Hjälp mig identifiera GPU

Permalänk
Medlem

Hjälp mig identifiera GPU

Hej SweC!

Jag har en liten sån katten i säcken situation där jag vill köpa en dator för att laga. Säljaren har däremot ingen aning vad som finns i systemet utan "Den kostade 20000 för 6 år sedan" är den informationen jag har att utgå ifrån.

Det och att det sitter en GS600 som garanterat är boven och en hyper212.

Däremot så är ju GPU'n det intressanta, men efter att ha kollat igenom Asus-kort i 1h nu så lyckas jag inte hitta igen modellen på bilden.

Vet SweC vad det är för grafikkort?

Permalänk
Medlem

Edit: fel gissning

Permalänk

tycker det ser ut som Gtx 9 serie, typ 970 strix eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Edit: fel gissning

Edit: ändrar mig igen och säger att det är ett asus gtx 680

Permalänk
Medlem

GTX1080 kom väl för typ 6 år sedan. Tycker det ser ut som ett 2,5-3 slotskort vilket också blev poppis runt den tiden.

Permalänk
Medlem

Tror det är ett "ASUS Radeon HD 6950 DirectCU II " Har ett exakt likadant hemma

Visa signatur

| Stationär: 6900 XT, 5800X3D | Laptop: Asus UX32A | Nas: Synology DS1813+ | Smarthem: Homey |

Permalänk
Medlem

Det är till vänster:

Visa signatur

| Stationär: 6900 XT, 5800X3D | Laptop: Asus UX32A | Nas: Synology DS1813+ | Smarthem: Homey |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Edit: ändrar mig igen och säger att det är ett asus gtx 680

Jag tror du har rätt. Det är också en riktigt fet kyllösning på det kortet och shrouden ser väldigt lik ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Jag tror du har rätt. Det är också en riktigt fet kyllösning på det kortet och shrouden ser väldigt lik ut.

<Uppladdad bildlänk>

Tror de flesta "DirectCU II" från Nvidia kommer med backplate, medans AMDs inte gör det.

Visa signatur

| Stationär: 6900 XT, 5800X3D | Laptop: Asus UX32A | Nas: Synology DS1813+ | Smarthem: Homey |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lolpold:

Tror de flesta "DirectCU II" från Nvidia kommer med backplate, medans AMDs inte gör det.

Jag tror det stämmer som du säger, dessutom ser crossfire/sli skyddet mera ut som på AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helljanek:

Hej SweC!

Jag har en liten sån katten i säcken situation där jag vill köpa en dator för att laga. Säljaren har däremot ingen aning vad som finns i systemet utan "Den kostade 20000 för 6 år sedan" är den informationen jag har att utgå ifrån.

Det och att det sitter en GS600 som garanterat är boven och en hyper212.

Däremot så är ju GPU'n det intressanta, men efter att ha kollat igenom Asus-kort i 1h nu så lyckas jag inte hitta igen modellen på bilden.

Vet SweC vad det är för grafikkort?

<Uppladdad bildlänk>

Kan han inte bara läsa på kortet?

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem

En bild på kortsidan så man ser utgångarna hade hjälpt.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem

Vad vill han ha för datorn?

Jag hade inte gett mer än 500kr

Visa signatur

| Stationär: 6900 XT, 5800X3D | Laptop: Asus UX32A | Nas: Synology DS1813+ | Smarthem: Homey |

Permalänk

Kan inte människan starta datorn och kolla efter? Eller, den kanske inte ens fungerar...?

Permalänk
Medlem

Jäklar vilken uppslutning! Visste att jag kunde lita på er

Det är onekligen en 6950 "ish" på bilden, jag kollade på alldeles för nya kort då jag även tänkte som @fiskebulle

Ja han ville ha 1500 för den vilket är på tok för mycket - då vet jag att jag ska avstå helt och hållet då datorn definitivt inte kostade 20000 för 6 år sedan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av grasklippare:

Kan inte människan starta datorn och kolla efter? Eller, den kanske inte ens fungerar...?

Den fungerar inte och säljaren har inte vart behjälplig på något vis alls.

Men nu när jag vet vilken GPU det är så är det inte lönt att fortsätta!