Windows 10/11 installerare fallerar vid "A media driver your computer needs is missing"

Permalänk
Medlem

Windows 10/11 installerare fallerar vid "A media driver your computer needs is missing"

Hej

Har inte haft ett Windowssys på ett par år och skulle helst slippa men ett spel jag gärna fortsätter med som har fungerat som en social kontakt med en f.d kollega (och som är väldigt kul) har upphört att fungera i multiplayer via proton (mp-delen har alltid varit lite flaky, syns på protondb) och jag hade redan spenderat viss tid på att ändå få det att fungera via proton när jag gav upp och ordnade plats på en disk på en maskin för Windows. Tänkte mig inte att det skulle bli omöjligt att installera.

Aorus Pro AX B550i med senaste BIOS (resettad to defaults av uppdateringen, SATA mode är AHCI ) 32GB DDR4, en Samsung Evo 500GB SATA SSD, mus, tangentbord, ethernet, inget annat. Laddat ner ISO av både Win10 och 11 (det senare för att se om samma fel och ja det är det). Har provat olika USB-minnen (och skivavbildskrivmetoder) men jag tror inte det är där felet är för de bootar alltid till Windows installerare där uppges välja språk och region, sedan tänker den ett par sekunder och säger sedan:

"A media driver your computer needs is missing. This could be a DVD, USB och Hard Drive driver." och så kommer den inte längre.

Vad är det för drivrutin Windows behöver som ingen Linux-distro från de senaste fyra åren har behövt? För att ens installera ett grundläggande system menar jag. Varför kan det inte vara mer specifikt? Installeraren kommer alltså inte ens till val av måldisk, den verkar känna något i maskinen som inte Windows kan hantera, vilket verkar rätt så konstigt. Har någon ett tips?

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Vilket verktyg använder du för att skapa din boot usb? Låter skumt men har du testat drivers till ditt sata chip via usb?
https://www.gigabyte.com/Motherboard/B550I-AORUS-PRO-AX-rev-1...

Permalänk

https://www.gigabyte.com/us/Motherboard/B550I-AORUS-PRO-AX-re...

Står något om AMD RAID Preinstall Driver - (Note) Windows setup to read from USB thumb drive.

Kolla rev-nummer då det fanns flera

Permalänk
Medlem

Du kan använda det här, om du vet vilken drivrutin som saknas. Jag följer den själv då en laptop jag har, inte får wifi-drivrutinen installerad och internet krävs när man konfar den första booten

https://community.spiceworks.com/how_to/125921-how-to-add-dri...

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Jag använde samma verktyg som jag alltid använder för OS-avbilder (men inte gjort med Windows förr) dd och ibland Gnome disks. USBminnena blev UDF efter att Windows ISO-avbilden blivit återställd där oavsett om GPT före. Hursomhelst insinueras på MS sida att det går bra med vilket program som helst fast nämner bara Windows-miljö.

Provade att ta ner alla moderkortets drivrutiner och lägga både som zipfiler och ozippade på tillgängligt USB. Windows-installerarens svar var "Hittar inget" när den browsade bland dom

Jag provade skapat installationsmedia (USB) i en annan maskin och fick exakt samma meddelande (antingen är det ett nonsensmeddelande, eller så fattas drivrutiner på nevertheless bootbar återställd Win10ISO om den inte återställs på "rätt sätt"
så började googla lite mer..
https://superuser.com/questions/1626053/windows-10-fresh-inst... föreslår att använda Windows för att skapa Windows-installationsmedia, Rufus eller MS media creation tool.

Lyckades låna en windowsmaskin ,använde MS media creation tool för att ladda ner och fiffla med (den "skapar" är allt användaren behöver veta) för en avbild som Rufus identifierade som "Standard Windows-installation" och jepp, då fungerade installeraren.

Summarum: Okänt hur skapa en bootbar Win10/11-USB på anna plattform än Windows men bra att det funkar där iaf

(jag skrattade till spontant när i default-Edge med default-Bing sökte på "firefox" bara för att ladda ner och installera och meddelande kommer som lyder "Microsoft framhäver: Du behöver ingen annan webbläsare" . Mindre smilband när widgetstället blivit en slags Hänt Extra men det gick att inaktivera widgets i regedit eller vad den heter nu i 11. MS konto numer obligatoriskt. Det blir iaf bara problembarn till spel i den här Windows-installationen, behöver inte göra mer, är glad att det löste sig ändå. Ha en bra lördag på er.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)