Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

ROG MAXIMUS Z690 Series Bios 2004

1. Improve system performance
2. Update ME version to 16.1.25.1885v2

ROG MAXIMUS Z690 HERO BIOS 2004
https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/BIOS/ROG-MAXIMUS-Z690-H...

ROG MAXIMUS Z690 APEX BIOS 2004
https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/BIOS/ROG-MAXIMUS-Z690-A...

ROG MAXIMUS Z690 EXTREME BIOS 2004
https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/BIOS/ROG-MAXIMUS-Z690-E...

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Sabbade mitt ThunderboltEXT4, kort på mitt (Asus Z690-G). Så fort jag aktiverar Thunderbolt i bios så botar den inte och felindikering på grafiken (VGA). Reset Cmos sedan startar den igen. Fungerade fint med bios 1704. Trist, kommer väl en fix.

Permalänk
Medlem

Jag har ett "Asus ROG MAXIMUS Z690 HERO" och har uppdaterat BIOS via EZ Flash, nedladdat från https://rog.asus.com/motherboards/rog-maximus/rog-maximus-z69... utan problem ett antal ggr. Men vid ovan release får jag meddelande "not a uefi bios" vid försök. Ska man flasha på något annat sätt denna gång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigmajk:

Jag har ett "Asus ROG MAXIMUS Z690 HERO" och har uppdaterat BIOS via EZ Flash, nedladdat från https://rog.asus.com/motherboards/rog-maximus/rog-maximus-z69... utan problem ett antal ggr. Men vid ovan release får jag meddelande "not a uefi bios" vid försök. Ska man flasha på något annat sätt denna gång?

Testat att döpa om filen?

"Before running the USB BIOS Flashback tool, please rename the BIOS file (MZ690H.CAP) using BIOSRenamer."

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Testat att döpa om filen?

"Before running the USB BIOS Flashback tool, please rename the BIOS file (MZ690H.CAP) using BIOSRenamer."

Absolut. Som sagt gått bra flera ggr tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigmajk:

Absolut. Som sagt gått bra flera ggr tidigare.

Korrupt fil? Korrupt usb-minne? Ostabil OC? Testa att ladda ner filen på en annan dator och testa med ett annat usb-minne.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Korrupt fil? Korrupt usb-minne? Ostabil OC? Testa att ladda ner filen på en annan dator och testa med ett annat usb-minne.

Laddat ner flera ggr, på olika diskar. Inget USB. Ingen OC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigmajk:

Laddat ner flera ggr, på olika diskar. Inget USB. Ingen OC.

På olika diskar på samma dator? Testa att ladda ner på en annan dator och spara det på ett usb-minne.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk

Värt att notera är att efter någon märkte det på rog forumet så har man nu lagt till texten:

Citat:

3. Many ME updates and optimizations for the next-gen CPU are included. This version does NOT allow rolling back to the previous versions, not even via USB BIOS FlashBack™, to ensure better compatibility.

Kör ett Hero och fick tokproblem med minnesstabilitet. Synd att det fortfarande efter ett år är lite hit'n'miss med den biten...

Permalänk
Medlem

Undrar om nån har samma "issue" som mig gällande denna BIOS version (2004) eller allmänt med Z690-F?

https://www.dropbox.com/s/2k3zwme7xp58b26/Video%202022-10-18%...

Att booten segar innan BIOS Boot Splash Screen. En irriterande delay på ca 20 sek, som inte alls känns ok.
Moderkortets QLEDs visar nån issue med CPU/RAM (att den loopar CPU -> RAM). Testat massa olika settings.. men samma seghet. Dock märks den inte av lika mycket vid restart. Mest vid en fresh startup.
Nån som kan visa hur det egentligen borde se ut med QLED processen? En normal/frisk startup.
Och nån som vet vad det skulle kunna innebära, denna sega CPU/RAM check som stannar upp hela booten?

Mina specs:
PSU: Fractal Design Ion+ Platinum 760W
MBU: Asus ROG Strix Z690-F
CPU: Intel i7 12700K 3.6GHz
CPU Cooler: Noctua NH-U12A
RAM: Corsair Vengeance DDR5 5600 MHz 2x16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjorno33:

Undrar om nån har samma "issue" som mig gällande denna BIOS version (2004) eller allmänt med Z690-F?

https://www.dropbox.com/s/2k3zwme7xp58b26/Video%202022-10-18%...

Att booten segar innan BIOS Boot Splash Screen. En irriterande delay på ca 20 sek, som inte alls känns ok.
Moderkortets QLEDs visar nån issue med CPU/RAM (att den loopar CPU -> RAM). Testat massa olika settings.. men samma seghet. Dock märks den inte av lika mycket vid restart. Mest vid en fresh startup.
Nån som kan visa hur det egentligen borde se ut med QLED processen? En normal/frisk startup.
Och nån som vet vad det skulle kunna innebära, denna sega CPU/RAM check som stannar upp hela booten?

Mina specs:
PSU: Fractal Design Ion+ Platinum 760W
MBU: Asus ROG Strix Z690-F
CPU: Intel i7 12700K 3.6GHz
CPU Cooler: Noctua NH-U12A
RAM: Corsair Vengeance DDR5 5600 MHz 2x16GB

Har du XMP eller annan OC aktivt? Blir det samma om du i så fall stänger av all OC?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Har du XMP eller annan OC aktivt? Blir det samma om du i så fall stänger av all OC?

Yep. Testat alla möjliga olika options.. hopplöst.
Har samma mbu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjorno33:

Yep. Testat alla möjliga olika options.. hopplöst.
Har samma mbu?

Nä, jag sitter kvar på 8700K 😅

Men har läst och hört att Alder lake är känsligt när man kör högre minneshastigheter, fler dimms och större minnesmängd.

Hade du problem även innan BIOS update eller kom det efter update till den nämnda versionen?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Nä, jag sitter kvar på 8700K 😅

Men har läst och hört att Alder lake är känsligt när man kör högre minneshastigheter, fler dimms och större minnesmängd.

Hade du problem även innan BIOS update eller kom det efter update till den nämnda versionen?

Aha ok! Grejen är att denna BIOS ver 2004 är min första upplevelse.. lite dumt att jag först inte testade den förinstallerade, men vem tänker på sånt. Man vill ju bara hoppa på senaste eftersom jag hört om många NVMe-buggar bl.a. med de första versionerna. Så har inget att jämföra med just nu. Och denna version går ej att reverta. "This version does NOT allow rolling back to the previous versions, not even via USB BIOS FlashBack™, to ensure better compatibility.
Googlat runt lite och faktiskt sett andra klaga på buggar med 2004an, dock inte exakt samma delay boot som i mitt fall:

https://rog.asus.com/forum/showthread.php?127128-Z690-Formula...

"After upgrading to the new BIOS 2004 for my Z690E-Gaming WIFI, the PCH temps went from 55 degree C during idle to 64 degree C when idle. Is this normal? Anyone encountered higher PCH temps after upgrading to the new BIOS 2004?"

"Was just looking for info on this and then saw your comment, I have just updated to 2004 on my ROG Strix Z690-F and the PCH temps have jumped a whole 10-12c with the same settings."

Har samma grej faktiskt. En idle chipset temp på ca 65 grader. Tycker det är lite väl varmt asså.. men verkar påverkas av hur många NVMe drives man kör samtidigt på MBUn. ASUS designteam gjorde en galen miss med att montera på en kardborr-kabelhållare precis ovanpå kylflänsen.. helt otroligt. Tog bort den och tror jag drog ner tempen med iaf 3-4 grader haha. Löjlig design miss.

Permalänk
Medlem

Fick för en stund sen svar från ASUS:

”Now got answer from HQ about this.
They say it takes it around 20 seconds to boot so it meets expectations.

This is a DDR5 platform where the DDR4 boot time will be a little longer
As DDR5 will get more mature there will try to optimize it again.

So it works as it should since it is normal as it is right now it takes around the 20 seconds.

They have also seen the video and say it boot up in the time it should.”

Har ju DDR5-sticks så fattar egentligen inte att detta ska påverka oss som inte kör DDR4..
Aja bara att leva med det då, men hoppas tech teamet fixar snabbare boot times i senare BIOS-versioner 🙂

Skulle uppskatta om fler av er som just har Z690-kort skulle kunna rapportera era boot times, och specifikt tiden innan Boot Splash screen. Så vi kan jämföra 🙂

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Bjorno33:

Fick för en stund sen svar från ASUS:

”Now got answer from HQ about this.
They say it takes it around 20 seconds to boot so it meets expectations.

This is a DDR5 platform where the DDR4 boot time will be a little longer
As DDR5 will get more mature there will try to optimize it again.

So it works as it should since it is normal as it is right now it takes around the 20 seconds.

They have also seen the video and say it boot up in the time it should.”

Har ju DDR5-sticks så fattar egentligen inte att detta ska påverka oss som inte kör DDR4..
Aja bara att leva med det då, men hoppas tech teamet fixar snabbare boot times i senare BIOS-versioner 🙂

Skulle uppskatta om fler av er som just har Z690-kort skulle kunna rapportera era boot times, och specifikt tiden innan Boot Splash screen. Så vi kan jämföra 🙂

Mitt Z690-G bootar direkt dock inte uppdaterat bios till nyare version då allt är stabilt

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjorno33:

Fick för en stund sen svar från ASUS:

”Now got answer from HQ about this.
They say it takes it around 20 seconds to boot so it meets expectations.

This is a DDR5 platform where the DDR4 boot time will be a little longer
As DDR5 will get more mature there will try to optimize it again.

So it works as it should since it is normal as it is right now it takes around the 20 seconds.

They have also seen the video and say it boot up in the time it should.”

Har ju DDR5-sticks så fattar egentligen inte att detta ska påverka oss som inte kör DDR4..
Aja bara att leva med det då, men hoppas tech teamet fixar snabbare boot times i senare BIOS-versioner 🙂

Skulle uppskatta om fler av er som just har Z690-kort skulle kunna rapportera era boot times, och specifikt tiden innan Boot Splash screen. Så vi kan jämföra 🙂

när jag uppdaterar bioset eller om jag flyttar runt ramet så tar det en bra stund innan mitt hero bootar, såg någon kommentar om minnes träning eller så vid launch så dett kanske har med ddr4 mixen att göra

senaste bioserna verkar i alla fall vara mer stabila med xmp2 aktiverat, har varit lite mixat där också

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b

Permalänk
Medlem

Version 2103 är ute nu jag har flashat till den och funkar bra
2022/10/19 11.02 MBytes
ROG MAXIMUS Z690 HERO BIOS 2103
1. Improve system overclocking stability on 13th Gen Intel Processors
2. Update Microcode for 13th Gen Intel Processors
3. Update Microcode for 12th Gen Intel Processors

Before running the USB BIOS Flashback tool, please rename the BIOS file (MZ690H.CAP) using BIOSRenamer.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

Version 2103 är ute nu jag har flashat till den och funkar bra
2022/10/19 11.02 MBytes
ROG MAXIMUS Z690 HERO BIOS 2103
1. Improve system overclocking stability on 13th Gen Intel Processors
2. Update Microcode for 13th Gen Intel Processors
3. Update Microcode for 12th Gen Intel Processors

Before running the USB BIOS Flashback tool, please rename the BIOS file (MZ690H.CAP) using BIOSRenamer.

Jäklar! Timing

Uppdaterade, men samma sega boot time. Aja bara att leva med då. Verkar ju vara så det ska va..

Permalänk
Medlem

Fick svar igen från ASUS gällande DDR4. Det var en typo
Då verkar det va så segt allmänt då..
Lets see med nya BIOS-versionen som släpptes nyss.

"About the DDR4, it was a type mistake.
Youre product works as it should with the boot time and so on."

typo
Permalänk
Medlem
Skrivet av Prophet^:

när jag uppdaterar bioset eller om jag flyttar runt ramet så tar det en bra stund innan mitt hero bootar, såg någon kommentar om minnes träning eller så vid launch så dett kanske har med ddr4 mixen att göra

senaste bioserna verkar i alla fall vara mer stabila med xmp2 aktiverat, har varit lite mixat där också

uppgraderade precis ram till gskill 6400mhz trident och xmp funkar inte alls nu lol, fick ställa in manuellt

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prophet^:

uppgraderade precis ram till gskill 6400mhz trident och xmp funkar inte alls nu lol, fick ställa in manuellt

Wtf.. weird. Skärpning ASUS BIOS/software department

Permalänk
Medlem

Någon som haft att datorn bara fryser och inget händer? ingen blåskärm eller liknande. Provat ominstallera, sätta i andra minnen, köra default bios, testat annan hårddisk, ominstallerat windows

z690 hero med 12900ks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deki90:

Någon som haft att datorn bara fryser och inget händer? ingen blåskärm eller liknande. Provat ominstallera, sätta i andra minnen, köra default bios, testat annan hårddisk, ominstallerat windows

z690 hero med 12900ks

inte haft sånna problem med moderkortet, hade en döende ssd som gjorde sånt och mycket annat mysko

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b