Permalänk
Medlem

Kylning för en 13700K (beslutsångest)

Har i förrgår beställt en 13700K + Z690 moderkort men har enorm beslutsångest va gäller kylning och funderat 2 dagar redan och kollat runt nätet för att försöka komma till nån form av slutsats.

Tänkte köra:
Intel i7 13700K
ASRock Z690 Extreme
G.Skill Trident Z DDR4-3200 CL14 4x dvs 32GB (mina nuvarande minnen)
NZXT H440 New Edition chassi (mitt nuvarande)

Har hittills kört luftkylning (Phanteks PH-TC14PE som borde vara typ inom 2C grader jämfört med Noctuas värsting modell) och tänkte ersätta min 9700K men nu börjar det luta åt att det kanske är dags att uppgradera kylning till något bättre när processorerna tycks bara bli varmare och varmare.

Har kollat på Arctic Freezer II AIO serien som tycks va bäst bang-for-buck om man inte bryr sig så värst i RGB/utseendet, nu är jag väldigt osäker mellan 360 och 280mm modellen dock och att själva radiatorn är lite tjockare så är osäker om jag ens får den plats i mitt gamla NZXT H440 (new edition med PWM hubb modellen) som officiellt ska stöda 2x140mm eller 3x120mm men eftersom radiatorn + fläktarna tar 63mm på höjden är jag osäker om det får plats, har förstått det är ungefär 60mm plats där uppe för radiator + fläktar i detta chassi. Då beror det väl säkert lite på moderkortet och RAM minnena huruvida höga de är och CPU strömkablarnas positionering osv osv. (svårt att få något definitivt svar...). Jag tänker 360-versionen borde ju ge aning mera clearing va gäller uppstickande strömkablar och RAM minnen men samtidigt har jag sett att 280-versionen tycks ofta t.o.m. prestera 2C bättre av nån anledning i tester så därav är man lite i valet och kvalet. Samtidigt har jag också kollat på exempelvis NZXT Kraken X73 som är något lägre på höjden, inte riktigt lika bra prestanda men inom ett par grader och ser destomer snyggare ut (även om jag inte bryr mig så värst mycket) och 6 års garanti jämfört med 2 hos Arctic. Dessutom råkar finnas på en relativt bra rabatt 149€ här i Finland just nu, Arctic Freezer II 360 kostar dock 109€ för jämförelsens skull. Förstås kan jag tänka mig andra alternativ också om nån har något bra förslag (vill inte gå "custom" i detta läget).

Dessutom vore jag intresserad att höra om någon sett några tester huruvida dessa CPU contact frame / washer mod fortfarande ger förbättringar i tempen även på 13:e generationen som ofta t.o.m. kunde ge 5-8C temp förbättringar med Alder Lake, det är ju fortfarande samma socket men små ändringar i själva CPU IHS:en t.ex. kan ju ge annorlunda resultat så. Sitter lite och och funderar huruvida man ska beställa en Thermal Grizzly CPU contact frame på samma gång som man beställer kylare, har inte själv hittat något konkret svar på denna fråga ännu.

Är väl mest intresserad hur ni skulle göra i mitt fall, bara köra på något alternativ och hoppas på det bästa och sälja/returnera ifall det inte funkar som tänkt eller om det ej får plats i chassit, NZXT reddit tråden tycks ej heller kunna ge några svar då jag tänker H440 chassit börjar bli på den äldre sidan och Arctic t.ex. har väl ingen info om deras 280/360 kylare passar chassit osv.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag är ju en stark förespråkare för luftkylning i form av Noctuas fläsk-torn, så jag tycker ändå du ska ha is i magen och testa din egna luftkylare

Jag går själv i tankar att uppgradera till 13600 eller 13700, och jag har absolut ingen lust att byta till en AIO, jag kör hellre lägre frekvenser på processorn i så fall.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror fortfarande inte på AIO även om de numera är riktigt sjyssta. Tänkte börja med en Noctua NH-C14S för min 13700KF, sitter ju med ITX-chassi (Ncase M1). Som Printscreen skriver kan man ju alltid låsa ner processorn lite.

Fast jag måste ju erkänna att jag har tittat på några olika 240-kylare. Det kan bli en sådan om det verkligen inte går med Noctuan. En Corsair H100i eller liknande kan det bli.

Såg en review av 13th gen och Thermalrights Contact Frame på Toms Hardware igår. Gör lika stor skillnad för 13th gen som 12th. Så jag har beställt en Grizzly Contact Frame.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Tackar för input, har idag kollat såpass och försökt mäta i chassit att får nästan satsa på 360mm istället för 280mm ifall jag väljer AIO för dedär strömkablarna för processorn sitter riktigt längs ut vid kanten högst uppe på det nya moderkortet och det ser ut som det ska gå med nöd och näppe att få 120 mm fläktar att passa om man tar till hårdhandskarna böjer lite på strömkabeln som sticker upp vid kontakten, finns nog ingen chans för 140mm fläktar skulle passa där som det ser ut. Möjligtvis blir även den bakre heatsinken vid IO bakplåten ett problem eller så passar det med typ nån 1 mm marginal typ om jag placerar radiatorn så långt framåt som det bara går men den borde gå att ta bort i värsta fall, det yttersta lagret tycks bara vara för syns skull.

Tror nog det lutar starkt mot en Arctic Freezer II 360 mm just nu.

Skrivet av Printscreen:

Jag är ju en stark förespråkare för luftkylning i form av Noctuas fläsk-torn, så jag tycker ändå du ska ha is i magen och testa din egna luftkylare

Jag går själv i tankar att uppgradera till 13600 eller 13700, och jag har absolut ingen lust att byta till en AIO, jag kör hellre lägre frekvenser på processorn i så fall.

Jo jag har inte varit nån hård förespråkare för vattenkylning jag heller men det som styr ditåt i detta fall är att jag har återanvänt min Phanteks kylare nu i många många år och fläktlagren börjar säkert vara mycket slitna så känns ändå som jag behöver skaffa nytt och det vore isåfall Noctuas värstingmodell men då ogillar jag skarpt Noctuas bruna färg som skär mot resten så skulle behöva nästan välja Chromax Black isåfall och då talar vi om 99€ jämfört med 109€ för Arctic Freezer II 360 mm så då känns det som det är väl lika bra att satsa i AIO då jag blir av med 2st fläktar så det skulle även resultera i aningen tystare ljudnivå.

Skrivet av CCWarlock:

Såg en review av 13th gen och Thermalrights Contact Frame på Toms Hardware igår. Gör lika stor skillnad för 13th gen som 12th. Så jag har beställt en Grizzly Contact Frame.

Tack för infon, ska kolla upp detta, låter som man ska ta och beställa en Thermal Grizzly contact frame på samma gång när jag beställer kylaren.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Jag är ju en stark förespråkare för luftkylning i form av Noctuas fläsk-torn, så jag tycker ändå du ska ha is i magen och testa din egna luftkylare

Jag går själv i tankar att uppgradera till 13600 eller 13700, och jag har absolut ingen lust att byta till en AIO, jag kör hellre lägre frekvenser på processorn i så fall.

Jag kör en 13600k med en Noctua NH-D15, visserligen i ett Fractal Torrent, men det fungerar alldeles utmärkt. Är aldrig över 75 grader i full load.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Thermal Grizzly CPU contact frame på samma gång som man beställer kylare, har inte själv hittat något konkret svar på denna fråga ännu.

Spar pengar och beställ en Thermalright eller annan off-brand från typ Amazon eller Aliexpress. GN testade ett gäng olika och det gjorde typ ingen skillnad mot grizzly.

Sen om de gör någon nytta beror lite på fall från fall. Vissa socklar/processorer böjer sig mer än andra osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

Spar pengar och beställ en Thermalright eller annan off-brand från typ Amazon eller Aliexpress. GN testade ett gäng olika och det gjorde typ ingen skillnad mot grizzly.

Sen om de gör någon nytta beror lite på fall från fall. Vissa socklar/processorer böjer sig mer än andra osv.

Jepp verkar som speciellt Thermalright står sig bra, dock är den lite svårare att få tag på, de som säljer på amazon.de t.ex. ska ha 9€ nånting i frakt så blir typ 27€ men iallafall billigare än 41€ för Thermal Grizzly. Aliexpress tar för lång tid att frakta.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Skrivet av RPGWiZaRD:

Jepp verkar som speciellt Thermalright står sig bra, dock är den lite svårare att få tag på, de som säljer på amazon.de t.ex. ska ha 9€ nånting i frakt så blir typ 27€ men iallafall billigare än 41€ för Thermal Grizzly. Aliexpress tar för lång tid att frakta.

Beställde en kvalitets frame från Amazon kostade runt 250kr och tog 3 dagar att få hem.
ELECGEAR 1700
Sänkte tempen med 2grader på min 13900k.

Permalänk
Medlem

Var det inte Artic Freezer II som hade problem med snoriga pumpar?

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Medlem

Jag tror det som kommer göra den största påverkan är ditt chassi som ser ut att vara en riktig bastu. Jag skulle tro att du ser större skillnad i temperatur om du byter ut ditt chassi mot typ ett Phanteks G360A, Lian Li Lancool mesh 215, Fractal Design Meshify C eller annat chassi med högt luftflöde än om du skulle köpa en en Noctua nh D-15 och behålla ditt nuvarande chassi. Har du dessutom en fläskig GPU så kommer den luft som din processorkylare andas ändå vara så varm att kylaren i sig spelar än mer marginell roll.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Detta ämne gör mig knäpp
Vill ha luftkylning till min kommande 13700k i ett meshify2 chassi. Kanske kanske en torrent.

Står mellan NHD15 eller Arctic aio 360. Kanske även kraken.

Men vill ha noctua.

Någon som har 13700k med nhd15 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Jag tror det som kommer göra den största påverkan är ditt chassi som ser ut att vara en riktig bastu. Jag skulle tro att du ser större skillnad i temperatur om du byter ut ditt chassi mot typ ett Phanteks G360A, Lian Li Lancool mesh 215, Fractal Design Meshify C eller annat chassi med högt luftflöde än om du skulle köpa en en Noctua nh D-15 och behålla ditt nuvarande chassi. Har du dessutom en fläskig GPU så kommer den luft som din processorkylare andas ändå vara så varm att kylaren i sig spelar än mer marginell roll.

Jag vet att chassit är inget speciellt bra vad gäller luftflöde men det är relativt bra när det kommer till ljudnivå då igen och trivs med designen och inbyggda fläkstyrningshubben. Gillar inte att byta chassin så ofta, före detta chassi körde jag sk. open-bed med moderkortet rakt på kartongen bara (är alltså inte så jätte intresserad i chassin sådär allmänt men det är lite smidigare även om det ökar behov av kylningsförmåga) men kommer troligtvis byta ut det nästa gång det blir större uppgradering med CPU, moderkort, DDR5 ram osv. För mig var priset prioriteringen med Raptor Lake uppgraderingen så tänkte byta ut så lite som möjligt denna gång (varför jag valde stanna kvar med DDR4).

Har kört nuvarande system med 9700K överklockat till 4.9~5GHz i typ 1.34v (dåligt exemplar, för vissa räckte med typ 1.28~1.29v) med bra temperaturer (generellt brukar man säga ungefär 1.35~1.36v är vad Noctua fläkten brukar klara av med dessa processorer i 24/7 användning), dock har jag ju använt 3x120m i fronten och 3x120mm uppe och 1x140m där bak. Om det nu ska klara sig överklockat så tror jag nog ska funka bra för en 13700K som kommer troligtvis ej klockas eller kanske nån 100MHz ökning eller vad det nu klarar med standard spänningen som inte borde resultera i nån märkbar temperatursförändring.

Är mera oroad om Freezer II 360 kommer få plats i taket, iofs kan det i mitt fall va bättre att sätta den i fronten men utgångsläget är att jag vill hellre placera uppe ifall den får plats där. Väntar ännu på moderkortet, annars borde allt vara på väg eller har anlänt.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredd_3:

Detta ämne gör mig knäpp
Vill ha luftkylning till min kommande 13700k i ett meshify2 chassi. Kanske kanske en torrent.

Står mellan NHD15 eller Arctic aio 360. Kanske även kraken.

Men vill ha noctua.

Någon som har 13700k med nhd15 ?

Lyftkylare fungerar till spelande (kommer gå varmt men inte throttla) men om kör mycket cpu tungt arbete så kommer du nog gå problem med dh15.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Jag byggde precis en i7-13700k med Artic Freezer ii 360. Fungerar klockrent. Det stora problemet var att hitta ett chassi som AFii360 passar i. Mkt som inte fungerar när man läser det finstilta. Jag kan bekräfta till 100% att det fungerar i Silent Base 802 - mycket bra till och med. Sen var det någon som skrev om problem med AFii360 pumpen. Detta stämmer, men de du köper på netonnet.se i skrivande stund har både Lga1700 kit och QC-passed (dvs inga problem). Det var en mycket smidig installation, lättaste jag gjort. Vill tillägga att detta är första AIO vattenkylaren jag någonsin installerat. Aldrig gillat dem och Noctua D15 har alltid gjort jobbet så varför byta. Men jag läste mig till att Noctua inte riktigt räcker till för 13700k och uppåt - tyvärr.

Permalänk
Medlem

Kanske börjar tänka om nu iallafall och byter chassit nu på samma gång också då jag råkade ha en arbetskompis som även borde få uppdaterat sina grejjer och skaffa nytt chassi (hans är från stenåldern så mitt NXZT H440 duger fint åt honom).

Fick bra förslag av JohanFlodqvist där Ser väldigt intressant ut detdär Lian Li 215 speciellt, bra pris, kylningsförmåga och clean design. Snabbt kollat verkar det vara en av de mest prisvärda idagsläget.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Lyftkylare fungerar till spelande (kommer gå varmt men inte throttla) men om kör mycket cpu tungt arbete så kommer du nog gå problem med dh15.

Tanken är att spela. Och musikskapande i cubase på ganska bra nivå