AMD Radeon RX 7900 XT "Navi 31" kan dubblera prestandan

Permalänk
Melding Plague

AMD Radeon RX 7900 XT "Navi 31" kan dubblera prestandan

En välrenommerad läckare gör gällande att prestandan hos nästa flaggskepp är dubbelt upp jämfört med dagens Radeon RX 6900 XT.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Administrativ avgift

Är nog som vanligt, närheten men inte över och i princip samma pris som 4090

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Enligt forummedlemmen Frux så cirkulerar "rykten" att strömförbrukningen kommer att minska med 200%. Radeon RX 7900 XT kommer alltså att producera el, till stor förnöjsamhet för potentiella köpare. Om två veckor så vet vi om det är sant eller inte.

Permalänk
Medlem

Både 6800 och 6800 xt var ju dyrt då på grund av andra anledningar än vad de där idag. Jag hoppas inte AMD tänker i samma "banor" som för zen 4 för då är det åt helvete. Hoppas de släpper 3 modeller som de gjorde sist så kanske man har råd med den billigaste...

Mellanklasskorten kommer väl inte förrän tidigast Q1 2023 om de lyckas bli av med överskottet av RDNA2-kort. I värsta fall får man väl hålla utkik efter ett 6900 xt eller rtx 3080 12 gb. Är ju inga dåliga kort så att säga.

Annars får man väl vänta och se vad Nvidia tänker göra med 4070. Sen har vi ju alltid BF som närmar sig snabbt.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Frux:

Enligt forummedlemmen Frux så cirkulerar "rykten" att strömförbrukningen kommer att minska med 200%. Radeon RX 7900 XT kommer alltså att producera el, till stor förnöjsamhet för potentiella köpare. Om två veckor så vet vi om det är sant eller inte.

Räkna med AMD att löser energikrisen.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Prestandan känns ju knappast som problemet de senaste par åren. Det är kontroll energiförbrukningen som helt har kastats ut genom fönstret. Den här generationen påminner mig om GTX 480/Radeon 5870...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Min gissning är att RDNA3 kommer innebära en ökning i prestanda för raytracing om 2,5-3x, samt 1,8,2x på raster.

Vi får se inom ett par veckor, men spännande tider

Jag föredrar AMD framför Nvidia så jag hoppas att de kan hävda sig någorlunda mot 4090 & 4080.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Prestandan känns ju knappast som problemet de senaste par åren. Det är kontroll energiförbrukningen som helt har kastats ut genom fönstret. Den här generationen påminner mig om GTX 480/Radeon 5870...

Tvärtom. Ett 4090 drar ungefär som ett 3080 under normal gaming, ibland lite mer. Max jag sett är 400w. Powerlimitar man till 320w behåller man 90-95 procent av prestandan, så jag håller inte med.

Permalänk
Medlem

Mitt nästa grafikkort kommer med största sannolikhet ha en AMD-logga.
Om det blir ett ur 6000- eller 7000-serien återstår att se.

Permalänk
Medlem

Fixar AMD:s kort DLSS3?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Fixar AMD:s kort DLSS3?

Nä, dom har ingen påhittad ai fabrik på kortet.

Permalänk
Medlem

Jaha, då blir det väl dubblerat pris också.

Permalänk
Medlem

I vanlig rastrering får jag väl anta.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Nu har AMD öppet mål om detta stämmer, hoppas verkligen dem lägger sig bra mycket under Nvidia i pris men misstänker att så kommer inte vara fallet.
Kan prestandan var i 4090 trakter vore det kanon o kan dem slå Nvidia i rasterering vore det underbart.

Hoppas bara dem är billigare så det blir lite priskrig och bra konkurrens o övre segmentet

Permalänk
Medlem

Varför skulle AMD lägga sig betydligt lägre i pris med en produkt som kan konkurrera med 4090?

Räcker väl att kolla på Zen 4 för att få ett hum om vart vi är på väg.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Om AMD nu ökar prestandan per watt med 50% - vilket de sagt själva tidigare - och dubblar totala prestandan, så innebär det att effekten går upp med 33%. Om vi då tar 6900 XT som exempel så har den 300W (6950XT är "överklockad" och sannolikt inte en rättvis jämförelse), vilket leder till 7900XT på 400W. Mer sannolikt än att den producerar energi, i alla fall.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Vi kan vara helt lugna för att AMD inte kommer att vara någon välgörenhetsorganisation för gamers. Det är enbart kapitalismens kalla spelregler som gäller så släpp era drömmar om "billiga" eller "prisvärda" datorkomponenter från endera laget.
Det enda som skulle sänka priserna är att konsumenter inte kan eller vill köpa produkterna i fråga, och då på global basis.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Fixar AMD:s kort DLSS3?

Nej, Nvidia DLSS är proprietärt. Amds öppna motsvarighet är FSR.

Skrivet av Vangen:

I vanlig rastrering får jag väl anta.

Läser du artikeln så ser du att det står dubblerad för raster och kanske ännu större ökning för RT.

Skrivet av mpat:

Om AMD nu ökar prestandan per watt med 50% - vilket de sagt själva tidigare - och dubblar totala prestandan, så innebär det att effekten går upp med 33%. Om vi då tar 6900 XT som exempel så har den 300W (6950XT är "överklockad" och sannolikt inte en rättvis jämförelse), vilket leder till 7900XT på 400W. Mer sannolikt än att den producerar energi, i alla fall.

Japp, det är ungefär detta vi kan förvänta oss, det sägs 375W-450W, där 450W är nåbart hos partnertillverkare som fabriksöverklockar, medans referenskorten hamnar på 375W. Vilket i så fall betyder att de sand-baggar "50% högre energieffektivitet".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Enligt forummedlemmen Frux så cirkulerar "rykten" att strömförbrukningen kommer att minska med 200%. Radeon RX 7900 XT kommer alltså att producera el, till stor förnöjsamhet för potentiella köpare. Om två veckor så vet vi om det är sant eller inte.

Får köpa både 4090 och ett 7900XT alltså? Blir dyrt, men det kommer man ju att tjäna in i längden!

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

Vi kan vara helt lugna för att AMD inte kommer att vara någon välgörenhetsorganisation för gamers. Det är enbart kapitalismens kalla spelregler som gäller så släpp era drömmar om "billiga" eller "prisvärda" datorkomponenter från endera laget.
Det enda som skulle sänka priserna är att konsumenter inte kan eller vill köpa produkterna i fråga, och då på global basis.

Och med tanke på 4090 sålt slut från lagren så har vi konsumenter signalerat ut att: "vi betalar oavsett pris". Ha det så kul i framtiden när ett mellanklasskort kommer kosta 20k

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Varför skulle AMD lägga sig betydligt lägre i pris med en produkt som kan konkurrera med 4090?

Räcker väl att kolla på Zen 4 för att få ett hum om vart vi är på väg.

För att dom gjorde precis det förra generationen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Varför skulle AMD lägga sig betydligt lägre i pris med en produkt som kan konkurrera med 4090?

Räcker väl att kolla på Zen 4 för att få ett hum om vart vi är på väg.

Därför var det bra att Zen 4 sålde dåligt på launch. De lär inse att höga priser inte är rätt läge just nu. AMD har också fortfarande inte besegrat Nvidia än, något som de gjorde med Zen 3 mot Intel. AMD missade chansen förra gången med att plocka andelar, jag tror inte de gör samma misstag igen.

Priserna kommer utan tvekan vara lägre, inte för att AMD nödvändigtvis behöver lägga sig lägre än vad de hade tänkt sig utan snarare för att Nvidia höjde priset på 4080 så otroligt mycket. Att RDNA3 är mycket billigare att producera talar också för att prissättning åtminstone KAN bli mycket lägre.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

För att dom gjorde precis det förra generationen?

Mjo vad man möjligen kan hoppas på isåfall är att de känner sig nog som underdog för att göra så igen - men på processorsidan ser vi ju rätt tydligt hur priserna utvecklas när de inte längre ligger tydligt efter Intel till exempel.

Skulle nog inte lita på förbättring i prestanda/krona på flaggskeppen, men alltid villig att bli positivt överraskad. Klarar mig rätt bra på mitt 6800XT i en stund till så väntar nog gärna ut något som träffar en lagom "sweet spot" för pris och prestanda igen.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

För att dom gjorde precis det förra generationen?

Gjorde de verkligen det?
AMD hade ju inget kort den generationen som kunde slå Nvidia på alla plan.

Må hända att deras kort var något billigare överlag men med betydligt sämre ray tracing.

Missförstå mig inte. Det hade varit grymt att se AMD förvåna med bättre prestanda och kalaspriser men AMD har också aktieägare att tillfredsställa.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Prestandan känns ju knappast som problemet de senaste par åren. Det är kontroll energiförbrukningen som helt har kastats ut genom fönstret. Den här generationen påminner mig om GTX 480/Radeon 5870...

När det gäller top-end korten känns det helt klart som effektförbrukningen är bortom all kontroll. Samtidigt är väl de korten avsedda för entusiaster som verkligen inte bryr sig om världsliga ting som pris eller strömförbrukning.

Tittar man istället på mellansegmentet är det inte lika illa. 1070 = 150W, 2070 = 175W, 3070 = 220W. Men det är klart att fortsätter det på samma väg kommer även x70 och x60 korten dra 400-600W om några år...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Gjorde de verkligen det?
AMD hade ju inget kort den generationen som kunde slå Nvidia på alla plan.

Må hända att deras kort var något billigare överlag men med betydligt sämre ray tracing.

Missförstå mig inte. Det hade varit grymt att se AMD förvåna med bättre prestanda och kalaspriser men AMD har också aktieägare att tillfredsställa.

6900xt $1000, 3090 $1500.

Något billigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

6900xt $1000, 3090 $1500.

Något billigare?

Vi kanske inte ska jämföra bara toppkorten för en rättvis bild

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Vi kanske inte ska jämföra bara toppkorten för en rättvis bild

I dom lägre klasserna kommer dom nog prismatcha mot Nvidia som vanligt vad nu det kommer innebära, där är vi överens.
Just nu är det bara 4090 och dens prischock som är aktuell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Just nu är det bara 4090 och dens prischock som är aktuell.

Att de gick från $1500 till $1600 är en prischock?

4080 on the other hand...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frux:

Enligt forummedlemmen Frux så cirkulerar "rykten" att strömförbrukningen kommer att minska med 200%. Radeon RX 7900 XT kommer alltså att producera el, till stor förnöjsamhet för potentiella köpare. Om två veckor så vet vi om det är sant eller inte.

Skrivet av Jacob:

Räkna med AMD att löser energikrisen.

Detta bäddar för lite annorlunda familjebråk i framtiden.

Barnet: Jag vill gå och lägga mig, det är sent och jag är trött.
Förälder: Nä nu går du och sätter dig och spelar så att pappa kan titta på TV.