Vilken BF1 nvidia driver ska man ha?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Det är ju inte rimligt att det hackar mer om du kör högre frekvenser på grafikkortet. Min gissning är att strömsparläget är boven. Om det börjar hacka med strömsparläget avstängt har du troligen bekymmer med kylningen. Moderna komponenter klockar ned sig själva om de blir för varma, vilket kan upplevas som hack i spelet när frekvensen dyker plötsligt.

Du kanske har mycket damm i fläkten, eller så står datorn på en plats där kylningen inte kan verka fullt ut? Tänk på att grafikkort klarar ganska höga temperaturer utan att ta skada, kring 90 grader ska gå bra. Men ha inte datorn i knät

Oj 90 grader? Har läst om lägre temperaturer än så för att komponenterna ska ta stryk! Jag har haft laptopen på högsta läge i "performance" och då gick temperaturerna upp så mycket att det fanns risk för att det vart skadligt för komponenterna av det jag läst på nätet. Hade den inne på en datorbutik här i stan för kontroll vad som var fel. De hittade inget mer än att det var dålig kylning från scratch, de blåste ut damm och satte datorn på "silent" och det funkade bra i exempelvis BFV, märkte ingen skillnad att den vart slöare eller så, och temperaturerna höll sig på normalnivå efter det, så det funkade. Men nu vill jag ju spela BF1 istället för BFV, som ju är ett äldre spel än BFV, så det borde ju funka lika bra som BFV har gjort på läge "silent"? Har spelat BF1 tidigare på samma dator, utan problem så jag fattar inte vad som är fel nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wenro:

Yes, har letat där, men konstigt nog hittar jag inte den inställningen där du visar på bilden, men kom just på att jag har G-sync inställningen i "Armoury Crate" också. Ska testa och koppla bort G-sync och se om det blir bättre! Tack!

Permalänk
Skrivet av Hillzing:

48 grader Celsius på CPUn enligt Armoury Crate. Har extremt sparströmläge på GPUn, temp osäker.

Där har du svaret varför du får lagg , har också en bärbar stäng av strömspar funktionen och kör med power preformence mode så är ditt problem troligen löst

Är det i asus program vara du kör med silent mode ? Den stryper effekten på allt , du bör minst köra på balanserad då ökar även fläktarna när de behöver kyla och tidigare silent mode så försöker den ju köra med så låg effekt som möjligt och så lågt varv tal som möjligt på fläktarna

Permalänk

Vad får du för FPS? Du kör med 144hz nämner du men får du verkligen ut så höga FPS?

Vid ett tillfälle sattes resolution scaling till mer än 100% för mig i BF1 i grafikinställningarna. Kolla det

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Hillzing:

Oj 90 grader? Har läst om lägre temperaturer än så för att komponenterna ska ta stryk! Jag har haft laptopen på högsta läge i "performance" och då gick temperaturerna upp så mycket att det fanns risk för att det vart skadligt för komponenterna av det jag läst på nätet. Hade den inne på en datorbutik här i stan för kontroll vad som var fel. De hittade inget mer än att det var dålig kylning från scratch, de blåste ut damm och satte datorn på "silent" och det funkade bra i exempelvis BFV, märkte ingen skillnad att den vart slöare eller så, och temperaturerna höll sig på normalnivå efter det, så det funkade. Men nu vill jag ju spela BF1 istället för BFV, som ju är ett äldre spel än BFV, så det borde ju funka lika bra som BFV har gjort på läge "silent"? Har spelat BF1 tidigare på samma dator, utan problem så jag fattar inte vad som är fel nu.

Nvidia specar maxtemperaturen till 88 grader på sin sajt.

Grafikkortskretsar tål rätt höga temperaturer, alla komponenter ligger inte på samma nivå. Sen är förstås lägre temperaturer önskvärt, men man kan inte ha kakan och äta den. Bärbara datorer har begränsad kylningsförmåga, och då får man ofta leva med högre temperaturer eller en lövblås. Eller som troligen är fallet här, låg prestanda.

Det enklaste du kan göra är att kolla belastningen i procent på CPU + GPU i ett program som MSI Afterburner, samt kolla att de når sina boostfrekvenser. Då ser du vilken komponent som drar ned prestandan.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swehunter88:

Där har du svaret varför du får lagg , har också en bärbar stäng av strömspar funktionen och kör med power preformence mode så är ditt problem troligen löst

Är det i asus program vara du kör med silent mode ? Den stryper effekten på allt , du bör minst köra på balanserad då ökar även fläktarna när de behöver kyla och tidigare silent mode så försöker den ju köra med så låg effekt som möjligt och så lågt varv tal som möjligt på fläktarna

Med strömsparläget på balanserat, behöver han även stänga av core parking.

https://bitsum.com/parkcontrol/

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Jag spelar mycket BF1 och har inte hört talas om att vissa drivrutiner skulle fungera dåligt. Jag kör alltid på de senaste bara.

Prova sätta datorn att ge max prestanda istället för strömsparlägen och se om det hjälper. Datorn lär inte brinna upp omedelbart.

För GSYNC så ska V-sync vara på i Nvidias kontrollpanel och av inne i spelets inställningar. https://blurbusters.com/gsync/gsync101-input-lag-tests-and-se...

Permalänk
Medlem

Vad har du för inställningar i spelet? Testa sänka allt till low.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swehunter88:

Där har du svaret varför du får lagg , har också en bärbar stäng av strömspar funktionen och kör med power preformence mode så är ditt problem troligen löst

Är det i asus program vara du kör med silent mode ? Den stryper effekten på allt , du bör minst köra på balanserad då ökar även fläktarna när de behöver kyla och tidigare silent mode så försöker den ju köra med så låg effekt som möjligt och så lågt varv tal som möjligt på fläktarna

Har varit orolig för temperaturerna om jag kört på "Performance", men nu säger ni att 90 grader ska laptopen klara, då ska jag ge det ett försök igen på "Performance" och se om det blir bättre. Jag styr olika "mode" med Armoury Crate, vilket jag tror är Asus program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Nvidia specar maxtemperaturen till 88 grader på sin sajt.

Grafikkortskretsar tål rätt höga temperaturer, alla komponenter ligger inte på samma nivå. Sen är förstås lägre temperaturer önskvärt, men man kan inte ha kakan och äta den. Bärbara datorer har begränsad kylningsförmåga, och då får man ofta leva med högre temperaturer eller en lövblås. Eller som troligen är fallet här, låg prestanda.

Det enklaste du kan göra är att kolla belastningen i procent på CPU + GPU i ett program som MSI Afterburner, samt kolla att de når sina boostfrekvenser. Då ser du vilken komponent som drar ned prestandan.

Tackar, 88 grader var mer än jag trodde maxtemperaturerna var. Ska ta och testa "Performance" läget igen och se om det blir någon skillnad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av prtscreen:

Vad får du för FPS? Du kör med 144hz nämner du men får du verkligen ut så höga FPS?

Vid ett tillfälle sattes resolution scaling till mer än 100% för mig i BF1 i grafikinställningarna. Kolla det

Har ingen aning om vad jag har för FPS, finns det nått bra program för det? Skärmen har 144 hz och 3 ms iaf!

Permalänk
Medlem

Detta brukar göra gott för alla Frostbite-spel (BF-serien)

1) Ladda ner QuickCPU och "unpark cores" + energiläge prestanda: https://coderbag.com/product/quickcpu

2) Kopiera in denna BF1 config i din Battfield 1 mapp, ex "“C:\Program Files (x86)\Origin Games\Battlefield 1”". Länk: https://www.dropbox.com/s/re2r4ox279618cb/user.cfg

En parameter du kan laborera med är RenderDevice.RenderAheadLimit 0 - beroende på om din CPU eller GPU är flaskhalsen.

3) OM du har problem med at CPU throttlar (klockar ner sig pga. temperatur) så kan det vara värt att undervolta CPU, men det kan vara lite mer komplext om man inte har koll på det sedan tidigare, men skickar med det iaf: https://www.ultrabookreview.com/31385-the-throttlestop-guide/

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem

Hallå alla! Tack för alla förslag och tips, problemet är nu löst, jag satte Armoury Crate på Turboläget istället för "silent" och nu funkar allt mycket bättre. Tack återigen för all hjälp!!