Permalänk
Medlem

Bahnhof 10Gbit

Kan Bahnhof leverera 10Gbit om ens stadsnät har kapacitet för det eller erbjuder dom bara 10Gbit i deras egna nät?

Permalänk
Medlem

Kika på hemsidan för ditt stadsnät om du har beställning av tjänster där. Eller kolla upp din adress hos Bahnhof.

Visa signatur

W11P -=- Asus Z97-A -=- Intel 4790K -=- Noctua NH-D15 -=- Corsair 16GB 2400MHz -=- Corsair 510P m.2 -=- 2060 RTX -=- Corsair RM750W -=- Fractal Design Meshify C

Permalänk
Rekordmedlem

De gör det väl endast om de kan ha sin egen utrustning i båda ändar av fibern så stadsnätets utrustning är väl inte så intressant utan det är väl mer om de kan få ett avtal som, tillåter det.
Åtminstone är det då jag tolkat det jag hört om 10 GBit anslutningarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

De kan göra det där de kan hyra fiberförbindelsen, du får helt enkelt fråga Bahnhof. Brukar vara möjligt om du är ansluten till Telia Öppen Fiber (Villa) eller Stokab (Lägenhet). Tekniskt sätt byter du till deras nät då.

Permalänk
Medlem

Det är möjligt att många stadsnät har 10Gbit eller mer i bakomliggande nätet men jag är ganska säker på att nästan alla fiberdosor hos slutkunder har maximalt 1Gbit RJ45 portar. Högre hastigheter efterfrågas inte i någon större utsträckning och det skulle inte löna sig att installera fiberdosor hos alla bara för att man ska kunna beställa 10Gbit hastighet. Däremot kan jag tänka mig att det kanske blir möjligt framöver att betala och få sin fiberdosa utbytt till en som klarar 10Gbit om man har det behovet. Och när priset blivit tillräckligt billigt kommer nya fibernät med dosor klara av 10Gbit som standard men det lär nog dröja innan vi har nått dit.

Det är ju flertalet ISPer som inte ens har 100Gbit anslutning mot netnod t.ex. och inte alla trafikutbytespunkter som erbjuder så höga hastigheter. Prioritet hos nätägarna är nog byggnation av flera fibernät och att se till att de flesta får den hastighet man betalar för. Idag finns möjligheten att hyra in sig i datorhallar och annat så har man extremt behov av hög hastighet löser man det på annat sätt skulle jag tro.

Men det går att få 10Gbit dock finns det inte överallt plus att det kan kosta mycket pengar beroende på förutsättningar osv.

Permalänk
Medlem

För att inte tala om att en 48x10G switch kostar ofantligt mer i både investering & energiförbrukning än en vanlig Gigabit-switch, vilket såklart spiller över på kunderna i slutändan i form av dyrare och sämre tjänster.

I andra länder löser man sådant här med GPON, vilket är ungefär som Coax över Fiber. Högre hastigheter på plakaten, men sämre tjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Kan Bahnhof leverera 10Gbit om ens stadsnät har kapacitet för det eller erbjuder dom bara 10Gbit i deras egna nät?

Vi (min Brf) har nyligen signat med Bahnhof. Jag ska fixa 10 Gbit/s. Standard för övriga hushåll blir 1 Gbit/s.
STOKAB indraget till fastigheten. De hyr in sig på STOKABs fiber och sätter in egen aktiv utrustning i fastigheten.

Skrivet av maDa:

För att inte tala om att en 48x10G switch kostar ofantligt mer i både investering & energiförbrukning än en vanlig Gigabit-switch, vilket såklart spiller över på kunderna i slutändan i form av dyrare och sämre tjänster.

I andra länder löser man sådant här med GPON, vilket är ungefär som Coax över Fiber. Högre hastigheter på plakaten, men sämre tjänst.

De sätter inte in switchar där alla portar klarar 10G.
De switchar som vi ska få har någon/några portar som klarar 10G. Övriga är 1G.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 CPU: AMD Ryzen 9 3900X CPU Cooler: Corsair iCUE H115i RGB PRO XT Graphics Card: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC Motherboard: MSI MEG X570 UNIFY RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB Storage: WD Black SN850X 2TB, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 1 TB PSU: Corsair HX1000i / 1000W OS: Windows 10 Pro 22H2 Mouse: Logitech G Pro X Superlight Keyboard: Logitech G915 Tactile Monitor: AOC 24G2U, Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Jag kan få 10 Gbit enligt Bahnhofs hemsida iaf, och har stadsnät.

Permalänk
Medlem

@bnr aha, det är antagligen mer sannolikt att vi kanske får se sådant i stadsnäten i närtid.

Switchar som primärt ger dig 1Gbit men som har några portar extra per switch eller några portar som klarar 10Gbit. Dessa bör inte kosta så mycket mer och då kan man sälja 10Gbit till kunder som behöver det och är villiga att betala. Sedan om man måste byta sin fiberdosa så kanske det inte kostar något däremot är jag ganska säker på att det lär dröja ett bra tag innan alla nyinstallerade fiberdosor klarar 10Gbit som standard i de stadsnät som byggs.

Där är det frågan om pris per enhet. Det finns ju inget stadsnät eller nätägare som kommer slösa bort pengar på att köpa in stora mängder betydligt dyrare utrustning bara för att några få personer vill köra 10Gbit. Men jag kan tänka mig att dom kan fixa det på individuell nivå där just du får din fiberdosa utbytt till en snabbare, inte omöjligt i alla fall. Sedan tror jag iofs inte att dom kommer erbjuda 10Gbit i nät som inte klarar av att trycka ut den datamängden till dom som ska använda 10Gbit och där kan det ta tid innan näten är uppgraderade. Men på sikt så kommer nog alla fibernät, stadsnät etc ha tillräckligt med kapacitet för att kunna erbjuda 10Gbit.

Permalänk
Medlem

@DennisOlof - ja, det lär nog finnas tekniska möjligheter på ett helt gäng platser men det lär vara väldigt nischat intresse.

Precis, blir ett tillägg på några hundralappar för mig men det är det värt.
Vi har fiber (blåsfiber) hela vägen upp till lägenheterna och i varje lägenhet sitter en konverterare. Så, upp till varje lägenhet finns det nog inga begränsningar (i alla fall inte så lågt som 10 Gbit/s). Det är först i lägenheten som något annat behövs, man behöver lite annan utrustning i lägenheten om man vill ha 10 Gbit/s.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 CPU: AMD Ryzen 9 3900X CPU Cooler: Corsair iCUE H115i RGB PRO XT Graphics Card: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC Motherboard: MSI MEG X570 UNIFY RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB Storage: WD Black SN850X 2TB, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 1 TB PSU: Corsair HX1000i / 1000W OS: Windows 10 Pro 22H2 Mouse: Logitech G Pro X Superlight Keyboard: Logitech G915 Tactile Monitor: AOC 24G2U, Dell U2412M

Permalänk
Medlem

@bnr jaha det var intressant.

Är det så numera att man drar fiber hela vägen fram till respektive lägenheter (tänker med på nybyggen). Jag vet inget om utvecklingen på detta område utan minns bara att man tidigare för det mesta bara drog RJ45 kabel sista sträckan, antagligen så gick det bra tekniskt sätt men fiber hela vägen men det kanske var för dyrt jämfört med RJ45. Trevligt om man börjar driva på denna utveckling, så det kan bli fiber hela vägen fram till varje lägenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@abk jaha det var intressant.

Är det så numera att man drar fiber hela vägen fram till respektive lägenheter (tänker med på nybyggen). Jag vet inget om utvecklingen på detta område utan minns bara att man tidigare för det mesta bara drog RJ45 kabel sista sträckan, antagligen så gick det bra tekniskt sätt men fiber hela vägen men det kanske var för dyrt jämfört med RJ45. Trevligt om man börjar driva på denna utveckling, så det kan bli fiber hela vägen fram till varje lägenhet.

Vågar inte svara på vad praxis är, men jag har sett mer sådant (fiber hela vägen fram) på senare tid jmf. med förut (10+ år sedan) då jag mest såg fiber till t.ex. en elcentral och sedan ethernet vidare till respektive lägenhet.

När jag bodde hemma hos päronen för många år sedan så var de väldigt tidiga med fiber. De fick in fiber någon gång 99-01. Då var det fiber in till en elcentral, sedan ethernet till varje lgh.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 CPU: AMD Ryzen 9 3900X CPU Cooler: Corsair iCUE H115i RGB PRO XT Graphics Card: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC Motherboard: MSI MEG X570 UNIFY RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB Storage: WD Black SN850X 2TB, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 1 TB PSU: Corsair HX1000i / 1000W OS: Windows 10 Pro 22H2 Mouse: Logitech G Pro X Superlight Keyboard: Logitech G915 Tactile Monitor: AOC 24G2U, Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@bnr jaha det var intressant.

Är det så numera att man drar fiber hela vägen fram till respektive lägenheter (tänker med på nybyggen). Jag vet inget om utvecklingen på detta område utan minns bara att man tidigare för det mesta bara drog RJ45 kabel sista sträckan, antagligen så gick det bra tekniskt sätt men fiber hela vägen men det kanske var för dyrt jämfört med RJ45. Trevligt om man börjar driva på denna utveckling, så det kan bli fiber hela vägen fram till varje lägenhet.

Skrivet av bnr:

Vågar inte svara på vad praxis är, men jag har sett mer sådant (fiber hela vägen fram) på senare tid jmf. med förut (10+ år sedan) då jag mest såg fiber till t.ex. en elcentral och sedan ethernet vidare till respektive lägenhet.

När jag bodde hemma hos päronen för många år sedan så var de väldigt tidiga med fiber. De fick in fiber någon gång 99-01. Då var det fiber in till en elcentral, sedan ethernet till varje lgh.

Det är fastigheten som äger nätet i fastigheten. Nätägare/kommunikationsoperatör kan stå för installation av fastighetsnät mot att huset är bundet ett tag, men det är ju fortfarande förutsättningarna som styr. Dels kanske fastighetsägaren inte vill installera någon utrustning i lägenheterna som måste monteras någon stans, dels kanske de inte vill göra det extra jobbet fiber innebär när det gäller att dra det i huset. Dels installerades många nät när man helt enkelt byggde nät annorlunda både utanför och i fastigheten.

T.ex. går det bra att dra nätverkskabel i gamla telerör.

Det är först vid 25/40/50 GbE det verkligen börjar ha betydelse. De flesta installationer har nog inte några problem med 2,5 eller 5 GbE, vid 10 GbE och koppar börjar det bli känsligare med avstånd och att allt är kontakterat ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De gör det väl endast om de kan ha sin egen utrustning i båda ändar av fibern så stadsnätets utrustning är väl inte så intressant utan det är väl mer om de kan få ett avtal som, tillåter det.
Åtminstone är det då jag tolkat det jag hört om 10 GBit anslutningarna.

Jo det är såhär det verkar vara. Sitter man redan på ett stadsnät så är det bara vissa nät (och inte ens generellt i dom näten utan kan skilja från plats till plats så som jag förstod det) där dom kan gå in och byta utrustningen.

Jag har inget behov av 10Gbit men det jag stör mig på är att deras 10Gbittare är billigare än 500/100-linorna i mitt stadsnät...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Jag kan få 10 Gbit enligt Bahnhofs hemsida iaf, och har stadsnät.

Vilket stadsnät har du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bnr:

@DennisOlof - ja, det lär nog finnas tekniska möjligheter på ett helt gäng platser men det lär vara väldigt nischat intresse.

Precis, blir ett tillägg på några hundralappar för mig men det är det värt.
Vi har fiber (blåsfiber) hela vägen upp till lägenheterna och i varje lägenhet sitter en konverterare. Så, upp till varje lägenhet finns det nog inga begränsningar (i alla fall inte så lågt som 10 Gbit/s). Det är först i lägenheten som något annat behövs, man behöver lite annan utrustning i lägenheten om man vill ha 10 Gbit/s.

Jag har också fiber upp till lägenheten. Var går den andra änden? Direkt till stadsnätet? Mitt stadsnät core nät har kapacitet till 10Gbit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Jag har också fiber upp till lägenheten. Var går den andra änden? Direkt till stadsnätet? Mitt stadsnät core nät har kapacitet till 10Gbit.

Nej, andra änden går till någon operatörs aktiva utrustning. Antingen placerad i fastigheten där du bor, eller placerad centralt off-site.
All trafik går dock genom stadsnätet.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 CPU: AMD Ryzen 9 3900X CPU Cooler: Corsair iCUE H115i RGB PRO XT Graphics Card: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC Motherboard: MSI MEG X570 UNIFY RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB Storage: WD Black SN850X 2TB, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 1 TB PSU: Corsair HX1000i / 1000W OS: Windows 10 Pro 22H2 Mouse: Logitech G Pro X Superlight Keyboard: Logitech G915 Tactile Monitor: AOC 24G2U, Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av bnr:

Nej, andra änden går till någon operatörs aktiva utrustning. Antingen placerad i fastigheten där du bor, eller placerad centralt off-site.
All trafik går dock genom stadsnätet.

Det är många operatörer som använder stadsnätet. Menar du att varje operatör har sin egen utrustning placerad i fastigheten? Jag förstår inte riktigt vad du menar? Kan du berätta lite mer i detaljer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Det är många operatörer som använder stadsnätet. Menar du att varje operatör har sin egen utrustning placerad i fastigheten? Jag förstår inte riktigt vad du menar? Kan du berätta lite mer i detaljer?

I ett bostadshus lär det sällan vara mer än en operatör som är "etablerad". Skulle vara ganska dyrt om varje operatör skulle ställa ut sin utrustning.
Exempel: En Brf ingår avtal med ett företag som heter Zitius. Zitius sätter in sin utrustning i bostadsrättsföreningens fastighet. Zitius har ett öppet nät där du fritt kan välja vilken operatör du vill ha. Zitius hyr svartfiber av stamnätsägaren (t.ex. STOKAB), när du (som privatperson) sedan ingår avtal med t.ex. Bredband2 så betalar du till Bredband2. Bredband2 betalar en kickback/provision till Zitius för att de levererar genom Zitius aktiva utrustning och genom den fiber som Zitius hyr av stamnätsägaren.

Finns andra setuper där en (1) operatör (t.ex. Bahnhof) får ensamrätt/exklusivitet. Så har vi gjort i min förening nu. Bahnhof kommer leverera till alla lägenheter, brfen tecknar alltså avtal för alla lägenheter (gruppanslutning). De hyr svartfibern av STOKAB och sätter in egen aktiv utrustning i fastigheten. Vi blir låsta till Bahnhof men kommer ner ordentligt i pris.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 CPU: AMD Ryzen 9 3900X CPU Cooler: Corsair iCUE H115i RGB PRO XT Graphics Card: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC Motherboard: MSI MEG X570 UNIFY RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB Storage: WD Black SN850X 2TB, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 1 TB PSU: Corsair HX1000i / 1000W OS: Windows 10 Pro 22H2 Mouse: Logitech G Pro X Superlight Keyboard: Logitech G915 Tactile Monitor: AOC 24G2U, Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Är det nån som har 10Gbit från Bahnhof och kan dela med sig om vilka hastigheter ni fått?

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Är det nån som har 10Gbit från Bahnhof och kan dela med sig om vilka hastigheter ni fått?

Brukar få ut mellan 6-8 Gbit via en UDM Pro. Men ganska länge sedan jag gjorde något hastighetstest nu.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Är det nån som har 10Gbit från Bahnhof och kan dela med sig om vilka hastigheter ni fått?

Med UDMP SE inbyggt test. Tror Nadox server inte riktigt orkar med.
Har inte möjlighet att testa från en dator nu då jag inte har någon 10Gbit klient inkopplad på nätverket.
Men förr i tiden när jag körde pfSense låg jag på 7-8GBit men det krävde att jag tankade ner från Steam, battle net och Origin samtidigt.

Permalänk
Medlem

I affärsverkens går det få 10Gbit på vissa adresser. Bland annat är Bahnhof tjänsteleverantör där och kostar då 1399 per månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Är det nån som har 10Gbit från Bahnhof och kan dela med sig om vilka hastigheter ni fått?

Använder routern jag fick med, vart inne på att byta den massa gånger men det har inte hänt ännu. Men det varierar lite under dagen, men >5Gbit brukar jag väl alltid få om jag mäter. Kan även tänka mig att det beror mycket på vart din fiber fysiskt ansluter till Bahnhof också. Skicka pm om du vill veta mer exakt vart jag är ansluten eller vill köra iperf mot mig.

Det som brukar gå snabbast att ladda ner är väl i stort sett windows updates och steam. Steam är ju notoriskt för att komprimera sin data så där sätter min 3900X stopp och går på 100% runt ~3Gbit/s. I bland så blir man lite överraskad att en del saker går en bit över 1GBit/s men helt ärligt så är det inte så ofta. Battle.net ger väl 2-3Gbit/s, Epic ofta under 1Gbit/s.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Vad ska man ha 10Gbit som privatperson egentligen mer än att det är coolt? Lär ju kosta 1k+ mån antar jag?

Ända jag kan tänka mig är om man har extremt mycket filmer man vill backa till annan 10Gbit plats.
Så kör man en NAS på varje plats eller nått.

Man verkar ju fått rätt vettig hastighet med det dock om man kollar bilden ovan.
Men om man ladda ner nått spel på Steam, bnet osv. Kommer man upp i hastigheten då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Vad ska man ha 10Gbit som privatperson egentligen mer än att det är coolt? Lär ju kosta 1k+ mån antar jag?

Ända jag kan tänka mig är om man har extremt mycket filmer man vill backa till annan 10Gbit plats.
Så kör man en NAS på varje plats eller nått.

Man verkar ju fått rätt vettig hastighet med det dock om man kollar bilden ovan.
Men om man ladda ner nått spel på Steam, bnet osv. Kommer man upp i hastigheten då?

Testat att faktiskt _läsa_ tråden?
Gällande kostnad, första träffen på google:
https://www.bahnhof.se/akalla/akalla-husby-natort-ahn/10-mbit...
499:-

Så som jag sagt femtielva gånger innan, behöver man 10Gbit?
Förmodligen inte.
Kommer man få ut 10Gbit i verkliga användningar?
Förmodligen inte.

Finns det någon anlening att _inte_ köra på 10Gbit om man har möjlighet när det kostar 499:-?
Förmodligen inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Vad ska man ha 10Gbit som privatperson egentligen mer än att det är coolt? Lär ju kosta 1k+ mån antar jag?

https://www.bahnhof.se/akalla/akalla-husby-natort-ahn/10-mbit...

499kr/mån är listpris, jag betalar långt under det. Många betalar mer för långsammare internet än 499kr. Men ja lite är det "för att jag kan"

Skrivet av Geckod:

Man verkar ju fått rätt vettig hastighet med det dock om man kollar bilden ovan.
Men om man ladda ner nått spel på Steam, bnet osv. Kommer man upp i hastigheten då?

Steam:

min 3900X går i 100% då. Så med snabbare cpu skulle jag säkert kunna tanka snabbare.

Permalänk
Medlem

När man har 10gig-tjänsten och CGNAT, får man många CGNAT-adresser då? Tänker att så fall räcker det med en 10gig switch bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

När man har 10gig-tjänsten och CGNAT, får man många CGNAT-adresser då? Tänker att så fall räcker det med en 10gig switch bara.

De erbjuder bara 10GbE när du kan anslutas mot dem direkt så alla borde verkligen få ipv6. Men jag även kvar publik ipv4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

<Uppladdad bildlänk>

Använder routern jag fick med, vart inne på att byta den massa gånger men det har inte hänt ännu. Men det varierar lite under dagen, men >5Gbit brukar jag väl alltid få om jag mäter. Kan även tänka mig att det beror mycket på vart din fiber fysiskt ansluter till Bahnhof också. Skicka pm om du vill veta mer exakt vart jag är ansluten eller vill köra iperf mot mig.

Det som brukar gå snabbast att ladda ner är väl i stort sett windows updates och steam. Steam är ju notoriskt för att komprimera sin data så där sätter min 3900X stopp och går på 100% runt ~3Gbit/s. I bland så blir man lite överraskad att en del saker går en bit över 1GBit/s men helt ärligt så är det inte så ofta. Battle.net ger väl 2-3Gbit/s, Epic ofta under 1Gbit/s.

Tack för testet. Har du fiber in direkt till din bostad? Har du en fiberkonverter och från den till din routern du fått från Bahnhof? Hur många portar har du på routern du fått från Bahnhof? Är det rj-45 portar eller SFP? Förklara gärna din setup. Kan hjälpa mig ifall jag kan få 10Gbit.