[Bilfråga] Konstiga vibrationer oberoende av varvtal

Permalänk
Medlem

[Bilfråga] Konstiga vibrationer oberoende av varvtal

Min bil har sen nåt år, vid sällsynta tillfällen, nästan uteslutande sekunder efter motorstart, börjat vibrera kraftigt med kanske 100-200 Hz. Det är oberoende av motorns varvtal och oberoende av bilens fart, och jag kan inte märka att det påverkar bilens köregenskaper eller växling eller så. Det sker oftast vid stillastående men har enstaka gånger börjat även under färd. Växeln i eller i friläge påverkar inte. Oftast har det bara varat i kanske 5-10 sekunder, men nån enstaka gång kanske en halvminut eller så.
I dag började det under färd och försvann inte. Jag körde av vägen och stannade, med växeln ur och det fortsatte. Stängde av motorn, startade igen och det började direkt igen. Fortsatte hela vägen hem, ca 4-5 min körtid. Hemma på parkeringen stod jag med växeln ur en kortare stund men det slutade inte.

Jag kan inte begripa vad det kan vara som ger så kraftiga vibrationer, och trots det inte verkar vara direkt kopplat till motorn. Kan det vara en kylarfläkt som spårar ur och går upp i maxvarv (osäker på om det är en remdriven eller elektrisk - på min förrförra bil var det en av varje och en elektrisk skulle ju teoretiskt kunna varva loss rejält)? Jag tänkte på växellådans synkroniseringsmekanism, men eftersom det inte ändras med varvtal kan det väl inte vara det?

Bilen är en Ford Ka 1.3 (RBT) från 2006, med manuell låda.

Tacksam för idéer och förslag på vad det kan vara, och hur jag ska felsöka vidare!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

trasigt motorfäste?

misständning/går inte på alla cylindrarna.

om den bara går på typ 3 cylindrar kan motorn vibrera ganska mycket

samma om ett motorfäste är trasigt så motorn fladdrar fritt under huven dock brukar man höra ett bonk under huven om man varvar upp/ner motorn hastigt utan växel i men beror ju förståss lite på hur trasigt det är .

obalans i svänghjulet/kopplng kan nog också orsaka diverse vibrationer

ingen motorlampa som lyser?

missljud när bilen står still på tomgång /uppvarvad?

missljud koppling uppe/nedtryckt?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Moderator
Moderator

Kan vara tändningen, en tändspole eller så. När byttes tändstiften senast?

Samma symptom i neutral?

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Fungerar AC? kolla ifall "multirem" eller liknande som driver generator + AC inte låter, kan var ett lager som börjar ge sig där.
Bästa är att du stannar och kikar ungefär vart ljudet kommer ifrån

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

trasigt motorfäste?

Känns som om det borde vara varvtalsberoende då, eller?

Skrivet av Rouge of Darkness:

misständning/går inte på alla cylindrarna.
om den bara går på typ 3 cylindrar kan motorn vibrera ganska mycket

Också detta borde vara varvtalsberoende väl?

Skrivet av Rouge of Darkness:

samma om ett motorfäste är trasigt så motorn fladdrar fritt under huven dock brukar man höra ett bonk under huven om man varvar upp/ner motorn hastigt utan växel i men beror ju förståss lite på hur trasigt det är .

Oberoende av varvtal eller fart, och vibrationen är rätt högfrekvent. På tomgång lär väl motorn ligga på 700-900 varv, vilket blir ca 15 Hz. Detta är nog tio gånger högre.

Skrivet av Rouge of Darkness:

obalans i svänghjulet/kopplng kan nog också orsaka diverse vibrationer

Oförändrat när jag frikopplar och även med växeln ur.

Skrivet av Rouge of Darkness:

ingen motorlampa som lyser?

Nix, och jag tror knappt det finns nån på den här bilen. Finns inte ens varning för trasig glödlampa...

Skrivet av Rouge of Darkness:

missljud när bilen står still på tomgång /uppvarvad?

Exakt samma oavsett.

Skrivet av Rouge of Darkness:

missljud koppling uppe/nedtryckt?

Exakt samma oavsett.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Kan vara tändningen, en tändspole eller så. När byttes tändstiften senast?

Samma symptom i neutral?

Jag har bara svårt att förstå hur det skulle kunna vara motorn på det viset eftersom det är helt varvtalsoberoende. Allt som har med feltändning borde väl variera i takt med motorns varvtal?

Ja, ingen skillnad i neutral, eller med kopplingen nedtryckt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Fungerar AC? kolla ifall "multirem" eller liknande som driver generator + AC inte låter, kan var ett lager som börjar ge sig där.
Bästa är att du stannar och kikar ungefär vart ljudet kommer ifrån

Generellt fungerar den ju, men jag testade inte just kyla i kväll...

Borde inte ljud från en rem variera med motorns varvtal?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Det är ju bara att öppna huven för att se om kylfläkten ens går? Med tanke på att motorn är tvärställd och det nog inte är en konstruktion modell Austin Mini (kylaren sitter på sidan av motorn i dem) så är den nog elektrisk. Enkelt sätt att utesluta den typen av teorier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det är ju bara att öppna huven för att se om kylfläkten ens går? Med tanke på att motorn är tvärställd och det nog inte är en konstruktion modell Austin Mini (kylaren sitter på sidan av motorn i dem) så är den nog elektrisk. Enkelt sätt att utesluta den typen av teorier.

Mm, ska kika på det i morgon. För mörkt förut. Men det låter som bästa hypotesen hittills.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Hmm, om det inte är beroende av motorvarvtalet så kanske man skall gissa på annat än misständningar och trasig motorfäste etc.

Ett förslag är dåligt spänd generatorrem och generatorn slirar med ungefär samma varvtal när den går tungt typiskt efter en start även om motorvarvtalet kan variera mycket - då kommer remfladder och annat gå resonant och ha en viss 'frekvens' ganska oberoende av motorvarvtalet.

Ytterligare att gissa på kylfläkt om den är elektrisk, ventilationsfläktar mm. som varierar varvtalet väldigt lite och oberoende av motorvarv. Saknas en vinge eller sitter något fastkletat på en av vingarna på fläkten så kan det producera mycket vibrationer.

Skorrande lager som är på väg att rasa kan också ha samma 'ton' fast varvtalet varierar en del, då blir det att titta på remspännarlager, generatorlager, vattenpumpslager mm.

Om man har mycket vibration inom ett ganska litet varvtalsområde nära tomgång och försvinner fort vid lite högre varvtal så skulle jag titta på remspännar-dämparen, vilket är ett typiskt fel på VAG-bilar med dieselmotor och remmen slår fruktansvärt mycket och det skramlar och ha sig när remspännaren fladdrar mellan sina ändlägen.

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Mm, ska kika på det i morgon. För mörkt förut. Men det låter som bästa hypotesen hittills.

är det fläkten är de rätt så lätttestat bara dra ur kontakten till fläkten och låt bilen bli varm så att fläkten borde gått igång och vibrerar den inte då är ju troligen fläkten kass.

kan ju även vara kupéfläkten som fått obalans (råttbo i fläkten) isf kan göra ett jäkla ovässen men dock brukar det inte medföra att hela bilen vibrerar men KA är ju rätt plastiga så inte omöjligt att de skulle kunna få hela panelen att vibrera.

den är ju lätttestad bara stäng av den helt och se om de försvinner går ju t.om. göra utan motorn igång.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Testa fläkten till kupens ventilation

Permalänk

Antar det är ett motorfäste som är problemet men samtidigt "borde" det kunna höras när gummit i dem är slut för då rör det sig väldigt mkt mer än vanligt och det klonkar o har sig, om den inte går på alla cylindrar eller misständer uppstår även vibrationer mest av det förstnämnda om det inte är rejäla misständningar men ngt sådant kan man omöjligt missa, om den inte går på alla cylindrar går den som skit och misständningar gör den förvisso det oxå men det beror på hur kraftigt det misständer samt man hör även det när sådant sker(förutom dem farligaste misständningarna dvs dem man inte hör), skulle förvåna mig väldigt mkt om det inte är en elektrisk fläkt, dels för där är inte plats samt motorn är tvärställd och därmed ännu mindre utrymme för en fläkt monterad på motorn.
Men som du säger det sker inte alltid samt det sker oavsett om du kör eller står stilla därmed kan drivlinan uteslutas, och fläkten kan inte skapa några nämnvärda vibrationer däremot höras om det är kasst lager i den, och därmed tror jag att det är med största sannolikheten ett motorfäste som är väldigt slitet som glappar och orsaken som du säger att det inte sker hela tiden kan vara så enkelt att det beror på vädret.

Visa signatur

CPU AMD R9 3900X MB Gigabyte X570 Aorus Pro
RAM Corsair Vengeance 16GB GPU Saphirre 5700XT Nitro+ SE
SSD NVMe WD Black SN750 x2 SSD Samsung 840Pro, Samsung 850Pro, Kingston A400
HDD HGST Deskstar 6TB, WD Green 2TB
Chassi Fractal Design Define R6 PSU Be Quiet Dark Power Pro 850w

Permalänk
Inaktiv

Inte för att vara den men..

Har du massagefunktion i förarstolen? 🙈

Vart hörs vibrationerna?

Vart känns dom?

Är det alltid exakt samma frekvens?

Filma gärna och lägg upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Inte för att vara den men..

Har du massagefunktion i förarstolen? 🙈

I en Ford Ka från 2006? Du har i alla fall humor…

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Inte för att vara den men..

Har du massagefunktion i förarstolen? 🙈

Vart hörs vibrationerna?

Vart känns dom?

Är det alltid exakt samma frekvens?

Filma gärna och lägg upp.

Hela bilen vibrerar kraftigt. Jag menar verkligen kraftigt! Det är faktiskt som om det vore en massagestol. Samma frekvens hela tiden, nånstans mellan 100-200 Hz är min uppskattning, men jag har inte mätt. Ska felsöka och kika mer i morgon när det är ljust ute.

Inte säkert att jag kan reproducera det på beställning. Men om det är kylarfläkten, som det mesta pekar på nu, så är risken stor att den varit på väg att gå sönder tidigare, men att det nu kanske är ett blad som gått av eller så. Förhoppningsvis inget superbesvärligt att fixa.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Det kan inte vara något motorfäste som spökar? Sånt där har jag upplevt iaf.

Permalänk
Medlem

Är ingen expert men på min Audi knackar spännrullen något fruktansvärt, blir bra när man väl kommit iväg, tänkte om det kan vara något liknande. Går inte rubba för hand men slår man på bilen och öppnar huven så märks det tydligt hur den knackar och hela bilen skakar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Det kan inte vara något motorfäste som spökar? Sånt där har jag upplevt iaf.

Om det hade varit motorfästet är det orimligt att vibrationerna är totalt varvtalsoberoende.

Nu är kylarfläkten huvudmisstänkt. Den är elektrisk (och därmed varvtalsoberoende) och ganska stor, och med den ledtråden har jag hittat ett antal inlägg om kraftigt vibrerande fläktar på Ford-bilar av liknande modell. Det förklarar också varför det så ofta händer vid motorstart, för gissningsvis drar kylarfläkten igång direkt vid motorstart för att sen stängas av om tempen visar att den inte behövs.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyrken:

Är ingen expert men på min Audi knackar spännrullen något fruktansvärt, blir bra när man väl kommit iväg, tänkte om det kan vara något liknande. Går inte rubba för hand men slår man på bilen och öppnar huven så märks det tydligt hur den knackar och hela bilen skakar.

Borde väl också vara varvtalsbundet?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av cyklonen:

Hela bilen vibrerar kraftigt. Jag menar verkligen kraftigt! Det är faktiskt som om det vore en massagestol. Samma frekvens hela tiden, nånstans mellan 100-200 Hz är min uppskattning, men jag har inte mätt. Ska felsöka och kika mer i morgon när det är ljust ute.

Inte säkert att jag kan reproducera det på beställning. Men om det är kylarfläkten, som det mesta pekar på nu, så är risken stor att den varit på väg att gå sönder tidigare, men att det nu kanske är ett blad som gått av eller så. Förhoppningsvis inget superbesvärligt att fixa.

Det ser ur som om kylfläkten styrs av ett relä, det går nog rimligt enkelt att plocka ur det för att testa hur det blir om den står stilla och kupefläkten är det väl bara att stänga av med det vanliga reglaget.
En långsökt ide är att det är nått med bromsarna för det finns väl nån typ av vibrator när abs aktiveras (kanske även esp?) och de systemet kan kanske ha gått sönder så det skakar men då borde det även kommit nått larm om det för de systemen borde ha övervakning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det ser ur som om kylfläkten styrs av ett relä, det går nog rimligt enkelt att plocka ur det för att testa hur det blir om den står stilla och kupefläkten är det väl bara att stänga av med det vanliga reglaget.
En långsökt ide är att det är nått med bromsarna för det finns väl nån typ av vibrator när abs aktiveras (kanske även esp?) och de systemet kan kanske ha gått sönder så det skakar men då borde det även kommit nått larm om det för de systemen borde ha övervakning.

nu vet jag inte vad du har för bil men normalt sett går ABS bromsen på ABS givaren (en induktivgivare som tittar på en kuggkrans eller halleffekt sensor som kollar på en magnetkrans lite olika beroende på bilmodell och tillverkare) och när den slutar uppdatera(hjulet står still) släpper den lite på bromsbeläggen tills sensorn börjar uppdateras igen.

är nog detta du menar som vibrator i absen för kan rycka rätt regält vid en hård inbromsning om absen får jobba men någon vibrator existerar inte i abssystemet vad jag vet iaf äända som kan få bromsar att vibrera vid normal körning är ojämna skivor.

men iom att det upstår även när bilen står still är det ganska omöjligt ett problem med bromsarna.

men tror TS kanske ev kan va inne på nått att kylarfläkten kan ha obalans iom att vibrationerna verkar enligt beskrivning vara relativt jämn frekvens och inte variera med hastighet eller motorvarv.

alternativt något annat som t.ex kupefläkten som också generellt går med ett fast varvtal.

tror vi ffår se i morgon när han testat vad vi rekommenderat i felsökning hittills om något fick felet att försvinna.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cyklonen:

Hela bilen vibrerar kraftigt. Jag menar verkligen kraftigt! Det är faktiskt som om det vore en massagestol. Samma frekvens hela tiden, nånstans mellan 100-200 Hz är min uppskattning, men jag har inte mätt. Ska felsöka och kika mer i morgon när det är ljust ute.

Inte säkert att jag kan reproducera det på beställning. Men om det är kylarfläkten, som det mesta pekar på nu, så är risken stor att den varit på väg att gå sönder tidigare, men att det nu kanske är ett blad som gått av eller så. Förhoppningsvis inget superbesvärligt att fixa.

Öppna huven och filma när det sker.

Permalänk
Medlem

Gissar på att cylindrarna inte tänder som de ska. Antingen att nån av dem missar p.g.a tändning/insprutning eller att "timingchain"/kamrem har blivit förlängd och måste bytas.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Nu har jag felsökt lite.
Fläkten är hel. Alla blad finns och jag har inte hittat några sprickor heller.

Var tvungen att köra en kvart för att det skulle börja igen, men när det väl kom så körde jag av och parkerade snabbt, öppnade motorhuven och kände efter. Nästan helt säker på att det är kylarfläkten. Alla vibrationer kommer precis där och när fläkten varvade ner efter att bilen stått på tomgång en kort stund så försvann vibrationerna i takt med att fläkten slog av.

Jag gissar på att antingen så är lagren kassa så den vibrerar på sin axel, eller så är det ett elfel som gör att fläkten övervarvar när den aktiveras på fullt. Jag har inget enkelt sätt att felsöka vidare mer än att plocka loss fläktsektionen. Och det tänker jag inte göra nu för det är så förbannat trångt. Får samla krafter för att göra det vid ett senare tillfälle.

Fläkten snurrar och därmed kyls motorn, så det är inget allvarligt på kort sikt. Jag kör bara korta sträckor i och kring stan just nu, så det är inget akut.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Är väl bara dra ut sladden till fläkten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Är väl bara dra ut sladden till fläkten?

Ja, för att bli av med vibrationerna, absolut, men då kyler den ju inte...
Fläkten är ju där för att dra mer luft genom kylaren när passivt flöde inte räcker till.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ja, för att bli av med vibrationerna, absolut, men då kyler den ju inte...
Fläkten är ju där för att dra mer luft genom kylaren när passivt flöde inte räcker till.

Ja, alltså dra ur kontakten/säkringen för att konstatera om det är kylfläkten eller ej som är orsaken.

Om den är det så åtgärdar du problemet genom att byta fläkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Ja, alltså dra ur kontakten/säkringen för att konstatera om det är kylfläkten eller ej som är orsaken.

Om den är det så åtgärdar du problemet genom att byta fläkten.

Jo, fast det kan inte gärna vara nåt annat. Ljudet kommer precis där, börjar när motorn blivit varm, och varvar ner när motorn svalnat på tomgång och vibrationerna/brummet är precis synkat med hur fläkten arbetar.

Så jag ser det som att orsaken är funnen. Drar mig bara för själva jobbet att byta, förutom då att behöva leta reservdel (som förstås inte finns ny längre, utan det är begagnade från skrotade bilar som gäller, och de kan ju ha samma fel också för de testas knappast mer än att de snurrar korrekt med tillförd ström), som med största sannolikhet måste skaffas från u-landet Storbritannien eftersom det nästan bara är där som Ford Ka verkar ha sålts i några signifikanta volymer.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Jo, fast det kan inte gärna vara nåt annat. Ljudet kommer precis där, börjar när motorn blivit varm, och varvar ner när motorn svalnat på tomgång och vibrationerna/brummet är precis synkat med hur fläkten arbetar.

Så jag ser det som att orsaken är funnen. Drar mig bara för själva jobbet att byta, förutom då att behöva leta reservdel (som förstås inte finns ny längre, utan det är begagnade från skrotade bilar som gäller, och de kan ju ha samma fel också för de testas knappast mer än att de snurrar korrekt med tillförd ström), som med största sannolikhet måste skaffas från u-landet Storbritannien eftersom det nästan bara är där som Ford Ka verkar ha sålts i några signifikanta volymer.

https://www.autodoc.se/reservdelar/kylflakt-10437/ford/ka/ka-...

finns fortfarande delar till dem nya.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows