Mjukvara, ny NAS eller annan lösning?

Permalänk
Medlem

Mjukvara, ny NAS eller annan lösning?

Ni får filtrera genom allt nonsens då min kompetens ligger någonstans mellan en novis och ett erfarent servertroll.

Borde kanske lägga den här frågan i tråden för "HTPC och mediaspelare" också och se hur mycket svaren kommer att diffa!
Min fördom är att folk i den delen av forumet gärna sätter upp en egen server med någon utikanten-dist av Linux med ett tjugotal icke-rudimentära inställningar och beroenden som är "idiotenkla". I den andra delen av forumet installerar man ett program som magiskt bara fungerar men ingen kan svara på frågan om hur.

Bakgrund:
Sitter med en enklare NAS: Zyxel 326 med 2x10TB diskar och två Asus CT-8 med en CAT-6e-kabel emellan (var billigare än alternativen när det var dags att köpa). Allt fungerar utan problem förutom att jag försökt få NAS:en tillgänglig utanför LAN:et ett par gånger och misslyckats.
Kör Kodi på en Mi box S kopplad till en 7 år gammal "smart" TV från LG vilket fungerar förvånansvärt bra, men resten av familjen är inte lika nöjda med upplevelsen och ser gärna något mer LAN/WANFlix-aktigt. Sonen använder väl egentligen primärt YouTube på Mi boxen och inte NAS:en. Kontentan är att de gärna sitter med en liten smidig fjärrkontroll med mikrofon snarare än ett tangentbord.

Vid en enkel googling hamnar NAS:ar som är 4-5-6 år gamla högst på rekommendationslistan, men jag skulle ju aldrig köpa en ny PC som är 6 år gammal så varför skulle det vara ok för en NAS? Såg precis en video där en novis NAS-användare installerade Jellyfin och verkade väldigt nöjd med den upplevelsen.

Önskemål:
Ska NAS:en vara tillgänglig över WAN kör jag gärna någon variant av https om möjlig. Har en del filer som relaterar till min hobbyverksamhet på NAS:en som jag inte vill ha publikt eller avlyssningsbart för gemene man.

Är jag helt ute och snurrar eller har någon en rekommendation som passar ovan beskrivning?

Permalänk
Medlem

Jag skulle påstå att jag är relativt kunnig inom området, jobbat med IT (nu operations) i 20 år. Men det var länge sen jag tyckte det var kul att mecka IT hemma så jag körde en Zyxel, säkert samma som du, i typ 5 år. Sen kände jag att det var dags att byta ut diskarna och i samma veva fick jag en WD My Cloud (eller nåt sånt) av en kompis. Den har nu rullat 1,5 år. Bägge var typ set and forget, utan några som helst bekymmer, precis som jag vill ha det

Bara man har två diskar och kör Raid 1 och sen backar till en typ USB-disk ibland, så är det lugnt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marquzz:

Bara man har två diskar och kör Raid 1 och sen backar till en typ USB-disk ibland, så är det lugnt

Cold storage, dvs att "backa upp till en usb-disk ibland" är imho väldigt dumt. Du vet inget om filerna på disken fungerar eller inte, förän den gången du väl vill komma åt filen och visar sig att den blivit korrupt.
Bättre att ha diskarna live i raid och rutinmässigt köra koll på filer så de är felfria (och i annat fall ersätts från fungerande fil från raiden automagiskt).

OP, låter mer som det är interface:t resten av familjen klagar på snarare än vad som sker i backend. En AppleTV med dess trevliga fjärr och spela upp media med Infuse eller Plex eller liknande kanske kan vara bra? De har ju youtube å sånt med. Det är vad vi kör i hemmet och fungerar galant å även svärföräldrarna hanterar det utan några problem (SVTPlay/liknande och youtube primärt för deras del).

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Cold storage, dvs att "backa upp till en usb-disk ibland" är imho väldigt dumt. Du vet inget om filerna på disken fungerar eller inte, förän den gången du väl vill komma åt filen och visar sig att den blivit korrupt.
Bättre att ha diskarna live i raid och rutinmässigt köra koll på filer så de är felfria (och i annat fall ersätts från fungerande fil från raiden automagiskt).

OP, låter mer som det är interface:t resten av familjen klagar på snarare än vad som sker i backend. En AppleTV med dess trevliga fjärr och spela upp media med Infuse eller Plex eller liknande kanske kan vara bra? De har ju youtube å sånt med. Det är vad vi kör i hemmet och fungerar galant å även svärföräldrarna hanterar det utan några problem (SVTPlay/liknande och youtube primärt för deras del).

Tror du missförstod mig, jag backar upp från min NAS