AMD avtäcker RDNA 3 och Radeon RX 7000-serien

Permalänk
Medlem

AMD som redan låg ganska långt efter Nvidia inom raytracing satsar på en 1:1 prestanda ökning med ray tracing:raster. Vad tänker dom med? Nu blir detta ännu ett gäng dåligt balanserade kort där 6900XTX säkert är bättre än 4080 i raster men antagligen hyffsat mycket sämre i ray tracing. Samtidigt känns det inte som så mycket mer raster behövs i nuläget men ray tracing prestanda skulle gärna mångdubblas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saagaa:

AMD som redan låg ganska långt efter Nvidia inom raytracing satsar på en 1:1 prestanda ökning med ray tracing:raster. Vad tänker dom med? Nu blir detta ännu ett gäng dåligt balanserade kort där 6900XTX säkert är bättre än 4080 i raster men antagligen hyffsat mycket sämre i ray tracing. Samtidigt känns det inte som så mycket mer raster behövs i nuläget men ray tracing prestanda skulle gärna mångdubblas.

RT är ju fortfarande i uncanny valley så varför bry sig om det?

Permalänk
Medlem

Kan någon säga varför folk är så upphetsade på Ray Tracing? Jag har ännu inte sett ett spel som varit mycket snyggare med RT än utan... Speciellt inte i rörelse. Stillbilder så kan det väl vara fint med reflektioner etc.

Ge gärna några exempel, kan ju vara jag som bott under en sten.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Nej jag visste inte att direktkonkurrenter till 4080 brukar ligga under 10K.

Bra, då har du lärt dig något i alla fall...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Jo det datumet såg jag, men det var väl när det släpps i butikerna. Tester brukar väl komma lite innan?

Tester brukar vara samma dag som första försäljningsdag eller dagen innan, så vänta dig tester 12 eller 13 December.

Permalänk
Medlem

AMD ska vara markant billigare för samma prestanda jmf m Nvidia för att jag ska överväga ett kort från dom. Alltid något skit med buggar i drivrutinerna eller andra mystiska problem. Samma med CPU från AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Kan någon säga varför folk är så upphetsade på Ray Tracing? Jag har ännu inte sett ett spel som varit mycket snyggare med RT än utan... Speciellt inte i rörelse. Stillbilder så kan det väl vara fint med reflektioner etc.

Ge gärna några exempel, kan ju vara jag som bott under en sten.

Här är ett exempel:

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som önskar att de körde på 12VHPWR? Det är ju inte kontakten det är fel på utan Nvidias adapter, att implementera det utan att göra samma problem som Nvidia hade varit fantastisk reklam och bra vinst för aktieägare. Gillar inte konceptet att vara bakåtsträvande då detta faktiskt är den nya standarden.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem

Jag tycker någon borde göra ett skal till de här korten så att det ser ut som en lussekatt.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Kan någon säga varför folk är så upphetsade på Ray Tracing? Jag har ännu inte sett ett spel som varit mycket snyggare med RT än utan... Speciellt inte i rörelse. Stillbilder så kan det väl vara fint med reflektioner etc.

Ge gärna några exempel, kan ju vara jag som bott under en sten.

Sweclockers har en artikel om det, den har något år på nacken men är fortfarande ganska relevant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Här är ett exempel:
<Uppladdad bildlänk>

RT off ser ju klart bättre ut där anser ju jag.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Tycker AMD prioriterar helt rätt med ordentlig raster prestanda till lägre pris och låter dom som vill ha RT det betala 25k till dom gröna. För egen del så finns det inget spel som ser så bra ut att det rättfärdigar prestanda förlusten. Nästan alla spel som jag har testat det med undantag för typ 2 så måsta man stanna för och leta efter skillnaderna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekorrism:

Precis de jag menar är att dem är slutsålda, är inte att dem säljer i extremt stora mängder som man ser som du sa på Steams databas.. Men alla verkar tro att alla köper dessa high end kort i största mån.

Det är en bild som odlas på forum. En del är antagligen av folk som har ett ekonomiskt/jobb-intresse i att driva människor att överköpa, en del är antagligen av personliga psykologiska skäl av olika slag.

Statistiken är å andra sidan glasklar - produkter i den här prisklassen har väldigt litet genomslag hos PC-spelare generellt. Det var väldigt intressant att se försäljningsdata för Ryzen 7 v.41. Inte nog med att volymerna var väldigt små, utan samma vecka såldes 10 gånger fler AM4. (!!!) (Samt att fördelningen var en väldigt stor andel 7950x vilket antyder att ett betydande del gick till att bygga workstations snarare än gamingburkar.) AM4s enda egentliga fördel över den nya plattformen är pris, så även bland de som är tillräckligt engagerade för att bygga egna desktopsystem är uppenbarligen priset helt avgörande för den förkrossande majoriteten.

Vad det innebär framåt återstår att se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Är det bara jag som önskar att de körde på 12VHPWR? Det är ju inte kontakten det är fel på utan Nvidias adapter, att implementera det utan att göra samma problem som Nvidia hade varit fantastisk reklam och bra vinst för aktieägare. Gillar inte konceptet att vara bakåtsträvande då detta faktiskt är den nya standarden.

8pins kontakter ingår också i standarden. Alla nätagg som finns nu måste du dra minst två kablar till grafikkortet ändå så varför inte bara plugga in dom direkt i grafikkortet istället för detta nonsens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tatt2d:

Funderar på om https://www.inet.se/produkt/5411905/powercolor-radeon-rx-6800... är ett bra pris just nu eller om man ska vänta vill helst inte betala över 10 lax då jag även vill ha vattenblock till

7999kr blir ca 575USD inräknat moms, valutakurs, elektronikskatt. 6700XT fick ett MSRP på 479USD när det kom. Med tanke på vad vi sett med 7900XTX/XT så verkar korten få en skaplig prestandaskjuts till ungefär samma MSRP. Det är litet svårt att jämföra MSRP då det antagligen kommer ett högre kort än 7900XTX och vi vet inte heller om det kommer ett vanilla 7800 utan XT. Men om man gör en grov extrapolation borde inte 7700XT kosta nämnvärt mycket mer än 6700XT och borde få prestanda som ett 6800XT (enligt SWEC är 6800XT 46% än 6700XT snabbare i 4k vilket grovt motsvarar förbättringarna RDNA2 mot 3). Därtill till ett lägre effektuttag.

Så om du väntar borde du realistiskt kunna få samma prestanda som ett 6800XT (eventuellt litet mer) till förhoppningsvis ett något lägre pris. Därtill lägre effekt. Men ändå är ju inte kortet på Inet helt galet prissatt just nu så behöver du prestandan nu så är det bara kanske en tusenlapp max du "förlorar" samt ett konstant högre effektuttag. Samtidigt har du ett kort också under tiden och 7700XT är nog långt borta.

Visa signatur

Ryzen 5800x, B450m Mortar Max | 32GB Crucial Ballistix Black DDR4 3200MHz | MSI Radeon RX 6700XT Gaming X | Kingston KC2500 M.2 2TB | Corsair RM650X V2 650W | Phanteks Eclipse P400 | LG 32UD59

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saagaa:

AMD som redan låg ganska långt efter Nvidia inom raytracing satsar på en 1:1 prestanda ökning med ray tracing:raster. Vad tänker dom med? Nu blir detta ännu ett gäng dåligt balanserade kort där 6900XTX säkert är bättre än 4080 i raster men antagligen hyffsat mycket sämre i ray tracing. Samtidigt känns det inte som så mycket mer raster behövs i nuläget men ray tracing prestanda skulle gärna mångdubblas.

Det är väl så enkelt att dom flesta konsumenter inte bryr sig om RT lika mycket som raster, och det vet AMD. Att då lansera ett kort med bra raster, bra energieffektivitet och framförallt ett mycket bättre pris tror jag kommer bli en vinnare.
Jag tror personligen inte RT kommer bli viktigt förrän konsolerna har tillräckligt bra RT, och det lär dröja länge.

Permalänk
Medlem

Samsung is releasing an "8K

Skrivet av megaman01:

Sjukt ändå att man satsar på dp 2.1 och använder det som marknadsföring? Inget av dagen kort och förmodligen inte dess efterträdare heller kommer kunna nyttja bandbredden på särskilt många spel. Och skärmar finns väl inte ens idag och lär kosta apa. Vem behöver en 8k skärm inom närmaste åren?
Nya spel klarar väl typ 4k/120 på sin höjd med det kortet. Det är halva dp1.4s kapacitet..

Det verkar som om Samsungs NEO kommer som "falsk" 8K 49 tummare nästa år med ett pris på runt 30000kr då priset skal vara ca 2500$

https://www.techspot.com/news/96556-samsung-releasing-8k-succ...
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem

aaaaa för mig blir 4090 ti

Visa signatur

Hail to the king, Baby!

CPU: Intel Core I9 9900k 5000 mhz oc, Mobo = Asus maximus XI extreme, Asus ROG RYUJIN 360, Gskill 3600mhz 32 Ram,Samsung 1TB Evo Plus M.2, Samsung 2TB Evo Plus M.2, 2x Samsung 850 Pro 2 TB SSD, Samsung 860 Evo 1TB, Windows 10 Pro.
KeyBoard: Corsair K95, Asus Thor 1200w,Samsung g7 240hz 32 Inch, Asus 3090 Strix OC \m/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saagaa:

Nu blir detta ännu ett gäng dåligt balanserade kort

Vet inte om man kan säga att 50-60% tapp i FPS när man slänger på RT är välbalanserat. Nu har jag bara kollat Chernobylite i 1440p, men ändå. Det finns där, men det är fortfarande helt för stor skillnad.

Jag tycker att RT är skit samma och irrelevant tills vidare. DLSS och FSR också för den delen.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Sweclockers har en artikel om det, den har något år på nacken men är fortfarande ganska relevant.

Jag förstår att den framåt har stort potential. Men alltså, just nu.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

RT off ser ju klart bättre ut där anser ju jag.

Oj, då tycker vi helt olika.
Tycker det nästan ser tvådimensionellt ut med RT off.
Huden ser helt konstig ut och ljussättningen känns helt fel 😁

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Verkar kunna döda nvidias mellansegmentet med den prissättningen. Prestanda per watt är också kanon!
Om det inte vore för att jag nästan helt gått över till steam deck skulle detta kunnat bli en uppgradering i den numera halvt övergivna burken.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lich9966:

aaaaa för mig blir 4090 ti

Är du okej med att lägga kanske 26000-32000 kr på ett grafikkort så lär det ju vara det snabbaste valet.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saagaa:

AMD som redan låg ganska långt efter Nvidia inom raytracing satsar på en 1:1 prestanda ökning med ray tracing:raster. Vad tänker dom med? Nu blir detta ännu ett gäng dåligt balanserade kort där 6900XTX säkert är bättre än 4080 i raster men antagligen hyffsat mycket sämre i ray tracing. Samtidigt känns det inte som så mycket mer raster behövs i nuläget men ray tracing prestanda skulle gärna mångdubblas.

Kan ju innebära att man har ca 10% lägre prestanda än 4090 i raytracing men för troligtvis ca 10000kr lägre pris är det mycket prisvärt. Sedan Ligger ju 4090 på 450-600w

Ska bli spännande att se hur de presterar när man drar upp strömbudgeten till samma som 4090. Om det går men verkar som att det ryktas om 3ghz

Permalänk
Medlem

Detta behöver ju inte nödvändigtvis ens vara AMD toppkort emot 4090 vi har fortfarande 7950XT som är en outnyttjad beteckning ska bli intressant och se om det kommer en ännu större krets nästa år. När det gäller dessa två korten emot Nvidia är det sämre och framför allt RT vilket är framtiden för spel och frågan är när ett XX50 kort har tillräcklig Ray Tracing prestanda för att kunna driva Ray Tracing fullt ut som standard för allt ljus i ett spel först då anser jag att vi har tillräckligt RT prestanda. Jag blev förvånad över att man använde 6 och 5 nm i framtiden kanske det seperareras ännu mer och vi får se 12 nm på vissa delar kanske som inte behöver bättre.

Permalänk
Medlem

Som någon som kör på mellanklass-korten så hoppades jag på info även om 7600/7700. Men i sedvanlig ordning är det endast toppkorten som visas först. Förståeligt såklart, då företagen vill visa sin bästa prestanda. Nu är det bara till att invänta SweC tester. Även om 7900 inte är av intresse för mig så ger det en fingervisning om vilken prestanda vi kanske kan vänta oss längre ner på stegen.

Mitt gamla Vega 56 orkar med nöd och näppe med att prestera, detta trots att jag föredrar att spela på min 24", och alltså är fast på 1080p. Frågan är om man ska ha tålamod och invänta 76/7700, eller knipa ett 6700XT när lagerna töms.

Visa signatur

Meshify C // Asus X470-f // Ryzen 5 5600X // Noctua NH-U12S // 16GB G.Skill FlareX 3200mhz CL14 // Sapphire Pulse RX 7700XT // Skärm: AOC Q24G2A/BK

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Här är ett exempel:
<Uppladdad bildlänk>

Frågan är, om de inte hade satsat på att avsiktligt göra hela spelet till en reklampelare för RTX, hade de då kunnat uppnå identiska resultat med andra, mer traditionella metoder? Det finns ju många andra spel som har väldigt snygga reflektioner o.s.v. utan ray-tracing.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av superknasen:

Tycker AMD prioriterar helt rätt med ordentlig raster prestanda till lägre pris och låter dom som vill ha RT det betala 25k till dom gröna. För egen del så finns det inget spel som ser så bra ut att det rättfärdigar prestanda förlusten. Nästan alla spel som jag har testat det med undantag för typ 2 så måsta man stanna för och leta efter skillnaderna

Jag tycker att Metro Exodus enhanced edition ser vacker ut med raytracing liksom Cyberpunk 2077 i 1080p. Tyvärr blir båda spelen sega som sirap i 4k med raytracing. Bättre att lägga pengarna på AMDs kort istället för att göda giriga Nvidia. Och hoppas på ordentlig förbättring i raytracing med AMD's efterföljande grafikkorts-generation 2024.

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Här är ett exempel:
<Uppladdad bildlänk>

Ja bättre i stillbilder sida vid sida. Som jag nämnde.
Men vet inte om jag känner att det är nog bra för att lägga stort fokus på det. Men jag verkar vara i minoritet om det.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Bra att det finns så högt intresse för AMD på sweclockers så blir det fler nvidia kort i lager för mig.