en Första hemma-server/homelab

Permalänk
Medlem

en Första hemma-server/homelab

Hallihallå, dags för flytt och tänkte på att doppa tån i hem-automation och en hemserver/homelab.

frågan är vilken hårdvara jag borde sikta på?

tanken är en enkel hemmaserver för mig och sambon.

i dagsläget är tankarna att köra te.x

* Plex/Jellyfin: streama media till 1, kanske 2 klienter samtidigt, (hade kul att kunna strömma till mobil/platta när man sitter på tåg, men inga hårda krav)
* HomeAssistant, påbörja vägen mot ett smartare hem, i dagsläget har vi bara ett gäng lampor, med planer på att köpa lite sensorer o någon dörrklocka o kanske en kamera.
* PiHole, varför inte.
* smått o gott så som Radarr, Sonarr o annat kul man kan köra i VM/containers.

har kikar lite på ett Synology NAS, låter lovande med deras Web-UI, lägga in plex/jellyfin som plugin och sakerna "bara fungerar". här har jag som hastigast hittat te.x dessa:
https://www.inet.se/produkt/4300652/synology-ds218play
https://www.inet.se/produkt/4302185/synology-ds920
Problemet här är att jag inte har mycket till referenser när man kollar på prestanda. tycker det låter klent med te.x 1/2 GB, men det kanske räcker utmärkt för mina ändamål.

men har även hört mycket bra om att köra te.x unraid eller proxmox på en barebone o sköta allt därifrån med hjälp av VMs och docker containers.
Här verkar det som en enkel barebones som kasnek har ett Passmark score på 4k räcker, så kan vi streama o hålla appar vid liv utan den behöver svettas.
Detta kanske är ett bättre alternativ om man vill hålla dörrarna öppna?

jag själv har inte så mycket emot att pilla runt, kör själv linux 100% på både jobbet o hemma, men sambon är nog mer intresserad av att det ska fungera, så det argumentet kanske svänger pendeln åt Synology hållet, men inte 100.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world:
Those who understand binary, and those who don't.

Permalänk
Medlem

Personligen kör jag min Nas som en disklåda och i konsumentledet är det ofta riktigt långsamma cpuer.
Duger till att skyffla data men kanske inte allt för mkt annat.

Så jag hade nog kört på en beggad server från ex.vis GGSP.se för att lasta in lite mjukvaror på.
Speciellt om du ska köra VM, docker, containers etc.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Jag kör Plex/Radarr/Lidarr/Sonarr/Jackett på min I5-4570k i stockhastighet direkt i Windows Server 2019.
Pihole och ett AD (domän) körs virtuellt i varsin VM så visst flyter allt på.

Plex kommer fungera bra om du kör det i en VM men osäker på hur HW-transkodning/passthrough av hårdvaran fungerar, den vill också köras på samma fysiska dator och mjukvara som all media ligger på för att kunna känna igen ändringar bättre och kunna uppdater bibliotek automatiskt.

2K Passmark/180p-ström räcker gott, se till att ha mycket ram och kör en ramdisk för transkodning om det måste användas, det blir något snabbare och sliter mindre på disken Plex finns på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Jag kör Plex/Radarr/Lidarr/Sonarr/Jackett på min I5-4570k i stockhastighet direkt i Windows Server 2019.
Pihole och ett AD (domän) körs virtuellt i varsin VM så visst flyter allt på.

Plex kommer fungera bra om du kör det i en VM men osäker på hur HW-transkodning/passthrough av hårdvaran fungerar, den vill också köras på samma fysiska dator och mjukvara som all media ligger på för att kunna känna igen ändringar bättre och kunna uppdater bibliotek automatiskt.

2K Passmark/180p-ström räcker gott, se till att ha mycket ram och kör en ramdisk för transkodning om det måste användas, det blir något snabbare och sliter mindre på disken Plex finns på.

Detta låter som ett slag för barebones.
Verkar trevligt, så du kör ett OS som hanterar alla VMar för de appar du kör?
sköter Windows Server lifecycle-hantering av VMar, tänkte om te.x plex slutar svara eller liknande, eller får du manuellt pilla med den bitan?

Och hur plug-and-play känns denna lösningen? mycket pill att få det att snurra eller finns det templates/blueprints eller något i den stilen för att komma på banan?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Personligen kör jag min Nas som en disklåda och i konsumentledet är det ofta riktigt långsamma cpuer.
Duger till att skyffla data men kanske inte allt för mkt annat.

Så jag hade nog kört på en beggad server från ex.vis GGSP.se för att lasta in lite mjukvaror på.
Speciellt om du ska köra VM, docker, containers etc.

så där skulle jag kunna komma undan med den billigare synologyn, putta in ett par TB diskar o sen använda en separat server för att hantera det faktiska arbetet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Köp valfri begagnad PC med 8 trådar, så kommer du långt. Mycket mer för pengarna än ren server-hårdvara, samt tystare och energisnålare. Med Proxmox bygger du sedan billigt ut med fler burkar till ett kluster om du tycker det verkar skoj.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Köp valfri begagnad PC med 8 trådar, så kommer du långt. Mycket mer för pengarna än ren server-hårdvara, samt tystare och energisnålare. Med Proxmox bygger du sedan billigt ut med fler burkar till ett kluster om du tycker det verkar skoj.

ja, hitills låter det som att barebones är vägen framåt. verkar få ut mest värde där jämnfört med att köpa ett NAS eller liknande färdig lösning.

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Heztio:

Detta låter som ett slag för barebones.
Verkar trevligt, så du kör ett OS som hanterar alla VMar för de appar du kör?
sköter Windows Server lifecycle-hantering av VMar, tänkte om te.x plex slutar svara eller liknande, eller får du manuellt pilla med den bitan?

Och hur plug-and-play känns denna lösningen? mycket pill att få det att snurra eller finns det templates/blueprints eller något i den stilen för att komma på banan?

Kör Server 2019 i botten och extremt basic kanske, inte att rekommendera för dödliga hemanvändare. Plex körs på fysisk maskin, likadant med ovannämnda tjänster. Plex kraschar ibland så jag måste starta programmet igen och båda mina virtuella maskiner med domänhanterare och pihole startar automatiskt.

Permalänk
Medlem

Gräver lite i bakgrund här med o har stött på plex pass... hmm, spontant så lämnar det lite av en sur eftersmak det här med abonnemang.

Visst en del va lite onödigt fluff, men att en del av kontrollpanelen är låst känns sådär.
kanske är värt att kolla mer på jellyfin, eller finns det ytterligare alternativ som man ska kika på?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Kör Server 2019 i botten och extremt basic kanske, inte att rekommendera för dödliga hemanvändare. Plex körs på fysisk maskin, likadant med ovannämnda tjänster. Plex kraschar ibland så jag måste starta programmet igen och båda mina virtuella maskiner med domänhanterare och pihole startar automatiskt.

ok, så plex är inte isolerat till en VM? är det fördelar att köra det som ett "vanligt program" istället?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heztio:

Gräver lite i bakgrund här med o har stött på plex pass... hmm, spontant så lämnar det lite av en sur eftersmak det här med abonnemang.

Visst en del va lite onödigt fluff, men att en del av kontrollpanelen är låst känns sådär.
kanske är värt att kolla mer på jellyfin, eller finns det ytterligare alternativ som man ska kika på?

Jellyfin funkar kanonfint!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Jellyfin funkar kanonfint!

Dags o börja gräva lite där då

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Heztio:

ok, så plex är inte isolerat till en VM? är det fördelar att köra det som ett "vanligt program" istället?

Vad menar du med isolerat? Du kan köra det i en dockercontainer eller i "vanligt" OS.
Du måste ju inte betala enbart för HW-transkodning då SW funkar bra också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heztio:

så där skulle jag kunna komma undan med den billigare synologyn, putta in ett par TB diskar o sen använda en separat server för att hantera det faktiska arbetet?

Ja, så upplever jag att det fungerar bäst.
Testade att köra lite olika saker på min förra Qnap som hade en 4-kärning celeron med 16GB, det var ingen angenäm upplevelse tyckte jag.
Min nuvarande setup är helt optimal för mina behov där jag kör server för applikationer och min Qnap för ren lagring.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Vad menar du med isolerat? Du kan köra det i en dockercontainer eller i "vanligt" OS.
Du måste ju inte betala enbart för HW-transkodning då SW funkar bra också

Med isolerat tänkte jag vm eller container, istället för samma os som själva servern använder.
Klarar man sig ok med bara SW?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Ja, så upplever jag att det fungerar bäst.
Testade att köra lite olika saker på min förra Qnap som hade en 4-kärning celeron med 16GB, det var ingen angenäm upplevelse tyckte jag.
Min nuvarande setup är helt optimal för mina behov där jag kör server för applikationer och min Qnap för ren lagring.

Låter som en bra idé, tror jag ska kika på detta.

När det kommer till hårddiskarna, är det mekaniska röda som gäller när man vill få bäst pris/prestanda ratio?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heztio:

Jag kör med en Dell Optiplex 3090 Micro som hemmaserver. Kör med Plex och det fungerar fint, dock har jag inget (vägrar) abonnemang. Ibland blir det software transcoding @ 4K vilket mer eller mindre maxar min stackars i5-10500T. Har ej hunnit testa Jellyfin ännu, men den ska ha hardware transcoding (och Quicksync för Intel processorer). För min del blir det en extern hårddisk för att ha serier/filmer osv på. Har plats för 1st M2 och 1st 2.5" för SSDer som då blir diskar för VMs.

Ett alternativ är att du försöker hitta en Dell Optiplex / HP Elite eller Pro -Desk med Intel processor generation 8 eller nyare. De har UHD630 GPUn samt med Quicksync ska den klara av hardware transcoding utan problem enl. nätet.

Visa signatur

öh öh har den äran!

Permalänk
Medlem

Här hemma står en konsument-dator med extra diskar som agerar server.
Den kör Plex, Radarr, Sonarr bla bla bla och VM's. Några Windows-VM's och någon Linux-VM.
Kör inte med något grafikkort för Plex att transcode:a med utan kör genom CPU'n.
Nu snurrar min server med en AMD 2700X och Plex transcodar utan problem en handfull (eller fler) 1080p-strömmar.

Spontant, för upptid och baserat på Linux generella upptid och din vana kring Linux, skulle jag säga att du inte bör köra med Windows som OS för att driva varken Docker eller Plex. Kör Plex, och de andra tjänsterna, i containers ovanpå någon Linux-historia. Kanske Unraid (som jag verkligen slår ett slag för).
Min server har inga problem att rulla på i ett år utan omstarter. Men eftersom jag pillar lite så blir det väl lite oftare

Jag rekommenderar också starkt att du har SSD-diskar för cache och sedan vanlig snurrdisk för mängd-lagring. WD Red eller liknande blir toppen.

Visa signatur

🟢 Main: R9 9900X3D | Strix B850-I | 64GB | RX9070 | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heztio:

Låter som en bra idé, tror jag ska kika på detta.

När det kommer till hårddiskarna, är det mekaniska röda som gäller när man vill få bäst pris/prestanda ratio?

Jag har kört WD Red sedan 2012 (8*3TB först och nu 5*14TB) och valde väl främst dom för lägre värmeutveckling samt att dom går relativt tyst.

För bättre prestanda gällande mekaniska så finns det ju 7.2k rpm.
Alla diskar fixar ju utan problem en 1Gb länk vid sekventiell läs/skriv men är man i behov av bättre I/O är det ju SSD som gäller.

Jag kör ex.vis 4st SSD i min nas för det som behöver lite rappare prestanda och mekaniska främst som ren storage av filer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heztio:

Hallihallå, dags för flytt och tänkte på att doppa tån i hem-automation och en hemserver/homelab.

frågan är vilken hårdvara jag borde sikta på?

tanken är en enkel hemmaserver för mig och sambon.

i dagsläget är tankarna att köra te.x

* Plex/Jellyfin: streama media till 1, kanske 2 klienter samtidigt, (hade kul att kunna strömma till mobil/platta när man sitter på tåg, men inga hårda krav)
* HomeAssistant, påbörja vägen mot ett smartare hem, i dagsläget har vi bara ett gäng lampor, med planer på att köpa lite sensorer o någon dörrklocka o kanske en kamera.
* PiHole, varför inte.
* smått o gott så som Radarr, Sonarr o annat kul man kan köra i VM/containers.

har kikar lite på ett Synology NAS, låter lovande med deras Web-UI, lägga in plex/jellyfin som plugin och sakerna "bara fungerar". här har jag som hastigast hittat te.x dessa:
https://www.inet.se/produkt/4300652/synology-ds218play
https://www.inet.se/produkt/4302185/synology-ds920
Problemet här är att jag inte har mycket till referenser när man kollar på prestanda. tycker det låter klent med te.x 1/2 GB, men det kanske räcker utmärkt för mina ändamål.

men har även hört mycket bra om att köra te.x unraid eller proxmox på en barebone o sköta allt därifrån med hjälp av VMs och docker containers.
Här verkar det som en enkel barebones som kasnek har ett Passmark score på 4k räcker, så kan vi streama o hålla appar vid liv utan den behöver svettas.
Detta kanske är ett bättre alternativ om man vill hålla dörrarna öppna?

jag själv har inte så mycket emot att pilla runt, kör själv linux 100% på både jobbet o hemma, men sambon är nog mer intresserad av att det ska fungera, så det argumentet kanske svänger pendeln åt Synology hållet, men inte 100.

Vill du att det ska fungera så har jag följande tips till dig!

Köp inte Synology om du vill att plex ska fungera, tröttare cpu får man leta efter. Har själv upplevt sirapen. Synology är bra på en grej och det är lagring, inget annat. Du begränsar dig till en potatis för pengar du kan få en riktig datormaskin för.
Ha ett bra och stabilt nätverk minimum 100mbit lan, högre vid 4k
Kör en dedikerat server, gärna 4/8 core/threads och uppåt
Linux som operativsystem. Själv kör jag debian
CMR hårddiskar som tex ironwolf
Nvidia shield som spelare, du kommer slippa transkod då shield stödjer de flesta format för directplay

Har labbat mycket med detta då jag en gång i tiden satt i samma sits som dig. Om du utgår från ovan bör du få ett liknande resultat som jag, dvs allt fungerar (1080p/4k)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumsnuten:

Jag kör med en Dell Optiplex 3090 Micro som hemmaserver. Kör med Plex och det fungerar fint, dock har jag inget (vägrar) abonnemang. Ibland blir det software transcoding @ 4K vilket mer eller mindre maxar min stackars i5-10500T. Har ej hunnit testa Jellyfin ännu, men den ska ha hardware transcoding (och Quicksync för Intel processorer). För min del blir det en extern hårddisk för att ha serier/filmer osv på. Har plats för 1st M2 och 1st 2.5" för SSDer som då blir diskar för VMs.

Ett alternativ är att du försöker hitta en Dell Optiplex / HP Elite eller Pro -Desk med Intel processor generation 8 eller nyare. De har UHD630 GPUn samt med Quicksync ska den klara av hardware transcoding utan problem enl. nätet.

Skrivet av GreyWilk:

Här hemma står en konsument-dator med extra diskar som agerar server.
Den kör Plex, Radarr, Sonarr bla bla bla och VM's. Några Windows-VM's och någon Linux-VM.
Kör inte med något grafikkort för Plex att transcode:a med utan kör genom CPU'n.
Nu snurrar min server med en AMD 2700X och Plex transcodar utan problem en handfull (eller fler) 1080p-strömmar.

Spontant, för upptid och baserat på Linux generella upptid och din vana kring Linux, skulle jag säga att du inte bör köra med Windows som OS för att driva varken Docker eller Plex. Kör Plex, och de andra tjänsterna, i containers ovanpå någon Linux-historia. Kanske Unraid (som jag verkligen slår ett slag för).
Min server har inga problem att rulla på i ett år utan omstarter. Men eftersom jag pillar lite så blir det väl lite oftare

Jag rekommenderar också starkt att du har SSD-diskar för cache och sedan vanlig snurrdisk för mängd-lagring. WD Red eller liknande blir toppen.

Skrivet av _niko_:

Jag har kört WD Red sedan 2012 (8*3TB först och nu 5*14TB) och valde väl främst dom för lägre värmeutveckling samt att dom går relativt tyst.

För bättre prestanda gällande mekaniska så finns det ju 7.2k rpm.
Alla diskar fixar ju utan problem en 1Gb länk vid sekventiell läs/skriv men är man i behov av bättre I/O är det ju SSD som gäller.

Jag kör ex.vis 4st SSD i min nas för det som behöver lite rappare prestanda och mekaniska främst som ren storage av filer.

Skrivet av oztin:

Vill du att det ska fungera så har jag följande tips till dig!

Köp inte Synology om du vill att plex ska fungera, tröttare cpu får man leta efter. Har själv upplevt sirapen. Synology är bra på en grej och det är lagring, inget annat. Du begränsar dig till en potatis för pengar du kan få en riktig datormaskin för.
Ha ett bra och stabilt nätverk minimum 100mbit lan, högre vid 4k
Kör en dedikerat server, gärna 4/8 core/threads och uppåt
Linux som operativsystem. Själv kör jag debian
CMR hårddiskar som tex ironwolf
Nvidia shield som spelare, du kommer slippa transkod då shield stödjer de flesta format för directplay

Har labbat mycket med detta då jag en gång i tiden satt i samma sits som dig. Om du utgår från ovan bör du få ett liknande resultat som jag, dvs allt fungerar (1080p/4k)

Det låter som att en stor majoritet trycker på en dedikerad server, och om jag hängt med rätt så är det bland annat detta jag ska kika efter:

4+ kärning CPU i något nyare modell
ett par GB RAM, lätt att uppgradera framöver
röda (CMR) HDD för datalagring
SSD för cache/VM

OS kör någon linux distro/unraid eller liknande
Plex/Jellyfin, HomeAssisant m.m körs "under" main-OS som VMar/containers
Något jag missat?

Borde man titta på en färdig lösning från te.x HP,dell?
är det värt mödan att kolla på saker som Intel-quick-sync o liknande?
finns det något enkelt sätt att pejla in prestanda-krav mellan tumme o pekfinger, te.x X-tusen i passmark om jag vill streama i X kvalité lokalt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heztio:

Borde man titta på en färdig lösning från te.x HP,dell?
är det värt mödan att kolla på saker som Intel-quick-sync o liknande?
finns det något enkelt sätt att pejla in prestanda-krav mellan tumme o pekfinger, te.x X-tusen i passmark om jag vill streama i X kvalité lokalt?

Very roughly speaking, for a single full-transcode of a video, the following PassMark score requirements are a good guideline for the following average source file:

4K HDR (50Mbps, 10-bit HEVC) file: 17000 PassMark score (being transcoded to 10Mbps 1080p)
4K SDR (40Mbps, 8-bit HEVC) file: 12000 PassMark score (being transcoded to 10Mbps 1080p)
1080p (10Mbps, H.264) file: 2000 PassMark score
720p (4Mbps, H.264) file: 1500 PassMark score

Saxat ur:
https://support.plex.tv/articles/201774043-what-kind-of-cpu-d...

Artikeln är ganska gammal, utgå från att detta är någon form av minimum idag. Helst ska du undvika transcoding öht imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oztin:

Very roughly speaking, for a single full-transcode of a video, the following PassMark score requirements are a good guideline for the following average source file:

4K HDR (50Mbps, 10-bit HEVC) file: 17000 PassMark score (being transcoded to 10Mbps 1080p)
4K SDR (40Mbps, 8-bit HEVC) file: 12000 PassMark score (being transcoded to 10Mbps 1080p)
1080p (10Mbps, H.264) file: 2000 PassMark score
720p (4Mbps, H.264) file: 1500 PassMark score

Saxat ur:
https://support.plex.tv/articles/201774043-what-kind-of-cpu-d...

Artikeln är ganska gammal, utgå från att detta är någon form av minimum idag. Helst ska du undvika transcoding öht imo.

Ett rejält hopp att gå från 1080 till 4K, ganska saftiga CPUer om man ska ha 12-17k i passmark
kan kanske lugna mig lite med 4K (idag iallafall)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heztio:

Ett rejält hopp att gå från 1080 till 4K, ganska saftiga CPUer om man ska ha 12-17k i passmark

Ja, börja med något bara och bygg sedan ut i framtiden. Om du håller dig till samma plattform så ska det inte vara någon större deal att uppgradera lite senare.
Har själv uppgraderat moderkort och CPU flera gånger under senaste 5-6 åren utan att jag stött på några stora problem. Kör fortfarande samma installation nu som då

Visa signatur

🟢 Main: R9 9900X3D | Strix B850-I | 64GB | RX9070 | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heztio:

Nja, alltså mycket hänger på vad din spelare stödjer för format.
Som jag nämnde tidigare så använder jag Nvidia Shield som har stöd för de flesta formaten där ute. Därför behöver min maskin inte transkoda, jag har den funktionen avstängd.

Som ovan nämnt, börja med något, bygg ut efter behov därefter.
Jag börja en gång i tiden med en i3 server

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

Ja, börja med något bara och bygg sedan ut i framtiden. Om du håller dig till samma plattform så ska det inte vara någon större deal att uppgradera lite senare.
Har själv uppgraderat moderkort och CPU flera gånger under senaste 5-6 åren utan att jag stött på några stora problem. Kör fortfarande samma installation nu som då

Skrivet av oztin:

Nja, alltså mycket hänger på vad din spelare stödjer för format.
Som jag nämnde tidigare så använder jag Nvidia Shield som har stöd för de flesta formaten där ute. Därför behöver min maskin inte transkoda, jag har den funktionen avstängd.

Som ovan nämnt, börja med något, bygg ut efter behov därefter.
Jag börja en gång i tiden med en i3 server

ja, börja smått och bygga ut allt eftersom är nog det jag ska köra på.
just nu är tanken en liten arbets-burk med CPU/minne + en liten SSD/nvme för att köra VMar/containers.

Känns spontant smidigast att köra på ganska standard hårdvara, men jag borde kanske sikta på färdigbyggda maskiner som har hårdvara dedikerat för server? tänkte på längre förbrukning och anpassning för att va igång 24/7.
Har dålig koll på hur flexibel man kan vara om man te.x köper en färdig burk från dell, är man helt fast i deras system då?

och sen ett 2-4 bays NAS för lagring av media. För det är inga problem om ett anrop går:
TV --(frågar efter film)--> Server --(hämtar film-filen)-->NAS
eller blir det allt för dålig respons/delay här?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag själv kör en burk med nån xeon 8kärnig processor 16gb ram 4hdd + 1 nvme sticka (cache).

Använder unraid som funkar klockrent till det jag har testat, har home assistant med ca 200 enheter inkopplat.
pi-hole, plex,mine craft server till ungarna osv.

En stor fördel är att det mesta finns som "addons" dvs färdiga dockers i ett bibliotek där man bara trycker installera så är det i princip klart för användning.

Man får en bra överblick när saker behöver uppdateras och går en hårddisk sönder är det bara att stänga ner, plugga in en ny och köra igång igen.

Edit: tror jag gav runt 3-4000kr för burken hos GGSP.

Visa signatur

“Den bästa platsen att gräva en mycket djup grop i vilken man vill fånga en Heffaklump, vore någonstans där en Heffaklump redan befinner sig, bara någon meter längre fram ungefär.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av JsonC:

Jag själv kör en burk med nån xeon 8kärnig processor 16gb ram 4hdd + 1 nvme sticka (cache).

Använder unraid som funkar klockrent till det jag har testat, har home assistant med ca 200 enheter inkopplat.
pi-hole, plex,mine craft server till ungarna osv.

En stor fördel är att det mesta finns som "addons" dvs färdiga dockers i ett bibliotek där man bara trycker installera så är det i princip klart för användning.

Man får en bra överblick när saker behöver uppdateras och går en hårddisk sönder är det bara att stänga ner, plugga in en ny och köra igång igen.

Edit: tror jag gav runt 3-4000kr för burken hos GGSP.

Det låter ju ganska exakt så som jag tänkt använda den.
Känner mig rätt säker på att det blir en unraid eller proxmox instans på en liknande server.
Är det något du känner att du saknar eller skulle vilja byta ut? eller skulle gjort annorlunda.
Tänkte om du hade velat ha bättre nätverkskort, ett grafikkort, bättre IO eller något, vet inte vad det kan va.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gjorde en snabbkik på Inet o landade här: https://www.inet.se/kundvagn/visa/FnsJAXDzN01JO51DjaG6H3oCuXU...

2-Bay NAS endast för lagring, och en Asus MiniPC med en NVMe för själva jobbet, så kör jag unraid/proxmox där o läggar ett gäng VMar o containers under.

Inget är spikat kan säkert gå ner något steg prestandamässigt, men något i detta stilen, hade det varit en tänkbar lösning?

Visa signatur

Permalänk

Jag kör allt sånt där på olika VMar under Proxmox på en Asus MiniPC PN51 med Ryzen 7 5700u, fungerar superbra och verkar finnas gott om kräm till annat på den med. Enda jag kan klaga på är när fläkten går upp i varv, men ställer man den på ett bra ställe så är det nog inga större problem på den fronten.