Säljstarten för Radeon RX 7000-serien uppges dröja till december

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Tråkigt att amd inte kan tävla med Nvidia om prestanda och detta kommer bara leda till att Nvidia fortsätter att leda och driva utvecklingen framåt.

AMD är bättre än nVidia i en del spel. Det är mest RayTracing de behöver förbättra.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Tråkigt att amd inte kan tävla med Nvidia om prestanda och detta kommer bara leda till att Nvidia fortsätter att leda och driva utvecklingen framåt.

För det är bara toppkortet som spelar någon roll?

99.9% av kunderna är någon annanstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Finns en god anledning till att 1060 fortfarande är mest använda kortet på Steam.

Jag tror största anledningen till detta är att Nvidia inte segmenterade så hårt på Pascal. 1060 har 6.94% nu, men 3060 om man räknar med alla varianterna har 9.62%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Tog de 5 minuter för alla nätbutiker att sälja slut på 4090?

Sharkgaming hade kort långt längre än 5 minuter. Korten kanske tog slut snabbt på webhallen, komplett och inet, men fanns längre på de mer "okända" ställena.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Jag tror största anledningen till detta är att Nvidia inte segmenterade så hårt på Pascal. 1060 har 6.94% nu, men 3060 om man räknar med alla varianterna har 9.62%.

Ser 3.86% + 3.40% för september.

Menar du att det gömmer sig nästan 2.5% under "other"? Måste vara en hel drös småpluttar i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ykalon:

Apropå det, jag tror inte du har moderkortet i signaturen. B550 är AMD, misstänker att det är ett B560 du har.

Helt rätt, jag har inget B550. 👍

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)

Permalänk
Medlem

På tal om AMDs grafikkort... 5700XT måste vara det vettigaste grafikkort som släppts på många, många år.

Det var konkurrenskraftigt redan då det släpptes (iaf 3e parts varianterna). Bra pris/prestanda. Men då var 1080Ti över 16% snabbare i 1440p, enl Swecs prestandaindex.

Idag, enl nya prestandaindex, så är 5700XT istället 8% snabbare än 1080Ti!

Så vem vet, kanske 7900XT en dag kommer ifatt 4090 ändå...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

På tal om AMDs grafikkort... 5700XT måste vara det vettigaste grafikkort som släppts på många, många år.

Det var konkurrenskraftigt redan då det släpptes (iaf 3e parts varianterna). Bra pris/prestanda. Men då var 1080Ti över 16% snabbare i 1440p, enl Swecs prestandaindex.

Idag, enl nya prestandaindex, så är 5700XT istället 8% snabbare än 1080Ti!

Så vem vet, kanske 7900XT en dag kommer ifatt 4090 ändå...

AMD FineWine är inte bara snack - de håller fantastiskt. Vega är också en generation som hållit bra, med tanke på hur billigt de såldes ut.

De senaste årens pris/prestanda-kung måste dock vara Radeon 470 8GB, speciellt eftersom det kortet kom undan med 120W TDP så att det inte ens kräver mycket av datorn i övrigt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Sharkgaming hade kort långt längre än 5 minuter. Korten kanske tog slut snabbt på webhallen, komplett och inet, men fanns längre på de mer "okända" ställena.

Sant men även om lagret på några sidor skulle räcka över en dag så skulle det knappast vara ett incitament för någon utav aktörerna att försöka pressa priset. Skulle dom räcka i månader då kanske vi kommer får se priset gå neråt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ser 3.86% + 3.40% för september.

Menar du att det gömmer sig nästan 2.5% under "other"? Måste vara en hel drös småpluttar i så fall.

Jag räknade med laptop också, då det på Pascal inte finns 1060 och 1060 laptop separerat. Så jag räknar med att det under 1060 även är laptop variant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Tråkigt att amd inte kan tävla med Nvidia om prestanda och detta kommer bara leda till att Nvidia fortsätter att leda och driva utvecklingen framåt.

Amd tävlar ju en del med Nvidia, inte så mycket i proprietära tekniker men rå fps har de alltid haft något att erbjuda förutom i kanske 20lax + prisklassen. Nvidia kommer heller inte leda tekniken framåt för alla och sålänge de inte gör det kommer deras tekniker aldrig få fullt genombrott. Dlss o rt i all ära men de återfinns inte i alla spel, konsoller kan ej nyttja dem (läs Nvidia rt) m.m. Vi har ju sett hur det gått med gsync. Långt ifrån alla som har en gsync skärm med Nvidia kort.

Det är nog en tidsfråga innan Nvidia tappar på gpu marknaden för privatpersoner, vare sig det är till Intel eller amd speciellt om de fortsätter pressa upp priserna och samtidigt gör sig svåra att sammarbeta med för 3epartstillverkare.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Folk får självklart ha sin egna åsikt MEN vad är det ni inte förstår (många av er som citerar mig)?

Man behöver ett bra kort i de lägre klasserna för att få in nytt folk!
Om genren dör ut för att inga nya kommer in så byter tillverkarna fokus och datorn som spelmaskin dör ut. Dvs ni som har det som hobby får sadla om till konsol.

Sen har vi det klassiska "men bilar är dyrare". Både ja och nej.
Jag har, bland annat, både bilar och elektronik som hobby.
Men ok vi tar bilar då... Hur många vanliga svenssons kontantar en värsting bil idag? Eller hur många svenssons kontantar ens en mellanklassbil idag? Inte många för att marknaden har flyttats till att leasa vilket är ett annat or för att köra hyrbil (vi lämnar det vi det så slipper vi ännu en diskussion).

Det kommer ske precis samma sak med datorspelsmarknaden. Vi ser ju det ske framför våra ögon. Hyr "spelprestanda" i form av speltjänster där hårdvaran är på annan plats.

Ok tillbaka till bilar...
Man kan absolut köpa en volvo 940 (finns betydligt billigare alternativ numera iom att 7/9xx fått kultstatus) och med lite fix ha JÄVLIGT kul. Man kan köra på alla vägar och har inga problem att hålla hastighet.

Jag förstår att vissa tycker 20k för en GPU är helt ok, fine, ni får göra vad ni vill med era pengar. Andra vill lägga en mille på en bil, fine har du stålarna och gillar bilar så go!

PROBLEMET är att det måste finnas alternativ för dem som inte har eller kan lägga pengar på top of the line, men ändå vill få ut något.

Jag har säkert massor av saker som jag lägger pengar på som majoriteten på swec skulle tycka var galet. Varför köper han XYZ när han kan köpa ett 4090 system i stället?

Återigen, problemet är om det inte finns billigare alternativ av dessa saker som ändå kan utföra sitt syften med godkända resultat. Det behöver inte vara toppresultat, saken måste inte hålla tre livstider osv osv.

Återigen jag förstår att detta är sweC, jag har trots allt varit här i 20+ år. Men det börjar bli lite väl mycket elitism...

Oxfile med hasselbackspotatis är skitgott med det är jävligt naivt att tro att bara för att "jag" kan äta det varje dag så är köttbullar och makaroner oviktiga. Slutar majoriteten med kött slutar producenterna producera och tillslut står "jag" utan oxfile.

Jaja nu har jag rabblat om och om hoppas ni förstår min poäng.

Tror Intel är valet för instegsspelaren idag. Ett A770 verkar kosta runt 5000 kr - och därmed borde man kunna bygga en hyfsad speldator för runt 10 000 kr. Så det finns hopp om livet även för de som vill lägga sansade pengar!

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackBird:

Tror Intel är valet för instegsspelaren idag. Ett A770 verkar kosta runt 5000 kr - och därmed borde man kunna bygga en hyfsad speldator för runt 10 000 kr. Så det finns hopp om livet även för de som vill lägga sansade pengar!

A770 5199 kr säger prisjakt.

RX 6600 XT ger nästan samma 1440p rasteriserings-prestanda (bättre i 1080p), kostar i denna sekund från 4186 kr.
RX 6700 XT ger klart bättre rasteriserings-prestanda, kostar i denna sekund från 5444 kr.

Skulle gå på AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

A770 5199 kr säger prisjakt.

RX 6600 XT ger nästan samma 1440p rasteriserings-prestanda (bättre i 1080p), kostar i denna sekund från 4186 kr.
RX 6700 XT ger klart bättre rasteriserings-prestanda, kostar i denna sekund från 5444 kr.

Skulle gå på AMD.

Man får väl nästan säga hurry up and buy, om AMD har kvar 379 i MSRP på RX 6600 XT så lär priserna öka allt eftersom när det köps in kort till sämre växelkurs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Man får väl nästan säga hurry up and buy, om AMD har kvar 379 i MSRP på RX 6600 XT så lär priserna öka allt eftersom när det köps in kort till sämre växelkurs.

Ja...blir intressant att se vart åt det går. För AMDs priser har samtidigt droppat i USA.

6650 XT går numera för under 300 USD over there (6700 XT en 100-ing mer). Med dagens skitkurs och moms blir det 4200 kr.

Men ja, det kan ju bli påslag utöver dessa... MSRP för 6650 XT var iaf från början $400.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Swejay77:

Först till 300p vinner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swejay77:

Med tanke på att GA102 bara har något fler transistorer än Navi 21, och att 3090Ti och RX 6950 XT är rätt lika i prestanda (GA102 har fler transistorer men då går en del till RT/Tensor cores). Så tycker jag inte alls det är orimligt att 7000-serien skulle kunna nå upp till 4090 i raster-prestanda så länge dom är villiga att göra en stor krets. Jag förtstår inte riktigt varför vissa verkar tror att Nvidia kört om AMD med 4090. I slutändan är det ju prestanda/w och prestanda/transistor som lite sätter taket för hur konkurranskraftiga gpuer man kan tillverka, och RDNA ligger ju till skillnad från GCN bra till på bägge punkter.