Lagligt att borra i vägg och dra nätverkskabel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Äger du fastigheten i fråga?

Om det är en BRF eller hyreshus så får du inte göra åverkan på fasaden utan att prata med BRF eller hyresvärden.

Är det ditt eget hus så är det bara att tuta och köra. Se till att täta ordentligt bara så att du inte råkar ut för fukt.

Samt att det inte skadar med brandtätning.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

^ med kabelkanal avses rören som går i väggarna.

Det heter VP-rör, kabelkanal är en annan produkt.

Permalänk
Medlem

Det där med att citera fem till sju år gamla inlägg...

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

Det du säger är direkt felaktigt, du har rätten enligt lagen att göra det mesta i en bostdsrätt, du får till och med riva hela väggar så länge det inte är en bärande vägg. Däremot får du inte göra vad du vill när det kommer till vatten och avlopp, du får heller inte göra el installationer hur du vill. Man får heller inte göra någon åverkan på fasader då det är BRFn som äger den biten.

Du har fel, som medlem i en BRF så äger du rätten att bo i din lägenhet (nyttjanderätt), inte lägenheten i sig. DU har en andel i föreningen och det är föreningen som äger den fysiska lägenheten.

Kan vara lätt att blanda ihop begreppen.

https://lawline.se/answers/ager-jag-eller-bostadsrattsforenin...

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

Det du säger är direkt felaktigt, du har rätten enligt lagen att göra det mesta i en bostdsrätt, du får till och med riva hela väggar så länge det inte är en bärande vägg. Däremot får du inte göra vad du vill när det kommer till vatten och avlopp, du får heller inte göra el installationer hur du vill. Man får heller inte göra någon åverkan på fasader då det är BRFn som äger den biten.

Eftersom lagen ger så stora rättigheter har många bostadsrättsföreningar infört begränsningar i sina stadgar. Det gäller alltså att känna till vad stadgarna tillåter.

Permalänk
Medlem

Frågan var väl om det var lagligt att borra i väggen i en bostadsrätt, och inte ägarförhållande/nyttjanderätt. Det som får göras i lägenheten avgörs av din bostadrättsförening. Hör med ordförande eller någon i styrelsen ifall du e osäker. Jag har svårt att tro det är problem att borra ett hål genom en innervägg. Folk river ju ut hela kök och badrum och river innerväggar för att göra om sina bostadsrätter, så ett hål genom en vägg ter sig ganska futtigt i mina ögon.

Det viktigaste ifall du borrar är, såsom sagts innan, att du förvisar dig om att inga elkablar eller vattenledningar går i väggen, där du ska borra.
Jag har själv gjort misstaget att borra i en vattenledning i väggen och det är inget jag rekommenderar!