Bahnhof 2022. Inga bra betyg eller omdömen.

Permalänk
Medlem

Bahnhof 2022. Inga bra betyg eller omdömen.

Är Bahnhof lika bra som det var, för några år sen? Fråga, då deras online betyg säger annat om man söker på dom. Samt dom är inte med i topp 10 som bäst bredbands leverantör 2022.
Fråga då jag tänkte byta bredbands leverantör. Men då man läser deras omdömen är jag mindre sugen. Verka vara mycket support problem, lång tid på att fixa fel som uppkommer som uppkommer.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macbang:

Är Bahnhof lika bra som det var, för några år sen? Fråga, då deras online betyg säger annat om man söker på dom. Samt dom är inte med i topp 10 som bäst bredbands leverantör 2022.
Fråga då jag tänkte byta bredbands leverantör. Men då man läser deras omdömen är jag mindre sugen. Verka vara mycket support problem, lång tid på att fixa fel som uppkommer som uppkommer.

Har kört med Bahnhof nu i ett år och jag har inte haft några problem. Får ut den hastighet jag har betalat för. Har det varit något strul så har det varit nätägaren som har klantat sig.

Tycker om det som Bahnhof står för (integritet) och därför valde jag dem men jag kunde ha valt vilken annan operatör som helst annars.

Snöa inte in dig på dåliga omdömen bara. Finns alltid folk som är missnöjda.

Permalänk
Medlem

Har Bahnhof via s.k. villafiber, alltså direkt till dem och inte via stadsnät. Genom det upplever jag hur deras backbone fungerar. Skulle lätt säga att det är det bästa nätverk jag någonsin suttit på.

När du sitter på ett stadsnät så finns det många fler variabler som kan gå fel. Framför allt måste du tänka på att det finns något som kallas "best effort" vilket betyder att nätet är överprovisionerat (du får inte ut full hastighet om det är trångt på linjen). Många stadsnät saknar också IPv6, vilket du får om du har direktlänk till Bahnhof. Utan IPv6 finns det saker som inte fungerar och du kan ibland få mystiska problem som inte existerar på dual stack - för att du inte kan nå motparten. Du får också något högre ping eftersom signalen ska leta sig genom stadsnätet till tjänsteleverantörens server först.

Därför är många av omdömena istället relaterade till det stadsnät som användarna sitter på. En tjänsteleverantör har begränsade möjligheter att rå på fel i stadsnätet och blir inte alltför sällan drabbade av negativa omdömen de inte egentligen förtjänar.

Har också varit i kontakt med kundtjänst flertalet gånger, och har blivit bra bemött varje gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marida:

Har Bahnhof via s.k. villafiber, alltså direkt till dem och inte via stadsnät. Genom det upplever jag hur deras backbone fungerar. Skulle lätt säga att det är det bästa nätverk jag någonsin suttit på.

När du sitter på ett stadsnät så finns det många fler variabler som kan gå fel. Framför allt måste du tänka på att det finns något som kallas "best effort" vilket betyder att nätet är överprovisionerat (du får inte ut full hastighet om det är trångt på linjen). Många stadsnät saknar också IPv6, vilket du får om du har direktlänk till Bahnhof. Utan IPv6 finns det saker som inte fungerar och du kan ibland få mystiska problem som inte existerar på dual stack - för att du inte kan nå motparten. Du får också något högre ping eftersom signalen ska leta sig genom stadsnätet till tjänsteleverantörens server först.

Därför är många av omdömena istället relaterade till det stadsnät som användarna sitter på. En tjänsteleverantör har begränsade möjligheter att rå på fel i stadsnätet och blir inte alltför sällan drabbade av negativa omdömen de inte egentligen förtjänar.

Har också varit i kontakt med kundtjänst flertalet gånger, och har blivit bra bemött varje gång.

Ping vill jag absolut inte ha högre. Ha bredband2 idag via Stadsnät. Men vill prova Bahnhof. Men orka inte med problem med portar som inte kan nyttjas eller eventuellt inte kommas åt.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Skrivet av macbang:

Ping vill jag absolut inte ha högre. Ha bredband2 idag via Stadsnät. Men vill prova Bahnhof. Men orka inte med problem med portar som inte kan nyttjas eller eventuellt inte kommas åt.

Just nu har jag Bahnhof via stadsnät, men som föregående sa så när man går via stadsnät, så kan man lika gärna ta den som har bäst erbjudande på den hastighet du söker av de större opperatörerna, just denna gång för mig, var bahnhof billigast/bäst erbjudande, förra omgången hade jag telenor, och innan det Telia. Alla tre fungerar likt varandra.
Har inte haft problem med någon, och det lilla jag varit i kontakt med kundtjänst så har de alla varit helt ok, inte haft något att anmärka på i alla fall.

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Ja är det problem med stadsnätet så spelar det egentligen inte någon roll vilken leverantör du har.
Kommer suga vilket som.

Permalänk
Medlem

Jag hade Bahnhof i fyra år men bytte till Ownit i somras eftersom jag upplever att Bahnhofs kundtjänst blivit sämre och sämre med tiden, samt att de börjar ta betalt för publika IPn. Ser inte att Ownit gör något sämre än Bahnhof, men de är lite billigare och deras support är fortfarande bra.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Jag hade bahnhof i 2år, funkade felfritt. Bytte sedan till Halebop för jag fick bättre pris och det har funkat precis lika felfritt

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag bytte till Bahnhof i våras en kort stund, då jag alltid hört väl om dom och gillar deras syn på integritet osv. Men de gick inte länge innan de skulle höja priser, ta ut pris för publik IP m.m. Deras kundsupport var nästan otrevlig och väntetiden var långt över accepterat de gånger jag ville ha tag i dom.

Bytte till Bredband2. Snabb support och bättre priser, inga avgifter för publik ip.

Permalänk
Medlem

Har Bahnhof. Ingen aning om deras kundtjänst längre. Förr va det snabbt o bra på både telefon o mail. Men har inte behövt kontakta dem på nåra år nu.
Har internet varit nere har det varit statsnätets fel.
Får mina 500Mbit som jag betalar för dygnet runt.
Tråkigt att dem tar betalt för publikt IP nuförtiden. Inte av mig än iaf. Dyrt är det oxå tydligen.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

När det fungerar så fungerar det, men så är det väl med de flesta ISP:er. Stadsnätet påverkar antagligen det mesta.

När det inte fungerar däremot så är det tyvärr under all kritik.
Urusel support där du i regel får prata med någon som låter som att denne precis vaknat och halvsover lite smått i stolen medans du pratar.

Har Bahnhof själv just nu då Bredband2 som jag hade tidigare inte erbjöd högre hastighet, och de få gånger jag behövt ringa in har vart bedrövligt

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Suttit med Bahnhof via stadsnät (Zitius, f.d. Telia Öppen Fiber) i cirkus fem år nu. Har haft sju avbrott totalt, alla var i stadsnätet alltså inte hos Bahnhof, och fyra av dem den senaste månaden då de har jobbat på något i huset i samarbete med namnbytet till Zitius.
Hastighet och latens har alltid varit ypperlig, när jag satt på 500/500 fick jag ut 650/650, numera 250/250 som ger ut 300/300, men detta beror såklart på stadsnätet till viss del.
Kundtjänsten är lite sisådär med relativt långa kötider på telefon, men när man väl kommit fram så har det mesta löst sig rätt så omgående. Inget märkvärdigt, men godkänt.

Permalänk
Medlem

Gruppavtal BRF i Bahnhof's eget nät vi har haft det bara några månader, gick från Telenor genom SplitVision. Märker inga skillnad förutom högre hastighet.

Har haft en hel del med kundservice för BRF att göra, och riktigt nöjd med den service vi har fått där. Hur det är på kundservice för privat kunder vet jag inte.

Är riktigt nöjd.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Kört med Bahnhof sedan 2016. ViaEuropa var då KO. Idag är det Zitius (Telia) som sköter driften, men när Zitius (Telia) tog över så ökade priset med 190 kr för samma tjänst, vilket suger lite (539 -> 729). Så drog ner till 500/500 istället, möjligtvis drar jag ner till 250/250 om priserna stiger för att Zitius (Telia) är som dom är.....

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem

Jag hade ett supportärende med Bahnhof för typ ett år sedan och fick en känsla av att kundtjänsten har gått mot att bli som hos en större företag där de har en first line som först försöker bli av med en. När jag väl öppnat ärendet en andra gång och det blivit eskalerat rullade det dock på, men det tog några dagar extra. Tyvärr är det väl så det fungerar idag, de lär ju spara in en hel del pengar på att avvisa vissa kunder. Jag har råkat ut för samma sak hos Amazon när jag kontaktade dem i ett legitimt ärende.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Gav Bahnhof kicken när de konstant höjde priset och sedan drog bort stöd för publik IPv4 utan förvarning och sedan krävde betalt för att få tillbaka det.

Nej tack.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Har Bahnhof genom Mälarenergis(Fibra) stadsnät i Västerås sen 2012. Hastighet och ping har aldrig varit några problem och jag stannar hos Bahnhof tack vare deras syn på integritet.
Men att få en fungerande publik IP är helt hopplöst trots att Bahnhof påstår att jag har det. Men trots en PC direktkopplad till fiberuttaget och vidöppna brandväggar är det omöjligt att se den utifrån... 😤

Visa signatur

ASUS Rampage V Extreme, Intel Core i7-6900K, Corsair Vengeance 4x8GB 3200C17, Corsair 1000HX, ASUS RTX3080Ti STRIX OC, WD SN850 2TB SSD, Intel 730 256GB SSD x2 RAID-0

Permalänk
Medlem
Skrivet av macbang:

Ping vill jag absolut inte ha högre. Ha bredband2 idag via Stadsnät. Men vill prova Bahnhof. Men orka inte med problem med portar som inte kan nyttjas eller eventuellt inte kommas åt.

Om portar är ett problem skulle jag avråda från Bahnhof då CGNAT är standard och opt-out kostar extra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deflow:

Om portar är ett problem skulle jag avråda från Bahnhof då CGNAT är standard och opt-out kostar extra.

Inbör det att man inte kan komma åt sinna " hemsystem " typ robot dammsugare, kameror etc. Eller att man inte ekan låsa upp portar för vissa spel ?

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av macbang:

Inbör det att man inte kan komma åt sinna " hemsystem " typ robot dammsugare, kameror etc. Eller att man inte ekan låsa upp portar för vissa spel ?

Kort svar, nixpix.
Men du kan troligen sätta en VPN-uppkoppling på nätverket med fast up och öppna de portar du villhöver den vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macbang:

Inbör det att man inte kan komma åt sinna " hemsystem " typ robot dammsugare, kameror etc. Eller att man inte ekan låsa upp portar för vissa spel ?

Nej.
Men du kan få publikt IP. Nu för tiden tar dem väl betalt för det. Men det går iaf.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mullvaden83:

Nej.
Men du kan få publikt IP. Nu för tiden tar dem väl betalt för det. Men det går iaf.

Inte i alla när, Jag har zitius i stockholm, kan inte få ipv4.