Hjälp med Index Match-funktion i Excel

Permalänk
Medlem

Hjälp med Index Match-funktion i Excel

Hej! Här kommer ytterligare en fråga.

Jag har två sheets i Excel. Den ena är en databas över (fiktiva) anställda. Den andra är en databas över inrapporterad arbetstid. Jag har använt mig utav en concatenate-funktion i båda sheetsen för att bygga en sammansatt nyckel bestående av personnummer + förnamn + efternamn. Nu ska jag i databas nr 2 använda mig av en index match-funktion för att få över timlönen från databas 1 till databas 2, och sammankoppla den till rätt person. Det går uruselt.

Jag bifogar en skärmdump från respektive databas (sheet):

Databas 1 över alla anställda, inkl en kolumn med deras timlön.

Databas 2 där jag genom index-match försöker sammankoppla respektive person med deras timlön från sheet 1.

Såhär ser min funktion ut (som inte fungerar): =INDEX(Employees!$A$2:$H$1866;MATCH([@[date_born+firstname+surname]];Employees!$A$2:$A1866$;0);4)

Har försökt YouTubat mig fram till en vägledning, men hittar ingen video som förklarar index-match just på det sättet jag behöver använda mig utav det!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Hade behövt testa vid datorn, men en sak du kan göra för att felsöka är att kolla om innehållet i cellerna är lika.
Alltså ungefär =A1='Employees'A#
Där # är den radnr som ska matcha.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Inaktiv

Det jag brukar göra när det inte funkar som jag tänkt mig är att dela upp funktionerna. Hade alltså börjat försöka få ordning på MATCH så att den returnerar rätt radnummer.

Edit: Är också på telefonen, men detta kanske funkar:

=INDEX(Employees!$D$2:$D$1866;MATCH([@[date_born+firstname+surname]];Employees!$F$2:$F1866$;0))

Permalänk
Medlem

Jag tror du krånglar till det lite genom att lägga kontrollkolumnen (date_born+firstname+surname) i tabellen som inte indexeras.

Provade en egen variant utan kontrollkolumn som borde fungera.
=IFERROR(INDEX(Employees!$D$2:$D$1866;MATCH(1;(Reporting!B2=Employees!$B$2:$B$1866)*(Reporting!C2=Employees!$C$2:$C$1866)*(Reporting!H2=Employees!$E$2:$E$1866);0));"")

Vill du ha kontrollkolumn skulle jag lägga den i "Employees"-tabellen.

Notera att inte i något av fallen finns det kontroll av dubbletter i "Employees"-tabellen och "Reporting"-tabellen endast tittar mot födelsedatum, flera personer kan ha samma namn och födelsedatum Formlerna hanterar inte dubbletter i nuläget.