Permalänk
Inaktiv

Rekommenderad TV-höjd?

Vad jag har kunnat läsa mig till så ska man ha TV:s mittpunkt i ögonhöjd. Om en TV då exempelvis är 72 cm hög och min ögonhöjd sittandes i soffan är 100 cm, så ska TV-bänken vara 64 cm hög? Inte många TV-bänkar som är så höga. Det vanligaste högsta höjden verkar vara 55 cm (funderar på en som är 53 cm hög). Det kanske inte är så noga? Vad är egentligen bättre, lite för högt eller lite för lågt? Sen förstår jag att man kan behöva ta hänsyn till saker som står framför på soffbordet men det är inget jag har (höga saker på soffbordet).

Permalänk
Bildexpert 📺

Det "bättre" är det som passar dina vanor och din kropp. En del gillar att ligga framför TV som om de vore hos tandläkarn. Ja, nästan då. Andra sitter som pinnar men stirrar ned i backen.

Som tumregel sker det viktiga i bilden i mitten och försök hålla mitten av bilden i ögonhöjd. Sedan får man själv avgöra om man tenderar att sjunka ihop med nacken vilket jag spontan skulle säga att merparten gör. Det gör att en vanlig position för bekvämt tittande är att man har ögonhöjd någonstans mellan mitten till övre tredjedelen av bilden.

Permalänk

Och om man har barn så sätter man den högre

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Tror du är inne och petar i detaljer. 50 eller 60 cm spelar nog inte så stor roll. Det vanliga felet folk gör är att hänga TVn högt upp på väggen som om det vore en tavla, över en öppen spis eller ställa på en hög byrå.

Det är, tycker jag ett av problemen med Samsungs "the frame". Hänger man den i TV höjd så ser det ut som en tavla monterad för lågt och hänger man i tavelhöjd så är TVn alldeles för högt upp.

Kolla /r/tvtoohigh på reddit på hur du inte ska göra!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laxpudding:

Det "bättre" är det som passar dina vanor och din kropp. En del gillar att ligga framför TV som om de vore hos tandläkarn. Ja, nästan då. Andra sitter som pinnar men stirrar ned i backen.

Som tumregel sker det viktiga i bilden i mitten och försök hålla mitten av bilden i ögonhöjd. Sedan får man själv avgöra om man tenderar att sjunka ihop med nacken vilket jag spontan skulle säga att merparten gör. Det gör att en vanlig position för bekvämt tittande är att man har ögonhöjd någonstans mellan mitten till övre tredjedelen av bilden.

Jag kan absolut sjunka ihop och ligga ner ibland, då blir visserligen höjden lägre. Samtidigt kan ju någon annan som tittar på TV med mig vara längre men det är inte så stor skillnad i ögonhöjd när man sitter ner.

Förstår inte det fetstilta dock. Om min ögonhöjd är 100 cm och trots att jag ibland sjunker ihop/ligger så ska alltså ögonhöjden vara i mitten (100 cm) eller över tredjedelen av bilden (tolkar jag som över 100 cm)?

Skrivet av orig_rejser:

Och om man har barn så sätter man den högre

Har inga barn förutom besökande. Lånar ibland en stor hund men inga problem med det. Tittar mindre på TV då och dessutom springer inte hunden framför TV:n hela tiden.

Skrivet av Massy:

Tror du är inne och petar i detaljer. 50 eller 60 cm spelar nog inte så stor roll. Det vanliga felet folk gör är att hänga TVn högt upp på väggen som om det vore en tavla, över en öppen spis eller ställa på en hög byrå.

Det är, tycker jag ett av problemen med Samsungs "the frame". Hänger man den i TV höjd så ser det ut som en tavla monterad för lågt och hänger man i tavelhöjd så är TVn alldeles för högt upp.

Kolla /r/tvtoohigh på reddit på hur du inte ska göra!

Det håller jag helt med om. Många sätter TV:n jättehögt. Brukar inte bry mig som besökare då det inte påverkar mig en kort stund. Dock har jag fått höra att en TV kan sitta högre upp ju längre avstånd man har. Fast de som har TV:n högt såsom du beskriver sitter inte särskilt långt ifrån (från det "normala").

Tänkte faktiskt inte på att Samsung Frame-TV skulle se mindre smickrande ut i lägre höjd. Det har det ju rätt i! För lågt hängande tavlor är ju inte snyggt. De med Frame-TV får satsa på sånt där "tavelstativ" istället.

Permalänk
Inaktiv

Ett golvstativ hade ju varit ett alternativ till en TV-bänk. Kan man justera höjden efter behov. Så länge det finns två hyllplan att placera en ev. soundbar på och en äldre Xbox One-konsol.

Bra pris på denna från NetOnNet men den har varit slut i lager i evigheter. Ett golvstativ kostar annars ca 2k. Vissa har dock hjul vilket låter smidigt.

Edit: Man kan ju satsa på ett bordsstativ som också går att justera i höjd. Fast det blir nästan lika dyrt i kombination med en TV-bänk som ett golvstativ. Kanske bra att ha som alternativ lösning om man köper en TV-bänk och inte blir nöjd med höjden.

Permalänk
Medlem

När jag köpte min tv bänk så läste jag att man vill hällre se ner på en tv än upp,
Så ögon höjd och lägre rekommenderades och jag kan hålla med om det. Min är låg och besöker man andra som har hög tv så käns det inte rätt och drt blir jobbigt i längden.

Sän ligger jag också mycket mer än sitter i soffan. Jag är 1,85m och märker ingen märkbar skilnad på höjen på tvin om jag ligger eller sitter i soffan.

Och du kommer okså vänja dig med tiden, så tänk inte för mycket på det

Ps. Välj en bänk som är längre än tvin om det går, det ser snyggare ut då.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Rekordmedlem

Är man orolig för att det blir fel så skaffar man ett fäste som går att justera i höjd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

skulle säga att höjden är ingen exakt vetenskap några cm hit eller dit.

huvudsaken är att den inte skyms av bordet framför soffan eller sitter för högt för ä skitjobbit när folk typ monterat tv´n vid taklisten och behöva sitta och titta uppåt hela tiden.

brukar själv som regel säga typ att underkant på panelen ska va minst 10cm över tvbordet så den inte skymms av div pizzakartonger eller ölburkar när man sitter där en fredag och kollar film å dricker öl med polarna.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Många monterar TV'n ganska högt men det är inte min melodi. Själv har jag som tumregel att kunna ha fötterna på soffbordet utan att de skymmer bildytan.

/ B

Permalänk
Medlem

Jag har haft min tv stående på en bänk från Ikea som var 110cm back in the day.

Nu med väggfäste så sätter jag den 10-20cm ovan ögonhöjd då jag har schäslong och ofta glider ned lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Vad jag har kunnat läsa mig till så ska man ha TV:s mittpunkt i ögonhöjd. Om en TV då exempelvis är 72 cm hög och min ögonhöjd sittandes i soffan är 100 cm, så ska TV-bänken vara 64 cm hög? Inte många TV-bänkar som är så höga. Det vanligaste högsta höjden verkar vara 55 cm (funderar på en som är 53 cm hög). Det kanske inte är så noga? Vad är egentligen bättre, lite för högt eller lite för lågt? Sen förstår jag att man kan behöva ta hänsyn till saker som står framför på soffbordet men det är inget jag har (höga saker på soffbordet).

Satte upp min 65" på väggen förra veckan. Vår tv bänk är ca 40cm hög och vägghängd så toppskivan var 52 cm från golv. Sedan hängde jag vår 65" tv på 65cm i underkanten från golvet. Hade nog velat sänka ytterligare 5cm men då ser det fult ut enligt regeringen. Slutade med att jag satte i extra distansera så tvn lutar neråt, blev en bra kompromiss.

Tycker överlag att folk hänger tvn för högt. Brukar besöka https://www.reddit.com/r/TVTooHigh
För lite självplågeri.

Permalänk
Medlem

Min lösning

Jag köpte två små Lack hyllorna från IKEA och fick upp tv'n lite mer. Hade en soundbar innan så sladdarna fick gå in under tv'n. Man kan lägga på den långa hyllan (Lack) om man så vill för att få upp ännu mera och på vilken fot man har på tv'n

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Medlem

Satte vår nya sovrums-TV ca 20cm från taket, för att det rekommenderas så mycket runt för Ambilight, men vi stängde av den funktionen, då frun tyckte det var mer distraherande än hjälpande och flyttade upp TVn till 10cm från taket, som den förra.
Det funkar bra när man ligger ner i sängen och tittar

Min tredje PC-skärm, TVn i datarummet, sitter i huvudhöjd när man står upp, för att det är skrivbord, hyllor, alla andra skärmar m.m. under den höjden. Då kan 3-åringen se den över våra axlar när vi vuxna sitter vid våra datorer.

Vardagsrums-TVn sitter också halvhögt upp för att få plats med möbeln som har Receiver, PS3 och Dreamcast på sig under den och för att komma ur vägen för små barn.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Och om man har barn så sätter man den högre

Eller så får man bara ta o torka några gånger extra om dagen.

Envisa och klåfingriga trots att man är på dem i ett.

Sätter upp TV:n på väggen om vi byter ut den.

Permalänk
Medlem

Handlar väl mer om att dom inte ska kunna nå att knuffa på TV'n

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Det är nacken som styr. Sägs man kan täppa till tårkanalerna av att titta för mycket uppåt men det har jag personligen aldrig upplevt. Generellt är det lindrigare vrida ner än vrida upp huvudet men har du recliner och ligger mera så är det ju helt okay ha tvn högt. Med OLED behöver du inte oroa dig över betrakningsvinklar så värst heller.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Huvudposition i tv tittar ställning. PET flaska på bordet. Ser du TVn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ploppsan:

Jag köpte två små Lack hyllorna från IKEA och fick upp tv'n lite mer. Hade en soundbar innan så sladdarna fick gå in under tv'n. Man kan lägga på den långa hyllan (Lack) om man så vill för att få upp ännu mera och på vilken fot man har på tv'n

<Uppladdad bildlänk>

Varför sätter du den inte i väggen istället? Så kan du ha vad som helst under istället. Enda ursäkten att inte sätta i vägg är om man hyr i andrahand, fast knappt då heller.

Annars var det en kreativ lösning du kom fram till

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Varför sätter du den inte i väggen istället? Så kan du ha vad som helst under istället. Enda ursäkten att inte sätta i vägg är om man hyr i andrahand, fast knappt då heller.

Annars var det en kreativ lösning du kom fram till

Har en lång hylla som sitter mellan bokhyllorna, ovanför tv'n. Och den vill jag ha kvar. Därför blev det denna lösning 😊

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Avstängd
Skrivet av talonmas:

Varför sätter du den inte i väggen istället? Så kan du ha vad som helst under istället. Enda ursäkten att inte sätta i vägg är om man hyr i andrahand, fast knappt då heller.

Annars var det en kreativ lösning du kom fram till

Man kanske vill kunna flytta sin TV utan att det innebär spackling, borrning och så vidare.

Jag har funderat allvarligt på att sätta den på väggen då mitt vardagsrum egentligen bara har en logisk plats för den, om man inte vill att solen ska lysa på den på kvällstid. Men idag står den på en bänk med hjul och rätt ofta drar jag fram den närmare soffan för spel och liknande, och det finns inga väggfästen som kan få ut teven mer än typ en halvmeter från väggen, i alla fall inte som inte kostar mer än teven.

Permalänk
Avstängd

Mitten ungefär i ögonhöjd.
Högtalare, diskant vid öronhöjd

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Vad jag har kunnat läsa mig till så ska man ha TV:s mittpunkt i ögonhöjd. Om en TV då exempelvis är 72 cm hög och min ögonhöjd sittandes i soffan är 100 cm, så ska TV-bänken vara 64 cm hög? Inte många TV-bänkar som är så höga. Det vanligaste högsta höjden verkar vara 55 cm (funderar på en som är 53 cm hög). Det kanske inte är så noga? Vad är egentligen bättre, lite för högt eller lite för lågt? Sen förstår jag att man kan behöva ta hänsyn till saker som står framför på soffbordet men det är inget jag har (höga saker på soffbordet).

Håller med att det är rätt personligt beroende på sittställning osv, men kolla på t.ex. IKEA Bestå om du vill ha något litet högre än de vanligaste renodlade tv-bänkarna (https://www.ikea.com/se/sv/search/products/?q=best%C3%A5).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Vad jag har kunnat läsa mig till så ska man ha TV:s mittpunkt i ögonhöjd. Om en TV då exempelvis är 72 cm hög och min ögonhöjd sittandes i soffan är 100 cm, så ska TV-bänken vara 64 cm hög? Inte många TV-bänkar som är så höga. Det vanligaste högsta höjden verkar vara 55 cm (funderar på en som är 53 cm hög). Det kanske inte är så noga? Vad är egentligen bättre, lite för högt eller lite för lågt? Sen förstår jag att man kan behöva ta hänsyn till saker som står framför på soffbordet men det är inget jag har (höga saker på soffbordet).

Man kanske kan utgå från det faktum att TV-bänkars höjd varierar väldigt lite. Bortsett från ett fåtal uteliggare är de väl 45 +/- 10 cm höga eller så. Förmodligen passar det de allra flesta människor, TV-apparater och rum. Fanns ett behov av något annat borde marknaden ha tillgodosett det.

Måste jag välja på för högt eller för lågt landar det i det senare. Tycker personligen det är vilsammare för ögonen och nacken.

Om man är osäker på om det som finns är tillräckligt högt, så kan man försöka hitta någon modell som går att höja på ett prydligt vis om behov föreligger. Att sätta hjul på möbeln kunde vara ett sätt att få 5-10 cm till som exempel.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Inaktiv

Tack för alla tips och råd. Jag har bestämt mig för att köpa en bänk som är 53 cm hög. Det bör duga. Skulle det kännas för lågt kan jag alltid byta ut medföljande fötter mot ett bordsstativ som går att höja ytterligare. Som många skriver är det nog bättre med lite lägre än för hög, för man kan ju alltid höja och så sitter jag inte alltid spikrakt i soffan.