AMD duckar smältande 12VHPWR med Radeon RX 7000

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Och så är bollen i rullning för 12 pin clickbait .... Två personer monterar kabeln fel, kabeln bränns och nu är alla waaahh waaah kabeln suger... Jesus...

Man ska inte kunna montera en kabel så fel att kontakten smälter. Helt orimligt i mina ögon. Tyder på att kontakten är feldesignad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Och så är bollen i rullning för 12 pin clickbait .... Två personer monterar kabeln fel, kabeln bränns och nu är alla waaahh waaah kabeln suger... Jesus...

Problemet är främst kontakten, som är dåligt designad. Jag skulle inte kalla det att "montera kabeln fel" bara för att den inte verkar tåla att krökas i sidled.

Buildzoid har en bra genomgång:

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av backfeed:

Problemet är främst kontakten, som är dåligt designad. Jag skulle inte kalla det att "montera kabeln fel" bara för att den inte verkar tåla att krökas i sidled.

Buildzoid har en bra genomgång:

https://www.youtube.com/watch?v=kRkjUtH4nIE

Om du dragit in lite källkritik så hade personerna bilder på sina byggen där man ser att kontakten inte sitter 100% i. Men men ...

Du ploppar i den sen rycker i kablarna för o göra det "snyggt" kontakten glider ur, 600w goes vrrroom end of story

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Och så är bollen i rullning för 12 pin clickbait .... Två personer monterar kabeln fel, kabeln bränns och nu är alla waaahh waaah kabeln suger... Jesus...

Det var väl egentligen oundvikligt. Många ser det som något Nvidia-påhitt och letar orsaker till att den är dålig, och när någon 12-pin oundvikligen brinner upp så är det bekräftelse på det. Att Nvidia redan använt kontakten tidigare utan några större problem och att även 8-pin (och övriga strömkontakter i en dator) brinner upp då och då är förstås bara att strunta i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Om du dragit in lite källkritik så hade personerna bilder på sina byggen där man ser att kontakten inte sitter 100% i. Men men ...

Du ploppar i den sen rycker i kablarna för o göra det "snyggt" kontakten glider ur, 600w goes vrrroom end of story

Ja!?
Det är ju liksom det som är hela poängen med kritiken, denna kontakt tål inte vanligt bruk i en PC.

Även om man är försiktig med kabeldragningen så kan det lätt hända att en kabel lossnar från upphängningen och hänger lite snett. För att inte nämna att det verkar omöjligt att klämma in kortet på sidan i ett vanligt chassi utan att böja, iallafall om man vill ha sidopanelen på.

Och sen,, vad är egentligen poängen med denna kontakt?
Funktionaliteten är den samma, och den där 4 pins Frankenstein saken går att lösa utan att behöva limma ihop 2 olika kontakter. Och och det har visat sig att Nvidia tydligen känt till att kontakten har dessa problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Och så är bollen i rullning för 12 pin clickbait .... Två personer monterar kabeln fel, kabeln bränns och nu är alla waaahh waaah kabeln suger... Jesus...

Något de kanske skulle ha tänkt på när de designat kabeln? Om det är så lätt att det blir fel om kabeln är böjd lite åt fel hål så är det kabelns design det är fel på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Lite öppet mål för AMD nu att håva in billiga popularitetspoäng iom den här soppan

Exakt min tanke också.

Utifrån ofullständig information och bristande förståelse har pöbeln bestämt sig för att den nya kontakten är kass, och nu kliver AMD in och plockar popularitetspoäng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det enda bra med den genomgången är att visa hur kontakten ser ut och varför för stora böjar kan skada den. I övrigt är det bara åsikter och grundlösa påståenden. Han har inte testat kontakten för att ta reda på vad den klarar och inte klarar. Därmed vet han lika lite som Jon Snow.

För övrigt kan det nämnas att kontakterna som levereras nu är version 2.0. De förstärkte kontakterna efter att påtalades problem. Av någon anledning har alla youtubers missat det när de påtalar att "Nvidia kände till problemen!!!".

Sedan har toleranser för hur mycket man kan böja sladden funnits sen tidigare. På sida 22 hittar du specifikationerna för de gamla kontakterna:
https://docs.rs-online.com/92a8/A700000008643125.pdf

Och att man inte ska böja kablarna i sidled är sen gammalt:
https://www.molex.com/japanese/contact/docs/4-QC-3000_General...

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Dags att gå över till usb-c, 240 W per kontakt så några såna så är det löst.

Nej! Vi får ju inte öka volten enligt andra forumexperter.

Skrivet av mpat:

Vi har diskuterat detta förr här i forumet. Lång historia kort, om man går över 15V så måste man petskydda allt i datorn - det finns säkerhetsstandarder om sånt. Det vill ingen göra.

USB-C

Permalänk
Medlem

AMD gör inte detta för att det är något fel på kontakten och/eller kabeln, man gör det för att slippa bli stämda av mindre begåvade människor som inte klarar att läsa vad tillverkaren skriver, som väljer att utsätta kabeln och kontakten för påfrestningar dessa inte är designade för, och sedan skyller felet på tillverkaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SFF:

AMD gör inte detta för att det är något fel på kontakten och/eller kabeln, man gör det för att slippa bli stämda av mindre begåvade människor som inte klarar att läsa vad tillverkaren skriver, som väljer att utsätta kabeln och kontakten för påfrestningar dessa inte är designade för, och sedan skyller felet på tillverkaren.

Kontakten bör designas så att vilken dönick som helst kan lyckas fladdra in den och dra och slita utan att något smälter.
Synd när de hade chansen att designa en ny standard

Permalänk
Medlem
Skrivet av SFF:

AMD gör inte detta för att det är något fel på kontakten och/eller kabeln, man gör det för att slippa bli stämda av mindre begåvade människor som inte klarar att läsa vad tillverkaren skriver, som väljer att utsätta kabeln och kontakten för påfrestningar dessa inte är designade för, och sedan skyller felet på tillverkaren.

Kabeln är fel designade då den inte omöjliggör böjen innan 35mm.

Rent krasst vore det bäst med en stabilare kontakt som går fram 40mm och sedan rakt ner som ett L

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Vi har diskuterat detta förr här i forumet. Lång historia kort, om man går över 15V så måste man petskydda allt i datorn - det finns säkerhetsstandarder om sånt. Det vill ingen göra.

Skrivet av FattarNiInte:

Nej! Vi får ju inte öka volten enligt andra forumexperter.

USB-C

Det är inte bara kontaktdonet som behövs petskyddas vid högre spänning utan alla komponenter och kretskort.

Permalänk
Medlem

Smart. Det behövs uppenbarligen en revision av kontakten först. Ja, 8-pinnarn finns det också rapporter på att den har brunnit. Men den kontakten sitter liksom på lite fler kort och har funnits lite längre. Lite lite bara så det är bara onödigt att dra ett löjes skimmer över sig själv genom att göra den jämförelsen

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Smart. Det behövs uppenbarligen en revision av kontakten först. Ja, 8-pinnarn finns det också rapporter på att den har brunnit. Men den kontakten sitter liksom på lite fler kort och har funnits lite längre. Lite lite bara så det är bara onödigt att dra ett löjes skimmer över sig själv genom att göra den jämförelsen

Grejen är väl den att 8pinnarn, precis som denna, mest brunnit när man använt den på sätt som inte tillåta enligt spec?

Permalänk
Medlem

Känns som ett icke problem om man läser hur det hänt.

Kommer solklart satsa på nätagg med denna kontakt när man nu köper nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

... om man går över 15V så måste man petskydda allt i datorn - det finns säkerhetsstandarder om sånt.

Vilket regelverk/standard hänvisar du till?
Skyddsklenspänning går upp till 60V (likspänning, 48V växelspänning), så jag undrar varför man skulle behöva petskydd redan vid 15V.

Permalänk
Medlem

Bra att dessa fel inträffar redan nu.

Hoppas det resulterar i bättre designad kontakt eller förändringar som behövs för att det här inte ska kunna hända i framtiden. Synd om dom som blivit försökskaniner för denna kontakt och på köpet även pajar sina dyra grafikkort.

Man kan ju fråga sig hur det här problemet har uppkommit, dom visste ju med sig att det blir mycket ström som ska överföras, det är en ny kontakt. Är det specifikationerna som är fel eller är det snikna kina kablar och snåla tillverkare som orsakar detta.

Vem kommer inte ihåg problemet med usla USB laddare som kunde börja brinna.

Permalänk
Medlem

Visst man kan hävda att felet uppstår när kontakten används utanför specifikationerna MEN det betyder ju bara att specifikationerna är fel för syften i en del fall. Fall som egentligen kan anses vara normala för hur det ser ut i en vanlig dator.

Visst man kan sälja bildäck där specifikationerna säger att de inte hållet för att köra på asfalt. Absolut det är brukarens fel om använder däcken på asfalt. Samtidigt kan man hävda att det är vansinne att sälja bildäck till privatpersoner i Sverige som inte klarar asfalt.

Så jag är kluven...
Man ska ju följa spec men samtidigt är det stora kort och det blir ofta trångt i datorlådor.

Permalänk
Medlem

8pin kontakten är designad så den har mycket, mycket högre marginaler för handhavandefel eller dålig kontakt av annan anledning, typ slitage. Visst kan den brinna, det är en högströmskontakt, men riskerna är mycket mindre än den här nya kontakten.

Jag äger ett 4090, den där adaptern Nvidia skickar med är ingen trevlig historia. Nu har jag ett Fractal Design R5 och jag tror den få plats rätt ok, fick ta bort fläkten på sidopanelen. Men att den inte skulle böja sig lite är ju bara dröm-fantasier. Bara vikten på det där bläckfisk-kablaget lägger viss stress på kontakten, är det by design, eller blev det bara så?

Jag skulle aldrig byta bort mitt 4090 pga av detta då det är helt fenomenalt för övrigt, men det här blev inte bra. Och det är viktigt att det kommer ut, då vi pratar brandrisk.

Kontakten fungerar, men den skall hanteras varsamt, mycket olikt allt annat vi har i vår PC och något nytt vi inte varit med om innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Jag äger ett 4090, den där adaptern Nvidia skickar med är ingen trevlig historia. Nu har jag ett Fractal Design R5 och jag tror den få plats rätt ok, fick ta bort fläkten på sidopanelen. Men att den inte skulle böja sig lite är ju bara dröm-fantasier. Bara vikten på det där bläckfisk-kablaget lägger viss stress på kontakten, är det by design, eller blev det bara så?

Jag har ett R6 och hur jag än vänder och vrider på det så kommer jag inte i närheten av att kunna ha ett 4090 med 35mm oböjd kabel. 155mm tillgodo har jag enligt spec. Med en L adapter från cablemod så är det ju såklart en annan femma. Men att en sån inte följer med korten från början är ju katastrof, kommer förmodligen inte ens kunna ha ett 4080. Och det är ju inte direkt ett micro-chassi....

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Visst man kan hävda att felet uppstår när kontakten används utanför specifikationerna MEN det betyder ju bara att specifikationerna är fel för syften i en del fall. Fall som egentligen kan anses vara normala för hur det ser ut i en vanlig dator.

Visst man kan sälja bildäck där specifikationerna säger att de inte hållet för att köra på asfalt. Absolut det är brukarens fel om använder däcken på asfalt. Samtidigt kan man hävda att det är vansinne att sälja bildäck till privatpersoner i Sverige som inte klarar asfalt.

Så jag är kluven...
Man ska ju följa spec men samtidigt är det stora kort och det blir ofta trångt i datorlådor.

Hittills är det 3 eller 4 fall som dykt upp där det blivit problem. Vi vet inte orsaken till problemen annat än att det tycks varit dålig kontakt på ett par pinnar, varpå de överhettats.

En vettig design bör givetvis utgå ifrån normalt användande plus lite säkerhetsmarginal. Specifikationerna i det här fallet är i stort sett samma som tidigare - 1.5cm skillnad på böjen typ - så det är väl i så fall ett fel på marginalerna om det är kontakten som är problemet.

Vi vet dock ingenting än. Det är som sagt 3 eller 4 fall.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

"Alla är däremot inte eld och lågor" -Touché

Nä bara ett par tomtar till users

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkorutansteN:

Kontakten bör designas så att vilken dönick som helst kan lyckas fladdra in den och dra och slita utan att något smälter.
Synd när de hade chansen att designa en ny standard

Skrivet av Swedishchef_90:

Kabeln är fel designade då den inte omöjliggör böjen innan 35mm.

Rent krasst vore det bäst med en stabilare kontakt som går fram 40mm och sedan rakt ner som ett L

Kontakten och kabeln är designad för att användas på ett specifikt sätt. Det är inte tillverkarens fel att kunden gör fel.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hur man kan anse detta vara ett icke problem. Visst att var och varannan 16-pin kontakt inte fattar eld, det gjorde inte NZXT chassit med det där kretskortet det blev sånt rabalder kring heller. Men en dålig design förblir en dålig design, och AMD gör helt rätt att välja annat alternativ när det finns. Tycker jag.

Visa signatur

Hörlurssetup: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Setup jobbet: Hegel HD11 + Argon HA1 + AKG K701
Sambons ljud: O2+ODAC + AKG K712
Övrigt grejs: Little Dot MKIII, JDS cMoyBB, Q701, K319, K240
Vadå AKG fanboy? Har ett faktiskt ett par DT770 också!

Permalänk
Medlem

Ultra-Fit från Molex eller liknande ekvivalent från andra tillverkare. Häromveckan pressade jag ca 720W genom en 8-pins sådan utan större problem i ungefär en 1h.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av SFF:

Kontakten och kabeln är designad för att användas på ett specifikt sätt. Det är inte tillverkarens fel att kunden gör fel.

Jag förstår inte människor som försvarar dåligt designa produkter.
Älskar de Nvidia så mycket så de inte klarar av att kritisera?

Permalänk
Medlem

Och -->DÄR<-- försvann alla korttilverkares intresse för "12vhurrdurr".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Grejen är väl den att 8pinnarn, precis som denna, mest brunnit när man använt den på sätt som inte tillåta enligt spec?

Och problemet är ju nu att det är för enkelt att gå utanför specifikationerna jämfört med 8-pinnaren.

Nu måste kabeln undvikas att böjas hela 35 mm från kontakten på grafikkort som i vissa fall redan är 150 mm höga. De flesta chassins sidopaneler kommer böja kontakten oavsett om man vill eller inte så fort den sätts på. Det är inte en design som realistiskt tar höjd för hur datorer ofta måste byggas och hur väldigt många av misstag kommer behandla kontakten.