Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

ett en av dina minnen är kass säger sig själv. när du säger båda minnena körs ihop blir det fel men kör du en sticka och inga felmeddelande så är nåt galet med en av dom.

Men om det är fel på en av minnena borde jag inte få error när jag testar minnena var för sig?

Permalänk
Medlem

Kan va en ledningsbana i moderkortet eller en "pinne" i socketen som skadats. t.ex.
Minnesproblem kan va våldsamt svårt att ens felsöka/få ordning på.
Kolla med en "re-seat" av cpu. å kolla med lupp om du har nån på pinnarna i socket.
Ojämnt tryck på cpu-kylaren kan också visa sig i minnesproblem.

mer data
Permalänk
Medlem
Skrivet av Omega5509:

Kan va en ledningsbana i moderkortet eller en "pinne" i socketen som skadats. t.ex.
Minnesproblem kan va våldsamt svårt att ens felsöka/få ordning på.
Kolla med en "re-seat" av cpu. å kolla med lupp om du har nån på pinnarna i socket.
Ojämnt tryck på cpu-kylaren kan också visa sig i minnesproblem.

Menar du socketen för processorn eller för ram-minnena?
Jaså, kan det vara att cpu-kylaren inte är korrekt monterad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lombra:

Menar du socketen för processorn eller för ram-minnena?
Jaså, kan det vara att cpu-kylaren inte är korrekt monterad?

Sällan sett fel i minnes socket. men lga(cpu) socket kan man ibland se problem med böjda pinnar. svårt att se så man kan behvöva förstoring.
Japp det kan bli problem om skruvarna är dragna med olika tryck på kylaren. Inte så ofta man stött på kanske men det har hänt.

Skulle testa med en cpu-reseat å se om det hjälper

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omega5509:

Sällan sett fel i minnes socket. men lga(cpu) socket kan man ibland se problem med böjda pinnar. svårt att se så man kan behvöva förstoring.
Japp det kan bli problem om skruvarna är dragna med olika tryck på kylaren. Inte så ofta man stött på kanske men det har hänt.

Skulle testa med en cpu-reseat å se om det hjälper

Okej, ska testa detta och så om det hjälper:) ska jag köra memtestet när jag har gjort en cpu-reseat?

Permalänk
Medlem

Japp kör memtest efter reseat. glöm inte byta kylpasta efter du tagit av kylaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omega5509:

Japp kör memtest efter reseat. glöm inte byta kylpasta efter du tagit av kylaren

Yes, ska testa det alldeles strax

Permalänk
Medlem

okej, vad konstigt. Gjorde precis om memtestet (utan att pilla på cpu:n) med båda ram-minnena och får inga errors? Kan det vara att smuts eller liknande som gjorde att jag fick error i första början? Ska testa några spel nu och se om dom kraschar

Permalänk
Medlem

Testade spela både Apex och Warzone igår kväll och inget av spelen kraschade måste ha varit att jag inte satte dit ena ram-minnet ordentligt eller att det hamnat smuts där på något sätt:) ska prova spela igen ikväll hoppas det var det som var problemet:) tack allihopa för era inputs i felsökandet:)

Permalänk
Inaktiv

Skönt att höra att det bara verkat vara en re-seat som krävdes!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Skönt att höra att det bara verkat vara en re-seat som krävdes!

Trodde jag iallafall. Fick precis en bluescreen som försvann väldigt snabbt så jag hann inte se vad det stod. Efter det har spelen börjat krascha igen.... Drog igång ett memtest nu igen för att se om jag får error igen. Vet inte vad jag ska hitta på längre. Börjar bli väldigt trött på det här.

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Ska ladda ner denna. Kontaktade precis Inet och de sa att jag skulle skicka in ram-minnena så jag börjar med det så får vi se om det löser mina problem:)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lombra:

Ska ladda ner denna. Kontaktade precis Inet och de sa att jag skulle skicka in ram-minnena så jag börjar med det så får vi se om det löser mina problem:)

Okej, det tar typ 10 min att ta fram felkoderna dock, och visar det på t.ex grafikkortsdrivrutin eller nätverksrelaterat problem så slösar du ju bort både din och inets tid

Permalänk
Medlem

Okej, får man fram koden efter att spelet kraschat? Håller nämligen på med ett nytt memtest och är uppe i över 1000 errors

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lombra:

Okej, får man fram koden efter att spelet kraschat? Håller nämligen på med ett nytt memtest och är uppe i över 1000 errors

my bad skicka minnena, lol

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

my bad skicka minnena, lol

Skickade iväg minnena idag och köpte ett par nya ddr5. Har inte haft ett problem hittills