Vilken BF1 nvidia driver ska man ha?

Permalänk
Medlem

Vilken BF1 nvidia driver ska man ha?

Gillar BF1 mycket men jag upptäcker att det eftersläpar en hel del när jag spelar trots bra CPU och GPU (2070), så jag misstänker att jag har fel drivers. Har driver 512.78 för närvarande. Vilken driver ska man satsa på?

Mvh Shift

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Hillzing:

Gillar BF1 mycket men jag upptäcker att det eftersläpar en hel del när jag spelar trots bra CPU och GPU (2070), så jag misstänker att jag har fel drivers. Har driver 512.78 för närvarande. Vilken driver ska man satsa på?

Mvh Shift

När du säger "eftersläpar" menar du inputlag, grafiklag (stuttering, frametimes etc) eller annat?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

När du säger "eftersläpar" menar du inputlag, grafiklag (stuttering, frametimes etc) eller annat?

Ja det laggar inte direkt, men det blir eftersläpningar, som att min laptop inte hänger med när jag kommer 1 mot 1 exempelvis. Har ett nvidia 2070 kort och CPU Intel 9750H...borde inte eftersläpa tycker jag. Vad bör jag göra?

Permalänk
Medlem

Har förövrigt G-Synk aktiverat och 144 hz...det har inte varit eftersläpningar förr när jag spelade på samma laptop. Så det borde ha med fel drivers att göra?

Permalänk
Medlem

Börja med att mäta prestandaanvändningen när spelar och inte spelar, troligtvis något i bakgrunden som suger kraft. Drivers påverkar inte på det sättet.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Kanske testa stänga av G-sync alternativ Vertical Sync ingame o se om det hjälper? Vertical Sync har orsakat input delay för mig i vissa spel, sen vet jag inte hur det ligger till med G-sync ej använt innan.

Det är detta jag kom o tänka på just nu.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Börja med att mäta prestandaanvändningen när spelar och inte spelar, troligtvis något i bakgrunden som suger kraft. Drivers påverkar inte på det sättet.

Har aldrig varit problem tidigare med denna dator, så jag fattar inte vad som är problemet. Har de mesta drivers "up to date" så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KrillZo:

Kanske testa stänga av G-sync alternativ Vertical Sync ingame o se om det hjälper? Vertical Sync har orsakat input delay för mig i vissa spel, sen vet jag inte hur det ligger till med G-sync ej använt innan.

Det är detta jag kom o tänka på just nu.

Mvh

Ska testa att köra G-sync av och ändra vericalsync till offläge...återkommer med uppdatering!

Permalänk
Medlem

Trodde att om man kör g-sync ska v-sync vara avslaget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Trodde att om man kör g-sync ska v-sync vara avslaget?

Ska testa återkommer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Trodde att om man kör g-sync ska v-sync vara avslaget?

Testade v-sync avslaget men nej det hjäpte inte tyvärr! Fortfarande eftersläpningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KrillZo:

Kanske testa stänga av G-sync alternativ Vertical Sync ingame o se om det hjälper? Vertical Sync har orsakat input delay för mig i vissa spel, sen vet jag inte hur det ligger till med G-sync ej använt innan.

Det är detta jag kom o tänka på just nu.

Mvh

Har nu testat v-sync avslaget men det funkade ej. Hur slår man av G-sync? Letar febrilt men finnes inget g-sync alternativ överhudtaget i Nvidia control panel trots att jag har g-sync?

Permalänk
Medlem

Hur ser dina temperaturer ut?

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Hur ser dina temperaturer ut?

48 grader Celsius på CPUn enligt Armoury Crate. Har extremt sparströmläge på GPUn, temp osäker.

Permalänk
Medlem

Kan inte hitta nvidia 496.76 för notebooks, kan någon hitta det åt mig?

Permalänk
Medlem

Har nu testat det mesta i tråden, ingen som har bäst drivers för BF1 eller någon annan åtgärd? Har eftersläpningar deluxe!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Trodde att om man kör g-sync ska v-sync vara avslaget?

nej du kan ha vsync på.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Du kör på en laptop som jag förstått det som? Jag hade börjat med att ladda ner hwinfo64 och mätt CPU/GPU temperaturen där under spelets gång. Jag förstår att spelet "slöar/hackar" till till och från? Kan va från kass drivrutin (som jag dock tvekar på) till throttling. Kan även ha något skit i processer som belastar processorn. BF1 är inte så CPU snäll som man tror. Sen om du har DX12 i spelet så stäng av det

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Du kör på en laptop som jag förstått det som? Jag hade börjat med att ladda ner hwinfo64 och mätt CPU/GPU temperaturen där under spelets gång. Jag förstår att spelet "slöar/hackar" till till och från? Kan va från kass drivrutin (som jag dock tvekar på) till throttling. Kan även ha något skit i processer som belastar processorn. BF1 är inte så CPU snäll som man tror.

Ja det stämmer, laptop. Har varit flawless tidigare på BF1, inga problem. Min känsla är att det är drivrutinerna för grafikkortet som spökar. Har 48 grader CPU och 48 GPU så där verkar det inte vara nått problem tycker jag. Men BF1 är gammalt, jag kanske behöver gamla drivrutiner för GPU? De senaste funkar inget vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hillzing:

Ja det stämmer, laptop. Har varit flawless tidigare på BF1, inga problem. Min känsla är att det är drivrutinerna för grafikkortet som spökar. Har 48 grader CPU och 48 GPU så där verkar det inte vara nått problem tycker jag. Men BF1 är gammalt, jag kanske behöver gamla drivrutiner för GPU? De senaste funkar inget vidare.

nu är jag ingen temperatur expert men känns inte 48 *C på både cpu och gpu lågt? Som att datorn inte utnyttjar sin fulla kraft? Sen pratar vi om laptop som är i princip "instängd". Det finns en lista med tidigare drivrutiner från själva nvidia som man kan ta fram om du känner för att testa det. Du har inte råkat dra igång energisparläge i laptopen då?

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Din laptop kanske råkar använda integrerade grafikkortet istället för 2070? Länge sen jag haft laptop men vet att jag kunde skifta på det och nu ser jag att intel 9750H har UHD Graphics 630. Men frågan är om du inte hade märkt det då.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

nu är jag ingen temperatur expert men känns inte 48 *C på både cpu och gpu lågt? Som att datorn inte utnyttjar sin fulla kraft? Sen pratar vi om laptop som är i princip "instängd". Det finns en lista med tidigare drivrutiner från själva nvidia som man kan ta fram om du känner för att testa det. Du har inte råkat dra igång energisparläge i laptopen då?

Jag har inställningar "Silent" i Armoury Crate, temperaturen gick för hög om jag hade högre än så...funkar utan problem i BFV exempelvis, men inte i BF1...så visst det är lägsta inställningen för grafiken, 51 grader nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hillzing:

48 grader Celsius på CPUn enligt Armoury Crate. Har extremt sparströmläge på GPUn, temp osäker.

Du har strömsparläge på gpun? Stäng av det och ställ det på Adaptiv/Performance. Och installera den senaste drivaren du kan. (Vilket är 522.25, även för din 2070 notebook)

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weuffelhjaern:

Du har strömsparläge på gpun? Stäng av det och ställ det på Adaptiv/Performance. Och installera den senaste drivaren du kan. (Vilket är 522.25, även för din 2070 notebook)

Tror det börjar lagga om jag kör full performance, det har gjort tidigare, därav att jag satte den på silent för att slippa höga temperaturer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Din laptop kanske råkar använda integrerade grafikkortet istället för 2070? Länge sen jag haft laptop men vet att jag kunde skifta på det och nu ser jag att intel 9750H har UHD Graphics 630. Men frågan är om du inte hade märkt det då.

Nej tror bestämt inte det kör på integrerade graffet. Hur ser man det förresten?

Permalänk
Medlem

Har nu testat de flesta saken i tråden, utan lösning. Det eftersläpar när jag vrider på gubben så att säga, under spel. Hänger inte med. Har testat med olika nvidia drivers men problemet kvarstår! Har Telia fiber 100/100 över wifi som brukar funka utan problem! Någon som vet vad jag har för problem?

Permalänk
Medlem

Inget lagg, bara eftersläpningar, gubben hänger inte med när jag vrider höger och vänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

nej du kan ha vsync på.

Undrar var jag fick det ifrån? Läste nu att rekommendationen är att sätta v-sync på fast i nvidia-kontrollpanelen och off i spelen. Kan stämma?

EDIT: Skitsamma, jag letar relevant tråd eller gör en ny så snor jag inte denna.

Skrivet av Hillzing:

Inget lagg, bara eftersläpningar, gubben hänger inte med när jag vrider höger och vänster.

Det låter verkligen som du inte utnyttjar din prestanda alls.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Hillzing:

Tror det börjar lagga om jag kör full performance, det har gjort tidigare, därav att jag satte den på silent för att slippa höga temperaturer.

Det är ju inte rimligt att det hackar mer om du kör högre frekvenser på grafikkortet. Min gissning är att strömsparläget är boven. Om det börjar hacka med strömsparläget avstängt har du troligen bekymmer med kylningen. Moderna komponenter klockar ned sig själva om de blir för varma, vilket kan upplevas som hack i spelet när frekvensen dyker plötsligt.

Du kanske har mycket damm i fläkten, eller så står datorn på en plats där kylningen inte kan verka fullt ut? Tänk på att grafikkort klarar ganska höga temperaturer utan att ta skada, kring 90 grader ska gå bra. Men ha inte datorn i knät

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hillzing:

Inget lagg, bara eftersläpningar, gubben hänger inte med när jag vrider höger och vänster.

G-SYNC 101: Optimal G-SYNC Settings

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers