Nvidias 12VHPWR-adapter het kandidat i kontaktdrama

Permalänk
Medlem

Fyndig titel!

Har tyckt att denna kontakt har varit en dålig idé från första början.

Snart får man väl installera en brandsläckare i 5.25 tums platserna.

Det hade varit väldigt manligt om GPUerna hade samma kontakter som ett bilbatteri och man kopplade sådana kablar från nätagget

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Jadu, här får vi se hur Nvidia inte bryr sig ett skvatt om konsumenterna, de beställer en adapter som ser ut att vara gjord av en kreativ hemmapulare.
Otroligt dåligt av Nvidia att öht ha tagit in och distribuerat dessa, en enkel syning av produkten hade avslöjat att den inte håller måttet men de drog iväg en chansning.

Permalänk
Medlem

Det är lite intressant att 8pin pci-e strömkontakten som är satt till 150W rating har faktisk tålighet testad till 252W (7Ax3) för tunn kabel, 306W (8,5Ax3) för normal kabel och 360W (10Ax3) för grov kabel, vi pratar alltså om 104% marginal eller mer på normalt kablage och 68% eller drygt 100W för skitkablar.
Nya high power kontakten har en spec satt till 600w och med bäst kablage så är det 684W faktisk tålighet (9,5Ax6), en säkerhetsmarginal om 14%

2st 8pin med grovt kablage har alltså högre tålighet rent praktiskt än denna nya fantastiska anslutning...

https://cdn.amphenol-cs.com/media/wysiwyg/files/documentation...
https://www.molex.com/pdm_docs/ps/PS-46018-004-001.pdf

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Sånt här sker av alla, ganska nyligen visade det sig att IHS på nya AMD cpuerna också är skit.

Jag försöker inte samla poäng när jag dissar Nvidias lösning, jag vill bara ha en ny säker kabel till mitt grafikkort.

Visst är det så, men vissa företag är också lite mer benägna att hamna i denna sits.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FierceBrosnan:

Sjukt nice ju att inte behöva vara orolig för att ens kablage smälter eller ännu värre fattar eld. Jag tror ej amd har någon impact i utvecklingen här heller. Alltid bra med kvalite och säkerhet när det kommer till strömförande produkter och att Nvidias adapter verkar lite funky är väl mer motiverande att förbättra än huruvida amd använder 12vhpr eller ej?

Förstår inte alls vad du försöker säga. Jag argumenterar att standarden kommer bli bra, adaptern är dålig och AMD borde hoppat på standarden utan att för den delen göra en dålig adapter dom också.

Inte att glömma att nvidia hade med denna nya standard (innan den blivit klar) under hela 3000 FE serien utan att deras dåvarande adaptrar brann upp.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Visst är det så, men vissa företag är också lite mer benägna att hamna i denna sits.

Precis. AMD hade ju det där grafikkortet som drog över kontaktens spec för några år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Förstår inte alls vad du försöker säga. Jag argumenterar att standarden kommer bli bra, adaptern är dålig och AMD borde hoppat på standarden utan att för den delen göra en dålig adapter dom också.

Inte att glömma att nvidia hade med denna nya standard (innan den blivit klar) under hela 3000 FE serien utan att deras dåvarande adaptrar brann upp.

Korten drog med 3k serien 450W som mest via 12pin, nu har de utökat det till 600w som mest, per pinne är det skillnad mellan 6,25A och ~8,33A, det är en markant skillnad. Speciellt när tåligheten är satt till som mest 9,5A (per +12v pinne) för 12pin kontakt vid perfekt anslutningsförhållande.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Korten drog med 3k serien 450W som mest via 12pin, nu har de utökat det till 600w som mest, per pinne är det skillnad mellan 6,25A och ~8,33A, det är en markant skillnad. Speciellt när tåligheten är satt till som mest 9,5A (per +12v pinne) för 12pin kontakt vid perfekt anslutningsförhållande.

Så alla kort med tre till en adaptern på 450w bör vara ok då förutsatt att lödningarna inte är undermåliga.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Så alla kort med tre till en adaptern på 450w bör vara ok då förutsatt att lödningarna inte är undermåliga.

Ja själva adaptern som nvidia månglat ut nu ser ut att lida av dålig design, dels lödningen men också det faktum att själva kontaktpinnarna är delade på mitten medans andra tillverkare bara delat ena sidan av pinnen och inte 2 sidor. Illustrerat av denna fantastiska bild jag hittade

En bild av kontakterna illustrerar också detta

Detta gör nVidia adapterns "pinnar" mer benägen att öppna upp för mycket vid sidleds vridning eller annan påfrestning, vilket leder till dålig kontakt med högre motstånd och mer värme.

Edit: De äldre adaptrarna hade bara ena sidan öppnad på varje pinne och utöver det hade de då betydligt större marginaler.

Förklaras rätt bra här

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Att adapterpinnarna är öppna i båda ändar kan ju också vara en fördel. De blir mer flexibla. Öppen i bara ena änden så blir de deformerade istället vid en vridning, och tappar kontakten mer? Utan att veta mer och göra ordentliga tester med båda konstruktionerna så blir det hela bara en teori. Men värt att ta på allvar inför utredningen som jag utgår från att berörda parter nu gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej. Tillverkaren måste fortfarande bevisa att du haft sönder kortet genom att öppna det. Sådanna där "Warranty void if removed"-klistermärken håller inte som bevis för att man orsakat skada.

Skräm inte upp folk.

Det gäller väl inte i Sverige?
Det är väl bara i USA warranty void inte gäller.

Permalänk
Skrivet av Barsk66:

Att adapterpinnarna är öppna i båda ändar kan ju också vara en fördel. De blir mer flexibla. Öppen i bara ena änden så blir de deformerade istället vid en vridning, och tappar kontakten mer? Utan att veta mer och göra ordentliga tester med båda konstruktionerna så blir det hela bara en teori. Men värt att ta på allvar inför utredningen som jag utgår från att berörda parter nu gör.

Skillnaden säkerhetsmässigt mellan 3x8pin Vs Nvidias adapter med dubbel splitt;
Kass PSU mot nvidias adapter; 9,5A×6(12v sidan) 57x12= 684w/100 =~14%.
Ju bättre PSU desto bättre men du är inte ens i närheten av 3x8pin som garanterar 900W+(8,5A x 3=25.5x12)306x3= 918W. 306W/150=104% Till och med en skräp PSU mot 8pin garanterar 100% säkerhet.

Skräpadapter, Mer än så behöver man inte säga.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Det gäller väl inte i Sverige?
Det är väl bara i USA warranty void inte gäller.

Det som gäller i Sverige är att bevisbördan ligger hos företaget de första 6 månaderna. Och visst. Kan de bevisa att varan gått sönder för att man tagit bort ett klistermärke så är det ju så, men då får de förklara hur i all världen det har gått till. De måste alltså i det fallet kunna koppla klistermärkets existens till den komponent som fallerat. Och ja... Lycka till med det.

Ett annat sätt att se det är att företagen alltså inte kan bestämma själva att konsumenten frånsagt sig reklamationsrätt för att de tagit bort ett klistermärke, bytt kylpasta etc. Det är inte så det fungerar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Kände lite på kontakten på mitt 4090 med datorn avstängd, det är som RAM stickor.

"Låset" kan vara låst utan ordentlig kontakt, på samma sätt som en nybörjare installerar RAM och slutar trycka i dem i de styva nya slottarna på moderkortet så fort låset kan gå i. Försöker starta och nada, något är fel. Finns ingen ordentlig kontakt mellan minne och moderkort. Trots att minnena är "monterade".

Lika så kan man trycka i 4090 adaptrarna lite halvdåligt/vinklat. Tror det är vart "böj inte" kommer från också. Man trycker på en sidopanel och böjer kontakten som ett L, kraften av trycket gör att kabelns kontakt vinklar sig i kontakten på grafikkortet. Den är så liten att man tänker att man måste vara försiktig, tvärtom man måste trycka in den ordentligt. Och inte ha adaptern under spänn så den kan dra sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det som gäller i Sverige är att bevisbördan ligger hos företaget de första 6 månaderna. Och visst. Kan de bevisa att varan gått sönder för att man tagit bort ett klistermärke så är det ju så, men då får de förklara hur i all världen det har gått till. De måste alltså i det fallet kunna koppla klistermärkets existens till den komponent som fallerat. Och ja... Lycka till med det.

Ett annat sätt att se det är att företagen alltså inte kan bestämma själva att konsumenten frånsagt sig reklamationsrätt för att de tagit bort ett klistermärke, bytt kylpasta etc. Det är inte så det fungerar.

Bevisbördan hos företaget är 2 år vid reklamation nu för tiden.

Detta är dock reklamation. Garantier kan ha alla möjliga andra regler, och är inte styrda i konsumentlagen på samma sätt som reklamationsrätten. De kan alltså hävda med all rätt att garantin inte gäller om man bryter plomberingar.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Varför kan man inte bara använda xt60 or xt90 connector, ibland undrar man var går gränsen för idiotin...:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Precis. AMD hade ju det där grafikkortet som drog över kontaktens spec för några år sedan.

Ja det debaklet är ju värt sitt egna forum, men nu rör ju detta Nvidia och inte AMD, ser inte att deras ansvar ifrån blir mindre eller försvarbart genom att ta upp andra företag som gör samma eller liknande missatag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Bevisbördan hos företaget är 2 år vid reklamation nu för tiden.

Detta är dock reklamation. Garantier kan ha alla möjliga andra regler, och är inte styrda i konsumentlagen på samma sätt som reklamationsrätten. De kan alltså hävda med all rätt att garantin inte gäller om man bryter plomberingar.

Om du menar det som vissa företag erbjuder utöver det som är lagstadgat så ja självklart. Det är ju helt frivilligt från deras sida och då får de också ha vilka regler de vill. De skulle tekniskt sätt kunna säga att bryter du plomberingen på kartongen så ryker garantin. Men ett klistermärke förändrar inte det man har lagstadgad rätt till.

Sen är det klart att bryr man sig om utökade saker typ garantier där företagen bestämmer villkoren, ja då får man ju oftast inte byta kylpasta, inte överklocka etc etc. Så det blir rätt meningslöst att alls köpa komponenter då. Man får ju inte ut det mesta av sin produkt man själv betalat för och äger.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om du menar det som vissa företag erbjuder utöver det som är lagstadgat så ja självklart. Det är ju helt frivilligt från deras sida och då får de också ha vilka regler de vill. De skulle tekniskt sätt kunna säga att bryter du plomberingen på kartongen så ryker garantin. Men ett klistermärke förändrar inte det man har lagstadgad rätt till.

Sen är det klart att bryr man sig om utökade saker typ garantier där företagen bestämmer villkoren, ja då får man ju oftast inte byta kylpasta, inte överklocka etc etc. Så det blir rätt meningslöst att alls köpa komponenter då. Man får ju inte ut det mesta av sin produkt man själv betalat för och äger.

Precis. Jag ville dels rätta din kommentar om 6 månader, och dels klargöra skillnaden mellan reklamationsrätt (lagstadgad) och garanti. Diskussionen började med en kommentar kring om "warranty void" (som handlar om garanti) skulle gälla i sverige eller ej, och det gör den. Men man har fortfarande reklamationsrätt.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Precis. Jag ville dels rätta din kommentar om 6 månader, och dels klargöra skillnaden mellan reklamationsrätt (lagstadgad) och garanti. Diskussionen började med en kommentar kring om "warranty void" (som handlar om garanti) skulle gälla i sverige eller ej, och det gör den. Men man har fortfarande reklamationsrätt.

Ja rent semantiskt så har du helt rätt i att det är fel det jag sa. Men med tanke på att inlägget som startade allt innehöll meningar som "hejdå allt vad garanti heter" är det ju lätt att det tolkas som att konsumenten blir helt utan skydd för att man byter pads eller kylpasta och så är det ju inte alls. Har de dessutom förlängt från 6 månader till två år så är det ju ännu mindre anledning att låta bli.

Väldigt ironiskt att ingrepp som förlänger livslängden på komponenter och gör att produkten fungerar bättre får företagen att inte bevilja garanti. Men det är ju den kulturen vi lever i nu. Förr hette det "kunden har alltid rätt" men det verkar de flesta företag ha glömt idag i ett allt mer fientligt klimat från deras sida.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolerfreak:

Skillnaden säkerhetsmässigt mellan 3x8pin Vs Nvidias adapter med dubbel splitt;
Kass PSU mot nvidias adapter; 9,5A×6(12v sidan) 57x12= 684w/100 =~14%.
Ju bättre PSU desto bättre men du är inte ens i närheten av 3x8pin som garanterar 900W+(8,5A x 3=25.5x12)306x3= 918W. 306W/150=104% Till och med en skräp PSU mot 8pin garanterar 100% säkerhet.

Skräpadapter, Mer än så behöver man inte säga.

Skräpadapter kan det mycket väl vara. Men att påstå att de dubbelsplittade kontaktpinnarna är sämre än single-splittade finns det väl inga bevis för?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Skräpadapter kan det mycket väl vara. Men att påstå att de dubbelsplittade kontaktpinnarna är sämre än single-splittade finns det väl inga bevis för?

Du kan ju ta ett par kontakter som är splittade i mitten och ett par som inte är det utan bara ena sidan, sätt ihop kontakterna och vrid på dom i sidled fram och tillbaka, kolla sedan vilken av anslutningarna som glappar mer efter det. Metallen är extremt tunn i dessa vilket är det som skapar problem, med tjockare metall så skulle säkerligen en kontakt splittad i mitten inte göra så stor skillnad men med så tunn metall som detta är (praktiskt taget folie...) så är det ett problem.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

@tellus82: Allt jag är ute efter att påpeka är att bara för att nån lägger ut en bild på skillnader mellan två tekniska lösningar så behöver det inte vara så att det är sant bara för att nån säger så. Var är bevisen för det?

Att notera, jag tar inte ställning antingen för eller emot vad gäller just om kontakten är dubbel eller singel-delad. Jag gillar bara inte att man tar ett rykte på nätet och gör det till nån sanning utan att ha belägg för det. Helt klart har ju kontakten problem, men vad det beror på är inte klarlagt än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Förstår inte alls vad du försöker säga. Jag argumenterar att standarden kommer bli bra, adaptern är dålig och AMD borde hoppat på standarden utan att för den delen göra en dålig adapter dom också.

Inte att glömma att nvidia hade med denna nya standard (innan den blivit klar) under hela 3000 FE serien utan att deras dåvarande adaptrar brann upp.

Håller med om att standarden blir säkert bra och är väl redan bra? Däremot tycker det är rätt skönt att amd inte hoppar på standarden om de och kunder inte behöver det. Det återstår att se hur mycket ström 7900xt vill ha men majoriteten har ju inte nya 12whpwr eller vad det heter på sina nätagg så varför skynda i onödan speciellt om det innebär extra risk med eventuellt sunkig adapter men det problemet lär väl lösas nu vare sig amd väntar en generation extra eller ej. Jag har dessutom litet chassi och vill inte tvingas köpa nytt nät agg o chassi för att en kabel inte ska böjas för mkt.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem

Megatråden på reddit är nu uppe i 13 konstaterade och 2 icke säkra fall av fallerande kontakter. 2-3 nya fall per dag just nu.
Hittills verkar det endast vara AIB-kort som är drabbade, inga FE än så länge.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Hittills verkar det endast vara AIB-kort som är drabbade, inga FE än så länge.

Det är ju adaptern som är problemet, så märket på kortet lär inte spela någon roll eftersom alla använder samma adapter. Att inget FE-kort drabbats än är nog bara en slump, plus att de är ovanligare än de mer populära modellerna som Asus TUF.

Permalänk
Medlem

Har precis alla glömt NZXT och Gigabytes snedsteg med produkter som kunde brinna eller explodera? Eller caps-"problemen" som alla for i taket för för två år sedan med 3000-serien? Storm i ett vattenglas som vanligt innan vi ens vet fakta.

Det verkar dessutom finnas olika versioner av adaptrar i omlopp. GN rapporterar att alla deras adaptrar är annorlunda byggd (stabilare byggd) än den Igor har: https://www.youtube.com/watch?v=EIKjZ1djp8c

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem

Nu har GN en video uppe:

Permalänk
Medlem

Skickade in en anmälan till elsäkerhetsverket. Verkar möjligt att det blir säljstopp.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core