Proshop listar Geforce RTX 4080 från 18 000 kronor

Permalänk
Medlem

Allt över 10000 kr är orealistisk enligt mitt sett att se MEN:

Hade jag varit VD för Nvidia så hade jag lanserat 4090 för 40.000 kr och 4080 för ca 35.000 kr. 4090 är ju slutsåld överallt, alltså mjölka dessa människor för max hade min inställning varit, de förtjänar det...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Tur man köpte ett 3080, inte fan hade jag betalat närmare 20k för en GPU.

Permalänk
Medlem

ofta... men då får man ju fan två beggade 3090 för samma pris, och bättre prestanda? ...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

När jag köpte mitt 2080ti så tyckte jag att det var helt galna summor. Nu såhär i efterhand så känns 2080ti priset helt plötsligt billigt och jag kan garanterat säga att den GPUn kommer få rulla ett tag till i min dator. Att punga 18k plus är ju absurt.

Visa signatur

MSI GeForce RTX 4080 VENTUS 3X OC || i9 9900k || MSI Z390 MAG TOMAHAWK || 16 gb ram || 1tb samsung 970 nvme M2

Permalänk
Medlem

hahahahahahaha...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Var köpte du ett 3080 för 9500kr? Fake news all the way

Komplett hade för ett tag sedan en drive på pny 3080 för 7500.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

Det är nästan så att man förlorar en njure i en random gränd i Mexiko när man egentligen befinner sig i Sverige. Så sjukt är det.

För det priset får det vara en rätt fin njure. Inte nog med att man ska bli ruinerad. Nu får man börja leva sunt också!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Utvecklarna nuförtiden iallafall de flesta bryr sig inte ett dugg om törstiga spel utan att de ska flyta på för stora massan och på konsol. Det är även extremt svårt att komma längre än där vi är när det gäller grafiken, alla populära spel ser bra ut. Om inte så renderar de så de ser ”cartoonigt” ut, t.ex som wow, fortnite och apex och på så sätt blir spelen tidslösa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Och fake MSRP fortsätter vidare... Har det dykt upp några 4090 för 22k utöver de som släpptes dag 1?

Jag har ett för 22k som jag inte har hunnit hämta ut än.

Permalänk
Medlem

Blir nog inget ny GPU tills man kan få minst dubbla fps från ett gtx 1080 för max 5-6k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibev:

Komplett hade för ett tag sedan en drive på pny 3080 för 7500.

Jo men "ett tag sen" är inte samma sak som vid release.

Jag är helt förbluffad om detta var fallet och att de sprang iväg så mycket i pris

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av ronz:

Asus 1080 köpte jag vid release för 7500kr.
Asus 3080 köpte jag vid release för 9500:-
Asus 4080 kostar vid release 20,000:-

Bra ökning

... Och då hade du tur med 3080-kortet också.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

Håller tummarna för rödingarna nu på torsdag.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X || AMD Radeon RX 6800 XT Sapphire Nitro+ SE OC || Fractal Design Meshify 2 White || Corsair H150i Elite Capellix 360mm || Corsair RM850X V2 || RAM 32GB Corsair Dominator || PRIME X570 -PRO || SAMSUNG SSD 830 - OCZ-TRION150 - Corsair MP600 - Kingston A2000 || Logitech PRO X || Logitech G502 || Logitech G915 || 7x Corsair QL 120

Permalänk
Medlem

Jag säger inget om priset... men vad är det för idioter som betalar dessa summor för korten?

Det innebär ju bara att vi accepterar såhär sjukt höga priser framöver.

Permalänk
Medlem

Ja vad trodde folk? Att det skulle hamna under 10k eller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Jag säger inget om priset... men vad är det för idioter som betalar dessa summor för korten?

Det innebär ju bara att vi accepterar såhär sjukt höga priser framöver.

Samma resonemang är väl tillämpbart på de flesta lyxvaror?

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Så ett eventuellt 4060 skulle hamna strax söder om 10k?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Jag säger inget om priset... men vad är det för idioter som betalar dessa summor för korten?

Det innebär ju bara att vi accepterar såhär sjukt höga priser framöver.

ja idioter är det kanske inte, men inte är det vanliga människor, jag menar vem tusan har råd att lägga en hel månadslön på ett grafikkort ? jag får inte ihop det... måste va rika människor xd

sen kommer ju elräkningen också men dessa som lägger såna här summor kan nog köra dygnet runt och ändå ha råd... lyx

Permalänk
Medlem

”Trevlig” stämning i tråden 😏

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

ja idioter är det kanske inte, men inte är det vanliga människor, jag menar vem tusan har råd att lägga en hel månadslön på ett grafikkort ? jag får inte ihop det... måste va rika människor xd

sen kommer ju elräkningen också men dessa som lägger såna här summor kan nog köra dygnet runt och ändå ha råd... lyx

Eller folk som sparat pengar för sin hobby.
Även om det är sjuka priser är det inte så farligt i jämförelse med många andra hobbies.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

”Trevlig” stämning i tråden 😏

Folk är besvikna, tyvärr.

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Även om det är sjuka priser är det inte så farligt i jämförelse med många andra hobbies.

Man brukade kunna säga så, men med dessa priser börjar det ju närma sig andra dyrare hobbies. Man kan få ganska bra fiskespön eller golfklubbor för 20k. De håller också ofta längre än 18 månader innan man måste skaffa nytt för att hänga med.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Köpte mitt 3080 Suprim för 9 990:- vid release vill jag minnas, +-500kr.

Jag kommer aldrig köpa ett sånt dyrt kort igen intalade jag mig själv då.
Nu?
Jag gråter...

Permalänk
Medlem

Come oooooeeen AMD. Med inflation och valutakurs lär vi inte se några bargains, men håller tummarna för en rimligare peng! Annars blir det glatt att söka upp ett begagnat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Man brukade kunna säga så, men med dessa priser börjar det ju närma sig andra dyrare hobbies. Man kan få ganska bra fiskespön eller golfklubbor för 20k. De håller också ofta längre än 18 månader innan man måste skaffa nytt för att hänga med.

Samtidigt är det ju väldigt få som måste ha halo-kort.
Det är ju mest teknikintresserade galningar som uppgraderar varje generation.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Man kanske skulle köpa på sig ett gäng 3090 som man säljer lagom tills 4070 för 13-14000 landar i butikerna.

Ja, mycket bra ide. 👍 Köp 100 st. 👌 Einstein. 🙄

Permalänk
Medlem

Man behöver ju inte köpa dessa om målet är att spela spel. Glöm bort dom, bygg en kul dator med 3060/RX 6600 XT eller något begagnat, sänk inställningarna från psuedo-ultra och ha kul

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Ja vad trodde folk? Att det skulle hamna under 10k eller

Haha ja.. Så dumt. Det är ju det som hade varit rimligt. Och vem fan är så dum så de tror att Nvidia är rimliga. Lol. Idioter

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Man skulle ha slagit till på 3080 för lanseringspris. Hindsight is 20-20. High-end grafikkort har hamnat i såna prisklasser att jag inte längre kan motivera köp. Hade jag gjort något med min dator som jag tjänar pengar på som kräver bra grafikkort så hade det väl varit en annan femma...

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

ja idioter är det kanske inte, men inte är det vanliga människor, jag menar vem tusan har råd att lägga en hel månadslön på ett grafikkort ? jag får inte ihop det... måste va rika människor xd

sen kommer ju elräkningen också men dessa som lägger såna här summor kan nog köra dygnet runt och ändå ha råd... lyx

Nvidia vet om både inflation och rådande omständigheter i världen, ändå brassar de på med priserna. Klart det kostar att tillverka men att köpa kort till dessa priser sänder signaler att ”20k för ett xx80-klass kort är helt ok!”.

Jag har också hårdvara som en av mina största intressen men någon måtta får det vara. Skulle utan problem ha råd att köpa 4080 men tänker inte bidra till denna utveckling.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt