådlöst både stand alone och PCVR så ska man kolla på kommande Pico 4 ist.

Finns att förboka på elgiganten för ca 4500kr släpps 18 oktober.
Nått som swec helt missat att rapportera om.
https://youtu.be/SNOB39F-Yak

Pico 4 är superintressant. Quest Pro inte lika mycket - med den prissättningen. Helt klart inriktat mot företag och prissatt därefter. Quest 3 blir intressantare ur konsumentsynvinkel. Det lär bli mer aggresiv prissättning där.

Noterar också den dåliga nyhetsbevakningen på VR-fronten. Men det är inte bara Sweclockers som är dåliga på det, utan rätt generellt. Vi får blir fler VR-fans helt enkelt så rättar det till sig.

Permalänk
Medlem

Här är Quest 3 för er som är intresserade.

https://www.roadtovr.com/report-quest-3-leak-quest-pro-2/

I stora drag ungefär likadan som Quest Pro minus eyetracking och med sämre band. Verkar ha samma kontroller, RGB passthrough och djupkamera för AR, pannkakslinser, upplösning osv.

Sen lär ju även Quest 3 bli dyrare än var Q2 var, de höjde ju till och med priset på Q2. Så jag gissar på kanske 8-9 000 kr för Q3 i Sverige nästa år.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Jag har läst ett antal kommentarer i den här stilen:

"I played MSFS on my Quest with Airlink, but I still got a better image, connection, and less latency with the 2 year old Quest than I did with the Pico. I tried the Pico wireless and wired to my PC. The wired connection is more stable, but still runs worse than airlink."

"Software-wise it's completely in shambles if you're interested in PCVR"

"the reviewer remarked that the cable connection had some problems."

...så det verkar inte helt idealiskt i nuläget.

Nej vänta på recensioner.
Embargot släpps 18 oktober.
Dom som fått en pico 4 redan nu säger att det kommer uppdateringar dagligen

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det går att få nästan vilken bitrate som helst att se dålig ut beroende på vad som visas. Kör t.ex. nåt som rör sig snabbt med en massa fyrverkerier och konfetti på skärmen så lär det snart se ut som dåligt komprimerad 480p video.

Vill påstå att det är sällsynt eller så gäller det inte spel jag spelar.
Jag spelar nästan varje dag PCVR trådlöst.
Jag har kabel men jag har inte valt att köra med den på mycket länge.
Har också Lenovo explorer som är pcvr headset, det väljer jag också bort.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Vill påstå att det är sällsynt eller så gäller det inte spel jag spelar.
Jag spelar nästan varje dag PCVR trådlöst.
Jag har kabel men jag har inte valt att köra med den på mycket länge.
Har också Lenovo explorer som är pcvr headset, det väljer jag också bort.

Det hänger troligtvis på spelen du spelar. Racingsim när det går fort och händer mycket ser märkbart oskarpare ut vid lägre bitrate. Framförallt om du har däckrök eller andra partikeleffekter i bild.

Över 500Mbps tycker jag blir svårt att se skillnad på, men det är ju också en bra bit mer än vad man får trådlöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det hänger troligtvis på spelen du spelar. Racingsim när det går fort och händer mycket ser märkbart oskarpare ut vid lägre bitrate. Framförallt om du har däckrök eller andra partikeleffekter i bild.

Över 500Mbps tycker jag blir svårt att se skillnad på, men det är ju också en bra bit mer än vad man får trådlöst.

Jo racingsim kan jag hålla med om.
Men samtidigt tänker jag att racingsim, eller för den delen alla spel man sitter ner och spelar så kan man ju lika gärna köra med kabel
Jag spelar oftast spel i roomscale nån form av first person spel, på ca 4x4 meter och då känns verkligen kabeln som ett koppel. Då väljer kag bara kabel i nödfall

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Pico 4 är superintressant. Quest Pro inte lika mycket - med den prissättningen. Helt klart inriktat mot företag och prissatt därefter. Quest 3 blir intressantare ur konsumentsynvinkel. Det lär bli mer aggresiv prissättning där.

Noterar också den dåliga nyhetsbevakningen på VR-fronten. Men det är inte bara Sweclockers som är dåliga på det, utan rätt generellt. Vi får blir fler VR-fans helt enkelt så rättar det till sig.

Tycker Sweclockers numera börjar hålla sig bättre till hårdvara igen men du har rätt, man hittar sällan information om VR. @Halldin. borde ju få möjlighet att skriva egna artiklar här på sweclockers för det han skriver är ju bra men man får ju själv leta upp forum-tråden.

Annars är det är ju inte svårt att hitta mer information på alternativa sajter. Själv följer jag Thrillseeker på YouTube då han presenterar det mest intressanta till mig.

Permalänk
Medlem

För 1-1.5 år sen hade Quest Pro varit rent tekniskt imponerande... och fortfarande snusk dyrt. Även om det är "för företag" så är det en besvikelse. Allt är "för företag" nuförtiden för att motivera priserna utan att det kostar mycket mer att producera.

Det enda med det som intresserade mig är kontrollerna. Om dom fungerar bra så är det den inside-out lösning som matchar och gör Valves outside-in lösning helt förlegad. Men sen å andra sidan... dom kostar ju lika mycket som ett Quest 2. Och sen hade dom fortfarande löjlig batteritid.

Permalänk
Medlem

En Meta dvs Facebook produkt.

Då är det ju bojkott som självklart gäller.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nyhet:

Pannkakslinser, mer och bättre spårning och fokus på komfort är ledorden när Quest-familjen utökas med en medlem i premiumsegmentet.   

Läs hela artikeln här

20 lock är väl lite saftigt.

Ser dock att det går att beställa från usa för 17k, sen blir det väl tull på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jafka:

20 lock är väl lite saftigt.

Ser dock att det går att beställa från usa för 17k, sen blir det väl tull på det.

Amerikanska priser är utan moms, så bara med det påslaget är det över 21k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Det ser intressant ut, gav bort mitt HTC vive för hade inte plats för det längre i datorrummet. Men saknar Beat Saber väldigt mycket så något sånt här hade passat bra(och lagom pris) och om det är självständigt så kan ja köra det i vardagsrummet eller på balkongen t om
Bara vänta och se om just Beat Saber går att få igång på det.

Utvecklaren av Beat Saber är numera ägd av Meta och Beat Saber kommer nog inte vara spelbart native på något annat trådlöst headset än Meta's egna. Dock kan man spela Steam VR-versionen genom att strömma det till Pico 4 och alla andra trådlösa headset som kan spela strömma Steam VR spel.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+