Körkort år 2024 - Manuell eller Automat?

Permalänk
Medlem

Men jag förstår ändå inte riktigt vad problemet är med att ha en automatbil.

Det är väl bara att grabben får köra manuellt växlat på körskolan för att lära sig grunderna och sen mängdträna på fritiden med en automat hemma. Eller har han tänkt att ta körkortet som en privatist utan gå på någon körskola alls? Det kanske funkade på 90-talet när jag tog körkort, men jag vet inte ifall det är möjligt att göra det idag.

Permalänk

Om sonen vill vara verksam i något hanterverkar-yrke eller industri/logistik kan jag meddela att nästan alla yrkesfordon är Manuella. Någonting att ta i beaktning.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Avstängd

Det är lite löjligt att ha denna uppdelning för körkorten tycker jag. Vi har inte exempelvis separata körkort för bakhjulsdrift, framhjulsdrift och fyrhjulsdrift som ändå påverkar säkerhet bra mycket mer än växellådan. Bara för att du kan hantera körskolans typ nya manuella bil betyder inte det att du kan köra en gammal folkabuss med osynkad låda och växlarna ordnade i en trapetsoid liksom, det faller på dig att lära dig din bil, så varför gäller inte det manuell/automat också?

Min gissning är att de kommer att ta bort denna distinktion inom några år.

Tills dess beror det ju på den individuella situationen. Kommer föraren att köra mestadels nya bilar eller kommer den att köpa en billig begagnad bil? Kommer den att behöva jobba en massa "skitjobb" i några år innan vuxenlivet börjar på allvar (vilket jag gjorde och det innefattade en hel del körande av över tio år gamla bilar)? En kompromiss kan ju vara att lära sig med automat först om det är det som finns i familjen, så lär man sig trafikreglerna och får körvana, sen kan man testa att låna en manuell bil, eller kanske testa en på körskolan. Normalt är det väl inga jätteproblem, det man behöver lära sig är ju att hantera kopplingen liksom, dragläge och så. Så verkar det som att föraren kan lära sig detta hyfsat snabbt så satsa på manuellt, annars kör på endast automat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ppr74:

Tack för många bra kommentarer. Är det någon här som övningskört hemma med bara automatare och sen tagit körkort för manuell?

spontant känns det risky, tog körkort 2011 och det är ju mycket fokus på eco-driving, dvs hoppa över växlar, hur man växlar bra när man ska ta vänstersväng från landsväg från säg 80-70 till att man bromsar och växlar ner bra innan man tar svängen.

Att köra upp på manuell och bara kört några enstaka gånger med manuellt låter som en svår uppgift.

Jag hade nog införskaffat en billig bil med manuell för övningskörningen, det är ju mycket pengar man kan spara bara av att köra hemma en hel del.

Hur jag själv tog körkort:
Portionerade upp det själv 2011 med övningskörning med farsan från mars till oktober, hoppade på körskola maj - september. (körkortspaket med x antal lektioner, halkbana)

Sen ska man se upp för de där körskolorna som försöker mjölka lektioner, den niten gick jag själv på i Karlstad - första körskolan menade på att jag inte var redo för någonting och behövde fler lektioner.
Där de ringde upp och påstod att jag hade lektioner bokade fast jag inte hade det, vilket fick mig att byta körskola.

Då fick jag på den nya körskolan en dubbellektion för att bedöma min förmåga - körskolläraren sa i slutet "ja då går vi in och bokar uppkörning åt dig" - klarade direkt.

Första körskolan fick lägga ner kort därefter att jag körde upp.

Visa signatur

Laptop | Legion 7 32GB 3080 RTX Ryzen 9
Desktop | ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | Intel Core i7 8700K | Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | Palit GeForce GTX 1080 Ti Jetstream 11GB | Samsung 970 Evo | Samsung 850 pro 256 GB | WD Green 2 TB | Corsair RM750 750W | LG 27GL850-B | ASUS VG248QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunvald Larsson:

Om sonen vill vara verksam i något hanterverkar-yrke eller industri/logistik kan jag meddela att nästan alla yrkesfordon är Manuella. Någonting att ta i beaktning.

Det stämmer inte, inga av våra 76 bilar är med manuell låda.... Kanske är vanligt på landet men inte i storstan.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av ppr74:

Har inte med det att göra. Jag var bara nyfiken på hur det ser ut när ungdomar tar körkort idag.

Massa åsikter i tråden om manuell o.s.v. där jag bor tar 99% av ungarna villkorat automat eftersom det är vad som finns att övningsköra med hemmavid. Inte hört någon som känner sig begränsad av det. Manuella bilar är på väg bort, ja, det kommer finnas kvar i många år än, men utbudet med billiga, begagnade automatväxlade bilar växer för varje år som går. Så vi valde automat för våra barn, har de önskan om manuellt växlade sport- eller veteranbilar längre fram så får de väl bekosta några lektioner och köra upp för manuell, de dyra bitarna har de ju då redan fått sponsrat av mor och far.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Automat. I och med övergången till el-bilar kommer alla bli automat i framtiden. Det finns alltså ingen anledning till att trixa med växelspakar och hålla på med draglägen.

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem

Intressant att många ändå med säkerhet säger att det enbart säljs automater om 10år...
Kan lika gärna vara så att utvecklingen av nya elmotorer/vätgasmotorer leder till att alla bilar 20år framåt är manuella.
Vilka nya tekniska lösningar som anses det effektivaste/hippaste/etc. förändras med tiden.

Ingen vet hur framtiden ser ut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanne:

Automat. I och med övergången till el-bilar kommer alla bli automat i framtiden. Det finns alltså ingen anledning till att trixa med växelspakar och hålla på med draglägen.

Vet du hur många år, för att inte nämna decennier det kommer ta innan detta blir verklighet - om det ens blir verklighet? Det kan som ovanstående skrev bli helt annorlunda beroende på hur tekniken ter sig framöver.

Rätt vad det är så får vi ett genomslag i tekniken för vätgasbilar och då kommer elbilar tappa i andrahandsvärde snabbare än RTX 4090.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Sötast

Om det inte finns god anledning att inte begränsa sig så är väl manuell smartast. Då får man köra både och.

Å andra sidan så kommer begagnade elbilar vara standarden inom bara ett par år. Växellådor försvinner då helt.

Fossilt bränsle tror jag är långt över sin half life.

Tänk alla de som övningskör med elbil, varför skulle de någonsin gå över till att köra en bil som exploderar gammal bensin för att ta sig framåt förutom av ekonomiska skäl? När beggade elbilar är vanligare så lär fossilt dö ut väldigt snabbt.

Permalänk
Medlem

Manuell, så att du får lära dig köra bil.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Cerb:

Intressant att många ändå med säkerhet säger att det enbart säljs automater om 10år...
Kan lika gärna vara så att utvecklingen av nya elmotorer/vätgasmotorer leder till att alla bilar 20år framåt är manuella.
Vilka nya tekniska lösningar som anses det effektivaste/hippaste/etc. förändras med tiden.

Ingen vet hur framtiden ser ut!

I framtiden är det nog inte fråga om automater heller utan man har bara en fixerad utväxling som inte ändras, åtminstone lär det bli så i de allra flesta personbilar för de behöver tekniskt inte ha olika utväxlingsförhållanden. Vätgas som bränsle kan innebära flera olika typer av motorer men är det inte kolvmotorer så lär det inte behövs att man kan ändra utväxlingen i vilket fall för det är ju egentligen kolvmotorn som gjort att man behöver olika utväxlingar snarare än valet av bränsle.
I framtiden lär det handla om att välja fram eller back innan vi får självkörande fordon.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

I framtiden är det nog inte fråga om automater heller utan man har bara en fixerad utväxling som inte ändras, åtminstone lär det bli så i de allra flesta personbilar för de behöver tekniskt inte ha olika utväxlingsförhållanden. Vätgas som bränsle kan innebära flera olika typer av motorer men är det inte kolvmotorer så lär det inte behövs att man kan ändra utväxlingen i vilket fall för det är ju egentligen kolvmotorn som gjort att man behöver olika utväxlingar snarare än valet av bränsle.
I framtiden lär det handla om att välja fram eller back innan vi får självkörande fordon.

Jo, men distinktionen är väl växla själv eller inte, eller "behöver koppla manuellt", kör du upp med elbil lär du få körkort för automatlåda exempelvis trots att det är något annat.

Permalänk
Medlem

Onödigt att begränsa sig tycker jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Intressant att många ändå med säkerhet säger att det enbart säljs automater om 10år...
Kan lika gärna vara så att utvecklingen av nya elmotorer/vätgasmotorer leder till att alla bilar 20år framåt är manuella.
Vilka nya tekniska lösningar som anses det effektivaste/hippaste/etc. förändras med tiden.

Ingen vet hur framtiden ser ut!

Ok, ingen vet hur framtiden ser ut, men vi vet vad kunderna efterfrågar och det är inte manuellt växlade bilar, den andelen har krympt år efter år i rätt många år nu och jag ställer mig tvivlande att utveckling av nya typer av motorer skulle driva på en återgång till manuella växellådor då en automatväxlad låda går lika bra till alla typer av motorer om det nu ens behövs en växellåda i framtiden när vi alla susar runt i våra flygande bilar.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av snajk:

Jo, men distinktionen är väl växla själv eller inte, eller "behöver koppla manuellt", kör du upp med elbil lär du få körkort för automatlåda exempelvis trots att det är något annat.

Det spännande vore att köra upp med en manuellväxlad bil utan manuell koppling typ en med en sensonic växellåda, jag kunde aldrig riktigt lära mig dem när jag behövde köra nån sån bil men jag undrar hur de skulle bedömas vid ett förarprov.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av grizzly666:

Prismässigt för autokörkort vs manuellt så handlar det ju inte om många ören!
Det är även bra att ha manuellt kort för en del jobb och andra tillfällen.
Samt om man vill köpa äldre bil vilket man bör göra med dom 3-4 första efter nytaget körkort.

En manuell bil är ju inte ett nästintill 100% effektivt stöld skydd här i svedala som det är i USA.
MEN jag gissar på att inom dom större städerna så är nog en manuell bil idag i alla fall ett litet stöldskydd av hela bilen vs en automat även här.
Menar då stöld av bilen i sig, inte inbrott och stöld av innehåll!

Vad baserar du detta på? Jag pratade nyligen med en vän som är bilskollärare om just detta. Min bild var att det var hål i huvudet att bara ta körkort för automat. Då fick jag reda på att det på deras skola krävs 30-50% färre körlektioner när man bara tar körkort för automatväxlad bil. För en ny förare är det så mycket extra att hålla reda på att behöva växla samtidigt som man gör allt det andra. Det är alltså markant billigare att ta körkort för automatväxlad bil. Detta plus att det idag nästan inte säljs några manuellt växlade bilar.

Det är klart att det inte finns någon one size fits all lösning här, men det är ett helt annat läge idag än för 5-10 år sedan. Manuellt växlade bilar kommer att fortsätta bli färre över tid, och problemet mindre och mindre.

Sedan förstod jag det också som att det var en ganska enkel process att uppgradera sitt körkort om man ville det.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Ok, ingen vet hur framtiden ser ut, men vi vet vad kunderna efterfrågar och det är inte manuellt växlade bilar, den andelen har krympt år efter år i rätt många år nu och jag ställer mig tvivlande att utveckling av nya typer av motorer skulle driva på en återgång till manuella växellådor då en automatväxlad låda går lika bra till alla typer av motorer om det nu ens behövs en växellåda i framtiden när vi alla susar runt i våra flygande bilar.

Nej, vi vet vad som efterfrågas nu, inte i framtiden...

Kanske The Fast and The Furious 25 blir en jättehit och alla vill växla igen?
Så att begränsa sina behörigheter efter hur ens situatution är just nu är extremt dumt då den extra insatsen för att slippa begränsas är extremt liten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Vad baserar du detta på? Jag pratade nyligen med en vän som är bilskollärare om just detta. Min bild var att det var hål i huvudet att bara ta körkort för automat. Då fick jag reda på att det på deras skola krävs 30-50% färre körlektioner när man bara tar körkort för automatväxlad bil. För en ny förare är det så mycket extra att hålla reda på att behöva växla samtidigt som man gör allt det andra. Det är alltså markant billigare att ta körkort för automatväxlad bil. Detta plus att det idag nästan inte säljs några manuellt växlade bilar.

Det är klart att det inte finns någon one size fits all lösning här, men det är ett helt annat läge idag än för 5-10 år sedan. Manuellt växlade bilar kommer att fortsätta bli färre över tid, och problemet mindre och mindre.

Sedan förstod jag det också som att det var en ganska enkel process att uppgradera sitt körkort om man ville det.

Detta beror förstås på upplägget. Jag lade noll lektioner på det när jag tog körkort, men då hade jag förstås kört mycket med manuell låda innan jag ens satte min fot på körskolan och även skrivit teoriprovet och gjort halkbanan (detta var ju inte dagens system). Lärarens kommentar första lektionen var att det märktes att jag hade kört mycket innan… Mitt syfte var mer att anpassa till vad som efterfrågas på uppkörningen för att slippa torska på ev olater o dyl. Ska man lära sig från noll på körskola blir det något helt annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Kanske The Fast and The Furious 25 blir en jättehit och alla vill växla igen?

En Dodge Charger lär vara automatväxlad även i Fast and The Furious 25…

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Inget körkort ger behörig till flygande bilar, och då vi snarare kommer leva mer resurssnålt i framtiden är det inte sådana vi kommer åka runt i. Kan du ta manuellt så kan du ha nytta av det, på lång sikt kommer säkert behörighetsfrågan försvinna (vid nya körkort åtminstone) oavsett om manuell håller sig kvar eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Jag lade noll lektioner på det när jag tog körkort, men då hade jag förstås kört mycket med manuell låda innan jag ens satte min fot på körskolan... Lärarens kommentar första lektionen var att det märktes att jag hade kört mycket innan…

Off topic.

Jag hade på 90-talet en arbetskamrat som berättade att när han hade kört bil dagligen i tio år så tog han till slut beslutet att skriva in sig på en körskola för att ta ett körkort. Och någon vecka efter att han tog körkortet blev han stoppad av polisen för första gången. Han berättade också att han som ”självlärd” hade flera ovanor i trafiken som körskolan fick hjälpa han med.

Att göra på det sättet är inget som jag rekommenderar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

En Dodge Charger lär vara automatväxlad även i Fast and The Furious 25…

Men hur ska de då växla ner tio gånger för att köra fortare, i ett race på fyrahundra meter?

Permalänk
Medlem

Sambon tar nu automatkort och vilket rätt beslut det är. Ingen start i backe på uppkörningen, inget meck med att hitta dragläge och motorstopp, behöver inte koppla och växla i varenda förbenade rondell, korsning och trafikljus. Automatlåda är en mänsklig rättighet.

Sedan med utvecklingen till elbilar kommer manuell låda vara helt irrelevant.

Permalänk
Medlem

Manuell. Den lilla tiden det tar att lära sig överväger begränsningar som kan uppstå annars

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.4v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mandrake:

Sambon tar nu automatkort och vilket rätt beslut det är. Ingen start i backe på uppkörningen, inget meck med att hitta dragläge och motorstopp, behöver inte koppla och växla i varenda förbenade rondell, korsning och trafikljus. Automatlåda är en mänsklig rättighet.

Sedan med utvecklingen till elbilar kommer manuell låda vara helt irrelevant.

Om man tycker att det är ett problem har man övat för lite, rent krasst sett. Sedan huruvida minsta motståndets lag verkligen är det som leder till bäst resultat i tillvaron kan vara en helt annan diskussion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mandrake:

Sambon tar nu automatkort och vilket rätt beslut det är. Ingen start i backe på uppkörningen, inget meck med att hitta dragläge och motorstopp, behöver inte koppla och växla i varenda förbenade rondell, korsning och trafikljus. Automatlåda är en mänsklig rättighet.

Sedan med utvecklingen till elbilar kommer manuell låda vara helt irrelevant.

Skrivet av ztenlund:

Om man tycker att det är ett problem har man övat för lite, rent krasst sett. Sedan huruvida minsta motståndets lag verkligen är det som leder till bäst resultat i tillvaron kan vara en helt annan diskussion.

Start i backe hjälper ju manuella bilar till med sedan länge.

Många bilar kan du i princip köra runt på tomgång, det är inte 60-talsbilar med felinställd förgasare vi kör runt idag och de hade ju lika förbannat kunna väljas med automat.

Permalänk
Medlem

Varför inte manuell? Är inte svårt och bra att veta hur man gör.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men hur ska de då växla ner tio gånger för att köra fortare, i ett race på fyrahundra meter?

Kan växla ner ”manuellt” på min automat också, kanske inte tio gånger, men…

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Om det inte finns god anledning att inte begränsa sig så är väl manuell smartast. Då får man köra både och.

Å andra sidan så kommer begagnade elbilar vara standarden inom bara ett par år. Växellådor försvinner då helt.

Fossilt bränsle tror jag är långt över sin half life.

Tänk alla de som övningskör med elbil, varför skulle de någonsin gå över till att köra en bil som exploderar gammal bensin för att ta sig framåt förutom av ekonomiska skäl? När beggade elbilar är vanligare så lär fossilt dö ut väldigt snabbt.

Lär ju dröja till närmare 2040 innan beg elbilar tar över marknaden? Till 2030-2035 när vi planerar sluta sälja elbilar så spås produktionen inte ens räcka till för marknadens behov.

En orsak för att någon som övningskör idag behöver gå till en bensinare är ju ekonomin, helt enkelt billigare. Inte många 18åringar som har råd med en elbil. Även 1-3år väntetid om du vill ha en ny.

Elbilar kommer ju ta över, ingen tvekan. Men elbilen är många år bort för folk som inte är rika (vilket innebär majoriteten som tar körkort nu).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.