Samlingstråd LG OLED 2022 (A2/B2/C2/G2/...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindstroem:

Hej! Sorry om detta redan besvarats men väger mellan LG C2 65" och antingen TCL's eller Samsungs Mini-Led QLED displays. Anledningen att jag inte är helt insåld på OLED är på grund av att min TV är i ett ljust rum med Mycket fönster (fönster som ligger mot både öst & syd), så det blir en hel del ljus och reflektioner.

Min nuvarande QLED sen 7 år tillbaka är dessutom curved som förvärrat reflektionerna så nu är jag riktigt sugen på en ny TV där detta problem är avsevärt mindre (bör får en vinst av en rak direkt som inte distortar och förlänger reflektionerna).

Varför jag väger mellan alternativen är då de nya Mini-LED skärmarna börjar närma sig OLED (notera närma sig, så ingen behöver kommer till OLEDs försvar då de vinner i svärta, kontrast, clouding), samtidigt som de är markant ljusare och därmed ska fungera bättre i ljusa rum.

Är det någon som haft samma oro/resa som mig så är jag väldigt nyfiken i vad ni landade i och era reflektioner.

Annars lutar det åt att avvakta till Black Friday och förhoppningsvis köpa en OLED och testa den under öppet-köp, och är reflektionerna för mycket så byter jag till en Mini-led.

Ärligt talat är det nog bäst att köpa hem och testa. Ingen TV är prefekt och det är främst viktigt att du blir nöjd

Permalänk
Skäggig legend

Jag fick fria händer och köpte en C2 48" till min pappa som innan hade en 42" Samsung med VA-panel. Installerade den och ställde in lite justeringar. Två veckor senare får jag fortfarande sms från honom:

"Alltså, vilken bild!"
"Jävlar vilket djup!
"LG life's good..."
"Jag måste se om massor av filmer!"

Min pappa är 72.

Så glad att han inser det jag sagt hela tiden ang. OLED.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av lindstroem:

Hej! Sorry om detta redan besvarats men väger mellan LG C2 65" och antingen TCL's eller Samsungs Mini-Led QLED displays. Anledningen att jag inte är helt insåld på OLED är på grund av att min TV är i ett ljust rum med Mycket fönster (fönster som ligger mot både öst & syd), så det blir en hel del ljus och reflektioner.

Min nuvarande QLED sen 7 år tillbaka är dessutom curved som förvärrat reflektionerna så nu är jag riktigt sugen på en ny TV där detta problem är avsevärt mindre (bör får en vinst av en rak direkt som inte distortar och förlänger reflektionerna).

Varför jag väger mellan alternativen är då de nya Mini-LED skärmarna börjar närma sig OLED (notera närma sig, så ingen behöver kommer till OLEDs försvar då de vinner i svärta, kontrast, clouding), samtidigt som de är markant ljusare och därmed ska fungera bättre i ljusa rum.

Är det någon som haft samma oro/resa som mig så är jag väldigt nyfiken i vad ni landade i och era reflektioner.

Annars lutar det åt att avvakta till Black Friday och förhoppningsvis köpa en OLED och testa den under öppet-köp, och är reflektionerna för mycket så byter jag till en Mini-led.

Du behöver gå på Samsung QN9-modeller eller Sonys X95J/K för att få den påtagligt högre ljusstyrkan och samtidigt ett reflexfilter som är jämförbar med det på OLED. Reflexfiltret hos TCL C8, Samsungs QN8-modeller och Sony X90–94 är enklare och reflekterar därför mer. Går därför bara halva vägen där även om mer ljusstyrka förstås hjälper till.

Potentiella nackdelen med QN9 och X95-filtren att det extra filter som sitter på VA-panelerna för bättre vinklar också leder till utdragna regnbågseffekter från en del reflektioner.

Man kommer aldrig helt ifrån detta med att reflektioner bekämpas bäst redan vid fönstret.

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på om LG OLED 65 CS 6LA är något att ha?
Verkar som att dom har återanvänt gamla paneler? Eller har jag fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av axcent:

Någon som har koll på om LG OLED 65 CS 6LA är något att ha?
Verkar som att dom har återanvänt gamla paneler? Eller har jag fel?

C1 panel med C2 SoC.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

C1 panel med C2 SoC.

Vad tror du om den? Jag har första generationen LG OLED och det har inbränningar.
Verkar den bra tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av axcent:

Vad tror du om den? Jag har första generationen LG OLED och det har inbränningar.
Verkar den bra tro?

är väl bra men jag hade väntat in och se vad 65C2 går för under BF, kör själv 77C2.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

är väl bra men jag hade väntat in och se vad 65C2 går för under BF, kör själv 77C2.

OK, va rätt bra pris nu såg jag på den. Men kan ju vara så att C2 går ner under BF också.
Är du nöjd med din C2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av axcent:

Vad tror du om den? Jag har första generationen LG OLED och det har inbränningar.
Verkar den bra tro?

Vilket år är första generationen från? Skulle hoppas man slipper sådant vid normalt tv-utnyttjande på nya modeller

Permalänk
Bildexpert 📺

Första generationen OLED torde vara 55EA980W från 2013 som kostade 100 000 kr för Full HD.

Många brukar mena B6-serien från 2016 som var den första som levererades med HDR-funktion och när priserna samtidigt började komma ner. Det var också i den vevan inbränningarna började bli problem. Känsliga paneler och inga vidare skydd samtidigt som bildlägena ur kartong ofta drog högt i ljusstyrka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Första generationen OLED torde vara 55EA980W från 2013 som kostade 100 000 kr för Full HD.

Många brukar mena B6-serien från 2016 som var den första som levererades med HDR-funktion och när priserna samtidigt började komma ner. Det var också i den vevan inbränningarna började bli problem. Känsliga paneler och inga vidare skydd samtidigt som bildlägena ur kartong ofta drog högt i ljusstyrka.

Ja det stämmer, B6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

är väl bra men jag hade väntat in och se vad 65C2 går för under BF, kör själv 77C2.

Är ute efter en 55" till sovrummet. CS såg rätt prisvärd ut (1111 kr just nu). Skulle jag missa något, jämfört om jag tog en B2(9990 kr just nu)? B2 är väl lite ljusare, men annars inte mycket mer? Vet man om CS har NFC-Magic Remote?

Jävla djungel det här

Tanken är att bara se film och serier, men vill inte köra 60Hz (därav faller A2 bort helt)

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

C1 panel med C2 SoC.

Vad är C2 SoC?

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Vad är C2 SoC?

Alpha 9 Gen 5.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av axcent:

Någon som har koll på om LG OLED 65 CS 6LA är något att ha?
Verkar som att dom har återanvänt gamla paneler? Eller har jag fel?

Skrivet av Lehto:

Vad är C2 SoC?

#19790799

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Jag har varit till Elgiganten och Mediamarkt och studerat maskinerna i detalj. Och det är en sak jag ser som jag inte riktigt gillar.

Bilden vibrerar lite.

I demoslingan syns det bäst i scenerna som är filmade, inte animerade, och i partier som är lite större med ungefär samma färg. Påminner lite om när man matar en TV med en analog signal. Det ser inte helt pixel-perfect ut.

Någon som vet vad det här är och vad det beror på?

Det är samma på B2 och C2, och både på exemplaren hos Elgiganten och Mediamarkt.

Det är såklart inget som syns på 2-3 meters avstånd, om man tar ett par steg bakåt. Men det syns när man tittar nära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glis:

Jag har varit till Elgiganten och Mediamarkt och studerat maskinerna i detalj. Och det är en sak jag ser som jag inte riktigt gillar.

Bilden vibrerar lite.

I demoslingan syns det bäst i scenerna som är filmade, inte animerade, och i partier som är lite större med ungefär samma färg. Påminner lite om när man matar en TV med en analog signal. Det ser inte helt pixel-perfect ut.

Någon som vet vad det här är och vad det beror på?

Det är samma på B2 och C2, och både på exemplaren hos Elgiganten och Mediamarkt.

Det är såklart inget som syns på 2-3 meters avstånd, om man tar ett par steg bakåt. Men det syns när man tittar nära.

Det är en del av det inbränningsskydd TVn har. Om man slår på det gör funktionen Orbiter att TVn flyttar runt bilden nån pixel hit eller dit för att inte samma pixlar ska brännas ojämnt.

Det finns just detta skydd även i en del ljusstarka LCD/QLED-paneler för övrigt.

Visa signatur

HP48-GX, Arm-kärnor, i7, Ryzen 9, M2, Z80, 68000, Party tricks

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mulfuß:

Det är en del av det inbränningsskydd TVn har. Om man slår på det gör funktionen Orbiter att TVn flyttar runt bilden nån pixel hit eller dit för att inte samma pixlar ska brännas ojämnt.

Det finns just detta skydd även i en del ljusstarka LCD/QLED-paneler för övrigt.

Det är väl på längre tidsskalor än att det kan kallas "vibrera"? Typ några minuters intervall?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det är väl på längre tidsskalor än att det kan kallas "vibrera"? Typ några minuters intervall?

Sant. På högsta intensitet där den är inställbar är det nån gång i sekunden. Det kanske är judder från 50Hz-sändningar på 120Hz eller 60Hz-panel? Eller 24P-judder beroende på bildkälla och felaktiga inställningar/skrikläge på bild för att maxa ljusstyrka i butiken?

Visa signatur

HP48-GX, Arm-kärnor, i7, Ryzen 9, M2, Z80, 68000, Party tricks

Permalänk
Avstängd

Hur står sig B2 mot C2 och C1?

Permalänk
Medlem

På jakt efter ny tv.
LG 65” B2 är bra prissänkt nu, men vill såklart ha en C2 men prisskillnaden är typ 10k.
Är sannolikheten stor att någon kommer prissänkta C2 rejält under BF? Hur var det förra året? Blev C1 bra prissänkt under BF?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sullano:

På jakt efter ny tv.
LG 65” B2 är bra prissänkt nu, men vill såklart ha en C2 men prisskillnaden är typ 10k.
Är sannolikheten stor att någon kommer prissänkta C2 rejält under BF? Hur var det förra året? Blev C1 bra prissänkt under BF?

C1 var väl nere runt 17k förra året, åtminstone enligt prishistoriken på Prisjakt. Skulle chansa på att C2 blir där nånstans också.

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Glis:

I demoslingan syns det bäst i scenerna som är filmade, inte animerade, och i partier som är lite större med ungefär samma färg. Påminner lite om när man matar en TV med en analog signal. Det ser inte helt pixel-perfect ut.

Någon som vet vad det här är och vad det beror på?

Skulle gissa att du märker av interpoleringen som alltid är i extremläge vid demoslingor. Eller att det är något med demoslingan själv. Demoslingor är ofta rätt oanvändbara på alla sätt och vis, producerade på sätt som inget annat man kommer titta på ser ut.

Permalänk
Medlem

Vet inte om detta har varit uppe tidigare, chansar.

LG Oled jämförelser

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Zirgo:

Vet inte om detta har varit uppe tidigare, chansar.

LG Oled jämförelser

Innehåller lite märkligheter som kanske är väntat med maskinöversatt text. A7 gen5 är inte äldre. Den är lika aktuell som A9 gen5 men A7:n har inte lika utförliga maskinlärda algoritmer för "AI Picture Pro"-funktionen.

"...känna igen olika element i en bild, till exempel ansikten och kroppar, och till och med skilja mellan objekt i förgrunden och bakgrunden. Detta utförs i realtid för att säkerställa att en bild är så ren och skarp som möjligt,"

Den texten ovan låter som en omskrivning av LG:s pressrelease.

Artikeln lägger för stor betydelse på just A7 vs A9. Dess maskininlärda funktion och förmågan att känna igen "ansikten och kroppar" är bara aktuell ifall man kör med den globala inställningen "AI Picture Pro" aktiverat. Vilket man antagligen inte gör eftersom effekten är så godtycklig.

Kör man kvalitetskällor som bättre streaming (Netflix, prime, Disney etc.) Blu-ray, UHD BD och även DVD lär man inte vilja ha "AI Picture Pro" aktiverat eftersom bilden kan bli rätt märklig. Den ser väldigt processad ut med färg och kontrast förstärkt på detaljnivå. Vilket syns direkt på just ansikten.

Permalänk

Står i butiken nu och hade tänkt köpa en 55' CS, men säljaren propsar på att jag mer eller mindre "måste" köpa till en förlängd garanti (5 år) mot pixelfel och inbränning för ca 1200 kr samt en kalibrering för ca 1500 kr. Särskilt kalibreringen anses helt nödvändig menar han... Är det verkligen så, eller är det bara vanligt säljsnack...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangelmassa:

Står i butiken nu och hade tänkt köpa en 55' CS, men säljaren propsar på att jag mer eller mindre "måste" köpa till en förlängd garanti (5 år) mot pixelfel och inbränning för ca 1200 kr samt en kalibrering för ca 1500 kr. Särskilt kalibreringen anses helt nödvändig menar han... Är det verkligen så, eller är det bara vanligt säljsnack...?

Klart det är säljsnack. El-ladornas (och säljarens) hela marginal samt bonus ligger på att kränga detta samt kringutrustning / kablage så säg NEJ TACK!

Permalänk

Supertack för snabbt svar!!

Permalänk
Bildexpert 📺

Kalibrering är inte nödvändig men har förstås andra fördelar om man är intresserad av hur bild och färg ska se ut.

Med El-Gignaten ska man se upp då de inte alltid kalibrerar utan tar betalt för att stoppa in godtyckliga ändringar som ofta är sämre än att läsa vad exempelvis rtings skriver alldeles gratis. En riktig kalibrering ska inkludera en rapport över hur bilden mäter före/efter, det serienummer som apparaten har och vilka ändringar som är gjorda. Några El-giganten erbjuder detta. Oklart om de utbildat sig internationellt eller ifall de helt enkelt rekryterat folk från Media Markt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Laxpudding:

Kalibrering är inte nödvändig men har förstås andra fördelar om man är intresserad av hur bild och färg ska se ut.

Med El-Gignaten ska man se upp då de inte alltid kalibrerar utan tar betalt för att stoppa in godtyckliga ändringar som ofta är sämre än att läsa vad exempelvis rtings skriver alldeles gratis. En riktig kalibrering ska inkludera en rapport över hur bilden mäter före/efter, det serienummer som apparaten har och vilka ändringar som är gjorda. Några El-giganten erbjuder detta. Oklart om de utbildat sig internationellt eller ifall de helt enkelt rekryterat folk från Media Markt.

Hur är det med kalibrering direkt ur kartong? Är det meningsfullt, eftersom det brukar rekommenderas efter 100+ timmar?
Hur korrekt kan man räkna med att bilden är efter typ 500 timmar om man kalibrerar vid köp?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200