Webhallens verkstad förstört varan två gånger

Permalänk
Medlem

Webhallens verkstad förstört varan två gånger

Godkväll forumet!
Det är så att jag har haft en elsparkcykel på garantiärende hos webhallen och tänkte höra era kloka ord kring det.

Reparationen har verkligen inte gått som planerat. Det hela började med att elsparkcykeln aldrig nådde längre än 15km. Så jag skickade in den hos webhallen. En månad senare får jag tillbaka scootern med ett nytt batteri. Väl inne i butiken så får jag scootern med styret löst och dessutom så är skärmen grovt repad. (Verkstaden har alltså vänt elsparken upp och ner ihopfälld med displayen mot marken när de har skruvat lös batteriet på scooterns undersida. Vilket har lett till grova repor på displayen).

Men problemen stannar inte där. När jag väl är hemma så vägrar scootern ladda batteriet. Dessutom så är batteriet INTE fast utan den hoppar runt när jag kör, vilket är en tickande bomb i längden med tanke på alla stötar batteriet får. Då får jag skicka in scootern på nytt och vänta ytterligare någon månad på reparation. När jag startar ärendet igen så påtalar jag allt detta och speciellt hanteringen vid reparationen. Eftersom jag redan hade väldigt dålig magkänsla innan så bestämde jag mig att ta bilder på scootern innan jag skickar den på service IGEN.

över 2 månader reparation senare

Jag får tillbaka scootern, batteriet är INTE fastskruvad och hoppar fortfarande, displayen har ännu fler repor. Jag skriver till supporten direkt med bildbevis, två veckor senare har jag fortfarande inte fått svar.....
Scootern är pedantskött och jag har endast pendlat till och från jobbet fåtal gånger då jag studerar på annan ort. Jag är väldigt noggrann med mina prylar.

Enda anledningen till varför jag handlade på webhallen var pga deras fantastiska support jag tidigare fått. Men detta är under all kritik och jag vill verkligen inte skicka in min scooter dit igen. Jag känner mig inte säker med scootern inomhus trots att jag inte har ett val. Även mitt jobb jag pendlar till är väldigt känsligt för brand. Så att ha elscootern är en mardröm med tanke på hanteringen av scootern och det lösa batteriet, jag vill inte ens ha kvar scootern efter all misskötsel.

Så jag undrar hur era tankar går? Är detta något jag ska förvänta mig? Ursäkta ifall något är otydligt, en hel dag av studier gör sitt.
Tack på förhand!

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av 007onex:

Godkväll forumet!
Det är så att jag har haft en elsparkcykel på garantiärende hos webhallen och tänkte höra era kloka ord kring det.

Reparationen har verkligen inte gått som planerat. Det hela började med att elsparkcykeln aldrig nådde längre än 15km. Så jag skickade in den hos webhallen. En månad senare får jag tillbaka scootern med ett nytt batteri. Väl inne i butiken så får jag scootern med styret löst och dessutom så är skärmen grovt repad. (Verkstaden har alltså vänt elsparken upp och ner ihopfälld med displayen mot marken när de har skruvat lös batteriet på scooterns undersida. Vilket har lett till grova repor på displayen).

Men problemen stannar inte där. När jag väl är hemma så vägrar scootern ladda batteriet. Dessutom så är batteriet INTE fast utan den hoppar runt när jag kör, vilket är en tickande bomb i längden med tanke på alla stötar batteriet får. Då får jag skicka in scootern på nytt och vänta ytterligare någon månad på reparation. När jag startar ärendet igen så påtalar jag allt detta och speciellt hanteringen vid reparationen. Eftersom jag redan hade väldigt dålig magkänsla innan så bestämde jag mig att ta bilder på scootern innan jag skickar den på service IGEN.

över 2 månader reparation senare

Jag får tillbaka scootern, batteriet är INTE fastskruvad och hoppar fortfarande, displayen har ännu fler repor. Jag skriver till supporten direkt med bildbevis, två veckor senare har jag fortfarande inte fått svar.....
Scootern är pedantskött och jag har endast pendlat till och från jobbet fåtal gånger då jag studerar på annan ort. Jag är väldigt noggrann med mina prylar.

Enda anledningen till varför jag handlade på webhallen var pga deras fantastiska support jag tidigare fått. Men detta är under all kritik och jag vill verkligen inte skicka in min scooter dit igen. Jag känner mig inte säker med scootern inomhus trots att jag inte har ett val. Även mitt jobb jag pendlar till är väldigt känsligt för brand. Så att ha elscootern är en mardröm med tanke på hanteringen av scootern och det lösa batteriet, jag vill inte ens ha kvar scootern efter all misskötsel.

Så jag undrar hur era tankar går? Är detta något jag ska förvänta mig? Ursäkta ifall något är otydligt, en hel dag av studier gör sitt.
Tack på förhand!

3:e gången gillt och pengarna tillbaka/ny vara

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

Godkväll forumet!
Det är så att jag har haft en elsparkcykel på garantiärende hos webhallen och tänkte höra era kloka ord kring det.

Reparationen har verkligen inte gått som planerat. Det hela började med att elsparkcykeln aldrig nådde längre än 15km. Så jag skickade in den hos webhallen. En månad senare får jag tillbaka scootern med ett nytt batteri. Väl inne i butiken så får jag scootern med styret löst och dessutom så är skärmen grovt repad. (Verkstaden har alltså vänt elsparken upp och ner ihopfälld med displayen mot marken när de har skruvat lös batteriet på scooterns undersida. Vilket har lett till grova repor på displayen).

Men problemen stannar inte där. När jag väl är hemma så vägrar scootern ladda batteriet. Dessutom så är batteriet INTE fast utan den hoppar runt när jag kör, vilket är en tickande bomb i längden med tanke på alla stötar batteriet får. Då får jag skicka in scootern på nytt och vänta ytterligare någon månad på reparation. När jag startar ärendet igen så påtalar jag allt detta och speciellt hanteringen vid reparationen. Eftersom jag redan hade väldigt dålig magkänsla innan så bestämde jag mig att ta bilder på scootern innan jag skickar den på service IGEN.

över 2 månader reparation senare

Jag får tillbaka scootern, batteriet är INTE fastskruvad och hoppar fortfarande, displayen har ännu fler repor. Jag skriver till supporten direkt med bildbevis, två veckor senare har jag fortfarande inte fått svar.....
Scootern är pedantskött och jag har endast pendlat till och från jobbet fåtal gånger då jag studerar på annan ort. Jag är väldigt noggrann med mina prylar.

Enda anledningen till varför jag handlade på webhallen var pga deras fantastiska support jag tidigare fått. Men detta är under all kritik och jag vill verkligen inte skicka in min scooter dit igen. Jag känner mig inte säker med scootern inomhus trots att jag inte har ett val. Även mitt jobb jag pendlar till är väldigt känsligt för brand. Så att ha elscootern är en mardröm med tanke på hanteringen av scootern och det lösa batteriet, jag vill inte ens ha kvar scootern efter all misskötsel.

Så jag undrar hur era tankar går? Är detta något jag ska förvänta mig? Ursäkta ifall något är otydligt, en hel dag av studier gör sitt.
Tack på förhand!

Be om att få häva köpet och så kan du köpa en liknande modell på andra ställen

Enligt principen så ska de ha rätt att försöka laga den en gång till, men tror de kan gå med på att ge pengarna tillbaka

Permalänk
Medlem

Två reparationsförsök för samma fel har de rätt till enligt lag. Det ser ut som dessa har nyttjats och inte löst problemet. Du bör kunna häva köpet eller kräva ny vara.

https://lawline.se/answers/hur-manga-ganger-far-en-vara-repar...
https://www.arn.se/vanligafall/havning-efter-flera-forsok-til...

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte acceptera detta och skulle kräva ett återköp. Visst har dom rätt att försöka reparera men dom har ingen rätt att förstöra.

Permalänk
Medlem

Snart har det gått 3 veckor utan svar. Känns lite konstigt att det tar så långt tid på att ens svara på ärendet. Eller är det normalt? Tog inte längre tid än 48h för min tidigare ärenden. Har även kontaktat supporten men de sa att det är längre svarstider nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

Snart har det gått 3 veckor utan svar. Känns lite konstigt att det tar så långt tid på att ens svara på ärendet. Eller är det normalt? Tog inte längre tid än 48h för min tidigare ärenden. Har även kontaktat supporten men de sa att det är längre svarstider nu.

Tre veckor utan ens kontakt känns inte som skälig tid

Permalänk
Medlem

Jag har bara haft dåliga erfarenheter av reklamationer/serviceärenden hos @Webhallen. Handla hos Inet istället som bryr sig om sina kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Jag har bara haft dåliga erfarenheter av reklamationer/serviceärenden hos @Webhallen. Handla hos Inet istället som bryr sig om sina kunder.

Instämmer helt. Har inte handlat av Webhallen på flera år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Jag har bara haft dåliga erfarenheter av reklamationer/serviceärenden hos @Webhallen. Handla hos Inet istället som bryr sig om sina kunder.

Kan tyvärr inte annat än hålla med. Skickade in min Oneplus en gång i tiderna och fick den tillbaka EN MÅNAD senare utan att de gjort något. *suck*

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Webhallen
Skrivet av 007onex:

Godkväll forumet!
Det är så att jag har haft en elsparkcykel på garantiärende hos webhallen och tänkte höra era kloka ord kring det.

Reparationen har verkligen inte gått som planerat. Det hela började med att elsparkcykeln aldrig nådde längre än 15km. Så jag skickade in den hos webhallen. En månad senare får jag tillbaka scootern med ett nytt batteri. Väl inne i butiken så får jag scootern med styret löst och dessutom så är skärmen grovt repad. (Verkstaden har alltså vänt elsparken upp och ner ihopfälld med displayen mot marken när de har skruvat lös batteriet på scooterns undersida. Vilket har lett till grova repor på displayen).

Men problemen stannar inte där. När jag väl är hemma så vägrar scootern ladda batteriet. Dessutom så är batteriet INTE fast utan den hoppar runt när jag kör, vilket är en tickande bomb i längden med tanke på alla stötar batteriet får. Då får jag skicka in scootern på nytt och vänta ytterligare någon månad på reparation. När jag startar ärendet igen så påtalar jag allt detta och speciellt hanteringen vid reparationen. Eftersom jag redan hade väldigt dålig magkänsla innan så bestämde jag mig att ta bilder på scootern innan jag skickar den på service IGEN.

över 2 månader reparation senare

Jag får tillbaka scootern, batteriet är INTE fastskruvad och hoppar fortfarande, displayen har ännu fler repor. Jag skriver till supporten direkt med bildbevis, två veckor senare har jag fortfarande inte fått svar.....
Scootern är pedantskött och jag har endast pendlat till och från jobbet fåtal gånger då jag studerar på annan ort. Jag är väldigt noggrann med mina prylar.

Enda anledningen till varför jag handlade på webhallen var pga deras fantastiska support jag tidigare fått. Men detta är under all kritik och jag vill verkligen inte skicka in min scooter dit igen. Jag känner mig inte säker med scootern inomhus trots att jag inte har ett val. Även mitt jobb jag pendlar till är väldigt känsligt för brand. Så att ha elscootern är en mardröm med tanke på hanteringen av scootern och det lösa batteriet, jag vill inte ens ha kvar scootern efter all misskötsel.

Så jag undrar hur era tankar går? Är detta något jag ska förvänta mig? Ursäkta ifall något är otydligt, en hel dag av studier gör sitt.
Tack på förhand!

Hej!

Kan du DM:a ditt ordernummer till mig med information kring tidigare konversationer med kundtjänst? så ska jag kolla på om det är något vi kan göra där.

När det kommer till reparation av varor så som mobiler, laptops, elscooters så är vi bundna till de verkstäder som leverantörerna pekar oss mot, vi reparerar väldigt sällan saker själva om de inte är väldigt triviala och det är när det skickas på verkstad som det tyvärr kan dröja (då alla ÅF skickar sina enheter dit)

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

När det kommer till reparation av varor så som mobiler, laptops, elscooters så är vi bundna till de verkstäder som leverantörerna pekar oss mot, vi reparerar väldigt sällan saker själva om de inte är väldigt triviala och det är när det skickas på verkstad som det tyvärr kan dröja (då alla ÅF skickar sina enheter dit)

Det tråkiga för säljande part är att man, även om man är bunden av avtal med sina leverantörer, också är bunden av konsumentlagstiftningen. Så även om säljaren inte själv utför felsökning och reparation så är säljaren ändå ansvarig för att reklamationen skall hanteras inom skälig tid.

Enligt praxis är skälig tid omkring tre veckor. Att det någon enstaka gång tar lite mer än tre veckor, får man som konsument sannolikt acceptera då gränsen inte är huggen i sten (hade det varit en hård gräns hade den sannolikt framgått av lagen och inte av praxis), men flera månader är knappast skäligt.

Om en reparation tar betydligt längre tid än tre veckor så bör man som säljare åtminstone informera kunden samt vara beredd att vidta en annan reklamationsåtgärd, såsom omleverans eller hävning, om kunden så önskar.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Hej!

Kan du DM:a ditt ordernummer till mig med information kring tidigare konversationer med kundtjänst? så ska jag kolla på om det är något vi kan göra där.

När det kommer till reparation av varor så som mobiler, laptops, elscooters så är vi bundna till de verkstäder som leverantörerna pekar oss mot, vi reparerar väldigt sällan saker själva om de inte är väldigt triviala och det är när det skickas på verkstad som det tyvärr kan dröja (då alla ÅF skickar sina enheter dit)

/Patrik

Det visar ganska väl på er inställning mot kunder generellt att ni försöker skylla på andra parter snarare än att ta ert ansvar mot kund.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

§1.6, inlägg ska vara konstruktiva och bidra till tråden. Att bara hålla med eller spy galla för att blodsockret är lågt och man gillar att få utagera på aktör är inte välkommet. Oavsett vad åsikten är om Webhallen och deras support så ska respekt visas. Det är människor i andra änden också.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av snitch:

Två reparationsförsök för samma fel har de rätt till enligt lag. Det ser ut som dessa har nyttjats och inte löst problemet. Du bör kunna häva köpet eller kräva ny vara.

https://lawline.se/answers/hur-manga-ganger-far-en-vara-repar...
https://www.arn.se/vanligafall/havning-efter-flera-forsok-til...

Just ditt påstående om det där med två försök är fel. Det finns ingen lag som säger att handlaren har rätt till två försök. Det lagen faktiskt säger är:
27 § Kräver köparen en annan påföljd än avhjälpande eller omleverans, har säljaren trots detta rätt att på egen bekostnad vidta sådan åtgärd, om han efter det att reklamation har kommit honom tillhanda utan uppskov erbjuder sig att göra detta samt åtgärden kan ske inom skälig tid därefter och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för köparen.

Som du ser så är säljarens rätt att reparera villkorad på att
- erbjudande om reparation ska komma omgående
- att åtgärden sker inom skälig tid därefter
- att det sker utan kostnad eller väsentlig olägenhet för köparen

TL;DR
Det finns ingen lag som säger att säljaren har två reparationsförsök på sig, även om det är praxis i normalfallet.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Hej!

Kan du DM:a ditt ordernummer till mig med information kring tidigare konversationer med kundtjänst? så ska jag kolla på om det är något vi kan göra där.

När det kommer till reparation av varor så som mobiler, laptops, elscooters så är vi bundna till de verkstäder som leverantörerna pekar oss mot, vi reparerar väldigt sällan saker själva om de inte är väldigt triviala och det är när det skickas på verkstad som det tyvärr kan dröja (då alla ÅF skickar sina enheter dit)

/Patrik

Så nu har jag gett det mer än en ärlig chans utan att få svar i flera månader, trots att jag varit i kontakt flera gånger. Jag testar sista försöket och skickar dig ett DM Patrik.

Har redan haft full förståelse för att det inte ligger hos er utan verkstaden när scootern är inne på verkstaden, samt även att det är verkstaden som har hanterat scootern väldigt dåligt. Men nu har jag haft en trasig scooter hos mig som jag väntar på att få den utbytt. Denna långa väntan har inte längre med verkstaden att göra.

Permalänk

kan inte mer än att instämma som några andra varit inne på. Har inte handlat på ett tag från Webhallen då Inet sköter allt jag önskar till perfektion. Men efter att ha läst detta så har Webhallen fått sin sista spik i kistan för min del.

Tycker det är synd, Webhallen var en gång i tiden = Kvalitets butik men den tiden är förbi.

Det ni borde ha gjort Webhallen:
Utan tjafs eller diskussion är att ni skulle bara sagt till kund att skicka in elsparkcykel så byter vi ut den. Men nej, utan ni skulle börja härja om reparation som sen visar sig förstöra produkten ännu mer, RICKTIGT ILLA.