AMD: "Radeon RX 6700 bättre än Geforce RTX 3060 Ti"

Permalänk
Melding Plague

AMD: "Radeon RX 6700 bättre än Geforce RTX 3060 Ti"

Räknat i prestanda per watt plockar det sällsynta RX 6700 hem vinsten i flera spel ställt mot ett överklockat RTX 3060 Ti.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vetefan om de vinner antal drivrutiner per rage dock.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Som artikeln är inne på: Whatever, 6700XT finns från 5200 SEK. Prisvärt (med dagens mått mätt). I senaste Swec prestandaindex ligger den väldigt nära 2080Ti/3070.

https://www.inet.se/produkt/5412224/powercolor-radeon-rx-6700...

Permalänk
Medlem

Att skramla ihop 33% diskrepans borde inte vara så svårt om man klockar det ena så effektivt som möjligt och det andra så ineffektivt som möjligt.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

De jämför ena kortet överklockat, inte så konstigt att det påverkar effektiviteten… detta känns lite väl dåligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Vetefan om de vinner antal drivrutiner per rage dock.

Menar du inte antal rage per drivrutin?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Menar du inte antal rage per drivrutin?

Nu pratar du om Nvidias drivrutin 😂

OnT: man kan inte jämföra prestanda/watt mot ett överklockat kort... Så fort man överklockar skjuter strömförbrukningen i höjden.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Menar du inte antal rage per drivrutin?

Off course!

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Man kan aldrig jämföra ett överklockat med ett kort som inte är det. Jag trodde
6700 gick mot 3070. Med det sagt är det alltid priset man går efter,. Båda ska
kosta ungefär detsamma.

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD73:

Man kan aldrig jämföra ett överklockat med ett kort som inte är det. Jag trodde
6700 gick mot 3070. Med det sagt är det alltid priset man går efter,. Båda ska
kosta ungefär detsamma.

6700XT går mot 3070
6700 går mot 3060Ti

Permalänk
Medlem

Jag sitter redo 3'e Nov och ser 4090 nedbrytbar.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Eftersom 6700 XT låg väldigt nära 6800 i strömförbrukning är det ju tydligt att den modellen var väldigt ineffektiv. Kan inte vara svårt att förbättra det med en krets i optimala frekvenser och sen få den att se bättre ut än konkurrentens överklockade, icke optimerade modell...

Det enda intressanta är väl hur många % prestanda som förloras mot 6700 XT och hur det står sig mot 3060 Ti?

Permalänk
Medlem

Snacka mindre och släpp en uppdaterad och stabil WHQL-drivrutin nån gång. Min är från Maj månad och spelen klagar. Samtidigt har "optional"-varianterna varit ganska märkliga, av dem jag prövat. Typ att desktop (har tre skärmar, många pixlar) laggar lite skumt och dylikt.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

AMD 6000-serien är kända för att visa fel, och drar oftast mycket mer än vad det står i olika program, enda sättet är att mäta direkt från vägguttaget.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Kan starkt rekommendera Radeon Chill. Jag har gått från 140W i Cyberpunk till att enbart använda runt 80W på ett 6600XT... Skillnaden är att man har ett FPS-spann istället för upplåst framerate, i mitt fall har jag ställt in det på 50-90fps. I vanliga fall ligger spelet runt 85-110fps, men landar oftast runt 90fps med FSR 2.1 Quality (mod). Med Radeon Chill däremot sänks bilfrekvensen till 50fps så fort man står stilla (vilket inte syns då rörelserna på skärmen är väldigt långsamma), vandrar man i spelet ökas det till 75fps (vilket inte heller syns), rör man på musen så går det direkt upp till 90fps... Allt som allt ser det ut som låsta 90fps....

Skillnaden att ha ett FPS-spann med Radeon Chill eller köra olåst är perceptuellt försumbart med en adaptive sync panel. Kan man dessutom erhålla 42% effektivitet är det ett stort plus i min bok. Speciellt i dessa tider.

Ser att det är många som klagar på Radeons drivrutiner. Jag hade också problem. Det visade sig dock INTE vara problem med AMDs drivrutiner, det handlade snarare om att OC verktyget som kom med moderkortet gick i konflikt med AMDs egna drivrutiner (wattman). Med andra ord. Kör enbart Radeon Software samt Ryzen Master, inga andra onödiga verktyg. Efter jag kom fram till detta har min upplevelse varit helt fläckfri... Drivrutinerna är hur stabila som helst.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Vetefan om de vinner antal drivrutiner per rage dock.

Skrivet av ronz:

Menar du inte antal rage per drivrutin?

Jo men de lär ju hamna som andrapristagare när Intel kommer med sina kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Jag sitter redo 3'e Nov och ser 4090 nedbrytbar.

Haha jepp, jag hoppas också att den får lite konkurrens. Åtminstone rent tekniskt. Sälj-mässigt? Nånstans mellan "Arc owners-tråden" (0 svar f.n och det har primärt att göra med att det finns få kort till salu (än) men det finns ingen anledning att tro att den kommer att bli en elbiltråd) ) och "4090 owners-tråden" (som elbilstråden), antagligen mer åt det första. Skulle jag tro även om jag hoppas helt annorlunda.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Det visade sig dock INTE vara problem med AMDs drivrutiner, det handlade snarare om att OC verktyget som kom med moderkortet gick i konflikt med AMDs egna drivrutiner (wattman). Med andra ord. Kör enbart Radeon Software samt Ryzen Master, inga andra onödiga verktyg. Efter jag kom fram till detta har min upplevelse varit helt fläckfri... Drivrutinerna är hur stabila som helst.

Skulle nog till och med vilja säga: Kör aldrig överklockningsverktyg som kommer med från moderkortstillverkare.

Kanske finns bra upplevelser med sådana där ute men jag har då inte haft några.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Snacka mindre och släpp en uppdaterad och stabil WHQL-drivrutin nån gång. Min är från Maj månad och spelen klagar. Samtidigt har "optional"-varianterna varit ganska märkliga, av dem jag prövat. Typ att desktop (har tre skärmar, många pixlar) laggar lite skumt och dylikt.

Det finns WHQL senare än från maj, men du kanske menar en Recommended (WHQL)? Jag skrev någon gång tidigare att det är förvirrat, det finns både Optional samt Optional (WHQL) och Recommended (WHQL) på deras drivrutinsida. AMD lämnar in alla drivrutiner till WHQL-godkännande (har för mig att de sa så i en intervju i ett svar på Nvidias FUD tidigare i somras om drivrutiner från AMD och Intel, men jag hittar inte länken).

Min teori är att ibland läggs de ut som Optional innan dess. och om WHQL-certifikationen går igenom innan nästa drivrutin släpps, förvandlas den aktuella Optional till Optional (WHQL) med (eventuellt) ny release date. Sen kanske WHQL-processen är sådan att om Microsoft får en nyare drivrutin att testa, läggs den äldre åt sidan, och då blir vissa Optional aldrig WHQL, utan kvarstår som Optional, och orsaken till att vissa lägga ut direkt som Optional (WHQL) är att stora delar av drivrutinen är oförändrade och därför redan testade i den tidigare inlämnade men ej godkända Optional-drivrutinen, så det går snabbt att få den nya godkänd. En teori iaf.

T ex kom 22.5.2 först ut i maj den 25/5 som Optional, men fick ett nytt WHQL-datum i juni och blev då Optional (WHQL) den 20/6, dvs innan 22.6.1 släpptes den 29/6, som kom direkt som Optional (WHQL). Även senaste 22.10,2 släpptes som Optional (WHQL) direkt.

En Recommended (WHQL) kanske är mer testad av AMD och är mer stabil? Eller så vet de som lägger ut texten på sidan inte riktigt vad de håller på med?

Ivf de här hittar jag de här senaste WHQL:
Adrenalin 22.5.1 Recommended (WHQL)
Adrenalin 22.5.2 Optional (WHQL)
Adrenalin 22.6.1 Optional (WHQL)
Adrenalin 22.10.2 Optional (WHQL)

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Kan starkt rekommendera Radeon Chill. Jag har gått från 140W i Cyberpunk till att enbart använda runt 80W på ett 6600XT... Skillnaden är att man har ett FPS-spann istället för upplåst framerate, i mitt fall har jag ställt in det på 50-90fps. I vanliga fall ligger spelet runt 85-110fps, men landar oftast runt 90fps med FSR 2.1 Quality (mod). Med Radeon Chill däremot sänks bilfrekvensen till 50fps så fort man står stilla (vilket inte syns då rörelserna på skärmen är väldigt långsamma), vandrar man i spelet ökas det till 75fps (vilket inte heller syns), rör man på musen så går det direkt upp till 90fps... Allt som allt ser det ut som låsta 90fps....

Skillnaden att ha ett FPS-spann med Radeon Chill eller köra olåst är perceptuellt försumbart med en adaptive sync panel. Kan man dessutom erhålla 42% effektivitet är det ett stort plus i min bok. Speciellt i dessa tider.

Ser att det är många som klagar på Radeons drivrutiner. Jag hade också problem. Det visade sig dock INTE vara problem med AMDs drivrutiner, det handlade snarare om att OC verktyget som kom med moderkortet gick i konflikt med AMDs egna drivrutiner (wattman). Med andra ord. Kör enbart Radeon Software samt Ryzen Master, inga andra onödiga verktyg. Efter jag kom fram till detta har min upplevelse varit helt fläckfri... Drivrutinerna är hur stabila som helst.

Tack för tipset. Har samma kort och gick från 120w i World of Warships till endast 40watt med chill!

Visa signatur

i5 11400+Noctua Redux | B560M | RX 6600 XT | LG Ultragear+Samsung Odyssey | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz | Kingston FURY Renegade M.2 1TB+Crucial SSD 256MB+WD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av folkmun:

Tack för tipset. Har samma kort och gick från 120w i World of Warships till endast 40watt med chill!

Fasiken vad glad jag blir att fler faktiskt ser det som en bra feature. Imponerande besparing dessutom! Jag brukar generellt bara få ner spel från ~130W till ~70-100W, då med ungefär samma perceptuella prestanda... Men det är klart, man kan ju vara mycket mer aggressiv än så i sitt FPS-spann. Och det är ju värt i dessa tider.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk

Blir nog att köpa ett 6700xt. Priset är okej för tillfället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thrillman:

Blir nog att köpa ett 6700xt. Priset är okej för tillfället.

Slog själv till på ett 6700 XT på Black Friday inkl 2 spel.
Om du köper från vissa ÅF får du nu även med The Last of Us Part 1. Välj det billigaste stället:
https://www.amd.com/en/promotions/last-of-us-bundle

Permalänk
Skrivet av bopp:

Slog själv till på ett 6700 XT på Black Friday inkl 2 spel.
Om du köper från vissa ÅF får du nu även med The Last of Us Part 1. Välj det billigaste stället:
https://www.amd.com/en/promotions/last-of-us-bundle

Last of us har jag tänkt spela, men inte kommit till skott. Känns ju som ödet - tack för tipset!