Permalänk

Byte av Grafikort = kaos

Hejsan alla som ännu inte blivit galna

Något jag trodde skulle ta max 15 minuter har tagit mig 5 timmar + migrän och fortsätter vara ett problem.

Köpte ett 3080 gaming z trio kort som jag skulle byta mot det nuvarande 2080 ti kortet.

Det var inte för krångligt, behövde byta port då sata kablarna var ivägen men det bytte jag bara utan problem till den undre porten för grafikkortet samt behövde jag lägga till en extra 8pin från psu till grafikortet då den hade 3x8 pins.

Startar datorn, får ingen bild testar både hdmi och dp via grafikkortet. Inget händer, testar bara för skojsskull också moderkortets hdmi och dp men samma där.

Tänker att det kan vara ett problem i windows så tar jag ur det nya grafikkortet och in med det gamla men när jag startar datorn rör sig inte fläktarna på grafikkortet men den lyser samt moderkortet och cpu kylaren men mus och tangentbort lyser inte. Har kollat att alla kablarna sitter i och att inget lossnat men allt verkar sitta som det ska.

Vet inte vad mer jag kan göra blivit galen, känns som något är katastrofalt fel och är inte tillräckligt kunnig för att lösa problemet själv.

Moderkortet: strix z390-f gaming
Psu: corsair 1050hx
Gpu: msi 3080 gaming z trio

Permalänk
Medlem

Du får konsultera manualen för att få reda på vilka SATA-portar som delar resurser med vilka PCIe/M.2-portar.

Många problem kan dock lösas med en "Clear CMOS".
Nere vid kontakterna till frontpanlen, (Power, Reset, etc.), finns det två ensamma stift med texten "CLRTC".
Stäng av datorn, bryt strömmen på nätaggregatet och kortslut sedan dessa två stift en stund med valfritt metallföremål, 5-10s bör räcka, ibland längre.
Prova sedan att starta datorn igen.

Vi kan utgå att felet inte är relaterat till Windows. Hade det varit relaterat till Windows så hade du fått upp något på skärmen, inte bara en svart bild.

En fråga gällandes kabeln till nätaggregatet.
Var det en kabel som tillhörde ditt nätaggregat eller tog du bara första bästa kabel du hittade som verkar passa?
Man skall inte blanda kablage mellan nätaggregat, inte ens mellan olika modeller hos samma tillverkare om man inte med all säkerhet vet att de är kompatibla då änden som kopplas in i nätaggregatet inte har någon standard utan är kopplad enligt tillverkarens tycke.

Du har inte skrivit ut vad du har för CPU, men om den har en integrerad grafikkrets så kan det vara värt att prova ansluta skärmkablaget till grafikporten på moderkortet bara för att utesluta att denna port av någon anledning inte är satt till "default".

Permalänk
Skrivet av Viita:

Du får konsultera manualen för att få reda på vilka SATA-portar som delar resurser med vilka PCIe/M.2-portar.

Många problem kan dock lösas med en "Clear CMOS".
Nere vid kontakterna till frontpanlen,

En fråga gällandes kabeln till nätaggregatet.

Du har inte skrivit ut vad du har för CPU, men om den har en integrerad grafikkrets så kan det vara värt att prova ansluta skärmkablaget till grafikporten på moderkortet bara för att utesluta att denna port av någon anledning inte är satt till "default".

Gällande sata porten är jag mer orolig att den fått för mycket tryck mot sig när jag testade att sätta in set nya kortet där då det bar lite större än det gamla. Typ 4 mm skillnad eller så. Är rädd att det kan bara en av orsakerna.

Clear cmos samt tagit bort batteriet till moderkortet är gjort men inget hjälpte.

Gällande kabeln så tog jag en som jag uppfattade var standard från boxen där det även står på kabeln TX/HX SERIES only och på andra ändan pci-e samt att jag kopplade den blåa delen till nätaggregat. Men kan det vara så att nätaggregatet är körd?

Cpu är i9-99k intel

Kan även tillägga efter lite sömn att jag av misstag drog ur två kablar som jag antar går till hårddiskarna men jag satte i dessa innan jag någonsin startade datorn men kan det vara så att det nu är ett problem?

Permalänk

Glömde även tillägga att jag testade starta utan gpu för att se om mus och tangentbordet skulle börja lysa men det gjorde dem inte.

Permalänk
Medlem

Ta det lugnt och börja från början. Koppla från allt som inte behövs för att ge bild på skärmen, använd t.ex den inbyggda gpu'n. Koppla från hårddiskar mm. Kontrollera så att du inte kommit åt någon strömkontakt eller nått annat som hamnat på sniskan när du rivit i lådan. Koppla från strömmen från PSU'n helt någon minut. Testa igen. Hjälper inget av det så kör en clear CMOS, står i manualen.

Permalänk
Medlem

Jag har haft exakt samma problem när jag gått från 2080 Ti till ett 3080 Suprim X.
Då plockade jag ut allt ur chassit och startade från noll på en kartong.

När jag fick bild från moderkortet gjorde jag såhär:

1.1 Starta upp datorn utan GPU isatt.
1.2 Använd HDMI på moderkortet.
1.3 Kör DDU utan GPU i. Stäng av

2.1 Sätt i GPU men låt HDMI sitta kvar i moderkortet.
2.2 Starta upp och sedan stäng av.

3.1 Sätt i HDMI i GPU.
3.2 Starta upp och sätt rätt upplösning samt 60 Hz på skärmen.
3.3 Stäng av

4.1 Stoppa i Displayport
4.2 Starta upp.

5.1 Profit.

Hoppas det löser sig!

Visa signatur

| Stationär: 6900 XT, 5800X3D | Laptop: Asus UX32A | Nas: Synology DS1813+ | Smarthem: Homey |

Permalänk
Medlem

Bytte sata port för ssd/hdd där windows ligger? Kontrollera hur boot ordningen ser ut i bios.

Permalänk

Spec för att vara mer nogrann
ASUS GeForce RTX 2080 Ti skule bytas mot msi 3080 gaming z trio

Intel Core i9 9900K 3.6(4.6) GHz

Mouse: Logitech G502 Proteus Core

Keyboard: SteelSeries Apex (2013)

Corsair Dominator Platinum DDR4 RAM 32 GB

ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING

Corsair Hydro H115i PRO RGB

Samsung 970 EVO series SSD 500GB M.2

Jag kommer i dagsläget inte alls in i datorn, dvs, den startar men visar inget på monitorn oavsett om jag kopplar det i moderkort eller gpu, Gpu, cpu, kylare samt andra ljus lyser upp men inget annat extern. Jag har startat om cmos, tagit bort och satt dit batteriet på moderkortet. Jag har testat med det gamla kortet samt det nya, har även testat utan och gpu och kopplat in hdmi och dp i moderkortet men inget händre. När jag skulle installera det nya kortet så trycktes det mot portarna för sata på moderkortet som jag inte märkte, kan de har tagit skada och är anledningen till mitt besvär?

Eftersom datorn startar och lyser upp med inte ger någon display känns det att det kan vara något med moderkortet som har tagit skada vid installation men jag kan inget om datorer och försöker jag själva att ta bort sladdar och öppna hela burken är jag rädd att jag inte får ihop den igen.

Permalänk
Medlem

prova att montera om ram-minnena/kör endast med ett av dem åt gången, samt ta ur och sätt i samtliga modulära kontakter i nätagget.
En av dem kan ha glidit ut lite halvt om du har tur, och behöver bara monteras om/tryckas till ordentligt.

Vad säger "felsökningsledsen" på moderkortet?

Det kan även vara så att nätagget gett upp.
Var är grejerna köpta och var i landet bor du?
Inet felsökning 499:- eller liknande är inte så dumt.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Kör du Windows 11 och har kört igång secure boot i bios? Jag har haft liknande problem och secure boot var boven. Det som funkade för mig var att dra ut sladden ur strömmen och trycka på startnappen några gånger och sedan testa starta igen. Vet att du testat en clear cmos men det hjälpte inte mig heller.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Skrivet av Xeno88:

Kör du Windows 11 och har kört igång secure boot i bios? Jag har haft liknande problem och secure boot var boven. Det som funkade för mig var att dra ut sladden och trycka på startnappen några gånger och sedan testa starta igen. Vet att du testat en clear cmos men det hjälpte inte mig heller.

Ja det stämmer men osäker om jag kör secure boot, men då skulle väl gamla kortet ha funkar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SgtShadowsong:

Ja det stämmer men osäker om jag kör secure boot, men då skulle väl gamla kortet ha funkar?

Det trodde jag med när jag testade mitt gamla kort men det gjorde den inte! Trodde moderkortet hade gått sönder.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Mitt tillvägagångsätt skulle vara följande:

Kontrollera att allt kablage är inkopplat som det skall i båda ändar, dvs, både i komponenten samt i nätagget.
Starta och kontrollera bild.
Ingen bild ->
Stäng av och kontrollera att switchen i "övre högra" hörnet är i ett ändläge. Default är ON.
Om LED vid denna switch lyser vid uppstart så skall du vänta tills denna släcks, det har med "memory training" att göra.

Nästa steg är koppla ur all lagringsmedia.
Detta utesluter att Secure Boot är ett problem.
Får du bild nu så är det mycket troligt Secure Boot som ställer till det.
Gå in i UEFI/BIOS och in under "BOOT MENU" och ändra "Fast Boot" till disabled.
Spara ändringar, stäng av, koppla in hårddiskar och du bör nu kunna gå in i UEFI/BIOS och ändra tillbaka "Fast Boot" till inställningen du hade innan.
Jag skulle nog rekommendera att du startar upp OS en gång innan du ändrar tillbaka denna inställning.

Får du fortfarande inte bild är nästa steg att koppla bort allt utom moderkort, CPU, RAM och kontrollera om du får bild.
Gör en ny "Clear CMOS".
Kontrollera om du får bild.

Något som är otroligt ovanligt men som inte skall uteslutas.
Kontrollera att porten för grafikkortet invändigt ser ut som den skall, dvs, att det inte finns några böjda kontaktytor.

Får du fortfarande ingen bild med allt urkopplat så får du kontrollera att det inte är något som på något sätt orsakar en kortslutning, dvs, att du inte tappat något "skräp" någonstans där det inte skall vara...
Kan kräva att du skruvar bort moderkortet för att kontrollera bakom.

Värt att notera när det kommer till ditt nätagg är att Corsairs jämförelsetabell kanske inte är att lita, särskillt när det kommer till äldre nätagg.
https://www.corsair.com/eu/en/psu-cable-compatibility
Tittar man på kolumnen längst till höger "HX (Bronze & White)" så är det den enda HX-grupp listad med "fast monterad" 24pin samt 8pin EPS-kontakt.
Längst ner i denna kolumn står det även "Original HX only — PCIe".
Det här betyder inte per automatik att det kablage du skaffat inte är kompatiblet, men det finns en risk att det inte är det.

Det vi däremot kan säga är att då du inte råkat ut för ett extravagant fyrverkeri i datorn efter att du startat upp datorn med denna extra PCIe-kabel inkopplad så är risken liten att den inte skulle vara kompatibel.

Permalänk

Jaaaaag är så förbannad. Hade jag bara vågat göra som du sa hade jag varit 789 kr rikare. Dem sa på inet felsök att allt var fixat men när jag kom hem hade jag samma problem. Lyckats komma så långt att jag tror det är fel på en av lagringsenheterna.