Varför kan man inte skilja på de och dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av svampae:

Man får inte lära sig skillnaden i tvåan, så vida du inte menar andra ring

Tro mig, det fick jag!
Men vår lärarinna var minst sagt speciell och gav oss uppgifter som låg en bit in i framtiden just för att vi skulle vara förberedda!

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

Då är nog du en av dem som inte har koll är jag rädd.

Jämför med om en tondöv människa sjunger falskt och du som tondöv inte tycker att det låter illa. Andra, icke tondöva, tycker att det låter förfärligt.

När jag läser en text där de/dem används fel så känns det väldigt oprofessionellt, man ser det relativt ofta även i lite mer formella sammanhang och jag kommer av mig i läsningen direkt när jag ser det.

Själv är jag inte "tondöv" utan kan skilja på "de" och "dem" enkelt. Dock tycker jag att dom är onödiga i ca 95% av fallen för min del, och jag väljer då att använda "dom" istället. Det blir också lite mindre stelt på köpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Lika lätt som att lära en nybörjare på dator när man dubbelklicka eller enkelklicka.

Okej.. så hur lär du ut skillnaden mellan de och dem då?

Permalänk
Avstängd

De/demr inte det enda jag ser folkr för lat a att lära sig att använda rätt.
Ja istället för jag. Tkr istället för tycker. Osv, det får folk att se outbildade ut.

Sedan hjälper inte autokorrekt på mobilerna. Den på min iphone får mig att stava mycket sämre än någonsin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

De/demr inte det enda jag ser folkr för lat a att lära sig att använda rätt.
Ja istället för jag. Tkr istället för tycker. Osv, det får folk att se outbildade ut.

Sedan hjälper inte autokorrekt på mobilerna. Den på min iphone får mig att stava mycket sämre än någonsin.

Ungefär som när "folkr för lat a" för att korrläsa sina inlägg efter dubbla mellanslag, ofullständiga meningar, eller felaktigt utskrivna förkortningar innan de skickar dem?

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HugSeal:

Ungefär som när "folkr för lat a" för att korrläsa sina inlägg efter dubbla mellanslag innan de skickar dem?

Det kan skyllas på iPhone som lägger in mellanslag överallt när jag skriver

Permalänk
Medlem
Skrivet av IMPANI:

Om du ska pedagogiskt lära ut skillnaden, hur skulle du göra detta?

De=Jag
Dem=Mig

Exempel på "de":
"Jag såg på medan barnen kastade snöboll."
"De såg på medan barnen kastade snöboll."

Exempel för "dem":
"Posten är till mig."
"Posten är till dem."

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Förändringar i svenskan har förekommit förr & det kommer att förekomma igen, så bara vänta dom kommer!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Jag är och har aldrig varit den bästa på grammatik. Aldrig funnit det intressant. Så länge gemenen man kan förstå varandra så ser jag inga konstigheter med de/dom en/ett ... etc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cavveman:

Givetvis läste jag tingsrättens dom.
Dom fungerar inte att använda för att undvika de och dem.

Det går det ju. Fungerar Givetvis läste jag tingsrätten de?

I vilket fall förväxlas dom med dom har svårt hitta exempel där det förvillar

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stgr:

De/demr inte det enda jag ser folkr för lat a att lära sig att använda rätt.
Ja istället för jag. Tkr istället för tycker. Osv, det får folk att se outbildade ut.

Sedan hjälper inte autokorrekt på mobilerna. Den på min iphone får mig att stava mycket sämre än någonsin.

Ja istället för jag gillar jag inte heller. Skulle inte nödvändigtvis kalla det för lathet dock, bara en bokstav ju. Vet faktiskt inte varför vissa folk skriver så, men bra är det verkligen inte.

Tkr förstår jag är en förkortning precis som mkt. Kan inte påstå att jag gillar det heller men ogillar det mindre än ja istället för jag.

Autokorrekt på Android funkar bra för det mesta även om jag skriver mest på datorn utan autokorrekt.

Permalänk
Medlem

Jag känner att det här är en fråga på nivån "Varför kör människor för fort, man får ju lära sig i körskolan att man inte ska..."

I skolan (inkl. körskolan) får man lära sig hur saker "ska" göras, sen så kommer verkligheten inpå en...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HWS:

Men ser det sämre ut att skriva "dom" än att skriva fel på "de" och "dem"? Jag kan tycka att om man är konsekvent med att skriva "dom" så har man ändå självinsikt nog att förstå att man inte kan. Det blir på något sätt mer seriöst än att visa att man inte kan och dessutom visa att man inte vet att man inte kan.

Jag stör mig betydligt mer på när "de"/"dem" används fel än när man använder "dom". Ofta får jag känslan att en del ersätter "dom" med "dem" rakt av utan att reflektera över att det skall vara "de" emellanåt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon315148:

Ja istället för jag gillar jag inte heller. Skulle inte nödvändigtvis kalla det för lathet dock, bara en bokstav ju. Vet faktiskt inte varför vissa folk skriver så, men bra är det verkligen inte.

Tkr förstår jag är en förkortning precis som mkt. Kan inte påstå att jag gillar det heller men ogillar det mindre än ja istället för jag.

Autokorrekt på Android funkar bra för det mesta även om jag skriver mest på datorn utan autokorrekt.

Jag vill minnas att min stavning på Android var bättre.
Nu får jag väldigt ofta sudda och skriva om en hel del eftersom det blir en massa mellanslag istället för bokstäverna på nedersta raden i min iphone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Jag stör mig relativt ofta på detta. Skolan var riktigt dålig på min tid - har den blivit ännu sämre de senaste 15-20 åren?

För dem som har svårt för detta så finns det ett ganska enkelt knep för att skriva rätt, om de inte kan skriva rätt med detta knep är man förmodligen bortom all räddning.

Är du osäker på om det skall vara "de" eller "dem" - testa att byta ut det ordet till "jag" eller "mig". Passar "jag" in skall det vara "de", och passar "mig" in är det "dem" som är rätt.

Voilá!

Skrollade igenom tråden för att se om jag skulle skriva det här. Detta är exakt hur jag lärt mig och idag sitter det bara.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Jag känner att det här är en fråga på nivån "Varför kör människor för fort, man får ju lära sig i körskolan att man inte ska..."

I skolan (inkl. körskolan) får man lära sig hur saker "ska" göras, sen så kommer verkligheten inpå en...

Jo, så är det. Vi har lagar och regler lite här och var som inte efterlevs.

Permalänk
Medlem

Så säkert som Capslock-dagen inträffar en gång per år, så kan man räkna med nya de/dem/dom-trådar på Swec (finns säkert ännu fler längre bakåt).

https://www.sweclockers.com/forum/trad/939742-de-dem
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1199783-de-eller-dem-h...
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1569703-de-dem

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Kul att alla är experter på grammatik helt plötsligt. Men ingen av de vise har förklarat vad som är korrekt att använda före en relativ sats.

*Hint: både de och dem är grammatiskt korrekt i dessa fall

Och för att avsluta tråden så finns allt redan här:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Dom-debatten

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Ser att det finns förslag att byta ut mot "jag" och "mig" vilket jag tycker verkar lite bakvänt. "Vi" och "oss" tycker jag passar bättre för att se var man ska använda "de" eller "dem"

Säger man t.ex. "Oss sprang ut" så hör man direkt att det blir galet men "Vi sprang ut" låter bra, alltså ska det vara "De sprang ut"

Jag tycker att det märks tydligt om man säger "Jag sprang ut" jämfört med "Mig sprang ut". Men det finns som vi ser mer än ett knep att hålla koll på detta, gissningsvis använder man sig oftast av det knep som man har växt vuxit upp med i skolan.

Något jag personligen kommer på mig själv att skriva fel/i talspråk/informellt till och från är "stog" istället för "stod" som är korrekt preteritum. Stor skillnad mellan "stå" och "slå" så att säga.

När man skriver i kapacitet för sitt jobb tycker jag ändå att man bör hålla sig till de korrekta och mer formella stavningarna, då det annars ser väldigt oseriöst ut imho. På forum får man väl göra sig förstådd på det sätt man vill, men det kan vara bra träning att alltid försöka skriva "korrekt". Då blir det blandat nytta med nöje. Jag kan tipsa om pluginet LanguageTool, gratisversionen fungerar bra.

https://chrome.google.com/webstore/detail/grammar-spell-check...

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Jag är själv helt övertygad om att majoriteten av alla som använder "dem" (det är den överlägset vanligaste felanvändningen, att det alltid står "dem") egentligen inte försöker skilja på "de" och "dem" utan försöker skriva "dom", men tror att det stavas "dem". Det är alltså, som jag ser det, en fråga om felstavning, inte fel grammatik.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag tycker dom och dom är så lika så jag orkar inte bry mig mycket lika mycket om dom och dom än they them som jag tycker låter mindre snarlika. Kanske om de stavades mer olika som t.ex. "di" och "dem" skulle det sticka mer i ögonen på mig.

Finns det någon bra sida på nätet där man kan öva på att välja rätt mellan dom och dom?

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Jag tycker dom och dom är så lika så jag orkar inte bryr mig mycket lika mycket om dom och dom än they them som jag tycker låter mindre snarlika. Kanske om de stavades mer olika som t.ex. "di" och "dem" skulle det sticka mer i ögonen på mig.

Finns det någon bra sida på nätet där man kan öva på att välja rätt mellan dom och dom?

Ditt inlägg är ett ganska bra exempel på varför det är en god idé.

Kanske går att träna på i Duolingo?

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Det är sjukt lätt!

De ville inte gå över ån!

Såg du dem?

Ännu enklare om man inte fattar:

De = Vi
Dem = Oss

Prova använda vi/oss så ser du vilket som är rätt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Var lärde du dig att radbryta efter varje mening? Inte var det i grundskolan iallafall.

Fast det där radbrytandet är för mig ett sätt att göra texten mer lättläst i mail (som sen spiller över på annat).

När man skriver ett mail så lägger jag in radbryt så att styckena hålls ihop men undviker för långa rader. Då vet jag att mottagaren ser det som jag vill, inte för långa rader vilket jag tycker blir besvärligt att läsa.

Min metod är inte nödvändigtvis bra på långa löptexter (då bredden på texten nog bäst hanteras av verktyget man läser i) men mer korta, faktabaserade texter anser jag mår bra av den behandlingen

Men lite luft i texten är bra att ha

Samt inlägget du svarar på tycker jag är lite av att personen "räknar upp" en drös med saker. Då ser jag inget problem med nya stycken.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Precis så.

Ungefär samma tänker jag om "hen". När man är emot ordet för att det betyder höna på engelska. Jaha, sex betyder sex/samlag och inte siffran 6 på engelska. Vem bryr sig om vad det betyder på engelska eller andra språk. Svenska är svenska.

Google translate bryr sig rätt rejält

När man ska översätta det engelska ordet "sex" och vill få resultatet "kön" men istället får "sex"...inte för att jag har nått emot att få sex men, jaja

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Fet tråd full av nördar!

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Google translate bryr sig rätt rejält

När man ska översätta det engelska ordet "sex" och vill få resultatet "kön" men istället får "sex"...inte för att jag har nått emot att få sex men, jaja

Din slutledning är då att det inte är tjänsten utan språket som felar?

Permalänk
Medlem

Åh nej, svenska språket ändras med tiden, hur ska vi överleva!!

Minns mycket väl hur vi fick lära oss i skolan att pratar man med någon äldre, så ska denne tilltalas "ni" och inte "du". "Du" var något som alla olärda använde. "Ni" används väl knappt idag för tilltal, minns inte senast jag hörde det.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Din slutledning är då att det inte är tjänsten utan språket som felar?

Min slutledning var att jag ville dela med mig av en någorlunda rolig anekdot.

Striiiiike, I'm OUT!

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Jag tycker att det märks tydligt om man säger "Jag sprang ut" jämfört med "Mig sprang ut". Men det finns som vi ser mer än ett knep att hålla koll på detta, gissningsvis använder man sig oftast av det knep som man har växt vuxit upp med i skolan.

Något jag personligen kommer på mig själv att skriva fel/i talspråk/informellt till och från är "stog" istället för "stod" som är korrekt preteritum. Stor skillnad mellan "stå" och "slå" så att säga.

När man skriver i kapacitet för sitt jobb tycker jag ändå att man bör hålla sig till de korrekta och mer formella stavningarna, då det annars ser väldigt oseriöst ut imho. På forum får man väl göra sig förstådd på det sätt man vill, men det kan vara bra träning att alltid försöka skriva "korrekt". Då blir det blandat nytta med nöje. Jag kan tipsa om pluginet LanguageTool, gratisversionen fungerar bra.

https://chrome.google.com/webstore/detail/grammar-spell-check...

För egen del behöver jag inget av alternativen, jag vet hur man använder de och dem. Tycker dock att Vi/Oss är en lite större kontrast än Jag/Mig och därmed lite tydligare som exempel om jag ska förklara. Så länge det fungerar spelar det egentligen ingen roll vilket.

De allra flesta av oss gör fel någon gång. Det viktiga är att man faktiskt försöker göra rätt. Tycker det är en dålig ursäkt att gömma sig bakom att språket förändras hela tiden. Självklart förändras det, ett språk som inte förändras stagnerar och försvagas. Att sluta lära sig av den anledningen hjälper dock bara till att göra språket fattigare, det utvecklar det inte.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2