Intel Core 14000 "Meteor Lake" kan få färre kärnor än Core i9-13900K

Permalänk
Melding Plague

Intel Core 14000 "Meteor Lake" kan få färre kärnor än Core i9-13900K

Nästa generation Intel-processorer kan tappa två prestandakärnor jämfört med bolagets nyligen lanserade flaggskepp i familjen "Raptor Lake".

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intel verkar vara rädda för blåa skal i Mario kart, så fort dom ligger i täten trampar dom på bromsen.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Men varför? Att ha det som alternativ kan jag förstå, men varför inte ens erbjuda fler än 6 prestanda-kärnor? Det här är ju ett steg tillbaks, och AMD ligger inte på latsidan. Nä jag tror inte de här ryktena är helt sanna, Intel skulle bara tappa på det

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Intel har precis nyligen tagit tillbaka prestandaledningen. Istället för att fortsätta spela alla sina kort kommer de nu hålla igen, vänta in AMD och sen lansera "en ny processor med fler än 6 prestanda kärnor".

Tråkigt. Mark my words.

Permalänk
Medlem

Märkligt med chiplets och ändå paketera färre kärnor i sockeln. Chiplets brukar ju innebära mer kisel i sockeln för rimlig tillverkningskostnad

Permalänk
Medlem

CPU-"shrinkflation".

Räcker iofs med en kärna, så länge den har oändlig IPC.

Permalänk
Medlem

Kanske, kanske det här blir nästa uppgradering för mig.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Datavetare

13900K har 24 kärnor i en konsumentprodukt, för hur många "normala" konsumenter är det en relevant begränsning? Framförallt när det finns både 64, 80 och sedan en tid 128 kärnors server-CPUer ett par klick bort hos molnleverantörerna de gånger man faktiskt behöver något sådant.

Vad detta rimligen betyder är att "Redwood Cove" blir rejält mycket större jämfört med "Raptor Cove". Om Intel inte är helt hopplösa med sin design betyder det rimligen högre prestanda per kärna (är uppenbarligen inte omöjligt att skruva upp IPC, Apples "Avalanche" (M2) har runt 50-60 % högre "IPC" jämfört med Raptor Cove).

Ryktena kring "Redwood Cove" är att det handlar om en relativt stor förändring av mikroarkitekturen. En sak som nämns är en rätt radikal förändring kring hur man hanterar "felaktig spekulation". Alla CPU-designer idag slänger i praktiken bort den gren som är del av felspekulation, man har därför lagt att större resurser på att kunna gissa så korrekt som möjligt.

"Redwood Cove" ska, enligt rykten, var långt mer sofistikerad på denna punkt. Den kan analysera vilka delar av den felaktigt spekulerade grenen som trots allt ändå kommer köras och försöka behålla dessa -> låter rätt lovande, i alla fall i teorin men lär kosta en del kisel...

Sen får vi se hur mycket Crestmont utvecklats från Gracemont. Intels "små" kärnor har ju tagit rätt stora kliv varje generation, Gracemont matchar Skylake i IPC, så Gracemont var ~20 % upp från föregångaren Tremont. Lyckas man med 20 % till med Crestmont hamnar man på en IPC-nivå motsvarande Willow Cove (Tiger Lake) / Cypress Cove (Rocket Lake), men även det lär kosta kisel!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Varför är folk så intresserade att kärnor och trådar? Eller slutade de tvärt läsa innan att det är nya arkitekturer som (förhoppningsvis) borde vara effektivare nog att göra det bättre arbete med färre kärnor?

Permalänk
Medlem

Vad innehåller "SoC Tile" om det inte är GPU/CPU/IO, är det hyfsat skalenligt så ska det ju ta upp 40% av kretsen? Är ju enorm andel.

Permalänk
Medlem

Undra vad Intel/AMD skulle kunna göra med dagens (eller morgondagens) teknik om de gick all in på att göra en så maxad ~4-kärnors processor som möjligt.
Ingen grafik, inte förberedd för andra CPU-modeller i någon serie eller hänsyn till kylarutformning, sockets, framåt/bakåtkompatibilitet, wafer-optimering eller så. Bara fokus på max prestanda.
Kanske inbyggd i moderkort som är så avskalat som möjligt.

Skulle vara kul att se.

Permalänk
Medlem

Det intressanta är väl prestandan, inte antalet kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eriand:

Intel har precis nyligen tagit tillbaka prestandaledningen. Istället för att fortsätta spela alla sina kort kommer de nu hålla igen, vänta in AMD och sen lansera "en ny processor med fler än 6 prestanda kärnor".

Tråkigt. Mark my words.

Jag avskyr verkligen företag som vet exakt hur man gör för att göra det bästa men som håller igen bara för att först sälja något sämre och sedan det bättre vid ett senare tillfälle.

Som AMD med X3D. De vet exakt hur man gör, alla vet att de vet, alla vet att de kommer och det tar för fan inte flera månader att pilla ihop dem. De borde köra in X3D på allt som det ska finnas på direkt och inte bara mjölka med sämre produkter för att släppa dem vid ett senare tillfälle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

13900K har 24 kärnor i en konsumentprodukt, för hur många "normala" konsumenter är det en relevant begränsning? Framförallt när det finns både 64, 80 och sedan en tid 128 kärnors server-CPUer ett par klick bort hos molnleverantörerna de gånger man faktiskt behöver något sådant.

Vad detta rimligen betyder är att "Redwood Cove" blir rejält mycket större jämfört med "Raptor Cove". Om Intel inte är helt hopplösa med sin design betyder det rimligen högre prestanda per kärna (är uppenbarligen inte omöjligt att skruva upp IPC, Apples "Avalanche" (M2) har runt 50-60 % högre "IPC" jämfört med Raptor Cove).

Ryktena kring "Redwood Cove" är att det handlar om en relativt stor förändring av mikroarkitekturen. En sak som nämns är en rätt radikal förändring kring hur man hanterar "felaktig spekulation". Alla CPU-designer idag slänger i praktiken bort den gren som är del av felspekulation, man har därför lagt att större resurser på att kunna gissa så korrekt som möjligt.

"Redwood Cove" ska, enligt rykten, var långt mer sofistikerad på denna punkt. Den kan analysera vilka delar av den felaktigt spekulerade grenen som trots allt ändå kommer köras och försöka behålla dessa -> låter rätt lovande, i alla fall i teorin men lär kosta en del kisel...

Sen får vi se hur mycket Crestmont utvecklats från Gracemont. Intels "små" kärnor har ju tagit rätt stora kliv varje generation, Gracemont matchar Skylake i IPC, så Gracemont var ~20 % upp från föregångaren Tremont. Lyckas man med 20 % till med Crestmont hamnar man på en IPC-nivå motsvarande Willow Cove (Tiger Lake) / Cypress Cove (Rocket Lake), men även det lär kosta kisel!

Skrivet av wargreymon:

Varför är folk så intresserade att kärnor och trådar? Eller slutade de tvärt läsa innan att det är nya arkitekturer som (förhoppningsvis) borde vara effektivare nog att göra det bättre arbete med färre kärnor?

Tänk då vad man kunde fått med 8 kärnor av Redwood Cove? För som sagt, hur många konsumenter behöver sjuttielva småkärnor?

8 högpresterande kärnor har däremot bevisligen nytta i spel, vilket är det enda processorkrävande många av oss gör. Sweclockers test av senaste Ryzen i 1080p visar att 1% low frames är 3-10% lägre med en 7600X än en 7700X, två processorer som är nära på identiska förutom antalet kärnor. Och vi börjar bevisligen komma upp i grafikprestanda där vi är CPU-begränsade med ett RTX 4090. En handfull E-cores utöver det skulle absolut inte skada, men jag byter gärna 12 av dem för att få 2 extra P-cores

Men återigen, det här är bara rykten, och 13000-serien har precis lanserats, så det behöver inte ligga någon sanning alls i de här läckorna...

Och slutligen, att ha modeller med många kärnor är också bra, för att tillfredsställa en annan del av marknaden. De skulle ju kunna ha en modell med 4 P-cores och 32 E-cores, och en annan med 8 P-cores och 8 E-cores, så kan de tillfredsställa båda behoven, men det lär ju inte hända...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Jag struntar i antal kärnor, trådar, tillverkningsteknik och annat.
Det jag vill ha är bra prestanda och pris, och det syns i recensioner.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Meteor Lake-S "22" har rimligtvis 28 trådar och inte 30 som det står i tabellen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosplay:

Jag avskyr verkligen företag som vet exakt hur man gör för att göra det bästa men som håller igen bara för att först sälja något sämre och sedan det bättre vid ett senare tillfälle.

Som AMD med X3D. De vet exakt hur man gör, alla vet att de vet, alla vet att de kommer och det tar för fan inte flera månader att pilla ihop dem. De borde köra in X3D på allt som det ska finnas på direkt och inte bara mjölka med sämre produkter för att släppa dem vid ett senare tillfälle.

Så blir det alltid med endast ett fåtal (i detta fall 2) som konkurrerar. Det blir mer strategi och uppdelning av marknaden än total konkurrens i alla lägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amd81:

Undra vad Intel/AMD skulle kunna göra med dagens (eller morgondagens) teknik om de gick all in på att göra en så maxad ~4-kärnors processor som möjligt.
Ingen grafik, inte förberedd för andra CPU-modeller i någon serie eller hänsyn till kylarutformning, sockets, framåt/bakåtkompatibilitet, wafer-optimering eller så. Bara fokus på max prestanda.
Kanske inbyggd i moderkort som är så avskalat som möjligt.

Skulle vara kul att se.

Nuvarande konsoller var ju rätt konkurrenskraftiga när de kom ut. Dock blir nog fokus i en sådan produkt mer på effektivitet liknande nuc eller laptop och knappast 250% mer energi för 25% mer prestanda som varit trenden ett tag

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Pibben:

Meteor Lake-S "22" har rimligtvis 28 trådar och inte 30 som det står i tabellen.

Korrekt! Fixat.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Skrivet av cosplay:

Jag avskyr verkligen företag som vet exakt hur man gör för att göra det bästa men som håller igen bara för att först sälja något sämre och sedan det bättre vid ett senare tillfälle.

Som AMD med X3D. De vet exakt hur man gör, alla vet att de vet, alla vet att de kommer och det tar för fan inte flera månader att pilla ihop dem. De borde köra in X3D på allt som det ska finnas på direkt och inte bara mjölka med sämre produkter för att släppa dem vid ett senare tillfälle.

Jag tvivlar på påstående att AMD håller igen X3D bara för de kan. Snarare var det nog så att de snabbt ville ha ut amd 7000 series så snabbt som möjligt och de skulle kunna avvakta med releasen..

Det största problem just nu tycker jag allt är så fruktansvärt dyrt. Det känns då för mig så galet att köpa något svindyrt som man ändå vet en massa brister som snart åtgärdas.
Att köpa en cpu/GPu eller whatever för 20 000kr och veta att det är grymma saker man får som kommer vara grymma i många år. Emot att köpa lika dyra saker och veta att det finns en drös brister som enbart om någon månad åtgärdas, resulterar i en helt annan köplust.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Sen får vi se hur mycket Crestmont utvecklats från Gracemont. Intels "små" kärnor har ju tagit rätt stora kliv varje generation, Gracemont matchar Skylake i IPC, så Gracemont var ~20 % upp från föregångaren Tremont. Lyckas man med 20 % till med Crestmont hamnar man på en IPC-nivå motsvarande Willow Cove (Tiger Lake) / Cypress Cove (Rocket Lake), men även det lär kosta kisel!

Finns det några rykten om detta, eller är det bara egna gissningar? För jag hade snarast gissat på att Intel skulle fokusera på att få ner effekten med bibehållen prestanda, så att de kan köra alla de där 16 kärnorna på samma effekt som de tidigare körde 8 på. Gracemont är inte jätte-effektiv egentligen.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Varför är folk så intresserade att kärnor och trådar? Eller slutade de tvärt läsa innan att det är nya arkitekturer som (förhoppningsvis) borde vara effektivare nog att göra det bättre arbete med färre kärnor?

Cores are the new Megahertz!

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Datavetare
Skrivet av mpat:

Finns det några rykten om detta, eller är det bara egna gissningar? För jag hade snarast gissat på att Intel skulle fokusera på att få ner effekten med bibehållen prestanda, så att de kan köra alla de där 16 kärnorna på samma effekt som de tidigare körde 8 på. Gracemont är inte jätte-effektiv egentligen.

Grejen är att Gracemont är i nuläget den mest effektiva x86-design som gjorts, förutsatt att man inte klockar den väsentligt över 3 GHz...

Samma gäller Golden Cove och Raptor Cove, dessa är faktiskt riktigt effektiva, upp till strax över 4 GHz. Sen dyker det...

Intel har bara pushat sina designer långt utanför deras optimala perf/W.

Vad det gäller Crestmont har jag faktiskt inte hört något alls kring eventuella nyheter, inte ens rykten.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Hur många cpuer kan intel få fram under ett år. Känns som dom är som laptops= nya " bättre "modeller, som spottas ut varje månad.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem

Förr hade vi, Mhz - Ghz race och en vision om vi skulle ha 10Ghz processorer.
Sen kom kärnornas krig 4-24+ kärnor. Har vi nått vägs ände där?
Måste vara en försvinnande liten andel desktop användare som drar nytta av 15+ kärnor.
Ska bli intressant att se vad nästa steg blir. Med tanke på att det är ohållbart att öka watt/perf.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tvivlar på påstående att AMD håller igen X3D bara för de kan. Snarare var det nog så att de snabbt ville ha ut amd 7000 series så snabbt som möjligt och de skulle kunna avvakta med releasen..

Det största problem just nu tycker jag allt är så fruktansvärt dyrt. Det känns då för mig så galet att köpa något svindyrt som man ändå vet en massa brister som snart åtgärdas.
Att köpa en cpu/GPu eller whatever för 20 000kr och veta att det är grymma saker man får som kommer vara grymma i många år. Emot att köpa lika dyra saker och veta att det finns en drös brister som enbart om någon månad åtgärdas, resulterar i en helt annan köplust.

Det pratas om att de ska släppa dem om ett par månader. Det finns inte en chans att de inte redan kan tillverka dem och det lär som sagt inte ta flera månader längre tid att tillverka en 7800X3D än vad det tar att tillverka en 7900x.

De valde att inte tillverka dem direkt.

Och om priset. Det finns inte en chans att jag köper en gpu med dagens priser (har helt enkelt inte råd, har inte ens råd att köpa något från 6000-serien eller nvidia 3000 som är värt att uppgradera till) så jag hoppas att AMD väljer aggressiv prissättning för att sälja många billiga istället för få dyra och göra samma vinst.
Men jag förväntar mig att de kommer vara lika dyra som nvidia.

Permalänk
Medlem

Tror inte AMD tjänar väldigt mycket på X3D faktist. De tjänar på marknadsandel, men inte i cash. De är mycket mer intresserad av att vi köper vanilla 7000.
Jag är 100% säker på att de kunnat släppa de kommande X3D redan från start.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Tror inte AMD tjänar väldigt mycket på X3D faktist. De tjänar på marknadsandel, men inte i cash. De är mycket mer intresserad av att vi köper vanilla 7000.
Jag är 100% säker på att de kunnat släppa de kommande X3D redan från start.

Det är jag inte så säker på med tanke på hur lite just sånt verkar kosta att tillverka, om det nu är lika billigt för cpu'er som det är för gpu'er. Just nu kostar en 5800x 2700 kr på inet och en X3D 4500. De måste tjäna väldigt mycket mer på X3D om det är lika billigt att tillverka som det är för gpu'er.

Han går igenom några olika kostnader vid 13 minuter och framåt.
https://www.youtube.com/watch?v=yAfwhR6Bfr4

Permalänk
Medlem

Måste verkligen säga att antalet underhållande kommentarer från folk som vet 0 är över medel i tråden.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"