Directstorage 1.1 släpps skarpt

Permalänk
Melding Plague

Directstorage 1.1 släpps skarpt

Lagringsgränssnittet Directstorage uppgraderas till version 1.1 och erbjuder efterlängtad grafikaccelererad dekompression.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Hoppas det här slår igenom på bred front

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk

Exakt ^_^

Permalänk
Inaktiv

Jag skiter i laddningstiderna men ser fram emot nya typer av världar och spelmekanik som kan skapas.

Permalänk

Jag älskar Directstorage och liknande tekniker. På frågan varför?
Så var forumet innan översvämmade med nördar som skrev att all snabbade än 3.5" floppy disk sata ssd är totalt onödigt och de märker ingen skillnad i vad de än gör förutom benchmarkprogram (saker som filkopiering gör de aldrig). Då var dessutom nvme ssd mycket dyrare än sata.
Om inte dessa tekniker hade kommit så hade vi troligen alla suttit kvar med sata ssd idag, då så få hade betalt extra för nvme ssd.

*edit*
Inom det mesta så gäller det att få en stor skara använda tekniken för att den ska bli billig. Så jag älskar Directstorage m.m, men kommer själv aldrig använda dem.

Permalänk
Medlem

Ojoj med all den tiden? Just nu är det så skönt att multitaska under väntetiden med att peta sig själv i näsan så vet alltså inte

För framtida fördelar vet jag inte men hade varit skönt med dem spelen jag redan kör, bara för att få det att kännas lite mer flytande. Direkt tänker jag mig MMOs annars.

Permalänk
Medlem

Jag skulle helst se att DirectX-sviten tynade bort och gjorde det möjligt för ett lib som inte är koppplat till en viss OS-version

Permalänk
Medlem

Svar på frågan:
Spela mer, vänta mindre

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Skrivet av anon228747:

Jag skiter i laddningstiderna men ser fram emot nya typer av världar och spelmekanik som kan skapas.

Det skulle jag nog påstå är att bry sig om laddningstiderna.

Jag ser mycket fram emot att denna eller motsvarande lösning slår på bred front.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Så var forumet innan översvämmade med nördar som skrev att all snabbade än 2.5" floppy disk

Var det vanligt att nördar använder 2.5" floppy disk? Jag minns 5.25 och 3.5 tums varianterna med värme dock.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Var det vanligt att nördar använder 2.5" floppy disk? Jag minns 5.25 och 3.5 tums varianterna med värme dock.

Inte med värme. Man delade upp någon videoklipp eller program/spel till en kompis och när man är t.ex. på 4:e disketten så är det fel i den.
Bara gör allt på nytt.
Det var inte utan anledning som man kunde köpa dator-tidningar där man fick massa demos på DataCD-skiva istället.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Jag skrev fel. Förväxlade storleken med 2,5" hdd.

Men min poäng kvarstår. Om man kan få en stor skara använda en teknik, så kan denna stora skara göra att denna teknik utvecklas snabbare och blir bättre för alla som har behov av tekniken. Och det är just därför jag älskar Directstorage m.m så att även gamers vill lägga pengar på snabba ssd.

Samma problem finns idag med nätverk. Gamers känner inget behov av snabbare än 1Gbit Ethernet, det leder till att få gamers vill betala extra för snabbare. Och det bidrar till en trög utveckling.

Permalänk
Medlem

Bara bra med snabbare laddningstider, kommer ihåg PS1 vs N64, ladda från skiva och få fina orörliga bakgrunder, eller beräkna allt på plats, så föredrar jag beräkna allt på plats även om det blev lite kantigare. Tyvärr var det ju mycket billigare att trycka skivor än att göra kassetter. Det var detta som ledda in mig på datorer, då konsoll var lika kass på att ladda spel och på en PC har fler funktioner.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RTX2080S|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Tiden jag tjänar in ska jag lägga på day trading. I första hand för att kunna köpa ett RTX 4090. Går det riktigt bra köper jag Meta och sparkar alla.

Spännande tider är att vänta.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fenrisulvfan:

Bara bra med snabbare laddningstider, kommer ihåg PS1 vs N64, ladda från skiva och få fina orörliga bakgrunder, eller beräkna allt på plats, så föredrar jag beräkna allt på plats även om det blev lite kantigare.

Jepp, är också en stor "beräkna allt"-beundrare. Ta som exempel ur-Turoks titelskärm... Snygg, samt dynamisk. Vem behöver FMV filmklipp?!

Gillar i övrigt tekniker som bättre utnyttjar befintlig datorkapacitet, modell DirectStorage här till exempel. Hade gärna sett mer generellt stöd för DS i windows självt; windows update till exempel hade behövt en dos av den här medicinen, tar ju evigheter för den att patcha minsta grej som det är nu, och detta trots att varken CPU eller disk belastas särskilt hårt. Fattar inte var flaskhalsen sitter, hela uppdateringssystemet verkar bara jävligt lojt programmerat helt enkelt. Fett lång tid tar det att ladda hem patchar också, flera minuter tog det senast, med 99% av tiden bortslösad på fullständig inaktivitet. Vad håller MS på med egentligen...?

Permalänk
Medlem

Detta är ju lovande - om det kommer till Square Enix Forspoken så kanske vi får det till FFXIV också

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem

Gäller det här kommande spel eller kommer det här fungera på äldre spel? Det finns många äldre spel som laddar i evigheter.

Visa signatur

ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | RTX 2080 GPU: uppgradering inför RTX 5000.

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Jepp, är också en stor "beräkna allt"-beundrare. Ta som exempel ur-Turoks titelskärm... Snygg, samt dynamisk. Vem behöver FMV filmklipp?!

Gillar i övrigt tekniker som bättre utnyttjar befintlig datorkapacitet, modell DirectStorage här till exempel. Hade gärna sett mer generellt stöd för DS i windows självt; windows update till exempel hade behövt en dos av den här medicinen, tar ju evigheter för den att patcha minsta grej som det är nu, och detta trots att varken CPU eller disk belastas särskilt hårt. Fattar inte var flaskhalsen sitter, hela uppdateringssystemet verkar bara jävligt lojt programmerat helt enkelt. Fett lång tid tar det att ladda hem patchar också, flera minuter tog det senast, med 99% av tiden bortslösad på fullständig inaktivitet. Vad håller MS på med egentligen...?

Kul att du nämner Turok, det var spelet jag fick till min N64 när jag köpte det på lanseringsdagen, prutade ner priset med 500:- och var helnöjd med att inte ha Mario 64, det hade ju "alla" andra.
Windows update är väl slött på grund av slöa servrar som lokaliserar och skickar ut filerna som behövs. Varken CPU, disk, eller uppkoppling spelar roll då.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RTX2080S|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Ovanligt att laddningstider ens stört mig, i varje fall nu när allt är installerat på SSDer ändå. Men visst, laddningstider är ju bara ren väntan på att få göra det jag egentligen sitter där för att göra. Så det skadar ju knappast att bli av med dem ännu mer.

Bara det inte är bökigt för utvecklare att implementera så varför inte liksom.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Skrivet av Zemlan:

Ovanligt att laddningstider ens stört mig, i varje fall nu när allt är installerat på SSDer ändå. Men visst, laddningstider är ju bara ren väntan på att få göra det jag egentligen sitter där för att göra. Så det skadar ju knappast att bli av med dem ännu mer.

Bara det inte är bökigt för utvecklare att implementera så varför inte liksom.

Det begränsar ju även "världen" som laddas in i exempelvis ett till synes laddfritt spel. Laddskärmar är ju ett extremexempel som oftast kringgås med t ex finurlig bandesign. Men laddtiderna sker fortfarande bakom kulisserna.
Storleken på spelvärldar torde bli enorma.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant om det gör nån större skillnad att få en långsam ssd att ladda istället för att använda betydligt snabbare ram minnen & processor.
Att preloada texturer direkt till grafikkort & slippa att cpu används till detta. Men ska bli inttresant att se om det är något som ens märks, kanske startuptider kortas, men om det gör nån övrig skillnad ska bli intressant att se.
Lite skeptisk men förhoppningsfull.
(eller oxå har jag missupfattat totalt vad som blir skillnad med direct storage, preloada texturer & kortare signalväg till grafikkort)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Ska bli intressant om det gör nån större skillnad att få en långsam ssd att ladda istället för att använda betydligt snabbare ram minnen & processor.
Att preloada texturer direkt till grafikkort & slippa att cpu används till detta. Men ska bli inttresant att se om det är något som ens märks, kanske startuptider kortas, men om det gör nån övrig skillnad ska bli intressant att se.
Lite skeptisk men förhoppningsfull.
(eller oxå har jag missupfattat totalt vad som blir skillnad med direct storage, preloada texturer & kortare signalväg till grafikkort)

Fast ska du läsa det från RAM så måste du ju ändå läsa det fårn ssd -> RAM först och därmed hålla alla texturer i RAM. SSD lär ju inte ge någon boost, krävs antagligen nvme.

Som någon skrev så handlar det ju mindre om att minska laddningstider i existerande spel, det får man på köpet med tekniken men det riktigt intressanta är vilken speldesign detta möjliggör på ett par års sikt.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Gäller det här kommande spel eller kommer det här fungera på äldre spel? Det finns många äldre spel som laddar i evigheter.

Det gäller spel som implementerar tekniken. Förmodligen inte helt trivialt att implementera det så jag skulle inte räkna med det i äldre spel, såvida de inte utvecklas aktivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Fast ska du läsa det från RAM så måste du ju ändå läsa det fårn ssd -> RAM först och därmed hålla alla texturer i RAM. SSD lär ju inte ge någon boost, krävs antagligen nvme.

Som någon skrev så handlar det ju mindre om att minska laddningstider i existerande spel, det får man på köpet med tekniken men det riktigt intressanta är vilken speldesign detta möjliggör på ett par års sikt.

självklart att ssd n bör vara nvme det jag menar att om du har tillräckligt med ramminne jag kör 64 gigg & 128gigg i mina riggar kan förstå att man kan tjäna latens att signalvägen blir kortare med direct storage men om man redan laddat till ram så borde det i stort vara noll skillnad mot att ha det direct från ssd n(pga av betydligt långsammare) men man kan säkert mjukvarumässigt ladda i förväg för texturer så hänger nog mycket på hur programmen skrivs men som sagt försiktigt hoppfull

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

självklart att ssd n bör vara nvme det jag menar att om du har tillräckligt med ramminne jag kör 64 gigg & 128gigg i mina riggar kan förstå att man kan tjäna latens att signalvägen blir kortare med direct storage men om man redan laddat till ram så borde det i stort vara noll skillnad mot att ha det direct från ssd n(pga av betydligt långsammare) men man kan säkert mjukvarumässigt ladda i förväg för texturer så hänger nog mycket på hur programmen skrivs men som sagt försiktigt hoppfull

Handlar inte om mängden RAM. Problemet idag är att alla tillgångar skickas SSD->-RAM->CPU->RAM->GPU. CPU packar upp allt som sen skickas till RAM igen, för att därefter läsas in i VRAM.

Med DirectStorage går det istället från SSD->RAM->VRAM och GPU;n packar upp allt istället. På så vis kan man utnyttja bandbredden hos moderna SSD;er samt bli av med en massa CPU-overhead.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frystorkad:

Det begränsar ju även "världen" som laddas in i exempelvis ett till synes laddfritt spel. Laddskärmar är ju ett extremexempel som oftast kringgås med t ex finurlig bandesign. Men laddtiderna sker fortfarande bakom kulisserna.
Storleken på spelvärldar torde bli enorma.

Låter rimligt, bra poäng 🙂

Lär ju om något kunna underlätta utveckling då för man behöver på sikt inte ta samma hänsyn till sånt i samma utsträckning som idag.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Frågan är, vad kommer detta kosta mig?

Bonusfråga: Går det idag att ha mer en sex aktiva hårddiskar på dom vanligaste moderkorten?
Om ni tittar i sign på mitt moderkort så kan jag bara använda sex sata sdd om jag inte använder nvme.
Använder jag nvme så försvinner minst en sata.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Handlar inte om mängden RAM. Problemet idag är att alla tillgångar skickas SSD->-RAM->CPU->RAM->GPU. CPU packar upp allt som sen skickas till RAM igen, för att därefter läsas in i VRAM.

Med DirectStorage går det istället från SSD->RAM->VRAM och GPU;n packar upp allt istället. På så vis kan man utnyttja bandbredden hos moderna SSD;er samt bli av med en massa CPU-overhead.

Bra förklaringar och information om det från LTT och Microsoft.
Direct storage, RTX IO och Smart Access Storage kommer göra stor skillnad för spelutveckling framöver.
RTX 2xxx serien samt AMD RX6000 serien och uppåt(DX12 ultimate) är dock rekommenderat för DS 1.1

Devblog Microsoft
"GPU: Any DirectX 12 capable GPU that supports Shader Model 6.0 will be able to take advantage of the new feature, we recommend a DX12 Ultimate capable card."

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Vad behövs för att köra detta? Windows 11 + NVME SSD eller?
Samt aktivera det såklart.

Permalänk
Medlem

När kommer vi att få Skyrim DS1.1 Edition?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD