Spotify Hifi kan introduceras som Platinum-prenumeration

Permalänk
Melding Plague

Spotify Hifi kan introduceras som Platinum-prenumeration

Nästan två år efter att Spotify utlovade högre ljudkvalitet skymtas det på nytt i en enkät för användare som avslutar sin prenumeration.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Saknas svaret: jag lyssnar inte på Spotify

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Saknas svaret: jag lyssnar inte på Spotify

Då har man möjligheten till att klicka på "Avstå Röst"

Permalänk
Medlem

Äh nå högre bitrate är jag inte intresserad av att betala för, 320kbps OGG Vorbis är transparent ändå. Däremot hade jag kunnat betala mer om jag visste att alla dom extra pengarna hamnade i artisternas fickor, eller mer för att få bättre masters, alltså där man skulle kunna få en riktig o tydlig ljudkvalitetsskillnad, till skillnad från bara högre bitrate.

Permalänk
Medlem

Jag körde premium och även om jag hade velat ha FLAC så hade jag då kunnat gå över till Tidal som för övrigt var samma eller lägre kostnad.

Nu har jag bytt från Spotify till Youtube Music som är en sämre variant men avsevärt mer prisvärt. De kör också 320Kbps.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Hade kunnat betala mer om det fanns något mer personligt artistflöde att följa. Exempelvis musik som inte kanske nödvändigtvis släpps men kan vara intressant ändå eller något avtal mellan musikbolagen som gör att artisterna lättare kan göra remixes av varandras låtar, vore häftigt!!

SoundCloud m.fl. finns, men det kan man inte som artist tjäna något på vad jag vet och jag vill gärna ha allt på Spotify.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Så ungefär dubbelt så dyrt som de flesta konkurrenterna om prisuppgifterna visar sig stämma. Förstår inte riktigt vad som motiverar den kostnaden ärligt talat.

Permalänk
Medlem

Det vore välkommet. Jag lyssnar framförallt på musik från album som jag köper och rippar själv.

Jag använder fortfarande Spotify för att hitta och utforska ny musik att köpa, men ibland märks det att kvaliteten inte är på samma nivå som CD. Inte alltid, förstås. Och ibland är det skivan som inte är bättre inspelad, helt enkelt.

Jag har velat byta streamingtjänst, men det är svårt att komma över den inertia/tröghet som kommer med att byta tjänster. Det är inte där jag vill finlyssna oavsett.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nyhet:

Nästan två år efter att Spotify utlovade högre ljudkvalitet skymtas det på nytt i en enkät för användare som avslutar sin prenumeration.

Läs hela artikeln här

"Headphone tuner"
Menas EQn som lades till temporärt i deras nya GUI på datorn? Typ 6 eller 8 band, helt meningslös.

Permalänk
Medlem

Jag slutade använda Spotify för längesedan då jag upptäckte att det inte gick att hitta allt jag lyssnar på. Youtube music funkar betydligt bättre. FÖR MIG!

Permalänk
Medlem

Jag sitter på studiohögtalare med en adekvat DAC - det vore ytterst välkommet!

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Nozomi:

"Headphone tuner"
Menas EQn som lades till temporärt i deras nya GUI på datorn? Typ 6 eller 8 band, helt meningslös.

6-8 band asså äre skämt?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Vore fint. Mina högtalare hemma är redo.

Permalänk
Medlem

Har tyvärr glömt hur musik låter uppspelad från en CD.
256-320kbps märker jag ingen skillnad på.
För 200kr/månad, inte en chans.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Saknas svaret: jag lyssnar inte på Spotify

Fast då SAKNAR du det ju inte heller?

OnT: Lyssnar bara på spotify i airpods pro eller i några sonoshögtalare så nej, kvalitén jag får nu är fullt tillräcklig.
Edit: Kan tilläggas att jag uppfattar musik primärt som en form av bakgrundsljud - trevligt att ha på så länge det inte låter crap.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zowix:

Då har man möjligheten till att klicka på "Avstå Röst"

Då kan man ju inte låta världen veta att man inte har Spotify.

Men allvarligt, det är mycket sådant på forumet i nästan vilket ämne som helst. Folk som måste tala om att de inte gillar det ämnet behandlar och inte tillför diskussionen någonting.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Har tidigare försökt testa om jag upplevde skillnad och kunde ibland höra skillnad på 256 och 320 men då försökte jag. Att bara sitta och spela på jobbet eller på vägen hem i blåtandslurar så finns nog ingen chans att jag märker av mer än 320 ändå.
Klarar mig på mitt duo för 149 i månaden

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

hur kan ni tycka 200kr i mån är mycket??? har ni ens funderat på vad det är ni skriver och tycker? det är nog det mest prisvärda jag kan tänka mig... musik är en STOR del av mångas liv. snålisar

Permalänk
Medlem

Känner helt ärligt inte att jag saknar något med dagens 320 kbps OGG i Premium, varken med bra lurar eller i stereon, så att betala dubbelt så mycket för ännu högre kvalitet känns ju rätt ointressant idag. Sen är det ju å andra sidan sällan jag har tid attt sätta sig ner och finlyssna längre som småbarnsförälder...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Avslutade min prenumeration idag då jag ska testa Apple Music då jag fick 6 månader gratis. Jag fick inte upp någon sådan enkät. Men den kanske kommer

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av xarl:

hur kan ni tycka 200kr i mån är mycket??? har ni ens funderat på vad det är ni skriver och tycker? det är nog det mest prisvärda jag kan tänka mig... musik är en STOR del av mångas liv. snålisar

Family abb lägger 17kr månaden

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

6-8 band asså äre skämt?

6 var det tydligen.

60hz, 150hz, 400hz, 1khz, 2.4khz och 15khz

Permalänk
Medlem

Bytte till Apple Music då man kunde ha 100 000 låtar i biblioteket istället för 10 000. Apple Music har redan förlustfri musik för 99 kr i månaden så jag har svårt att se detta abonnemang bli särskilt populärt. Även om jag tror att det är ruskigt svårt att höra skillnad på 256 kbps AAC/320 kbps Ogg Vorbis och och förlustfritt.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Vill hellre kunna välja olika masters av album än att få några extra kbps.

En dålig master blir inte bättre av >1000kbps. I övrigt så önskar jag precis som ett andra här bättre equalizers på mobilen, för att förbättra ljudbilden på mina 1000XM3:or.

Permalänk

10kr i månaden för YouTube Premium är svårt att släppa. 😂

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Vill hellre kunna välja olika masters av album än att få några extra kbps.

En dålig master blir inte bättre av >1000kbps. I övrigt så önskar jag precis som ett andra här bättre equalizers på mobilen, för att förbättra ljudbilden på mina 1000XM3:or.

Precis detta. Högre bitrate är bara slöseri med bandbredd. En bra master mot något radio-mixat skit är däremot som natt och dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Vill hellre kunna välja olika masters av album än att få några extra kbps.

En dålig master blir inte bättre av >1000kbps. I övrigt så önskar jag precis som ett andra här bättre equalizers på mobilen, för att förbättra ljudbilden på mina 1000XM3:or.

Kan rekomendera Wavelet med AutoEQ presets för Android. Fungerar utmärkt med spotify och mina 1000XM3. Ger en någotsånär flat kurva som man sen kan lägga eq ovanpå. Kör gratisversionen av Wavelet då den har allt jag behöver.

https://github.com/jaakkopasanen/AutoEq

Visa signatur

Lösning: Ignorera varningen.

Permalänk
Medlem

Avslutade faktiskt mitt premiumkonto igår, på Spotify, gick över till Apple music istället vilket inte bara har lossless utan är 10kr billigare! i månaden. Upplever även utbudet bättre på Apple.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Känner inte jag tillhör målgruppen. Är ganska casual när det kommer till mitt lyssnande och spotify-subben har extraherat långt mycket mer pengar i snitt än albumköp någonsin lyckades med.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av xarl:

hur kan ni tycka 200kr i mån är mycket??? har ni ens funderat på vad det är ni skriver och tycker? det är nog det mest prisvärda jag kan tänka mig... musik är en STOR del av mångas liv. snålisar

Kan det bero på att konkurrenterna ligger en bra bit under detta? Kör med Tidal som kostar 99 för cd-kvalite. Betydligt sämre -connectfunktion men annars är det inte mycket man saknar.