Intel avtäcker Core 13000 "Raptor Lake" – extra kärnor och högre klockfrekvenser

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kolsvart Katt:

Läser man introt och testsetupen så har de ett rätt avancerat/originellt vis att mäta ström på (i mina novisögon åtminstone) som ska ge bara vad CPUn drar. Jag gillar sådana som Swecs test där man testar vad varje system drar från väggen för det är vad du kommer att betala för ändå:
https://www.sweclockers.com/test/33062-intel-core-i9-12900k-o...

Där drar en 12600K väsentligt mer än en R5 5600x under hög belastning och just samma vid idle.

Det kommer att hamna nånstans mellan idle och full load, till viss del beroende på hur bra spelet är att på att utnyttja en massa trådar, till viss del beroende på upplösning. FPS-per-watt är intressant, som jag skrev, för hela systemet. Vad spelar det för roll för mig om intel CPU A drar tre watt mindre än AMD-cpu B om moderkort i samma prisklass, samma typ och mängd av RAM i motsvarande hastighet, samma grafikkort etc etc ändå gör att Intel-systemet drar 10w mer från väggen?

Fast sweclockers test är ju i typ Cinebench och inte gaming.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

1440p är mer representativt än 1080p om man har ekonomin för en 12900k.

https://www.igorslab.de/wp-content/uploads/2021/11/24-1440-Wattage.png

Ah en medelgraf, tack bättre
Jo det verkar nog på Intel som själva CPU:n drar relativt sett mindre ström när upplösningen går upp, jämfört med AMD.
Jämfört med motsvarande 1080p här tex:

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Z790 har fler pcie 5 banor samt också stöd för högre ddr 5 hastigheter.... Vet att asus hade problem med 4 ram med höga hastigheter på 12th

Och sedan verkar Z790 Maximus ha en steel backplate=)

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Läser man introt och testsetupen så har de ett rätt avancerat/originellt vis att mäta ström på (i mina novisögon åtminstone) som ska ge bara vad CPUn drar. Jag gillar sådana som Swecs test där man testar vad varje system drar från väggen för det är vad du kommer att betala för ändå:
https://www.sweclockers.com/test/33062-intel-core-i9-12900k-o...

Där drar en 12600K väsentligt mer än en R5 5600x under hög belastning och just samma vid idle.

Det kommer att hamna nånstans mellan idle och full load, till viss del beroende på hur bra spelet är att på att utnyttja en massa trådar, till viss del beroende på upplösning. FPS-per-watt är intressant, som jag skrev, för hela systemet. Vad spelar det för roll för mig om intel CPU A drar tre watt mindre än AMD-cpu B om moderkort i samma prisklass, samma typ och mängd av RAM i motsvarande hastighet, samma grafikkort etc etc ändå gör att Intel-systemet drar 10w mer från väggen?

Swec test av energieffektiviteten är i blender och handbrake. Inte spel.
Yoshman visade en bild på hur effektkurvan var för amd kontra Intel

AMD går väldigt snabbt upp på nära max tdp vid få kärnor medan Intel hade en mycket långsammare kurva.
Vid max kommer Intel använda mer effekt men under säg 4 kärnor så är intel met energieffektiva som exempelvis spel

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Swec test av energieffektiviteten är i blender och handbrake. Inte spel.
Yoshman visade en bild på hur effektkurvan var för amd kontra Intel

AMD går väldigt snabbt upp på nära max tdp vid få kärnor medan Intel hade en mycket långsammare kurva.
Vid max kommer Intel använda mer effekt men under säg 4 kärnor så är intel met energieffektiva som exempelvis spel

Jag anser det inte värt tiden att fortsätta dividera med Nozomi eller dig, med Nozomi går det runt runt och jag har redan skrivit, i posten ni båda refererar till och kanske verkar läst halva av, vad jag anser i ämnet. Ha en fin torsdagkväll iaf.

Men i korthet: Swecs test var inte spel, det påstod jag inte heller (den var bara mer givande), läs hela posten
Utöver det: I det enda testet ni fiskat fram verkar de inte så hemskt mycket mer effektiva, rätt likartat med ett par outliers. Men ni ser jag repeterar mig bara och tiden går snabbt.. och det är rätt schysst att länka till en specifik post om man refererar till en sådan, jag skummade igenom varje sida efter yoshmans poster och såg ingen bild

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Jag anser det inte värt tiden att fortsätta dividera med Nozomi eller dig, med Nozomi går det runt runt och jag har redan skrivit, i posten ni båda refererar till och kanske verkar läst halva av, vad jag anser i ämnet. Ha en fin torsdagkväll iaf.

Men i korthet: Swecs test var inte spel, det påstod jag inte heller (den var bara mer givande), läs hela posten
Utöver det: I det enda testet ni fiskat fram verkar de inte så hemskt mycket mer effektiva, rätt likartat med ett par outliers. Men ni ser jag repeterar mig bara och tiden går snabbt.. och det är rätt schysst att länka till en specifik post om man refererar till en sådan, jag skummade igenom varje sida efter yoshmans poster och såg ingen bild

yoshmans graf är inte i denna tråd, hade jag haft tid hade jag letat fram den men googla power curve
Här är Intel, hittar dock inte en tydlig 12th gen

Här är 5900x

Som du ser så är kurvan till en början skarpare på amd än Intel.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Jag tycker nog att Alder Lake-processorerna var bättre balanserade än dessa. Speciellt 12700k. Vet inte riktigt vad jag skulle göra med åtta eller sexton efficiency cores på en desktop. På en server, visst, där kan det vara mer användbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

Någon som kommer ihåg när man kunde få en värstingburk för 12.000 sek back in the day?

När var det? Hemdator i mitten på 80-talet?
Jag betalade drygt 12k för min första dator 1994. Det var ett bra pris för den då och datorn var långt ifrån en värsting.
Fem år senare kostade en habil dator, ett eller ett par snäpp under "värsting" >20k, och priset för maxprestanda har inte sjunkit sedan dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChristofferC:

... Vet inte riktigt vad jag skulle göra med åtta eller sexton efficiency cores på en desktop. ...

Multitasking! E-cores är ruskigt bra på att köra de 30+ småprocesser som Windows envisas med att alltid ha igång. Dessutom kan de användas till andra bakgrundsprocesser som datakonvertering, videorendering och liknande under tiden som du aktivt använder P-cores till något kul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Min nästa processor blir förmodligen utan grafikdelen då jag aldrig haft behov av den över huvudtaget. Aldrig tidigare köpt en "KF" men blir troligen det på nästa, så sparar man några hundralappar också

Kommer att kännas bra tills den dagen ditt grafikkort inte vill med sig längre och eller du behöver felsöka ditt moderkort.

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Funderar på att uppgradera och vilken AIO ska jag satsa på?
Vill ha en som kyler en 13900k med obegränsad strömbudget (350W) utan att cpun throttlar.n?

Jag förmodar att noctua D15 är ute ur leken med denna cpun?

Jag är inte övertygad på att NH-D15 inte kommer att klara av 13900K, klarar NH-D15 en Ryzen 5950x utan att throttla så borde den klara 13900K med. Självklart så finns det andra faktorer att ta hänsyn till, typ av låda, övriga komponenter, omgivning etc.

Med det sagt menar jag inte att AIO är sämre på något sätt men jag tror absolut att det kommer att funka med en NH-D15.

Jag äger själv en NH-D15 tillsammans med en överklockad 9900K, har förbokat 13900K och inväntar på att Z790 skall börja dyka upp för beställning. Kommer att testa med D15 först och se om det lirar och funkar det inte så får det bli en AIO helt enkelt

Det skall hursomhelst bli trevligt att se lite Reviews av Prollen, ser fram emot detta.

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk

https://www.guru3d.com/articles_pages/amd_ryzen_9_7900x_proce...

Frågan är hur 13900K presterar i dessa 3 Energy, Financial och General.
Vinner Energy säkert men de andra....?

Permalänk
Medlem

Medioker, inge lyft på denna

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk

https://openbenchmarking.org/result/2210170-SADD-I91390011
https://openbenchmarking.org/result/2210140-SADD-I91390082
13900K i Linux
10% högre klocka med DDR 4 än DDR5 men DDR5 tar hem många benchmark tex build-llvm Ninja (217sek vs 301 sek)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tip Top:

Medioker, inge lyft på denna

https://youtu.be/_4dz7557pjE

Skrivet av Greyguy1948:

https://openbenchmarking.org/result/2210170-SADD-I91390011
https://openbenchmarking.org/result/2210140-SADD-I91390082
13900K i Linux
10% högre klocka med DDR 4 än DDR5 men DDR5 tar hem många benchmark tex build-llvm Ninja (217sek vs 301 sek)

Funnits på wccftech, kinesisk "läcka"/test, 13900k &13600k mot 7700x.

Permalänk
Skrivet av Nozomi:

Funnits på wccftech, kinesisk "läcka"/test, 13900k &13600k mot 7700x.

Om Linux-testerna stämmer ligger 13900K mellan 3960X och 3970X i vissa tester men får stryk av 7950X ibland. Ibland ser man 10980XE men inte ofta i toppen!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0