Vad är grundkraven för att ha ett betaltprogram som GeForce Now

Permalänk
Medlem

Vad är grundkraven för att ha ett betaltprogram som GeForce Now

Jag har en dator som inte klarar av mycket alls. Just nu funderar jag på att testa GeForce Now (ej gratis) istället för att punga ut en massa pengar på en ny dator som alltid kommer vara lite efter kurvan. Just nu har jag en 24" 1080p 240Hz som kommer agera mer som en central enhet. Jag har just nu ett extremt gammalt AMD-kort som bara suttit i servern för att ha en gpu.
.
Datorn är sedan tidigare en Plex-server med mycket hårddiskar och en gammal Xeon 4 core med HT.

Jag har en budget för att köpa en dator men den skulle bara räcka till begränsad förmåga. Csgo klarar sig med nöd och näppe på min nuvarande dator. Utöver det är jag mer intresserad av att testa spel som Cyberpunk och andra spel som inte nödvändigtvis är rimliga för en medelmåttig gamingburk. Och det behövs inte blixtsnabba reflexer i de spelen.
.

Skulle det räcka med ett billigt 1060 och bara låta GeForce now ta över all rendering?

Om det fungerar, finns det någon logik i att titta på en begagnad 1440p 165hz skärm?

Jag har bara 8gb ram men det går alltid att hitta billiga begagnade DDR3. Då kanske jag kan göra min uppgradering utefter GeForce now väldigt smart och kunna lägga pengar på licenser istället. Finns det andra tjänster som bara inte får uppmärksamhet för att nvidia är så stora?

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem

XBox Gamepass Ultimate har också cloud gaming.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ykalon:

XBox Gamepass Ultimate har också cloud gaming.

Får överväga vilken tjänst jag kör på men jag skulle gärna ha svar på om en fd filserver med ett 1060 (till och med 3gb) räcker eftersom all rendering sker på annan plats

Jag har fiber och en bra router

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mezzo_:

Får överväga vilken tjänst jag kör på men jag skulle gärna ha svar på om en fd filserver med ett 1060 (till och med 3gb) räcker eftersom all rendering sker på annan plats

Jag har fiber och en bra router

Jag tror det fungerar.

Permalänk
Medlem

Är väl bara att testa och se. Bör ju fungera atg testa med gratis versionen först

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Ja testa gratisversionen nu direkt bara?

Samma med Xbox cloud gaming, du kan köra Fortnite där helt gratis. Men så vitt jag vet har Xcloud bara stöd för kontroll än så länge.

RAM ska inte spela någon roll, inte GPU heller egentligen, med reservation om dessa tjänster använder någon codec som ditt jättegamla kort inte har stöd för?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Hedersmedlem

Det bör väl funka på nästan vad som helst?
MS-tjänsten nämner inga GPU-krav. NVIDIA nämner Geforce 600-serien eller senare, tillsammans med dual-core CPU och 4 GB RAM.
https://www.nvidia.com/en-us/geforce-now/system-reqs/

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Troligen funkar det, det är främst videoavkodningen som kan strula om du har otur.

Det är bara att testa, det är väl gratis att testa tror jag. Finns ingen som kan säga säkert hur det funkar för dig, inte minst gällande latenser pga internetuppkopplingen.

Permalänk
Hedersmedlem

Du kommer stöta på följande potentiella problem:

1. Inte alla spel tilåts att köra på Geforce Now. Vissa spelutvecklare tillåter det ej.
2. Hur bra det fungerar beror till stor del på hur snabb och stabil din internetuppkoppling är, och det kommer alltid bli lite mer fördröjning än om du hade haft lokal grafik.
3. Du är helt beroende av att tjänsten och din anslutning fungerar korrekt för att spela.

Kan du leva med ovanstående så kan det vara ett alternativ, personligen föredrar jag ett eget, lokalt grafikkort. Även om man är lite "efter kurvan" så fungerar i princip alla spel med grafikkort som är ett par generationer gamla, man får bara ställa ner grafikinställningarna lite, ofta så pass lite att det inte ens märks.

Du behöver inte ens ett 1060, integrerad grafik går utmärkt. Däremot kan ju ett 1060 vara bra så att du kan spela det där enstaka spelet som fungerar dåligt via Geforce Experience.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Du kommer stöta på följande potentiella problem:

1. Inte alla spel tilåts att köra på Geforce Now. Vissa spelutvecklare tillåter det ej.
2. Hur bra det fungerar beror till stor del på hur snabb och stabil din internetuppkoppling är, och det kommer alltid bli lite mer fördröjning än om du hade haft lokal grafik.
3. Du är helt beroende av att tjänsten och din anslutning fungerar korrekt för att spela.

Kan du leva med ovanstående så kan det vara ett alternativ, personligen föredrar jag ett eget, lokalt grafikkort. Även om man är lite "efter kurvan" så fungerar i princip alla spel med grafikkort som är ett par generationer gamla, man får bara ställa ner grafikinställningarna lite, ofta så pass lite att det inte ens märks.

Du behöver inte ens ett 1060, integrerad grafik går utmärkt. Däremot kan ju ett 1060 vara bra så att du kan spela det där enstaka spelet som fungerar dåligt via Geforce Experience.

Just nu lutar det åt ett 2060, 16gb ram. Det tillåter mig att spela en del spel lokalt och om gfn inte fungerar som önskat kan jag satsa på en uppgradering med cpu, mobo och ram i första hand. Typ 5600X eller 12400.

Mitt största mål är att kunna spela spel som Cyberpunk 2077 och liknande spel.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mezzo_:

Just nu lutar det åt ett 2060, 16gb ram. Det tillåter mig att spela en del spel lokalt och om gfn inte fungerar som önskat kan jag satsa på en uppgradering med cpu, mobo och ram i första hand. Typ 5600X eller 12400.

Finns inga spel som inte går att köra på en 2060 med lite rimliga grafikinställningar. Så det blir nog hur bra som helst, givet att du har en någolunda modern CPU