Rimlig IT-kostnad för litet företag

Permalänk
Medlem

Rimlig IT-kostnad för litet företag

Hej,

Inte helt säker på att denna tråd hamnar rätt.

Jag började efter nyår på ett relativt litet företag (5 pers). Nu har det kommit till min vetskap att vi betalar väldigt mycket för våran IT-lösning/support. Speciellt sett till att vi inte använder oss av något avancerat. Jag själv är rätt bra på IT och har eget serverrack hemma och har labbat med det mesta genom åren, dock väldigt lite med typiska företagssystem.

Vad vi använder oss av;

- Microsoft 365, huvudsak Outlook/Excel
- Mamut affärssystem
- ABViewer
- Vi har varsin stationär dator på plats, samt varsin laptop för när vi är ute och reser/hemmajobb (via VPN).

Vad IT-företaget ger oss

- Vi kopplar upp oss via fjärr till varsin VM som är lagrad på en server de tillhandahåller
- Daglig backup/replikering till en sekundär server (HyperV)
- Långtidsbackuper till en tredje instans
- Underhåll/uppdateringar av allt
- Antivirus, Sophos osv

Min chef hintande om en årkostnad på säkert 200K för detta. Vi får fakturor konstant på allt möjligt, jag har precis kikat på den senaste där de tar ut kostnader för Serverunderhåll 2000kr. Upprätta MFA till 2 konton (något de glömt) 1000kr. Upprätta nytt konto Mamut + VPN 2000kr (2 timmar för 1 konto till 1 person). Felsöka lösenord/inloggning 1000kr.

Jag tycker det låter väldigt mycket för ett så litet företag. Vi jobbar inte i någon utsatt position. Vi har tidigare (flera år sedan) kört en egen server lokalt, med hjälp av ett annat IT-företag (som nu är uppköpt av de vi använder nu). Det var betydligt billigare lösning. Kanske inte lika avancerat, men känns inte som det behövs?

Hade uppskattat lite kommentarer/tankar, gärna från folk som köper in liknande tjänser, eller som säljer det.

Tack!

Permalänk
Medlem

Ingen aning om kostnader tyvärr, men tänk inte så som du gör nu vad allt kostar.
Tänk istället vad som händer när INGET fungerar, dvs hur lång tid klarar ni er utan allt?
Har den ni köper tjänsterna av möjlighet att laga snabbare än er? och kan de vad de gör?
Vad kostar en eller tre som man borde va för att förvalta en "lösning" alla måste ju ha semester osv?

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Tycker inte att det låter jättedyrt. Cirka 16K i månaden för backup, MS365, antivirus och lite lull lull

Som basn skrev. Vad kostar det er om det tar tvärstopp?

Det finns säkert någon som gör det ännu billigare, men vad är eller blir kvaliteten eller slutresultatet?
Att köra en egen server i lokalen kan man göra men det kostar både pengar att kyla ner och det ska husera någonstans.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Så ungefär 3300 kr per användare och månad? Beroende på vilka licenser som ingår och vilka SLA:er ni har så är det ju inte helt av banan. Men det är väl i övre regionen.

Låter som ni har ett avtal där dom debiterar per påbörjad timme. Därav 1000 kr för att slå på MFA för två konton (som ju tar kanske 2 minuter att göra och 2 minuter att dokumentera i deras ITSM lösning). Det kan ju vara läge att försöka förhandla om en fast retainer istället där dom får debitera per kvart eller så.

Ett intressant mått är att ta bolagets omsättning och ställa mot IT-kostnaderna. D.v.s räkna ut hur många procent IT-kostnaderna är av omsättningen.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Om ni tycker att IT-kostnaderna är höga så bör ni ta in offerter från andra IT-leverantörer på samma/liknande lösning. Det sämsta ni kan göra är att skaffa en lokal server som står på kontoret. Fundera på vad det kostar företaget om den blir stulen eller brinner upp, någon "ska bara" eller den enda personen som vet hur den fungerar slutar/snubblar framför en buss. Eller helt enkelt att den blir infekterad av malware. Alla de scenarierna är vanliga om man försöker driva egen IT-verksamhet utan att veta vad man gör. Det är en oerhörd risk för de flesta företag som ledningen kanske inte ens förstår. Pojkrums-IT hör hemma i pojkrummet, inte på ett företag.

Permalänk
Medlem

Angående molntjänster lever vi i nya tider, beroende på system man valt att köra så blir det allt vanligare nu att leverantörer mer eller mindre tvingar en in i molnet. Vilket tyvärr slutar med att man har diverse olika Netflix liknande abonnemang, svårt att komma från.

Frågan börjar snart bli vad man egentligen ska drifta om man satsar på att ha servrarna själv. Annars får man nästan välja system utifrån det målet, att enbart välja system som man hyfsat enkelt kan drifta själva.

Hur man väljer att distribuera och uppdatera klienter är en annan fråga, blir mer och mer sällsynt med lokala installationer. Mera krävande program som tex CAD och program för medieproduktion kör fortfarande ofta lokalt men inte alltid.

Mycket att ta hänsyn till om man ska jämföra kostnad. Krav på upptid, backup, lön, hårdvara, el, lokal, licenser/abonnemang etc.

Visst förekommer det överpriser och att chefer dyrt köper ut sig från egen IT verksamhet.

Finns väl gott om exempel även här på Sweclockers med folk som har dyr egen drift vilket i vissa fall tenderar bli komiskt ävem om man lär sig extremt mycket att pyssla med det. Konspirationsteorier frodas så det är tex inte alla som litar på externa driftstjänster.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zaap:

- Vi har varsin stationär dator på plats, samt varsin laptop för när vi är ute och reser/hemmajobb (via VPN).

Kostnaden i sig låter väl inte helt galen men det här känns omständligt... Varför inte bara köra en laptop och istället ha dockningsstation när ni är på plats på kontoret?

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Jag gissar en omsättning på mer än 5 miljoner per år för företaget (en miljon per anställd).

200kkr är då 4% av omsättningen. Så en rimlig kostnad iaf.
https://www.staxo.com/behover-du-minska-dina-it-kostnader/

Men har ni enkla behov så kanske ni kan få ner kostnaderna genom förhandling eller byta IT-firma, men börja inte ta hand om sakerna själva, kommer nästan säkert kräva mer jobb av er själva än vad ni betalar idag.

Jag är rätt säker på att det är bättre om du struntar i den här kostnaden och lägger den energin på företagets kärnverksamhet istället.

Permalänk
Medlem

Tackar för alla svar hittills. Jag är som sagt dåligt insatt i kostnader, inget jag någonsin brytt mig om tidigare då jag aldrig jobbat på ett såhär litet företag tidigare.

Den totala kostnaden kanske inte är så farlig då. Det är nog mer att man börjat störa sig på alla dessa "ströfakturor" som börjat dyka upp. Och som någon annan frågade så debiterar man per påbörjad halvtimme. Vilket hade känts mer rimligt nu senast, gällande uppsättning av något konto. Låter mycket med 2 timmar för VPN + Mamut-konto. Men jag kanske är helt fel ute.

Kostnaden i sig är inga problem för oss. Ville mer känna av om den var rimlig eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Jag gissar en omsättning på mer än 5 miljoner per år för företaget (en miljon per anställd).

200kkr är då 4% av omsättningen. Så en rimlig kostnad iaf.
https://www.staxo.com/behover-du-minska-dina-it-kostnader/

Men har ni enkla behov så kanske ni kan få ner kostnaderna genom förhandling eller byta IT-firma, men börja inte ta hand om sakerna själva, kommer nästan säkert kräva mer jobb av er själva än vad ni betalar idag.

Jag är rätt säker på att det är bättre om du struntar i den här kostnaden och lägger den energin på företagets kärnverksamhet istället.

Vi omsätter nästan 60 milj med ett resultat på närmare 12. Räknar man på det så är IT-kostnaden "bara" 0,3% kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaap:

Tackar för alla svar hittills. Jag är som sagt dåligt insatt i kostnader, inget jag någonsin brytt mig om tidigare då jag aldrig jobbat på ett såhär litet företag tidigare.

Den totala kostnaden kanske inte är så farlig då. Det är nog mer att man börjat störa sig på alla dessa "ströfakturor" som börjat dyka upp. Och som någon annan frågade så debiterar man per påbörjad halvtimme. Vilket hade känts mer rimligt nu senast, gällande uppsättning av något konto. Låter mycket med 2 timmar för VPN + Mamut-konto. Men jag kanske är helt fel ute.

Kostnaden i sig är inga problem för oss. Ville mer känna av om den var rimlig eller inte.

Om de fakturerar per påbörjad halvtimme och tar 2000kr i timmen så blir det ju 1h för vpn + mamut-konto.
Det priset kanske är lite högt och kan diskuteras för justering.

Skrivet av zaap:

Vi omsätter nästan 60 milj med ett resultat på närmare 12. Räknar man på det så är IT-kostnaden "bara" 0,3% kanske.

Ja men oj, då ska man inte klaga så länge IT miljön fungerar bra. Skulle det börja krångla och ni får dålig service eller whatever då kan ni börja fundera.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Om de fakturerar per påbörjad halvtimme och tar 2000kr i timmen så blir det ju 1h för vpn + mamut-konto.
Det priset kanske är lite högt och kan diskuteras för justering.

Nej, 1000kr/h. 1 timme för VPN och 1 timme för Mamut. (2h tot)

Permalänk
Medlem
Skrivet av vargeEEEEn:

Kostnaden i sig låter väl inte helt galen men det här känns omständligt... Varför inte bara köra en laptop och istället ha dockningsstation när ni är på plats på kontoret?

Det var så jag trodde upplägget skulle vara innan jag började. Men nu har vi en laptop som sällan används. Den kan man lämna hemma och slå på vid hemmajobb, samt att den åker med på alla resor (några gånger per månad).

Permalänk
Medlem

Räkna på vad det skulle ta att rekrytera någon vettig och betala för den tjänsten in-house (anställd/konsult)

Tycker det låter ganska vettigt med bra rutiner så blir det nog inte så mycket problem heller, vilket minskar tiden ni slösar på att återställa eller lösa problem. Lätt att bara räkna hårdvara/specs, men tiden att montera en server och underhålla och göra allt det där (över tid) blir mycket mycket pengar det med

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaap:

Tackar för alla svar hittills. Jag är som sagt dåligt insatt i kostnader, inget jag någonsin brytt mig om tidigare då jag aldrig jobbat på ett såhär litet företag tidigare.

Den totala kostnaden kanske inte är så farlig då. Det är nog mer att man börjat störa sig på alla dessa "ströfakturor" som börjat dyka upp. Och som någon annan frågade så debiterar man per påbörjad halvtimme. Vilket hade känts mer rimligt nu senast, gällande uppsättning av något konto. Låter mycket med 2 timmar för VPN + Mamut-konto. Men jag kanske är helt fel ute.

Kostnaden i sig är inga problem för oss. Ville mer känna av om den var rimlig eller inte.

Ifrågasätt specifika fakturor istället. Då slutar de salta förhoppningsvis. Be dem förklara varför det tog 2h att fixa ett konto. Betalar ni för deras interna utbildningar?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Be dem förklara varför det tog 2h att fixa ett konto.

Säkert minimideb 1h.
Timpriset är rimligt, snudd på billigt.

Du kan säkert hitta ett källarföretag som gör det billigare men det kommer nog bli marginellt.
Vad du ska fråga dig är om tjänsten är bra och saker fungerar. Annars byt

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaap:

Hej,

Inte helt säker på att denna tråd hamnar rätt.

Jag började efter nyår på ett relativt litet företag (5 pers). Nu har det kommit till min vetskap att vi betalar väldigt mycket för våran IT-lösning/support. Speciellt sett till att vi inte använder oss av något avancerat. Jag själv är rätt bra på IT och har eget serverrack hemma och har labbat med det mesta genom åren, dock väldigt lite med typiska företagssystem.

Vad vi använder oss av;

- Microsoft 365, huvudsak Outlook/Excel
- Mamut affärssystem
- ABViewer
- Vi har varsin stationär dator på plats, samt varsin laptop för när vi är ute och reser/hemmajobb (via VPN).

Vad IT-företaget ger oss

- Vi kopplar upp oss via fjärr till varsin VM som är lagrad på en server de tillhandahåller
- Daglig backup/replikering till en sekundär server (HyperV)
- Långtidsbackuper till en tredje instans
- Underhåll/uppdateringar av allt
- Antivirus, Sophos osv

Min chef hintande om en årkostnad på säkert 200K för detta. Vi får fakturor konstant på allt möjligt, jag har precis kikat på den senaste där de tar ut kostnader för Serverunderhåll 2000kr. Upprätta MFA till 2 konton (något de glömt) 1000kr. Upprätta nytt konto Mamut + VPN 2000kr (2 timmar för 1 konto till 1 person). Felsöka lösenord/inloggning 1000kr.

Jag tycker det låter väldigt mycket för ett så litet företag. Vi jobbar inte i någon utsatt position. Vi har tidigare (flera år sedan) kört en egen server lokalt, med hjälp av ett annat IT-företag (som nu är uppköpt av de vi använder nu). Det var betydligt billigare lösning. Kanske inte lika avancerat, men känns inte som det behövs?

Hade uppskattat lite kommentarer/tankar, gärna från folk som köper in liknande tjänser, eller som säljer det.

Tack!

Låter som att ni kör det gamla klassiska RDS (Remote Desktop Services) på servern dom tillhandahåller er och egentligen nyttjar "dumma klienter" på er sida av bordet. All "hjärnkapacitet" sitter på servern. Sedan skulle det inte förvåna mig ifall ni utöver kostnaderna du nämner betalar för samtliga licenser för affärssystemet osv också.

Jag skulle först och främst höra mig till Visma. Mamut skall bort från marknaden. Skall tas över av Visma.Net - Det är nog er största kostnad att ta hand om Mamut som driver kostnaderna. Visma.net körs i molnet och driftas mig veterligen av dom själva ihop med partners. Ni skulle framöver inte ens behöva koppla upp er via VM/RDS som ni gör...

Resterande punkter du nämner är helt och hållet på klientnivå. Extremt många bolag som skulle kunna hjälpa er med M365 / Azure / MFA uppsättning etc. Finns överflöd av bolag som sysslar med det...

Om du vill skicka PM till mig. Finns ett företag jag haft kontakt med som var en av de första som var ÅF åt Mamut och är dessutom partner till Visma.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Inte helt orimliga siffror förutom kontoskapandet på VPN + Mamut som borde varit samma ärende(?) så borde bakats in på en timme.

Lite hög timtaxa kanske, men nu vet jag ju inte vilken region ni tillhör.

Räknar man med serverdriften, backuperna och alla licenser ni använder er av låter det också hyffsat rimligt.

Vad som hade varit en förbättring är någon slags supportavtal med fastpris per användare, istället för påbörjad timme. Samt att baka in serverunderhåll i ett avtal tillsammans med övriga driften på servern. Vid nästa datorbyte kan ni också fundera på bara laptops och istället ha en dockningsstation för att ersätta den stationära burken.

Mvh grabb på "andra sidan"

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Låter inte så farligt, hur mycket omsätter bolaget per år? Om ni omsätter 5-10 miljoner så är det inte så stor procent av omsättningen. Bra IT-lösningar kostar och här har ni rätt seriösa back-uper och uppdateringar etc.

IT-lösningar brukar också skala rätt dåligt i kostnad nedåt. D.v.s. hade ni haft 20 anställda hade kostnaden troligen inte varit så värst mycket högre. Det är systemet och upplägget man betalar mycket för.

Också tveksamt om ni kunde göra det bättre och billigare själva inom bolaget. Men är ni inte nöjda så är det ju bara att ta in lite andra offerter.

Mitt tips med lite småföretagerfarenhet: Stirra er inte blind på kostnaden för IT-lösningar, är det bra så är det bra. Fokusera på eran kärnverksamhet och att växa där istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Låter som att ni kör det gamla klassiska RDS (Remote Desktop Services) på servern dom tillhandahåller er och egentligen nyttjar "dumma klienter" på er sida av bordet. All "hjärnkapacitet" sitter på servern. Sedan skulle det inte förvåna mig ifall ni utöver kostnaderna du nämner betalar för samtliga licenser för affärssystemet osv också.

Jag skulle först och främst höra mig till Visma. Mamut skall bort från marknaden. Skall tas över av Visma.Net - Det är nog er största kostnad att ta hand om Mamut som driver kostnaderna. Visma.net körs i molnet och driftas mig veterligen av dom själva ihop med partners. Ni skulle framöver inte ens behöva koppla upp er via VM/RDS som ni gör...

Resterande punkter du nämner är helt och hållet på klientnivå. Extremt många bolag som skulle kunna hjälpa er med M365 / Azure / MFA uppsättning etc. Finns överflöd av bolag som sysslar med det...

Om du vill skicka PM till mig. Finns ett företag jag haft kontakt med som var en av de första som var ÅF åt Mamut och är dessutom partner till Visma för detta i Stockholm/Linköping regionen

Jo, jag vet att Mamut ska bort och vi har blivit pushade mot nyare alternativ. Men man sålde vårat företag till en större koncern för 3 år sedan. Ledningen där tillåter inte att vi förnyar vårat befintliga system (Visma). Ska vi ändra på det, så är det till samma system som resten av koncernen, dvs Jeeves. Mina kollegor (av det äldre gardet) är inte så sugna på att byta system helt. De vill köra vidare på Mamut ett tag till. Det fungerar bra för oss just nu. Jag har ingen erfarenhet av Jeeves, så kan inte uttala mig om det. Har kört SAP tidigare.

Permalänk
Skrivet av zaap:

Hej,

Inte helt säker på att denna tråd hamnar rätt.

Jag började efter nyår på ett relativt litet företag (5 pers). Nu har det kommit till min vetskap att vi betalar väldigt mycket för våran IT-lösning/support. Speciellt sett till att vi inte använder oss av något avancerat. Jag själv är rätt bra på IT och har eget serverrack hemma och har labbat med det mesta genom åren, dock väldigt lite med typiska företagssystem.

Vad vi använder oss av;

- Microsoft 365, huvudsak Outlook/Excel
- Mamut affärssystem
- ABViewer
- Vi har varsin stationär dator på plats, samt varsin laptop för när vi är ute och reser/hemmajobb (via VPN).

Vad IT-företaget ger oss

- Vi kopplar upp oss via fjärr till varsin VM som är lagrad på en server de tillhandahåller
- Daglig backup/replikering till en sekundär server (HyperV)
- Långtidsbackuper till en tredje instans
- Underhåll/uppdateringar av allt
- Antivirus, Sophos osv

Min chef hintande om en årkostnad på säkert 200K för detta. Vi får fakturor konstant på allt möjligt, jag har precis kikat på den senaste där de tar ut kostnader för Serverunderhåll 2000kr. Upprätta MFA till 2 konton (något de glömt) 1000kr. Upprätta nytt konto Mamut + VPN 2000kr (2 timmar för 1 konto till 1 person). Felsöka lösenord/inloggning 1000kr.

Jag tycker det låter väldigt mycket för ett så litet företag. Vi jobbar inte i någon utsatt position. Vi har tidigare (flera år sedan) kört en egen server lokalt, med hjälp av ett annat IT-företag (som nu är uppköpt av de vi använder nu). Det var betydligt billigare lösning. Kanske inte lika avancerat, men känns inte som det behövs?

Hade uppskattat lite kommentarer/tankar, gärna från folk som köper in liknande tjänser, eller som säljer det.

Tack!

Man kan faktiskt ifrågasätta fakturor också. Om det är något ni anser att de ska stå för eftersom de inte har gjort sitt jobb från början (som det här de hade glömt). Ni får sätta lite press på leverantören för de är ju inte de enda som finns.

Sen ang. Mamut, affärssystembyte kan bli kostsamt i sig och ett projekt men där får man kanske väga upp vad får ni om ni byter som ni inte har idag och vad innebär det för savings/extra kostnader.

Tycker inte det låter som så mycket med 200k i årskostnad för allt det där (16667 kr per mån, motsvarar en grundlön på ca 11400-11500 kr om ni hade betalat en person att göra detta). Om du gillar att göra det så får du väl tipsa om att du kan göra det för 150k då så kan du få det på ditt bord

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte säga att det är helt orimligt höga kostnader (givet att tjänsterna levereras enligt avtal, men det ser jag inget i din post som talar emot), även om jag inte är ekonom på något vis, snarare rätt så låga kostnader.

Leverans av IT-tjänster skalar inte sällan prismässigt dåligt nedåt i storlek, åt båda håll så att säga. Att - som leveratör - ha småkunder ger en hög overhead som inte sällan tas in genom att ta betalt per påbörjad timme, och att - som kund - hyra in bastjänser (mjukvaruplattformar, serverhyra, backuper och så vidare) skalar i det närmaste i steg (d.v.s. det är ingen större skillnad om man är två eller fem anställda).

Visst kan det vara så att det faktiskt skulle kunna vara billigare att hosta sina prylar själv och kanske ta in en anställd/konsult för att drifta det, men då är det också en fråga om huruvida man vill förlita sig på en enda person och vad det kommer att kosta när något smäller, och det är sällan värt det.

Jag rekommenderar precis som tidigare talare att ni fortsätter att hyra in de IT-tjänster ni behöver och lägg erat egna fokus på det ni gör bra.

Edit: Såg nu att det tillkommit lite mer data än när jag började skriva och att jag läste fel på tidsperioden ... så, ja ... ni kommer undan jäkligt billigt as it is. Sedan, som påpekats, kan, och bör, enskilda fakturor ifrågasättas. Med en omsättning i den omfattningen däremot så är det en spottstyver i sammanhanget, och handlar det om någon timme här eller där så kan det eventuellt vara värt att inte tjafsa gentemot att ha kvar dem som leverantör om man är nöjd med dem i övrigt.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaap:

Hej,

Inte helt säker på att denna tråd hamnar rätt.

Jag började efter nyår på ett relativt litet företag (5 pers). Nu har det kommit till min vetskap att vi betalar väldigt mycket för våran IT-lösning/support. Speciellt sett till att vi inte använder oss av något avancerat. Jag själv är rätt bra på IT och har eget serverrack hemma och har labbat med det mesta genom åren, dock väldigt lite med typiska företagssystem.

Vad vi använder oss av;

- Microsoft 365, huvudsak Outlook/Excel
- Mamut affärssystem
- ABViewer
- Vi har varsin stationär dator på plats, samt varsin laptop för när vi är ute och reser/hemmajobb (via VPN).

Vad IT-företaget ger oss

- Vi kopplar upp oss via fjärr till varsin VM som är lagrad på en server de tillhandahåller
- Daglig backup/replikering till en sekundär server (HyperV)
- Långtidsbackuper till en tredje instans
- Underhåll/uppdateringar av allt
- Antivirus, Sophos osv

Min chef hintande om en årkostnad på säkert 200K för detta. Vi får fakturor konstant på allt möjligt, jag har precis kikat på den senaste där de tar ut kostnader för Serverunderhåll 2000kr. Upprätta MFA till 2 konton (något de glömt) 1000kr. Upprätta nytt konto Mamut + VPN 2000kr (2 timmar för 1 konto till 1 person). Felsöka lösenord/inloggning 1000kr.

Jag tycker det låter väldigt mycket för ett så litet företag. Vi jobbar inte i någon utsatt position. Vi har tidigare (flera år sedan) kört en egen server lokalt, med hjälp av ett annat IT-företag (som nu är uppköpt av de vi använder nu). Det var betydligt billigare lösning. Kanske inte lika avancerat, men känns inte som det behövs?

Hade uppskattat lite kommentarer/tankar, gärna från folk som köper in liknande tjänser, eller som säljer det.

Tack!

Varför ett till antivirus?
Ni får ju med defender på datorn samt ingår defender i 365...
Samma med VPN går att få med 365
MFA är typ ett knapp tryck i Admin portalen i 365

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Låter billigt t o m.
Både om man räknar IT-kostnadernas del av helheten och som års/månadskostnad.
Om det fungerar bra är det bara att fortsätta med det.
För att komma undan ströfakturor kan man teckna avtal kring de bitarna, där det betalas en fast summa i månaden oavsett om det behöver göras något el inte.

Som privatperson kan man tycka det låter dyrt för lite jobb, men i företagssammanhang är det inte mycket. Värdet av funktionen överstiger sannolikt kostnaden.

Permalänk
Medlem

Låter inte som du har full insyn eller ska sitta och upphandla något nytt? Tror ändå inte du vill sätta upp konton eller patcha system, och då måste det ju ligga externt.

Då är det väl bara att ge feedback (på eran miljö/verktyg) så att de som har ansvar vet vad de ska upphandla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaap:

Vi omsätter nästan 60 milj med ett resultat på närmare 12. Räknar man på det så är IT-kostnaden "bara" 0,3% kanske.

Då är det ju verkligen småpengar. Då är ni väl ett försäljning- eller tillverkningsföretag(?)

(en miljon per anställd är mer tjänsteföretag där lön är den dominerande delen av kostnaderna )