Intel Arc A750 och A770 listas i Sverige – Komplett exklusiv återförsäljare

Permalänk
Melding Plague

Intel Arc A750 och A770 listas i Sverige – Komplett exklusiv återförsäljare

I skuggan av Nvidias lansering av besten Geforce RTX 4090 smyger sig även Intels sista Arc "Alchemist"-kort ut i Norden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

En tragedi i tre akter

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

haha, 2k för dyrt

Visa signatur

NZXT H6 Flow | Intel i7 14700KF | ASUS PRIME Z790 | 32GB 6000MHz Fury |
Seasonic Prime GX 1300W | 27" LG 27GN750-B

Permalänk
Medlem

Undrar om Komplett fick betalt för att lansera korten?

Permalänk
Medlem

Jag har beställt ett 770! Då var det ett tidgare preliminärt datum med ett lågt antal på väg så jag killgissar att Komplett får flera leveranser.

Visa signatur

3900X, RX 6700 XT, 32gb RGB RAM.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av twit:

En tragedi i tre akter

Skrivet av Sebb:

haha, 2k för dyrt

Skrivet av langvisaren:

Undrar om Komplett fick betalt för att lansera korten?

Antagligen ett temporärt pris, samma som dom gjorde med 4090. Justeras nog inför launch

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Antagligen ett temporärt pris, samma som dom gjorde med 4090. Justeras nog inför launch

Får hoppas det för ska det sälja behöver det nog ligga runt 3-3.5k.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

5199 är väl helt rimligt för att vara Sverige-pris. 349*11.35=3961, lägg på 25% moms och vi landar på 4951 kr. Det är dyrt att få lön i svenska pesos, sämre skvalpvaluta hittar man inte i västvärlden.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Skrivet av Bakgrund:

5199 är väl helt rimligt för att vara Sverige-pris. 349*11.35=3961, lägg på 25% moms och vi landar på 4951 kr. Det är dyrt att få lön i svenska pesos, sämre skvalpvaluta hittar man inte i västvärlden.

Ingves vågar inte höja räntan för då kommer alla med bolån gå under ekonomiskt. Tråkigt att människor i Sverige har tagit stora lån och trott det är gratis och nu kan vi inte dämpa inflationen för dessa val de gjort.

Gällande korten så undrar man hur länge Intel vill supporta dem om de ens kommer göra det. Mesta av deras kort har tydligen gått till OEM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ingves vågar inte höja räntan för då kommer alla med bolån gå under ekonomiskt. Tråkigt att människor i Sverige har tagit stora lån och trott det är gratis och nu kan vi inte dämpa inflationen för dessa val de gjort.

Gällande korten så undrar man hur länge Intel vill supporta dem om de ens kommer göra det. Mesta av deras kort har tydligen gått till OEM.

Tsk, svenska avunden i ett nötskal. Bankerna har i många års tid endast beviljat 4,5 gånger din årsinkomst i lån. Folk tjänar helt enkelt bättre än dig. Och bokalkylen är gjord med 7% ränta i betänkande .

Sen får nog många dra ner på lyxkonsumtion och kanske ena bilen. Men räntorna sätts mer utifrån andra premisser än svenne banans bolån (även fast de är EN del i ekvationen)

OT: Varför en exklusiv återförsäljare? Ganska kasst o inget jag vill stötta. Vill testa ett Arc kort men blir nog import från Tyskland som vanligt.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Det kommer inte att finnas så många kort till försäljning helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Hej Komplett, jag är spekulant på ett A750.

Jag vill bra gärna ha något helt nytt i burken att pula med, det var bra många långa år sedan den möjligheten fanns.

Permalänk

5199 spänn?
Se så gtx 980, vi har en generation till att leva igenom.

Visa signatur

**Inget värt att skryta om**

Permalänk
Medlem

Nyfiken, är intels drivrutiner lika låsta som dom andras eller kommer det finnas en chans att ändra i dom?
Om vi nu ska vara betatestare så kan vi lika bra vara det fullt ut.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Nyfiken, är intels drivrutiner lika låsta som dom andras eller kommer det finnas en chans att ändra i dom?
Om vi nu ska vara betatestare så kan vi lika bra vara det fullt ut.

Man kan hoppas, det hade varit skoj att få chansen att testa tweakade drivers, så som förr.

Permalänk
Medlem

Den svenska kronan är ju ett skämt nu...

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Fantasipriser för något som kan prestera lika bra som en brevpress i DX9 spel och som ännu är ett stort frågetecken när det kommer till stabilitet i drivrutiner.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | Nvidia RTX 2060 | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk

Intel verkar få in nån asrock modell i alla fall

Visa signatur

Asus ROG Strix B550-F Gaming WIFI, AMD Ryzen 7 5700x, MSI Ventus 3080 OC

Permalänk
Medlem

För dyrt.

Jag gav 4199KR på launch day av RX5700, ser inte hur ett 750 eller 8Gb 770 är värt samma eller mer 3 år senare.

Oavsett är jag intresserad av Arc och skulle vilja ha ett Arch PRO 50, hoppas det kostar "lite" mindre men är ju en pro modell trots lägre prestanda. Mest för att jag vill ha lågt TDP, AV1 och en Blower kylare.
Spel prestanda är skit samma.

Annars får man väl titta efter A380, LLT hade ju en YT video om korets AV1 prestanda där dom länkade till 140 USD kort och vad jag såg sålde dem ut.
I Sverige är enda priserna jag hittar runt 2500-2800KR er för samma kort så i många fall är dollarn 20x kronan för datordelar nu.

Bara inse att priser på datordelar ihop med värdelös svenska valuta gör att köp av datordelar får hållas till det hypotetiska.

Skulle inte vilja vara en svensk ÅF av datorer nu, produkter som ej är prisvärda, Ryzen 7000, RTX 4000, DDR5, Arc, you name it ihop med lågkonjunkturen.

Permalänk
Medlem

Hade mycket väl kunnat bli en frivillig försökskanin men till dessa priser behåller jag min 1080ti tills den smälter. Vilka skittider det är för hårdvara och eländet tar aldrig slut. Kommer aldrig att acceptera dessa priser inflation och komponentbrist eller inte... slutar hällre att använda datorn...

Permalänk
Medlem

Jag vill gärna veta varför de är exklusiv återförsäljare...

Är det något de köpt sig till eller är det pga dålig efterfrågan och Komplett får betalt för att skicka ut dem för ingen annan vill ha dem?

Jag hoppas jag ser @Inet, @Netonnet, @Webhallen mfl som kanske kan ge en bättre bild...?

Exklusiva återförsäljare är inget jag är sugen på att stödja med min plånbok iaf, oavsett produkt.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Har Arc-korten quicksync?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag vill gärna veta varför de är exklusiv återförsäljare...

Är det något de köpt sig till eller är det pga dålig efterfrågan och Komplett får betalt för att skicka ut dem för ingen annan vill ha dem?

Korten kommer finnas tillgängliga i små volymer, det kan ju vara så enkelt då att Intel för enkelhetens skull valt Komplett (som är skandinaviens största företag inom sektorn) istället för att vända sig till en drös mycket mindre återförsäljare som skulle få dela på kakan.

Edit: Webhallen ägs för övrigt av Komplett

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Den svenska kronan är ju ett skämt nu...

Vi får börja bygga egen hårdvara av kottar och lingon!

Men ja, 11,50:- snart för en dollar :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av langvisaren:

Undrar om Komplett fick betalt för att lansera korten?

Snarare tvärtom...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

5199 är väl helt rimligt för att vara Sverige-pris. 349*11.35=3961, lägg på 25% moms och vi landar på 4951 kr. Det är dyrt att få lön i svenska pesos, sämre skvalpvaluta hittar man inte i västvärlden.

Fortfarande orimligt med tanke på att det presterar som ett RX 6600 i 1080p, ett kort som kostar runt 4000kr och som dessutom fungerar i äldre spel och inte har beta-drivrutiner. Visst det presterar bättre i 1440p, men inte bättre än ett RTX 3060, som du får för typ 4600kr. För att jag ska agera försökskanin för Intel ska de vara billigare än de beprövade alternativen

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Fortfarande orimligt med tanke på att det presterar som ett RX 6600 i 1080p, ett kort som kostar runt 4000kr och som dessutom fungerar i äldre spel och inte har beta-drivrutiner. Visst det presterar bättre i 1440p, men inte bättre än ett RTX 3060, som du får för typ 4600kr. För att jag ska agera försökskanin för Intel ska de vara billigare än de beprövade alternativen

6600 kan du få för 3.3k idag https://www.amazon.se/-/en/dp/B09HHLX543/ref=sr_1_5?crid=1BFK...

Permalänk
Medlem

Det är väl endast Limited Editions som är exklusiv för Komplett?

https://www.inet.se/produkt/5413038/asrock-intel-arc-a770-pha...

Permalänk
Medlem

Dom där priserna funkar inte för mig, är nog både för snål och för smart. Hade dock varit kul att testa om man inte behövde bry sig om vad man lägger pengar på. Prisjustering inväntas med spänning.

Permalänk
Medlem

Kan det vara en investering om man köper ett nu och aldrig öppnar kartongen? Man vet ju aldrig vart resan går men kanske några av er föråldrade sweclockare vill köpa nostalgi 2052.