Processor som visar upp som superöverklockad i bios

Permalänk
Medlem

Processor som visar upp som superöverklockad i bios

Hej, har en dator som egentligen är min brors, som innehåller bl.a en i5 2500K och ett gtx 780. När jag gick in på bios visade processorn upp på 6.10 GHz men helt ok temps. Är detta bara en bugg troligen?

Sedan har jag ett till problem med datorn som är att den bara har 12gb ram och jag har flera gånger försökt byta till andra 4x4 sticks men aldrig lyckats även när jag har resetat cmos. Hamnar bara i en oändlig powercycle.

Visa signatur

i5 10400F 2.9 GHz | Acer GTX 1060 3GB | 16GB Corsair Vengeance LPX 2666 GHz | Corsair HX520W | ASUS TUF B560 PLUS-WIFI | Cooler Master Hyper 212 Evo V2 | Kolink Stronghold Overseer

Permalänk
Hedersmedlem

Vad har du för moderkort? Vad har du för minnen monterade som ger dig 12GB?

Har du kollat så att du har senaste BIOS. Båda dina problem kan mycket väl ha blivit fixade i senare BIOS.

Att köra fyra stickor är alltid mer krävande för moderkort och cpu. Det kan vara så att minnen som funkar när du bara har två inte fungerar när du har fyra. Därför skulle jag konsultera vilka minnen som är testade med moderkortet. Nu är det ju ett tag sedan detta var nytt, så det kan ju vara svårt att hitta testade minnen, men prova det först.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!