AMD Radeon RX 7900 XTX kan få 24 GB grafikminne

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Nu har jag inte orkat hålla på med sånt på väldigt länge men har för mig att vissa moddar till spel kan få kravet på mängden vram att öka ganska mycket. Sen om det bara var mätarna som gick upp eller om det faktiskt behövdes vet jag inte.

Skulle jag köpt ett kort för 20 000kr så vill jag hellre ha en onödigt stor mängd minne som kanske aldrig behövs än en för liten mängd som gör att kortet föråldras i förtid.

Moddar kan göra mycket ja men även då brukar det inte öka så enormt i 1080p. Men mycket brukar vara på mätarna och inte vad som verkligen krävs.

Ja fan lägger man 20k ska det ha allt. Men min tanke är ju då att istället för 24GB så får man kanske 10-12GB och några tusen billigare.

Skrivet av källarinvånare:

19.4 GB tar nya CoD i 4K enligt Afterburner och HWMonitor, och då kör jag inte ens med maxinställningar.

Ja den fyller väl upp allt den kan? Mina 4GB är också alltid slut enligt afterburner men det påverkar inte prestandan något.

Skrivet av Ozzed:

Med 1070 TI och maxade inställningar fick jag: "Apex crashed because it ran out of memory.

The most common causes of this are:

• "Texture Streaming Budget" is too high in your video settings. Lowering this can help."

Händer inte med 1080 TI. Men enligt HWinfo så går det åt som max typ 9.5GB för Apex Legends på max, så några 12GB behövs ju inte i strikt mening, men 8GB är alltså ~1.5GB för lite.

Samtidigt spelar jag apex i 2560x1440 på 4GB, men troligen lägre inställningar då

Inga krascher alls faktiskt, inte ens när typ allt var på max.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Oh nej, skulle dessa kort slå 4090 på fingrarna hade prislappen börjat på 25 000:-, varför skulle AMD inte ha höga priser? Varför kasta bort vinst. Inget företag är på konsumentens sida, presterar det så kostar det.

För att dom äntligen skulle ha en chans att ta marknadsdelar? Skulle dom lyckas ta bara 10% av nvidia genom att kapa priserna (vilket dom förmodligen kan denna generation iom chiptlet designen) så skulle det generera betyderligt mer än om dom presterar bäst och sätter pris därefter.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Moddar kan göra mycket ja men även då brukar det inte öka så enormt i 1080p. Men mycket brukar vara på mätarna och inte vad som verkligen krävs.

Ja fan lägger man 20k ska det ha allt. Men min tanke är ju då att istället för 24GB så får man kanske 10-12GB och några tusen billigare.

Ja den fyller väl upp allt den kan? Mina 4GB är också alltid slut enligt afterburner men det påverkar inte prestandan något.

Samtidigt spelar jag apex i 2560x1440 på 4GB, men troligen lägre inställningar då

Inga krascher alls faktiskt, inte ens när typ allt var på max.

Nej det verkar vara just uppvriden texture streaming som får spelet att gå på knäna. Sen är det klart att vrider man ner inställningarna så går det åt mindre minne men jag vill ha både max ögongodis och max FPS

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

En liten undran: vad vore poängen med 24 GB i ett gaming-kort?

Poängen är att det är det det blir när man sätter 2GB moduler (@ 20 Gbps) över 12 kanaler (384 bits buss).

Vilket nog är den bandbredd som behövs. Navi 21 tappade, ijmf med Nvidia korten, lite flås i 4K Förhoppningsvis så är det "rättat" nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

Samsung Odyssey Neo G8 S32BG850 32" Välvd Gaming 4K UHD 240 Hz - https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5950129

Notera att jag skrev "över", du får mer än 240hz. Själv sitter jag på en G9 5120x2560x240hz, så där går det ännu fortare. Men en riktig kanon-parning med ett 4090 eller nya AMD om det visar sig hålla måttet. Mer lättdrivet än 4k, och i mitt tycke mer imersive.

Permalänk

Vill ha ett nytt 7990 med många chiplets på..det vore coolt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

En liten undran: vad vore poängen med 24 GB i ett gaming-kort? Finns så vitt jag vet inget spel som ens är nära de nivåerna, TechPowerUp har en hel del tester och inte ens 4k+RT (ray tracing verkar dra upp VRAM kravet en del).

Runt 8-10 GB VRAM verkar vara toppnivån i 4k med absolut högsta inställningar idag (och det är allokerad mängd VRAM, egentliga kravet går bara att reda ut genom att testa med allt mindre VRAM tills prestanda dyker). Lär naturligtvis krypa uppåt, men lär antagligen inte passera 16 GB innan dagens GPUer passerat bäst-före.

3090/3090Ti/4090 må ha 24 GB VRAM, men är inte alla rätt rörande överens att ingen av dessa kort är vettiga val för gaming? Vad man ändå kan använda VRAM till i dessa kort är GPGPU, där finns fall som har nytta av den mängden VRAM.

Problemet med GPGPU på Radeon är att det verkar placerats lite i baksätet efter RDNA/CDNA splitten. (Intel verkar ju ha lite omvänd problematik mot RDNA, Arc är faktiskt redan nu rätt kompetent som GPGU medan drivarna för gaming behöver mer putsning...).

Är detta en vink om att RDNA3 kommer vara betydligt bättre på GPGPU kanske?

Nu är kanske inte MSFS ett "spel" men i VR och upplösningar över 4K per öga + in-game inställningarna nästan på max så ser jag 22Gb använt av 24Gb på mitt 4090. Det var samma sak med 3090, såg som högst 23Gb använt. Så visst finns det ett syfte med 24Gb, men då pratar vi titlar med extrema mängder högupplösta texturer samt höga upplösningar.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem

Det är klart att alla har fel. Det är inte 12VHPWR för att det är antingen 20pin ATX eller 24pin ATX. Det är ju glasklart.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

För att dom äntligen skulle ha en chans att ta marknadsdelar? Skulle dom lyckas ta bara 10% av nvidia genom att kapa priserna (vilket dom förmodligen kan denna generation iom chiptlet designen) så skulle det generera betyderligt mer än om dom presterar bäst och sätter pris därefter.

Du är ute och cyklar lite, AMD vill komma ifrån intrycket av att de är ett budgetmärke. Tvärtom behöver de få igenom hög prestanda med matchande prislapp, och en bra användarupplevelse (drivrutiner) för att stärka varumärket AMD. Precis som de har gjort med CPU sidan.

AMD behöver dyra grafikkort som är bra, inte billiga. Det är så man kniper värdefulla marknadsandelar.

Permalänk
Medlem

7990 XTX GTR Ultra Super Duper Lazer Twin Jet.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

jag hoppas på FSR3 eller nåt som börjar matcha DLSS.

Tycker FSR2 defenitivt börjar matcha DLSS2, ser lika bra ut eller generellt bättre till lite sämre FPS.

RSR uppgraderat till FSR2 standard är det jag hoppas på, tycker RSR generellt är underskattad då det är ett rejält lyft från vanlig upplösnings skalning när inte FSR stöds.

Ta nya Plage tale som ex. RSR från 1728p ger samma prestanda som 80% skalning som ser värre ut än RSR i 1080p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det vore absolut superbra! Framförallt då jag tillhör de som ser fram emot när ray-tracing blir normen i spel.

Men är inte 24 GB VRAM som gör 4090 till toppvalet för dessa saker just nu, för spel handlar det enbart om råprestanda då inget spel verkar allokera mer än 10-11 GB VRAM när man kör absolut högsta tänkbara inställningar.

Nu kommer antagligen RX 7900, likt RTX 4090, bli så löjligt dyr att prisskillnaden mellan 24 GB VRAM och 16 GB (eller något sådant) i det stora hela blir ett avrundningsfel. Men rent strikt är det rätt svårt att hitta någon rationell anledning till så mycket VRAM utanför GPGPU just nu (och hoppas verkligen AMD hårdsatsar här, för just nu betyder Nvidia totala dominas med CUDA att deras GPUer är enda rimliga valet för egen del, om man inte räknar med MacOS...).

Då 3080 slog i väggen med 10 och sedan fick ändra till 12 efter att AMD släppte med 16 och gav Nvidia en tjänga, att de inte vill släppa 10 eller 12GB kort utan 20 och 24. Skulle gissa på minnesbussens begränsningar. 192bit på 20 eller 10 om det kommer och 256bit på 24 eller 12 om det kommer. GDDR6
Jag klarar mig precis på 11GB VRAM. Men inte på 64GB RAM. Men det har med GPGPU att göra.

Tack för bra svar som vanligt.

Edit:
Jag hoppas jag har fel men precis som RX 670 skulle 20GB kortet kunna ha 160bit bus och 24 kortet 192bit som på 6750 XT och 6700 bXT
Vi får hoppas 320 och 384 snarare.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Jag hoppas jag har fel men precis som RX 670 skulle 20GB kortet kunna ha 160bit bus och 24 kortet 192bit som på 6750 XT och 6700 bXT
Vi får hoppas 320 och 384 snarare.

20 GB på 160 bit och 24 GB på 192 bit skulle kräva 4 GB-moduler, vilket vad jag vet inte finns tillgängligt än (2 GB är fortfarande relativt nytt). Det kanske kommer senare, men RX 7900 som släpps snart lär använda 2 GB-moduler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

20 GB på 160 bit och 24 GB på 192 bit skulle kräva 4 GB-moduler, vilket vad jag vet inte finns tillgängligt än (2 GB är fortfarande relativt nytt). Det kanske kommer senare, men RX 7900 som släpps snart lär använda 2 GB-moduler.

Sant. Tänkte inte på det kollade på 6000 serien och deras minnes uppsättning på 10 och 12 samt att det borde fungera bra med mer Cash för 4k. 1440p verkar ju fungera bra med RDNA2. Inte testat själv. Jaja fördelen med dyra kretskort är att man kan fördela vämen mer gämt. Nackdelen är att de tar stor plats och är dyra. Vi får se. Några 4GB borde det inte bli i starten. Låter som något som kommer på RDNA refresh senare. PS5.något? eller liknande både Sony och MS brukar ju ha lite exklusivitet på RDNA i början.

Låter mer som 320 och 364 buss samt cashe i sådana fall. Kommer inte ha råd men kul att det kommer.
Tack för övrigt informationen om 4/2 GB modulerna.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Runt 8-10 GB VRAM verkar vara toppnivån i 4k med absolut högsta inställningar idag (och det är allokerad mängd VRAM, egentliga kravet går bara att reda ut genom att testa med allt mindre VRAM tills prestanda dyker). Lär naturligtvis krypa uppåt, men lär antagligen inte passera 16 GB innan dagens GPUer passerat bäst-före

DXVK kan rapportera allokerat och faktiskt använt GPU-minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av källarinvånare:

19.4 GB tar nya CoD i 4K enligt Afterburner och HWMonitor, och då kör jag inte ens med maxinställningar.

Men innebär den mängd allokerat minne som programmen rapporterar verkligen använt minne också? Bara en tanke från min sida.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Krävs bra pris/prestanda skillnad för att locka över folk som är vana vid ett visst märke. Är själv lite fanboy, har alltid kört på Intel cpu och nvidia gpu men nu på blackfriday blir det förhoppningsvis en amd 5800X3D cpu uppgradering, och är nu lite öppen för att titta på amd gpu. Jag är villig att betala 1000spänn mer för att få ett nvidia kort som har liknande prestanda som Amd.

Är sjukt sugen på en 5800X3D. Egentligen har jag tänkt avvakta till nästa år innan jag köper en, då lär ju priserna typ ligga på BF-nivå ändå till slut ändå liksom.

Men är det nog bra rea slår jag kanske till ändå och köper en. Min 3800X hänger inte med mitt 6900XT som det är nu, kvar på 1080p nämligen.

Ska visserligen byta upp mig till 3440x1440, Samsung Odyssey OLED G8 är just nu favoriten. Men innan dess vore det nice att ha en 5800X3D xD

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Du är ute och cyklar lite, AMD vill komma ifrån intrycket av att de är ett budgetmärke. Tvärtom behöver de få igenom hög prestanda med matchande prislapp, och en bra användarupplevelse (drivrutiner) för att stärka varumärket AMD. Precis som de har gjort med CPU sidan.

AMD behöver dyra grafikkort som är bra, inte billiga. Det är så man kniper värdefulla marknadsandelar.

För att komma dit behöver de gå ner i pris med Radeon precis som de gjorde när de släppte Ryzen i början. Ryzens pris var för bra för att vara sant så många bytte sina gamla intel-proppar mot amd. FÖRST tog de en större delen av marknadsandelarna och SEN höjde de priserna.
Du får ingen hög försäljning med höga priser om du inte har hög marknadsandel.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

Om AMD är nära eller överträffar RTX 4090 och 4080 på ett sätt eller fler så kommer de nog sätta priset i närheten av vad Nvidias kort är prissatta. Givetvis är priset lägre, men de som hoppas på mer än 10-15% blir nog besvikna.

Om Radeon 7900 XTX presterar som ett 4090 tror jag det hamnar i intervallet 18 990 kr - 24 990 kr beroende på modell.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Datavetare
Skrivet av ipac:

Poängen är att det är det det blir när man sätter 2GB moduler (@ 20 Gbps) över 12 kanaler (384 bits buss).

Vilket nog är den bandbredd som behövs. Navi 21 tappade, ijmf med Nvidia korten, lite flås i 4K Förhoppningsvis så är det "rättat" nu.

Är helt med på det. Så att man väljer att köra 24 GB VRAM är en naturligt följd av att 12 GB VRAM är det andra möjliga alternativet och det är för lite givet övriga kort på marknaden kontra detta korts position i produktstacken.

Går fortfarande ställa frågan: vad är poängen med 24 GB VRAM för ett gaming kort 2022?

Skrivet av SweViver:

Nu är kanske inte MSFS ett "spel" men i VR och upplösningar över 4K per öga + in-game inställningarna nästan på max så ser jag 22Gb använt av 24Gb på mitt 4090. Det var samma sak med 3090, såg som högst 23Gb använt. Så visst finns det ett syfte med 24Gb, men då pratar vi titlar med extrema mängder högupplösta texturer samt höga upplösningar.

Microsoft Flight Simulator 2020 verkar vara ett spel som kör policy: så länge det finns oanvänd VRAM, fortsätt allokera utan att släppa något.

"Extra framebuffer memory does not make the sim noticeably less stutter-free, neither went performance upwards. But it will cache as much as needed and as much as possible and surely that can only be a positive thing."

En stor viktig tekniskt skillnad mellan DX11 och tidigare + OpenGL mot DX12 + Vulkan är att de förra hade automatisk hantering av VRAM (rent praktiskt: det hanterades av driver) medan de senare lägger jobbet helt i knät på utvecklarna.

En väldigt vanlig policy för DX12/Vulkan baserade motorer verkar vara just att bara blint fortsätta allokera VRAM så länge det finns ledigt. Inte speciellt förvånande då det är en av de enklaste sätten att hantera problemet, risken är bara att man kommer till en punkt där relativt mycket nytt måste in i VRAM i ett läge där allt VRAM är allokerat.

Modellen Nvidias/AMDs drivare jobbar under i DX11, där man slänger ut saker som varit oanvänt en tid, har fördelen att man sprider ut saker över tid -> mindre risk för "stutter" för man måste göra för mycket under för kort tid.

Om MSFS verkligen hade ett "working-set" på 23 GB VRAM vore det totalt ospelbart på något annat än GPUer med minst 23 GB VRAM. Vi vet att så inte är fallet, så 23 GB VRAM är allokerad mängd, inte "working-set". Just MSFS har väldigt mycket texturer, det gör att spelet gärna vill ha rejält med "vanligt" RAM då det snabbar upp och förenklar processen att se till att rätt texturer finns i VRAM.

Enstaka texturer kan användas direkt från RAM, däremot måste alla "render-targets" ligga i VRAM om man inte vill få bedrövlig prestanda (är när GPUn måste rendera mot "vanlig" RAM prestanda riktigt tankar).

Skrivet av hACmAn:

Då 3080 slog i väggen med 10 och sedan fick ändra till 12 efter att AMD släppte med 16 och gav Nvidia en tjänga, att de inte vill släppa 10 eller 12GB kort utan 20 och 24. Skulle gissa på minnesbussens begränsningar. 192bit på 20 eller 10 om det kommer och 256bit på 24 eller 12 om det kommer. GDDR6
Jag klarar mig precis på 11GB VRAM. Men inte på 64GB RAM. Men det har med GPGPU att göra.

Tack för bra svar som vanligt.

Edit:
Jag hoppas jag har fel men precis som RX 670 skulle 20GB kortet kunna ha 160bit bus och 24 kortet 192bit som på 6750 XT och 6700 bXT
Vi får hoppas 320 och 384 snarare.

PR-mässigt: Nvidia kände garanterat att de behövde justera 3080.
Tekniskt: ökningen från 320-bit till 384-bit ökade 3080 hash-rate, så där kanske fanns en poäng. Skulle vilja veta vilket spel som såg någon som helst relevant skillnad att gå från 10 till 12 GB RAM.

Mer än 8 GB VRAM i aktiv användning är nog inte omöjligt i närtid, Xbox Series X har ju en 10+6 GB split av RAM där 10 GB är "snabbt RAM" som i någon mån är XSX "VRAM".

Skrivet av Ozzed:

Med 1070 TI och maxade inställningar fick jag: "Apex crashed because it ran out of memory.

The most common causes of this are:

• "Texture Streaming Budget" is too high in your video settings. Lowering this can help."

Händer inte med 1080 TI. Men enligt HWinfo så går det åt som max typ 9.5GB för Apex Legends på max, så några 12GB behövs ju inte i strikt mening, men 8GB är alltså ~1.5GB för lite.

Är det testat i nutid? Söker man på just detta spel får man träffar på just det problem du skriver + en hel del träffar där folk säger att spelet klagar på brist på VRAM med 8 GB VRAM + "insane texture streaming, 8 GB" men där det ändå fungera bra.

Inget spel jag kör speciellt mycket, men råkade vara installerat: med senaste versionen, 4k allt på max körandes på ett RTX3090 rapporterade aldrig Afterburner mer än 7,5 GB VRAM usage. Inget "bevis", men pekar lite mot att om det tidigare funnits buggar i spelet som drog upp aktiv VRAM-användning över den 8 GB VRAM gräns man ska ha med "insane texture streaming" så är den nu lagad.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Är helt med på det. Så att man väljer att köra 24 GB VRAM är en naturligt följd av att 12 GB VRAM är det andra möjliga alternativet och det är för lite givet övriga kort på marknaden kontra detta korts position i produktstacken.

Går fortfarande ställa frågan: vad är poängen med 24 GB VRAM för ett gaming kort 2022?

Finns inga 1 GB GDDR6 moduler specade för 20 Gbps. Dvs 24 GB är det enda möjliga alternativet om man tror sig behöva en bandbredd på närmare 1 TB/s (960 GB/s).

Så poängen är fortfarande att det inte är minnesmängden som är poängen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Är helt med på det. Så att man väljer att köra 24 GB VRAM är en naturligt följd av att 12 GB VRAM är det andra möjliga alternativet och det är för lite givet övriga kort på marknaden kontra detta korts position i produktstacken.

Går fortfarande ställa frågan: vad är poängen med 24 GB VRAM för ett gaming kort 2022?

Microsoft Flight Simulator 2020 verkar vara ett spel som kör policy: så länge det finns oanvänd VRAM, fortsätt allokera utan att släppa något.

"Extra framebuffer memory does not make the sim noticeably less stutter-free, neither went performance upwards. But it will cache as much as needed and as much as possible and surely that can only be a positive thing."

En stor viktig tekniskt skillnad mellan DX11 och tidigare + OpenGL mot DX12 + Vulkan är att de förra hade automatisk hantering av VRAM (rent praktiskt: det hanterades av driver) medan de senare lägger jobbet helt i knät på utvecklarna.

En väldigt vanlig policy för DX12/Vulkan baserade motorer verkar vara just att bara blint fortsätta allokera VRAM så länge det finns ledigt. Inte speciellt förvånande då det är en av de enklaste sätten att hantera problemet, risken är bara att man kommer till en punkt där relativt mycket nytt måste in i VRAM i ett läge där allt VRAM är allokerat.

Modellen Nvidias/AMDs drivare jobbar under i DX11, där man slänger ut saker som varit oanvänt en tid, har fördelen att man sprider ut saker över tid -> mindre risk för "stutter" för man måste göra för mycket under för kort tid.

Om MSFS verkligen hade ett "working-set" på 23 GB VRAM vore det totalt ospelbart på något annat än GPUer med minst 23 GB VRAM. Vi vet att så inte är fallet, så 23 GB VRAM är allokerad mängd, inte "working-set". Just MSFS har väldigt mycket texturer, det gör att spelet gärna vill ha rejält med "vanligt" RAM då det snabbar upp och förenklar processen att se till att rätt texturer finns i VRAM.

Enstaka texturer kan användas direkt från RAM, däremot måste alla "render-targets" ligga i VRAM om man inte vill få bedrövlig prestanda (är när GPUn måste rendera mot "vanlig" RAM prestanda riktigt tankar).

PR-mässigt: Nvidia kände garanterat att de behövde justera 3080.
Tekniskt: ökningen från 320-bit till 384-bit ökade 3080 hash-rate, så där kanske fanns en poäng. Skulle vilja veta vilket spel som såg någon som helst relevant skillnad att gå från 10 till 12 GB RAM.

Mer än 8 GB VRAM i aktiv användning är nog inte omöjligt i närtid, Xbox Series X har ju en 10+6 GB split av RAM där 10 GB är "snabbt RAM" som i någon mån är XSX "VRAM".

Är det testat i nutid? Söker man på just detta spel får man träffar på just det problem du skriver + en hel del träffar där folk säger att spelet klagar på brist på VRAM med 8 GB VRAM + "insane texture streaming, 8 GB" men där det ändå fungera bra.

Inget spel jag kör speciellt mycket, men råkade vara installerat: med senaste versionen, 4k allt på max körandes på ett RTX3090 rapporterade aldrig Afterburner mer än 7,5 GB VRAM usage. Inget "bevis", men pekar lite mot att om det tidigare funnits buggar i spelet som drog upp aktiv VRAM-användning över den 8 GB VRAM gräns man ska ha med "insane texture streaming" så är den nu lagad.

Det kan jag inte testa för jag har inte kvar mitt 1070 TI. Men spelet drar fortfarande runt 9.5GB med 1080 TI. Så även om de kanske fixat så det inte kraschar så verkar man fortfarande ha nytta av mer än 8GB minne om allt är på max.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

oanvänt minne är slösat minne, som man brukar säga. men spel är väl inte flitiga på att "preloada" data än?

Tänk om man hade hela nästa banas/loading zone redan I VRAM, kombinerat med directstorage... loadingtimes bye bye

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Jag hade gärna tradat bort lite raster-prestanda mot mer raytracing för att göra det mer balanserat.

Days Gone, ett raster-spel som ser helt ok ut kör jag med en framelimit på 200fps på 4090, så kortet går inte ens för fullt. Medans Cyberpunk kör jag med full raytracing DLSS balanced för att få 100fps.

Overwatch 2 gör över 240fps i 4k Ultra, finns inga skärmar för att visa detta. i 1440p ultra över 500fps.

Men som sagt, alla har olika preferenser, det är ju inte så att jag inte tycker det behövs mer fart. Men raster räcker till för mig som det känns nu.

Mitt 6900 XT har en avg prestanda i OW2 på 530 fps på 1440P Medium, men sjunker till runt 240 fps på ultra.
Det känns riktigt overkill med ett 4090 för Overwatch 2

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

En liten undran: vad vore poängen med 24 GB i ett gaming-kort? Finns så vitt jag vet inget spel som ens är nära de nivåerna, TechPowerUp har en hel del tester och inte ens 4k+RT (ray tracing verkar dra upp VRAM kravet en del).

Runt 8-10 GB VRAM verkar vara toppnivån i 4k med absolut högsta inställningar idag (och det är allokerad mängd VRAM, egentliga kravet går bara att reda ut genom att testa med allt mindre VRAM tills prestanda dyker). Lär naturligtvis krypa uppåt, men lär antagligen inte passera 16 GB innan dagens GPUer passerat bäst-före.

3090/3090Ti/4090 må ha 24 GB VRAM, men är inte alla rätt rörande överens att ingen av dessa kort är vettiga val för gaming? Vad man ändå kan använda VRAM till i dessa kort är GPGPU, där finns fall som har nytta av den mängden VRAM.

Problemet med GPGPU på Radeon är att det verkar placerats lite i baksätet efter RDNA/CDNA splitten. (Intel verkar ju ha lite omvänd problematik mot RDNA, Arc är faktiskt redan nu rätt kompetent som GPGU medan drivarna för gaming behöver mer putsning...).

Är detta en vink om att RDNA3 kommer vara betydligt bättre på GPGPU kanske?

Vettiga val för gaming? Det beror ju helt på ens prioriteringar och ekonomi. Det är det mest väl presterande kortet som finns idag, så självklart är det bra för gaming.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Microsoft Flight Simulator 2020 verkar vara ett spel som kör policy: så länge det finns oanvänd VRAM, fortsätt allokera utan att släppa något.

"Extra framebuffer memory does not make the sim noticeably less stutter-free, neither went performance upwards. But it will cache as much as needed and as much as possible and surely that can only be a positive thing."

En stor viktig tekniskt skillnad mellan DX11 och tidigare + OpenGL mot DX12 + Vulkan är att de förra hade automatisk hantering av VRAM (rent praktiskt: det hanterades av driver) medan de senare lägger jobbet helt i knät på utvecklarna.

En väldigt vanlig policy för DX12/Vulkan baserade motorer verkar vara just att bara blint fortsätta allokera VRAM så länge det finns ledigt. Inte speciellt förvånande då det är en av de enklaste sätten att hantera problemet, risken är bara att man kommer till en punkt där relativt mycket nytt måste in i VRAM i ett läge där allt VRAM är allokerat.

Modellen Nvidias/AMDs drivare jobbar under i DX11, där man slänger ut saker som varit oanvänt en tid, har fördelen att man sprider ut saker över tid -> mindre risk för "stutter" för man måste göra för mycket under för kort tid.

Om MSFS verkligen hade ett "working-set" på 23 GB VRAM vore det totalt ospelbart på något annat än GPUer med minst 23 GB VRAM. Vi vet att så inte är fallet, så 23 GB VRAM är allokerad mängd, inte "working-set". Just MSFS har väldigt mycket texturer, det gör att spelet gärna vill ha rejält med "vanligt" RAM då det snabbar upp och förenklar processen att se till att rätt texturer finns i VRAM.

Enstaka texturer kan användas direkt från RAM, däremot måste alla "render-targets" ligga i VRAM om man inte vill få bedrövlig prestanda (är när GPUn måste rendera mot "vanlig" RAM prestanda riktigt tankar).

Mycket intressant att veta, tack för redogörelsen!

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Du är ute och cyklar lite, AMD vill komma ifrån intrycket av att de är ett budgetmärke. Tvärtom behöver de få igenom hög prestanda med matchande prislapp, och en bra användarupplevelse (drivrutiner) för att stärka varumärket AMD. Precis som de har gjort med CPU sidan.

AMD behöver dyra grafikkort som är bra, inte billiga. Det är så man kniper värdefulla marknadsandelar.

Antar det inte är jag som är ute och cyklar när tydligen 7900xtx går ut för 999 dollar

Problemet är att oavsätt hur bra dom presterar så kommer folk köpa nvidia oavsätt, men om nu 7900xtx presterar 1,4 gånger bättre än 6900 xt till priset av 999 dollar, så kommer dom ligga strax under 4090 kanske till å med slå 4090 i vissa spel för en bråkdel av priset. Speciellt med med tanke på hur värden ser ut med ökande priser på bensin och mat så är detta utan tvekan helt rätt sätt för att ta marknadsdelar då dom som i vanliga fall köpt nvidia kan inte ens motstå liknande prestanda för 2/3 av priset.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Antar det inte är jag som är ute och cyklar när tydligen 7900xtx går ut för 999 dollar

Problemet är att oavsätt hur bra dom presterar så kommer folk köpa nvidia oavsätt, men om nu 7900xtx presterar 1,4 gånger bättre än 6900 xt till priset av 999 dollar, så kommer dom ligga strax under 4090 kanske till å med slå 4090 i vissa spel för en bråkdel av priset. Speciellt med med tanke på hur värden ser ut med ökande priser på bensin och mat så är detta utan tvekan helt rätt sätt för att ta marknadsdelar då dom som i vanliga fall köpt nvidia kan inte ens motstå liknande prestanda för 2/3 av priset.

Och 4080 är 1000 dollar men kostar 18000:-.

999 dollar falsk MSRP som både nvidia och AMD använder blir 16-17000
Dessutom vet vi ingenting överhuvudtaget om prestandan än, som alltid måste man vänta på tredjeparts reviewers som Sweclockers till exempel.

MSRP är ett förslag av tillverkaren att retailers ska ta i pris, där både AMD och Nvidia förslår att alla steg i ledet ska sälja deras produkter till förlust. De går inte att hålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Och 4080 är 1000 dollar men kostar 18000:-.

999 dollar falsk MSRP som både nvidia och AMD använder blir 16-17000
Dessutom vet vi ingenting överhuvudtaget om prestandan än, som alltid måste man vänta på tredjeparts reviewers som Sweclockers till exempel.

MSRP är ett förslag av tillverkaren att retailers ska ta i pris, där både AMD och Nvidia förslår att alla steg i ledet ska sälja deras produkter till förlust. De går inte att hålla.

Nu stämmer det inte direkt, nvidia använder inte ens MSRP och har inte gjort på ett tag nu utan asrp eller vad det nu kallar det, och det är deras bulk pris till butikerna och inte till konsument. Och om MSRP inte går att hålla förklara då hur flertalet amd kort säljs för under MSRP i USA? Sure vi har idiotpriser i Sverige men där handlar det om andra problem så som svag krona och ett visst krig som gjort att allt idag har hutlösa priser.

Liksom gå in på microcenter och kolla priserna på amd korten och jämför med MSRP, 6800 och 6800 xt ligger på MSRP men är nu rabbatererade till under MSRP. Mer eller mindre alla amd kort ligger på MSRP eller lägre. Sure nya kort på g men såhär har det varit ett tag nu, så vad priserna i Sverige ligger på är inte direkt relevant då svag krona, skatter osv gör att priset skenar iväg precis.

Visa signatur

here we go!