Permalänk
Medlem

Robotdammsugare

Tjenare folket,

Jag ska flytta till min första lägenhet om några veckor och avskyr att dammsuga.

Har kikat runt lite på robotdammsugare men är inte sugen att lägga allt för mycket pengar på det, utan då väljer jag istället en "vanlig" dammsugare.

Är här någon som använt under en längre tid? Är det värt det?

Jag har förstått att man får vad man betalar för, men har ni några rekommendationer på prisvärda robotdammsugare till en student som flyttar in i sin första lägenhet (etta på 44kvm)?

Stort tack för hjälpen!

Mvh!

Permalänk
Moderator
Moderator

Absolut värt det, särskilt om du hatar att dammsuga!
Var skeptisk länge men ångrar absolut inte inköpet av mina Roborocks S5/S5 Max, inte en sekund.

Men vad är din budget? Det är väldigt svårt för oss att veta vad som är för mycket pengar för dig.
Sen är även frågan vilka funktioner du behöver, duger det med en korkad sak som du startar manuellt och åker omkring helt på måfå och krockar in i allt?

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Roborocks lite äldre modeller går att få för cirka 4000kr. Jag skulle kika på S5 Max eller S6 Pure.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Absolut värt det, särskilt om du hatar att dammsuga!
Var skeptisk länge men ångrar absolut inte inköpet av mina Roborocks S5/S5 Max, inte en sekund.

Men vad är din budget? Det är väldigt svårt för oss att veta vad som är för mycket pengar för dig.
Sen är även frågan vilka funktioner du behöver, duger det med en korkad sak som du startar manuellt och åker omkring helt på måfå och krockar in i allt?

Tänker mig först och främst modell med Lidar så relativt "smart" antar jag haha...

Vad gäller pengar, tänker jag väl mig först och främst prisvärd. Om jag behöver betala 5000:- för en bra och prisvärd modell är det helt ok, men om jag kan få något liknande för 3000:- föredrar jag det.

Vad gäller funktion så är jag inte super kräsen, men moppning är inget måste utan vanlig dammsugning räcker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Roborocks lite äldre modeller går att få för cirka 4000kr. Jag skulle kika på S5 Max eller S6 Pure.

Toppen.

Jag tar ett kik på dessa!

Permalänk
Medlem

Jag hade samma tankar och hade en Dreame D9 hemma på en provkörning och den verkade vettig.
Tyvärr så har jag för höga trösklar för de flesta robotdammsugare så min lägenhet passar inte. Kolla gärna igenom efter liknande hinder hos dig och om/hur de i så fall kan lösas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Jag hade samma tankar och hade en Dreame D9 hemma på en provkörning och den verkade vettig.
Tyvärr så har jag för höga trösklar för de flesta robotdammsugare så min lägenhet passar inte. Kolla gärna igenom efter liknande hinder hos dig och om/hur de i så fall kan lösas.

Faktiskt den modellen jag kollade på.

Tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Du får betydligt mer för pengarna med en vanlig hederlig sladdansluten, men köp inte absolut billigaste som du sen får ångra då den är för klen/tappar effekt. Hög effekt är viktigt.

Finns för och nackdelar med båda sorterna, bäst är att ha båda.
Men som första dammsugare kan nog ändå rekommenderas en vanlig, sen när du sparat/tjänat ihop mer så kan du köpa en rejäl robot.

För även om robotdammsugare förenklar till viss del så är den inte direkt att betrakta som helt automatisk ändå. Du måste tömma den, rengöra den, rädda den när den fastnat osv.
Sen skiljer det sig en hel del beroende på vilken nivå av robot du köper, de enklare är mer jobb än det är värt besväret med.

Man ska inte tro att en robot kommer att göra att du helt slipper städningen, för det måste du ha städhjälp!

Har själv haft ett flertal sladdammsugare, någon trådlös skaftdammsugare och flera olika nivåer av robotar.

Några snabba punkter, finns säkert fler:

**Vanlig standarddammsugare
+
Enormt mycket mer effekt
Mer prisvärd
Ingen begränsning i tid (frånsett när man måste vara tyst för att inte störa grannar)
Kan dammsuga möbler el andra ytor än golvet.
-
Högljudd
Svårare att inte missa någon del.
Kräver att du dammsuger manuellt.
Kabel
Kan kräva påsar som måste köpas & bytas (beroende på modell)
Känns lite osmidig att hantera.

**Trådlös skaftdammsugare:
+
Smidig att plocka fram snabbt
Oftast påslös
Tar rätt liten plats och/el kan hängas upp.
-
Begränsad batteritid (som kanske räcker bra för mindre lägenhet)
Något mindre effekt
Tyngre handtag

**Robot:
+
Tar strukturerat och missar oftast inte så mycket.
Slipper dammsuga manuellt
Lite rolig teknisk pryl
Relativt tyst
-
Klart sämre sug
Kan fastna och kräver att man ordnar till innan.
Måste upp rätt högt i pris för att få någon bra.

För runt 3-4 k får du riktigt rejäl sladdammsugare.
För lite drygt det får du en någorlunda robot.

Skulle hellre välja Dreame L10 än Roborock S5 Max/S6 p g a högre sugeffekt.

Moppningen är däremot närmast att bortse från. För att få användbar mopping, där den inte bara drar runt samma trasa utan rengöring, måste du gå upp rejält i pris till S7 Max V Ultra el L10s Ultra för 13-15k.