Permalänk
Medlem

Star Wars: Andor

Hittade ingen tråd om denna väldigt överraskande bra SW-serie.

Denna serie har en mer vuxen ton än (Mandalorian, Boba och Kenobi). Den börjar långsamt. Men bygger upp stämningen, karaktärerna och atmosfären bra, där man vill se mer och mer. Vi får lära oss känna och se en helt ny värld från både Imperiet och Rebellerna's sida. Där vi följer vardagliga människor ute i galaxen som jobbar under Imperiet som Rebellerna.

Skådespeleriet är mycket bra men en gåtfull och mystisk Andor som ger spänning och är ganska skoningslös emellanåt. Rebellernas svårighet känns verklig och skitig.

Nu är jag en sucker för Rogue One och Andor har exakt samma ton, atmosfär, stämning. Tja, det mesta är point on.

Tycker det känns väldigt fräscht och nytt från Disney.

Rekommenderar!

iMDB

Permalänk
Medlem

Jag diggar den verkligen! Håller med om både tempo och att den är mer vuxen. Dom andra har ju också varit som mer fristående avsnitt tycker jag, här är det fler längre storylines, man knyter inte ihop säcken i slutet av varje avsnitt på samma sätt vilket gör att viljan att fortsätta kolla hålls uppe.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Billig produktion med skräphandling.

Den enda någorlunda live action SW-serien är väl mandalorian, om man hade halverat antalet avsnitt.

Även kenobi var väldigt tunn handling att skapa något av. Där det enda den levde på var väl visuella svärdsdueller.

Här pratar vi verkligen att mjölka ett varumärke

Permalänk
Medlem

Fruktansvärt bra serie, bland det bästa Disney producerat och överlägset top 3 inom Star Wars, speciellt senaste avsnittet som sprängde alla ens förväntningar. Satt verkligen klistrad framför TVn.
Efter Obi-Wan besvikelsen så känns det betryggande att they still got it liksom.

Permalänk
Medlem

Jag hade låga förväntningar på denna serie. Trodde den skulle vara som de tecknade serierna(clone wars och bad batch) Barnsliga. Men hittills gillar jag den. Den är en mer ”vuxen” Star wars som rouge one. Kan se en framtid med Disney nu.

Visa signatur

𝙙𝙖𝙩𝙤𝙧 Fractal Meshify C|AMD 9 7950X|RTX 3090 TI 24G|ASUS ROG STRIX X670E|32gb DDR5 RAM|Corsair 1200W
𝙡𝙖𝙥𝙩𝙤𝙥 ROG Zephyrus M16 rtx3070ti|Macbookpro M1pro

Permalänk
Medlem

Huvudskådespelaren har karisma och mimik som en pappkartong, men det är hyfsat kompetent i övrigt. Underligt att nästan alla skådespelare är brittiska jämfört med hur det brukar vara.

Den får 3/5 av mig.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Huvudskådespelaren har karisma och mimik som en pappkartong, men det är hyfsat kompetent i övrigt. Underligt att nästan alla skådespelare är brittiska jämfört med hur det brukar vara.

Den får 3/5 av mig.

Va? Det kunde inte vara mer fel.

Det är Mexikanare, Svenskar, Skottar, Irländare och Amerikaner med i serien för att nämna en väldigt diversifierad cast.

Du kanske snarare menar att de pratar "brittisk engelska" istället för amerikanska, vilket jag tycker är en mycket trevligare dialekt att lyssna på och att det följer klassisk star wars-anda med tidigare filmer/serier.

Annars är det här en väldigt bra serie och håller samma klass som Mandalorien tycker jag.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Va? Det kunde inte vara mer fel.

Det är Mexikanare, Svenskar, Skottar, Irländare och Amerikaner med i serien för att nämna en väldigt diversifierad cast.

Du kanske snarare menar att de pratar "brittisk engelska" istället för amerikanska, vilket jag tycker är en mycket trevligare dialekt att lyssna på och att det följer klassisk star wars-anda med tidigare filmer/serier.

Nej, jag menade precis vad jag skrev. Visst finns det några som inte är brittiska, men en stor majoritet är det.
Av de första 32 på rollistan på imdb är 19 eller 20 brittiska. Andelen ökar sannolikt betydligt om jag går igenom hela listan, men det orkade jag inte.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag är inte så förtjust i Star Wars. Har väl sett den ursprungliga triologin. Såg två avsnitt av Mandalorian. Men har aldrig sugits in i universat. Men det här gjorde mig väldigt intresserad, ser väldigt spännande! Och jag blir fascinerad av världen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nej, jag menade precis vad jag skrev. Visst finns det några som inte är brittiska, men en stor majoritet är det.
Av de första 32 på rollistan på imdb är 19 eller 20 brittiska. Andelen ökar sannolikt betydligt om jag går igenom hela listan, men det orkade jag inte.

OK..
Nr.28 i casten för Andor har du Luiza Mesquita Maia som spelar Alpha #4... Vet inte ens om den karaktären hade något att säga ens.
Klart som korvspad att det kommer vara en större del av de mindre skådisarna som är inhemska eftersom den är inspelad i Storbrittanien!
Så är det ju i alla filmer/serier. Jag trodde faktiskt du menade top cast och där är det väldigt blandat.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Jag diggar den verkligen! Håller med om både tempo och att den är mer vuxen. Dom andra har ju också varit som mer fristående avsnitt tycker jag, här är det fler längre storylines, man knyter inte ihop säcken i slutet av varje avsnitt på samma sätt vilket gör att viljan att fortsätta kolla hålls uppe.

Skrivet av Samnils22:

Jag hade låga förväntningar på denna serie. Trodde den skulle vara som de tecknade serierna(clone wars och bad batch) Barnsliga. Men hittills gillar jag den. Den är en mer ”vuxen” Star wars som rouge one. Kan se en framtid med Disney nu.

Vad är det som ni finner vuxet i serien?

Det enda jag kan finna "vuxet" är väl anspelningen på exempelvis strippklubbar/prostitution och alkohol samt något råare våld (i brist på coola lightsabers). Det känns snarare som väldigt slappa element att kasta in.

Men själva handlingens tema och karaktärernas dilemman och utveckling finner jag inga direkta "vuxna" koncept kring.

Men ni får gärna utveckla.

Dold text
Permalänk

Jag har nu sett alla avsnitt av den och ändrat min åsikt till bara trög som ett minus. Men trög så att det går väldigt långsamt fram, väldigt mycket som är irrelevant fylls den ut med.

På plus sidan så ser man nu i de senare avsnitten att det är starwars och det finns lite intressanta saker. Så jag fortsätter att kolla p.g.a. brist av annat.

Permalänk
Avstängd

Enda SW serien som jag har gillat hittills. Som jag har skrivit tidigare i serie-tråden så var jag förvånad att det faktiskt inte sög.
Kanske inte superintressant vad gäller story men verkar lite mer vuxet än filmerna och mycket annat. Ingen skådis är direkt usel heller.

Skönt att huvudkaräktären är lite mer "grå", dvs går lite över linjen vad good guys ska göra för att överleva. Det passar mer in i SW-galaxen som bör göra folk hyfsat tuffa för att klara sig från dag till dag.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Vad är det som ni finner vuxet i serien?

Finns massor av exempel.

1. Hela produktionsdesignen. Mindre CGI, mer äkta, skitiga levande miljöer. (finns såklart undantag).
2. Dialogen mellan karaktärerna känns i många fall mer vuxen.
3. Man får tänka lite själv, det är inte lika svart/vitt kring ond/god.
4. Delar av storyn kan man enklare relatera till, problem som man själv kanske har, folk som tar dåliga beslut, svartsjuka etc. Livet som pågår i all enkelhet.
5. Svärord, rökning, sex, råheten i mord etc är ju också en del, men det är inte det jag menar så mycket.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Det är en mysig serie som porträtterar "det dagliga livet" på ett relativt unikt sätt (sett till vad som visas på vanliga Star Wars filmer). Tycker det är kul att man får se hur folk jobbar, var folk bor osv lite mer detaljerat samt lite mer alldaglig dialog än massa oneliners och explosioner varannan minut.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Ja Andor är milsvidd bättre än dom andra serien som Disney släppt hittills. Manuset är tajt utan massa konstigheter med plotholes, bristande logik eller deus ex machina från höger o vänster. Som andra skriver så byggs allting upp långsamt vilket gör att allt det som till slut skedde i senaste avsnittet blev så mycket mer spännande. Jämför det när Obi-wan flera gånger var i "kritiska" lägen i div Imperial-baser men man ändå visste att han skulle lyckadas fly utan problem vilket tog bort spänningen helt o hållet. Lågpunkten där var när Leia gömde sig under hans rock o ingen upptäckte dom, facepalm delux alltså! Så det är fint att få se nånting med jordat o anpassat efter vuxna tittare med hjärna.
Så jag hoppas att Disney tar åt sig o producerar nästkommande Star Wars-grejer på samma sätt, då kanske jag kan tänka mig att titta vidare på Mandalorian, Achoka osv.

Permalänk
Medlem

Grym serie. Jämfört med de andra serierna som kommit så är den så mycket bättre, förutom vissa av de animerade då. Vuxet och mysigt på nåt sätt.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk

Fan va bra detta var! Gillar att inga av karaktärerna är goda rakt igenom utan alla är mystiska på sitt. Roligt att se att det är rebeller i alla samhällsklasser.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Fan va bra detta var! Gillar att inga av karaktärerna är goda rakt igenom utan alla är mystiska på sitt. Roligt att se att det är rebeller i alla samhällsklasser.

Var? Serien har ju bara kommit halvvägs so far

Permalänk
Skrivet av Gurrrra:

Var? Serien har ju bara kommit halvvägs so far

Jaha jag som trodde det bara var 6 avsnitt.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ischy:

Jag är inte så förtjust i Star Wars. Har väl sett den ursprungliga triologin. Såg två avsnitt av Mandalorian. Men har aldrig sugits in i universat. Men det här gjorde mig väldigt intresserad, ser väldigt spännande! Och jag blir fascinerad av världen!

Samma här. Kan inte du ta på dig att se den och den återrapportera vad du tyckte. Så slipper jag lägga tid på en eventuell besvikelse till serie?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Missat denna tråd.

Vilken grym serie. Gillar verkligen filmstilen med sin "retro"-stil och hela världen.
Älskar att den är lite vuxen, alltså tar sig tid att bygga stämning och inte är så het på gröten.

Just världsbyggandet tycker jag starwars tappat mycket på senare år när de hoppar så mycket mellan så många olika ställen och de bara lever på det som byggdes upp på 70-80talet. Här bygger de vidare på detta och visar hur det är att leva.

Denna serie är uppe där med The Expanse och BSG i min värld av scifi, att den dessutom är i starwars universe är en mer ett plus.
Skulle verkligen vilja ha mycket mer av denna typ av serie i starwars-världen och minska på young adult-materialet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Vad är det som ni finner vuxet i serien?

Det enda jag kan finna "vuxet" är väl anspelningen på exempelvis strippklubbar/prostitution och alkohol samt något råare våld (i brist på coola lightsabers). Det känns snarare som väldigt slappa element att kasta in.

Men själva handlingens tema och karaktärernas dilemman och utveckling finner jag inga direkta "vuxna" koncept kring.

Men ni får gärna utveckla.

Dold text

Jag tror många har en annan definition av vuxet än vad du menar som vuxet.
Istället för nakenhet är det istället ett lugn med lägre tempo. Att visa känslor på andra vis än att slåss och skrika, att kunna visa att människor har andra liv än bara rena actionhjältar, aka drama. Sådant är mer vuxna ämnen, specielt inom konceptet starwars.
Jämför det med andra ytterligheterna hur de animerade starwars-serierna för barn och tonåringar är som i princip är konstant action från början till slut, med slapstick humor inklämt mellan action-scenerna.

Permalänk
Medlem

Sjukt bra serie. De som inte förstår uttrycket "mer vuxet" förstår inte att det finns 10 olika personer som förstår binärt. För äntligen har ju någon riktig scriptmakare fått göra alla dialoger. Det dröser ju av one liners bara i den täta dialogen i episod 5:

"The day before is always hard. Too much time to worry."
"There's a difference between fear and losing your nerve."
"I'm buying you critical redundancy"
"Shame we couldn't have seen more of each other when you were flourishing."

Vi lever i en tid där vi är bortskämda med såna här serier, som fotografiskt fångar en värld långt borta med en overklig realism och miljöskapande, med riktiga karaktärer och spännande handling - för vad två Van Damme-hyrfilmer kostade på 80-talet.

Väldigt imponerad så här långt!

/Yang -74

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Riktigt bra serie. Rogue One är ju det bästa som hänt Star Wars på år och att få se mer av den typen av Stjärnornas krig är ändå oslagbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Billig produktion med skräphandling.

Den enda någorlunda live action SW-serien är väl mandalorian, om man hade halverat antalet avsnitt.

Även kenobi var väldigt tunn handling att skapa något av. Där det enda den levde på var väl visuella svärdsdueller.

Här pratar vi verkligen att mjölka ett varumärke

Älskade Darth Vader i Kenobi dock! Visade verkligen hur mäktig han var.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Älskade Darth Vader i Kenobi dock! Visade verkligen hur mäktig han var.

Bara det att han var så väldigt inkonsekvent med sina krafter, både i själva serien men också jämfört med hur han varit tidigare i filmerna. Men visst kickade det väl inte nostalgiska känslor att få se Darthan igen, men det var väl just det dom fiskade efter också för att få in fler tittare, jag menar nånting måste dom ha när manuset inte håller måttet öht.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Bara det att han var så väldigt inkonsekvent med sina krafter, både i själva serien men också jämfört med hur han varit tidigare i filmerna. Men visst kickade det väl inte nostalgiska känslor att få se Darthan igen, men det var väl just det dom fiskade efter också för att få in fler tittare, jag menar nånting måste dom ha när manuset inte håller måttet öht.

Jag har hela tiden, ända sedan filmen om Han Solo, sagt att jag vill se en film om Darth Vader i sin prime. Mellan Ep.3 och Ep.4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Jaha jag som trodde det bara var 6 avsnitt.

Känns ju definitvt som ett mini-avslut mitt i. Gillar serien skarpt måste jag säga dock. Någon jämförde med the Expanse som jag tycker är ännu bättre, däremot är skådisarna av högre kvalitet i denna måste jag säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Jag har hela tiden, ända sedan filmen om Han Solo, sagt att jag vill se en film om Darth Vader i sin prime. Mellan Ep.3 och Ep.4.

Ja det hade varit intressant, men isf så får Andor-skaparna styra upp det, Jon Favreau däremot kan hålla sig borta med sina barnserier.