Finputsning av pris

Permalänk
Medlem

Finputsning av pris

Om jag skulle banta denna datorn lite, vad skulle jag då kunna skära ner på utan att tappa för mycket i prestanda?

Låda: Compucase CI-6A21 Super Miditower Black (Ultra Silent) 300W ATX (AMD&P4 OK)
Moderkort: Abit NF7-S rev 2.0 !!! nForce2 5PCI 1AGP8x 3DDR-DIMM ATA133 LAN Firewire USB 2.0 6CH-Audio SocketA ATX
Processor: AMD Athlon XP2500+ Barton 1833MHz/1.83GHz 128/512Kb 333MHz 0.13 bulk SocketA
Procfläkt: Spire WhisperRock IV 21dBA SocketA (max XP3200+)
Minnen: Standard 256Mb PC3200/DDR400 DDR 184pin 400MHz (AMD OK)
Hårddisk: Seagate Baracuda 7200.7 ST3120026A 120Gb 7200rpm 8Mb
Floppy: Standard 1.44Mb 3.5" floppy white
CD: Samsung 52X CD-ROM bulk IDE
Brännare: RITEK RT-CW5201 CD-RW 52x24x52x Burn Proof Retail intern IDE
Grafikkort: Hightech Excalibur ATI Radeon 9600 128Mb DVI TV-out Retail AGP

Sänka pris och inte prestanda alltså... Såvida det är möjligt. Annars, sänka pris och minimera prestandasänkningen.

Visa signatur

[i]Eftersom jag är skidåkare, stavar jag bra. [/i]

Permalänk
Medlem

Floppy är meningslöst att ha
måste du ha både brännare och cd-läsare?

Försök hitta ett Radeon 9500, har för mig att de är bättre än 9600. Någon annan kanske kan svara bättre på den frågan dock.

Visa signatur

Light travels faster than sound. Is that why some people appear to be smart before they speak?
It's a big rock. I can't wait to tell my friends. They don't have a rock this big.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte att floppy kan vara smidigt att ha i skolan när man transporterar dokument och så. Men det kanske man kan göra via mail istället iofs.
Brännare och CD är nog lite överflödigt, jag ska fundera på det. Om man sedan känner att man måste ha CD skulle man ju faktiskt kunna skaffa det senare. Jag tror jag kan ta bort den med en gång. Tack!

R9500 finns inte på DB iaf. Då skulle jag få beställa två gånger, det är ju jobbigt. Men finns det något grafikkort som är billigare? Är 9600 kanske lite overkill tro?

Förresten hängde det inte med någon fläkt, om man köper med det så är det väl inte klurigt att koppla in va?

Visa signatur

[i]Eftersom jag är skidåkare, stavar jag bra. [/i]

Permalänk
Medlem

Tja.. Bort med floopy och cdläsare som sagt

Permalänk
Medlem

Låter bra, för tillfället ser det ut som följande:

Chassi: Compucase CI-6A21 Super Miditower Black (Ultra Silent) 300W ATX (AMD&P4 OK)
Moderkort: Abit NF7-S rev 2.0 !!! nForce2 5PCI 1AGP8x 3DDR-DIMM ATA133 LAN Firewire USB 2.0 6CH-Audio SocketA ATX
Processor: AMD Athlon XP2500+ Barton 1833MHz/1.83GHz 128/512Kb 333MHz 0.13 bulk SocketA
Processorkylning: Spire WhisperRock IV 21dBA SocketA (max XP3200+)
RAM-minnen: 2 st Standard 256Mb PC3200/DDR400 DDR 184pin 400MHz (AMD OK)
Hårddisk: Western Digital Caviar XL WD1200JB 120Gb 7200rpm Special Edition (OBS! 8Mb cache!)
CD-brännare: RITEK RT-CW5201 CD-RW 52x24x52x Burn Proof Retail intern IDE
Grafikkort: Hightech Excalibur ATI Radeon 9600 128Mb DVI TV-out Retail AGP

Nu är det inte så mycket mer att göra eller?
Kan man få db att montera på en 120mm-chassifläkt (för jag tror det är det som passar i det chasst) också? Är det bara att maila, eller får man montera på den själv?

Visa signatur

[i]Eftersom jag är skidåkare, stavar jag bra. [/i]

Permalänk
Medlem

Måste du ha en så snabb brännare? Jag har en 24X brännare och jag upplever den inte som långsam. Bränner väl en skiva på cirka 5 minuter. Ta Samsung-brännaren för 499, du lär inte märka skillnaden mellan 48X eller 52X om du inte bränner en faslig mängd varje dag. Och dessutom till framtida uppgraderingar ska du skaffa en DVD-ROM inte CD.

Däremot ska du INTE spara pengar på minnet, byt ut standardminnena mot åtminstone TwinMos original, helst TwinMos-Winbond. För vad gör det att du har ett klockningsbart moderkort och processor om minnet säger stopp redan vid 200 fsb? Twinmos är ju bara 24 spänn dyrare per styck.

IBM/Hitachi Deskstar 180 GXP 120 GB kostar mindre än WD och har numer bra kvalitet och är dessutom tystare än WD.

Connect3D's Radeon 9600 är några tior billigare än Hightech. Alla Radeon-kort inom samma familj presterar i stort sett lika bra så välj det billigaste.

Allt detta borde väl spara dig en eller 2 hundringar i alla fall.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Tack för svaren.
Man behöver kanske inte så snabbt nej, så samsungen sköter sig också prima alltså, även om det är den billigaste? TwinMOS blir det kanske.
Om connects r9600 presterar lika bra så tar jag ju det.

Jag har blivit rekommenderad att ha en chassifläkt. I det chassit tror jag det är två platser för 120-fläktar. Hur vet jag vilken man ska välja då? Tre och fyr-pin finns och hur ska jag veta vilken man ska ha då? Kan DB montera den i chassit åt mig eller får man göra det själv? Är det isf klurigt? Det borde inte vara svårt va?

Visa signatur

[i]Eftersom jag är skidåkare, stavar jag bra. [/i]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maijks
Tack för svaren.
Man behöver kanske inte så snabbt nej, så samsungen sköter sig också prima alltså, även om det är den billigaste? TwinMOS blir det kanske.
Om connects r9600 presterar lika bra så tar jag ju det.

Jag har blivit rekommenderad att ha en chassifläkt. I det chassit tror jag det är två platser för 120-fläktar. Hur vet jag vilken man ska välja då? Tre och fyr-pin finns och hur ska jag veta vilken man ska ha då? Kan DB montera den i chassit åt mig eller får man göra det själv? Är det isf klurigt? Det borde inte vara svårt va?

Sätt fläkten som utblås. Montera en fläkt är väldigt simpelt (beror iofs lite på chassit). Det fixar du nog själv.
Förslag:
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=PA4412FGL

Permalänk
Medlem

Köp en Usbminnesnyckel istället för diskettstation om du behöver ta med arbetet till och från skolan.
De är inte dyra nu och om du ändå bara tänkt flytta dokument så räcker det med en billig på 32/64 mb.
Computercity har en för 374kr med 64mb, finns säkert billigare

Bra mycket smidigare

Visa signatur

4800X2, 65w, NF570 SLI, Asus P
2x1024mb XMX6400CL5
Msi 8600GT @650@1700, Stockkyl.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bimpus
Köp en Usbminnesnyckel istället för diskettstation om du behöver ta med arbetet till och från skolan.
De är inte dyra nu och om du ändå bara tänkt flytta dokument så räcker det med en billig på 32/64 mb.
Computercity har en för 374kr med 64mb, finns säkert billigare

Bra mycket smidigare

Hmm..om killen försöker banta priset på sitt system, tror du han väljer att köpa ett USB-minne då som är 200kr dyrare?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ]P[
Hmm..om killen försöker banta priset på sitt system, tror du han väljer att köpa ett USB-minne då som är 200kr dyrare?

Jo, det är sant! Det blir inte billigare.
Men 200 kr är inte så mycket om man köper ett helt nytt system. Men det beror väl på ekonomin och vad han tänkt använda datorn till.

Visa signatur

4800X2, 65w, NF570 SLI, Asus P
2x1024mb XMX6400CL5
Msi 8600GT @650@1700, Stockkyl.

Permalänk
Medlem

USB-minne har jag inte tänkt på alls. Men jag tror jag helt och hållet skippar diskettstationen, de dokument jag flyttar går att ta med mail. Det är inte så avancerat, mest word-, PP, excel- och ADT CAD-dokument.

Hur vet man om man ska ha 4-pin eller 3-pin på 120-fläkten?

Visa signatur

[i]Eftersom jag är skidåkare, stavar jag bra. [/i]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maijks
USB-minne har jag inte tänkt på alls. Men jag tror jag helt och hållet skippar diskettstationen, de dokument jag flyttar går att ta med mail. Det är inte så avancerat, mest word-, PP, excel- och ADT CAD-dokument.

Hur vet man om man ska ha 4-pin eller 3-pin på 120-fläkten?

Prestandamässigt är det ingen skillnad på 4-pin eller 3-pin.
Det beror på hur många 4 eller 3-pinsplatser du kommer att ha ledigt.

Ideprodukter som HD, Cd, Brännare mm använder 4-pin.
Läs på på Moderkortets hemsida om hur många 3-pinskontakter det finns på moderkortet.

4-pinskontakter finns från nätaggregatet och 3-pins sitter på moderkortet.

Även om 3-pinskontakterna skulle ta slut så finns det sk. y-kablar som gör 2st 3-pin utav 1.

Om du tänkt att endast ha en fläkt så räcker utan tvekan 3-pinskontakterna

Visa signatur

4800X2, 65w, NF570 SLI, Asus P
2x1024mb XMX6400CL5
Msi 8600GT @650@1700, Stockkyl.

Permalänk
Medlem

3-pin it is, alltså.

Tack för alla svar!

Visa signatur

[i]Eftersom jag är skidåkare, stavar jag bra. [/i]