Microsoft förlorar 200 dollar på varje såld Xbox

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Om man bara ska spela så får man ju jäkligt mycket för pengarna med en series x om man ska tro på denna video.
https://www.youtube.com/watch?v=KGUvZKaVIuM

Series x kostar väl ungefär som processorn i datorn dom jämför med (12900k)

Snarare att 12900K/3090 ger väldigt lite för pengarna när man jämför spel i videoform på Youtube.

3090 ger nästan dubbla prestandan (än mer i RT) ijmf med SX så hela videons upplägg är rätt konstigt. Hade varit mer intressant om de plockat ihop en PC som rent prestandamässigt är mer jämförbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Jag ogillar när en marknad urartar till vilket företag som har mest pengar att, indirekt, köpa kunder för. På kort sikt är det trevligt ur kundens perspektiv, men inte nödvändigtvis långsiktigt.

Exakt. Jag tror ju inte Gamepass är bra för spelmarknaden i längden.

Gamepass kan existera för att MS tjänar massa pengar på andra, helt icke-relaterade, produkter. Det finns ju en anledning till att ingen annan (de som behöver redovisa hur produkten faktiskt presterar...) är jättesugen på att lansera samma sak; att "ge bort" alla spel day 1 (och dessutom köpa tredjepartsjättar högt och lågt). Det genererar för lite cash, helt enkelt.

Att spelmarknaden ska bero på en modell som ev. inte kan stå på egna ben tror inte jag är sunt, i längden.

Permalänk
Medlem

Därför de tar 30% av all försäljning i store... Vilken ursäkt har Apple och google?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Tänker mer att huvudprodukten Windows ska spreta så mkt som möjligt. Men att varje "spret" inte nödvändigtvis måste generera massa vinst. Men att det ändå gagnar företaget/huvudprodukten, på nått sätt.

Ja det var det jag menade. Det var väl också tanken med Windows phone men det gick ju sådär. Men till skillnad från Windows phone så är ju Xbox populärt så så är det säkert. Även om hela Xbox ekosystem skulle vara en förlustpost så kan det ju ses som en investering.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Konstigt att med så snarlik hårdvara att förlusten är så stor.

Skrivet av johanandersson:

Starkt tvek på de siffrorna när de sägs utanför en domstol.

Jag är också mycket tveksam till att siffrorna stämmer.
Ser man till vad konsolerna kostar i butik och sedan räknar bort skatter och påslag i alla mellanled skulle det betyda att priset från fabrik ligger på halva tillverkningskostnaden eller mindre. Orimligt!

Räkneexempel Xbox S
Kundpris: 3000 kr inklusive moms.
Motsvarar 218,2 USD plus moms.
Butikens inköpspris: Ca 200 USD.
Svenska grossistens inköpspris: Ca 185 USD, inklusive frakt och importavgift.
Globala distributörens inköpspris från Intel: Ca 165 USD.

Ligger tillverkningskostnaden verkligen på 365 USD?
Så om Intel sålt till självkostnad borde kundpris i Sverige vara 6640 kr, inklusive moms?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Gött att du är nöjd, du tillhör dock nog inte majoriteten av användarna.

Menar du att majoriteten av de som köpt Xbox inte är nöjda?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja det var det jag menade. Det var väl också tanken med Windows phone men det gick ju sådär. Men till skillnad från Windows phone så är ju Xbox populärt så så är det säkert. Även om hela Xbox ekosystem skulle vara en förlustpost så kan det ju ses som en investering.

Precis.
Men ja, "Xbox" mår nog hyffsat iaf. Inte som "Phone" där de till slut fick ge upp den "spreten".

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Precis.
Men ja, "Xbox" mår nog hyffsat iaf. Inte som "Phone" där de till slut fick ge upp den "spreten".

Ja det är ju ett välkänt och populärt varumärke och vissa titlar är väl exklusiva och sådär, och de har knutit många stora spelstudior till sig. Det är nog ganska nära noll risk att de ger projektet yxan

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ja det är ju därför jag inte har en speldator längre utan en series x. Man får helt enkelt så mycket mer för pengarna i konsol träsket just nu. Tänk om man kunde få 100% stöd för mus och tangentbord också, då skulle jag inte sakna speldatorn alls ....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja det är ju ett välkänt och populärt varumärke och vissa titlar är väl exklusiva och sådär, och de har knutit många stora spelstudior till sig. Det är nog ganska nära noll risk att de ger projektet yxan

När Xbox One gick dåligt kontra Playstation så gick det tydligen tankegångar hos Microsoft om det var värt att fortsätta med xbox-projektet enligt Phil Spencer. Det var iofs 2014 och deras situation är förhoppningsvis ljusare idag.

https://arstechnica.com/gaming/2020/11/spencer-microsoft-almo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Starkt tvek på de siffrorna när de sägs utanför en domstol.

När de inte har någon skyldighet att tala sanning så är det nästan som att säga "ni får 5000 kronors värde för bara 3000". De har alla orsaker att överdriva hur mycket de subventionerar konsolerna med och ingen garanti att tala sanning i en sån slags intervju.

Skrivet av Kaine_Uro:

Kollar man på priserna på grafikkort för PC så är konsolernas priser verkligen överkomliga.

Jo, oavsett exakta förluster så måste jag säga att jag är grymt nöjd med köpet av min XB Series S för 2600 pix. Extremt mycket kul hårdvara för minimalt med pengar!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/