AMD duckar smältande 12VHPWR med Radeon RX 7000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Grejen är väl den att 8pinnarn, precis som denna, mest brunnit när man använt den på sätt som inte tillåta enligt spec?

Förmodligen. Av det går väl då dra slutsatsen att specen för 12-pinnarn är alldeles för dålig. Det är mycket svagt att skylla på användaren när kontakten i princip smälter bara man tittar på den. En spec och därmed konstruktion bör ju vara utformad för bekymmersfritt användande.

Sen är det klart att om man utsätter kontakten för saker som ligger långt utanför specifikationen så kommer det bli problem. Men det är ju hål i huvudet att designa en ny kontakt som gör samma grundläggande saker som den gamla, men där saker som var ok att göra med den gamla får den nya att smälta. Där har du kärnan till problemet, besvikelsen, och upprördheten.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Vilket regelverk/standard hänvisar du till?
Skyddsklenspänning går upp till 60V (likspänning, 48V växelspänning), så jag undrar varför man skulle behöva petskydd redan vid 15V.

Jag minns inte på rak arm vilken standard det var, det kom upp här i forumet. Det var en internationell standard, inte svenska regler.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Nej! Vi får ju inte öka volten enligt andra forumexperter.

USB-C

USB-C är petskyddad. Kontaktblecken sitter inne i ett smalt gap som man inte kommer in med ett finger i. Vill man ha en extern nätenhet som kopplas in med USB-C så är det helt OK. Det innebär dock att området från den porten fram till VRMerna måste vara täckt med något isolerande på bägge sidor av kretskortet, och så är det normalt inte idag.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Vilket regelverk/standard hänvisar du till?
Skyddsklenspänning går upp till 60V (likspänning, 48V växelspänning), så jag undrar varför man skulle behöva petskydd redan vid 15V.

Och detta gäller alla länder på jorden? Vad som gäller Sverige/eu kanske inte gäller i Japan.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mpat:

Jag minns inte på rak arm vilken standard det var, det kom upp här i forumet. Det var en internationell standard, inte svenska regler.

Man ska inte kunna komma åt spänningsförande delar direkt med fingrarna och det kravet lär kontakten uppfylla för ledarna är ju "försänkta" i ett isolerande hölje så att man inte kan nå dem, inte ens ett barn lär ha så små fingrar att de kan nå metalldelarna i kontakten.
Och kontakten är inte heller tänkt att vara "nåbar" utan den är för internt bruk i en apparat så man måste ju även avlägsna höljet på apparaten (datorn) för att ens ha access till kontakten om den används på avsett sätt.

Kontakten är alltså synnerligen petskydad om den används på avsett sätt inuti en datorlåda utöver att spänningen är låg.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man ska inte kunna komma åt spänningsförande delar direkt med fingrarna och det kravet lär kontakten uppfylla för ledarna är ju "försänkta" i ett isolerande hölje så att man inte kan nå dem, inte ens ett barn lär ha så små fingrar att de kan nå metalldelarna i kontakten.
Och kontakten är inte heller tänkt att vara "nåbar" utan den är för internt bruk i en apparat så man måste ju även avlägsna höljet på apparaten (datorn) för att ens ha access till kontakten om den används på avsett sätt.

Kontakten är alltså synnerligen petskydad om den används på avsett sätt inuti en datorlåda utöver att spänningen är låg.

Kontakten är inte problemet. Att försänka pinnarna är ju standard på många kontakter med högre spänning - USB-C som har nämnts, den gamla runda kontakten som man laddade laptops med, etc. Problemet är att om du skickar den strömmen över kretskortet till en VRM nära GPUn, så måste den vägen också vara petskyddad hela vägen. Den gamla klassikern med en ny datorbyggare som dödar moderkortet eftersom de glömde standoffsen till lådan visar att kretskorten är allt annat än petsäkra.

Visst kan man göra så att en viss del av grafikkortet är ”högspänningsdelen” och välisolerad. Du kan ju göra en hel låda som täcker den inre delen av kortet, om du vill. Alla USB-laddare fungerar så. Det är bara det att det är en kostnad tillverkarna inte vill ta.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Smart, nya kontakten kommer att fortsätta vara en hot topic framöver...

När vanliga Svenssons börjar bygga sina nya datorer med den kontakten så kommer det börja smälla lite var som helst.

Angående designen så går det i princip inte att montera kabeln rätt, även om kortet står vertikalt då böjen blir för stor om man böjer den mot kabelgenomföringen ( som mer eller mindre alltid sitter en bra bit till höger om moderkortet ).

Endast 90 graders vinklade kontakter har en chans.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mpat:

Kontakten är inte problemet. Att försänka pinnarna är ju standard på många kontakter med högre spänning - USB-C som har nämnts, den gamla runda kontakten som man laddade laptops med, etc. Problemet är att om du skickar den strömmen över kretskortet till en VRM nära GPUn, så måste den vägen också vara petskyddad hela vägen. Den gamla klassikern med en ny datorbyggare som dödar moderkortet eftersom de glömde standoffsen till lådan visar att kretskorten är allt annat än petsäkra.

Visst kan man göra så att en viss del av grafikkortet är ”högspänningsdelen” och välisolerad. Du kan ju göra en hel låda som täcker den inre delen av kortet, om du vill. Alla USB-laddare fungerar så. Det är bara det att det är en kostnad tillverkarna inte vill ta.

Vad har det med beröringsskydd enligt elsäkerhetsbestämmelser att göra ? Inget alls eftersom man inte kan nå spänningsförande delar utan att öppna apparatens kapsling, det finns många apparater som har spänningsförande delar åtkomliga när man skruvat upp lådan, tex de flesta motorer har en kopplingsplint bakom en lucka som är ganska snarlik en datorsida, enkelt att pilla på strömförande delar när luckan är borta men godkänt för det är säkert när luckan är på plats.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

"Alla är däremot inte eld och lågor" -Touché

Orimligt att ingen hade lagt den kommentaren tidigare i tråden

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Vad har det med beröringsskydd enligt elsäkerhetsbestämmelser att göra ? Inget alls eftersom man inte kan nå spänningsförande delar utan att öppna apparatens kapsling, det finns många apparater som har spänningsförande delar åtkomliga när man skruvat upp lådan, tex de flesta motorer har en kopplingsplint bakom en lucka som är ganska snarlik en datorsida, enkelt att pilla på strömförande delar när luckan är borta men godkänt för det är säkert när luckan är på plats.
https://www.alternativ.nu/index.php?action=dlattach;topic=109120.0;attach=63064;image

Måste bara påpeka ang bilden, ALDRIG ALDRIG ALDRIG använda gul/grön som fas så som den verkar visa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Jag förstår inte människor som försvarar dåligt designa produkter.
Älskar de Nvidia så mycket så de inte klarar av att kritisera?

Och jag förstår mig inte på människor som försvarar andra människors dumma beslut. Och om du nu måste veta så har jag ingen varumärkeslojalitet utan köper det jag vill ha från den tillverkare som erbjuder det till bäst pris. Just nu kör jag med AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad har det med beröringsskydd enligt elsäkerhetsbestämmelser att göra ? Inget alls eftersom man inte kan nå spänningsförande delar utan att öppna apparatens kapsling, det finns många apparater som har spänningsförande delar åtkomliga när man skruvat upp lådan, tex de flesta motorer har en kopplingsplint bakom en lucka som är ganska snarlik en datorsida, enkelt att pilla på strömförande delar när luckan är borta men godkänt för det är säkert när luckan är på plats.
https://www.alternativ.nu/index.php?action=dlattach;topic=109120.0;attach=63064;image

En motor kommer ju färdig med den lådan. Ett grafikkort kommer helt utan låda och du kan köra det helt öppet på golvet om du vill, ett chassi är ett tillval.

Edit: För att det ska vara godkännt krävs dessutom att man ska behöva verktyg för att komma åt spänningssatta delar. Alla chassis med tumskruvar och snäppfästen är med andra ord inte godkännda kapslingar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad har det med beröringsskydd enligt elsäkerhetsbestämmelser att göra ? Inget alls eftersom man inte kan nå spänningsförande delar utan att öppna apparatens kapsling, det finns många apparater som har spänningsförande delar åtkomliga när man skruvat upp lådan, tex de flesta motorer har en kopplingsplint bakom en lucka som är ganska snarlik en datorsida, enkelt att pilla på strömförande delar när luckan är borta men godkänt för det är säkert när luckan är på plats.
https://www.alternativ.nu/index.php?action=dlattach;topic=109120.0;attach=63064;image

Som jag skrev på annan plats - jag hittar inte referensen till den standarden just nu, men jag skall göra ett försök att leta upp den i kväll. Sammanhanget var en standard för elsäkerhet i samband med elektronik, och den var skälet till att man valde 12V som den högre spänningen.

(Sen tycker i alla fall jag att det är en skillnad mellan en lucka som man måste ha en skruvmejsel för att ta bort och en datorsida som man kan öppna med en tumskruv eller bara för hand. Med en skruvmejsel kan jag ju skruva ner ett vägguttag och peta på 230V AC, om jag vill. Det finns ju också saker i lådan som är hotpluggable, som SATA, så man skall kunna öppna lådan när datorn är på. Det är sannolikt inte fallet med ditt motorexempel. Om detta med en skruvmejsel är viktigt för standarden eller inte vet jag inte, utan detta är mest en personlig reflektion.)

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Måste bara påpeka ang bilden, ALDRIG ALDRIG ALDRIG använda gul/grön som fas så som den verkar visa.

Menar du den helgula sladden i överkant? Jag har både gula och gröna sladdar i min lägenhet. De går från en strömbrytare till ett uttag för en lampa - två styrda sladdar till samma uttag. Det är definitivt inte jag som har dragit dem - installationen är nog från innan jag föddes, tror jag.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Som vanligt bör man inte lyssna på Jay.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

ger mej inte in i denna diskussionen då fanatiker inte går att prata med, hade detta handlat om säg en lampa så hade den blivit återkallad eller fått säljstopp tills dom löst problemet, kontakten är ändå gjord för att vanligt folk ska kunna använda den och då ska sånt här inte få förekomma! men iom det är Nvidia så handlar det om märkes fanatiker från båda lägren och dom lyssnar oftast ej på logik.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SFF:

Kontakten och kabeln är designad för att användas på ett specifikt sätt. Det är inte tillverkarens fel att kunden gör fel.

Fast som jag nämnde i en annan tråd, kabeln kommer med tiden böjas sig självt så nära kontakten den kan oavsett om den sticker ut rakt ut idag. Kabeln ser inte ut av att vara tillräckligt styv och dessutom får du vikten av 3x pcie kabel

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Nu när det blir vanligare med stödben till grafikkortet så kanske det vore nåt med strumpeband till kabeln...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Menar du den helgula sladden i överkant? Jag har både gula och gröna sladdar i min lägenhet. De går från en strömbrytare till ett uttag för en lampa - två styrda sladdar till samma uttag. Det är definitivt inte jag som har dragit dem - installationen är nog från innan jag föddes, tror jag.

Titta noggrannare så ser du att inte är helgul, den är gulgrön.

Permalänk
Medlem

verkar som nVidia vill ha trasiga kort till HQ

https://www.igorslab.de/en/adapter-gate-nvidia-briefs-today-e...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Titta noggrannare så ser du att inte är helgul, den är gulgrön.

Kanske ännu bättre förklarat att personen på bilden håller i en brun, blå och gulgrön kabel

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire