Veckans fråga: När brände du en skiva senast?

Permalänk
Medlem

Det var en jävla konst att bränna skivor. Rätt hastighet till rätt skiva så att det inte blev hack i låtarna.
Minns den första brännaren som jag har för mig man max fick köra 4x hastighet eller nåt sånt. Eller så klarade den inte högre hastigheter alls? En vacker dag fick jag nog och for in till den stora staden och dataprince där jag köpte mig en 16x-brännare. Ack så vi brände här hemma efter det. Man gjorde ju inget annat, morgon till kväll.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Brände ett par spel tilll min xbox360 när jag bodde hemma. Det är nog minst 10 år sen nu. Det var nog senaste gången jag brände en skiva. Efter det blev det nog nån enstaka OS på ett bootable usb-minne

Permalänk
Medlem

Osäker, men minst 5 år sen då jag köpte en extern brännare till datorn för att bränna nåt (minns inte ens vad).

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Run 06 skulle jag tro, mellan tummen och pekfingret.

Permalänk
Medlem

Nåt halvår sen, primärt saker jag köpt på Bandcamp. Re: bil från 2010, den är dock den mest bekväma bilen jag köpt och passar perfekt för den typen av körningar jag gör (långa på motor/landsväg och sedan grusväg/hästväg) och låter inte som ett jetplan. Skaffade faktiskt en aux->blåtandadapter men det lät lika distinkt dåligt jmf med från CD-spelaren som med kabel från hörlur-ut till aux-in. Och akustiken är rätt så ok i den här bilen (den förra jag hade var mindre, hade usel akustik och lät som en Cessna på landsvägen). Jag gjorde ett nodejs-skript som fixar en toc samt waves från flacarna för cdrdao, för cd-text. Långt från alla redbooks som faktiskt kommer med cd-text, nyare eller äldre.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Hedersmedlem

Senaste året, egeninspelad musik i liten utgåva (typ 30-40 skivor).
Även samma grej fast åt en bekant, typ 10-15 skivor.

Innan det var det kanske typ... 15 år sen? 20?

Edit: Uppdaterar mitt svar! Det var ungefär fem minuter sedan nu.
Ska åka och provlyssna högtalare och kände att det var "lite" lättare att ta med en egen CD med låtar än att ta med 11 olika CDs. Vi har ju privatkopieringsavgiften av en anledning också.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Det var en jävla konst att bränna skivor. Rätt hastighet till rätt skiva så att det inte blev hack i låtarna.
Minns den första brännaren som jag har för mig man max fick köra 4x hastighet eller nåt sånt. Eller så klarade den inte högre hastigheter alls? En vacker dag fick jag nog och for in till den stora staden och dataprince där jag köpte mig en 16x-brännare. Ack så vi brände här hemma efter det. Man gjorde ju inget annat, morgon till kväll.

Det hade väl med att de tidiga brännarna inte buffrade något bra och att IDE var känsligt för dippar i belastning. Vet att någon polare som hade en scsi-brännare hade mer pålitligt resultat. Det var väl också så att man inte ville ha brännaren på samma ide-kanal som hårddisken.

Skulle säga att brännaren är obsolet för de flesta då usb-minnen eller molnet är lättare och minst lika snabbt att flytta data med. Musik streamas mest idag. Det är väl musik till gamla bilar då som skulle vara ett ändamål.

Permalänk
Medlem

Brände ut backuper på BluRay häromdagen.
Ska lagras i några år innan de slängs.

Permalänk

Man kommer ju ihåg gamle goa Nero!

Permalänk
Medlem

I veckan när jag behövde ominstallera en 3570K.
Ville inte installera via EXTHD. Så fick bli old school.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Behövs tyvärr någongång i kvartalet på jobbet. Nu senast för någon vecka sen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_B:

Det hade väl med att de tidiga brännarna inte buffrade något bra och att IDE var känsligt för dippar i belastning. Vet att någon polare som hade en scsi-brännare hade mer pålitligt resultat. Det var väl också så att man inte ville ha brännaren på samma ide-kanal som hårddisken.

Skulle säga att brännaren är obsolet för de flesta då usb-minnen eller molnet är lättare och minst lika snabbt att flytta data med. Musik streamas mest idag. Det är väl musik till gamla bilar då som skulle vara ett ändamål.

Kommer ihåg att det var viktigt att programmet hade stöd för den specifika brännaren som skulle användas också

Permalänk
Medlem

På jobbet, dagligen, det enda sättet att flytta data safe utan andra tillåtna medium.

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Det va ett bra tag sen jag brände något, men har för mig det va ett Linux ISO eller Windows 10/11 ISO.

Visa signatur

ASRock X570 PG Velocita | AMD 5800X | Kingston 64GB CL16 3600 | AK620 w/ ROG STRIX XF 120
PowerColor Red Devil RX 6950 XT | Sound BlasterX AE-5 Plus | Enthoo Pro TG | D30 6x140mm | D30 2x120mm
BenQ PD3200Q | BenQ GW2480 | Sennheiser HD 560S | MOUNTAIN Everest Max | Roccat Kone XP

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kommer ihåg att det var viktigt att programmet hade stöd för den specifika brännaren som skulle användas också

Ja, hade en Philips cd-brännare som jag hade mycket strul med. Åkte in på reparation 3 gånger tills jag fick pengarna tillbaka då det sista gången kom tillbaka en extern brännare utan nätadapter eller interface :D. Säljaren i den datoraffären undrade också vad fan det var frågan om. Det var den datorbutik som låg på övre plan i PUB-glashuset, det bakom vanliga pub-huset vid Hötorget. Då blev det en plextor istället. Så mycket bättre. Det var helt klart mindre plug and play på den tiden.

Det som jag däremot tror de som inte var med då har svårt att föreställa sig var att gå från diskett till någon med 500ggr högre lagringskapacitet. Man kände sig som en kung! Det var ett helvete att flytta data tidigare. Packa på massa disketter? Segt och ofta gick en diskett sönder. Internet? Spelkvällen kunde vara förstörd när man på modem var tvungen att tanka en uppdatering på 17mb till quake2 för att spela online. Gick ju inte fort vid 4-5kb/s. Tur att GetRight kom så att nedladdningen iaf inte fick börjas om ifall uppkopplingen kraschade.

Permalänk
Medlem

Har nog inte ens haft en CD/DVD spelare i datorn på minst 5 år. Oftast så streamar man musik från youtube music. Spelen avinstalleras om jag inte tror jag kommer spela det på länge, och laddas ner igen om man ändrar sig. Har ingen TV heller, streamar svtplay, tvplay, netflix etc. Windows har jag på ett usb-minne så jag kan installera om det vid behov.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Skulle nästan vara mer intressant när man brände en skiva med mp3, wav..

Linux/Windows tror jag många har gjort någon gång de senaste åren.

Men en skiva med musik..

Tror året var typ 2005 man brände sin sista musik skiva för bilen

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Senaste året här. Jag brukar bränna några musik-CD ibland till en god vän som föredrar fysisk media.

Film var dock väldigt länge sedan, säkert 10+ år.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Fick en extern cd-brännare i julklapp 1998 som 12 åring som brände i 2x? och tror den kostade runt 5k. Vet inte hur mina föräldrar tänkte där men jag tjatade. Blev en jävla massa half-life och starcraft kopior! Känns som det är preskriberat nu. Men senaste gången jag brände en mp3 skiva var nog i våras till bilen. Kör fortfarande min bil årsmodell 2000. Man behöver inte käbbla till det i onödan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_B:

Det var den datorbutik som låg på övre plan i PUB-glashuset, det bakom vanliga pub-huset vid Hötorget. Då blev det en plextor istället. Så mycket bättre. Det var helt klart mindre plug and play på den tiden.

Mycom hette den butiken. Handlade där mellan 2000 - 2004

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Senaste gången jag brände skivor var när jag betalade rörläggaren med brända xboxspel. Xbox 360.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Runt 2001.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Det är över tio år sedan min stationära dator hade en optisk läsare. Jag köpte en extern DVD-brännare utifall att behovet skulle uppstå, och har använt den exakt två gånger varav senaste gången var våren 2016.

Jag har en gammal hederlig Volvo V70 från 2007 som egentligen bara har CD-spelare, men istället för att hålla på och klabba med att bränna skivor så var det enklare att köpa en grunka från brittiska XCarLink som kopplas in på CD-växlarens ingång på baksidan av stereon och emulerar CD-växlaren, som gör det möjligt att koppla in och spela musik från USB-minne/iPhone samt styra prylarna från ratten.

I övrigt har jag använt USB-minnen för att transportera data. 2012 köpte jag ett 64 GB USB 3.0-minne med ~150 MB/s läshastighet som kostade ca 500 kr. Nu tio år senare går det köpa ett 512 GB Kingston Data Traveler Max med ~1000 MB/s läshastighet för 529 kr hos Inet, så optiska skivor känns som en hyfsat obsolet teknologi för de flesta användningsområden.

Det jag ska göra med optiska skivor, men inte har kommit till skott med, är att köpa ett knippe M-DISC DVD och göra fysiska backuper på oersättlig data. M-DISC har en hållbarhet långt utöver en vanlig DVD, och kan lagras min livstid ut utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Mycom hette den butiken. Handlade där mellan 2000 - 2004

<Uppladdad bildlänk>

Så var det ja! Har för mig att de hade bra priser på en del grejer. Det var väldigt många butiker att välja mellan på den tiden. Var ju en datorbutik i varje hörn av innerstan.

Permalänk
Medlem

Måste varit runt 2004 när jag och min klasskamrat tävlade om vem som kunde skaffa störst DVD-samling genom någon "låna-filmer-sida". Vi pluggade på Medielinjen på gymnasiet och hade fri tillgång till bra skrivare. Det innebar ofantliga mängder med utskrifter av DVD-fodral-bilder för att få det riktigt snyggt. Det var tider det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Bränna skivor för olika ändamål var aningen mer nödvändigt förr i tiden, ett behov som minskat rätt drastiskt. Den här veckan undrar vi när du brände en skiva senast.

Läs hela artikeln här

Köpte brända ps1 spel från en snubbe som annonserade i Göteborgsposten,blocket fanns inte då:)

Permalänk
Medlem

Minst 10 år sen. Har inte haft behovet av att bränna skivor på väldigt länge.

Permalänk
Medlem

Härom veckan lade jag över hela mitt iphoto-bibliotek på 15st 50GB Bluray-skivor, som extra backup att ha hos släktingar. Lite drygt får jag tillstå, tidsmässigt. Brände i 6X, struntade i kvaliteten (som dock verkade bli rätt bra, scannade en skiva med fint resultat och körde verify på alla), skivorna var av sorten Mediarange, ca 120kr för ett tiopack.
Fruns iphoto får jag in på 1st 100GB BDXL-skiva, det är enklare. (Jag har mycket film på barnen och mobiltelefoner har ju sjukt hög bitrate, men man orkar ju inte koda om med x264/x265)

Brukar installera linuxdistar från skivor. Bränner ofta på bluray, de kostar en femma styck och håller bättre/är snabbare än DVD.

Barnen har en del skivor med film, då jag inte vill att de ska hasa runt originalskivor på golvet, etc. Lägger det mesta på Bluray, även DVD. Håller bättre som sagt.

Tycker om skivor. Underskattat. Säkrare mot ransomware, strömspikar, etc, också. Jag har ju backup på bilderna via Timemachine till hårddisk, och till molnet, men, skivor är inte så dumt och funkar även om mitt google-konto skulle låsas av misstag, eller om åskan skulle ta backuphårddisken (jag har en urkopplad också iofs, men den är inte alltid uppdaterad).

Köpte på mig ett tjugotal BDXL-skivor från Amazon när de sålde ut 100GB M-disc, 250kr för ett fempack. Kan tyckas dyrt, men, nu är det köpt, betalat och historia.

Bränna spel, det har jag nog i stort sett aldrig gjort. Har en Wii som kan ta brända skivor, men, känns inte nödvändigt. Har väl nån utbränd samling till min Amiga CD32, men det är väl preskriberat nu. Har ju ganska nyligen backuppat och bränt ut min 30 år gamla Amigahårddisk förresten, fick med lätthet plats på en CD-skiva...så jag tog en Blu-ray.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

För ett par veckor sedan.

En vän frågade om jag kunde bränna inspelningen på en begravning till skiva som skulle funka i DVD-spelare så de kunde sända ut dem till de som av olika anledningar inte kunde medverka själva på begravningen.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Jag bränner lite viktigare saker på M-DISC, litar inte helt på kopiorna i min dator och NAS och har för segt nät för fullständiga backups till molnet.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3