Får inte reklamera trasig CPU.

Permalänk

Får inte reklamera trasig CPU.

Har köpt en CPU av PROSHOP som är trasig. (AMD Ryzen 9 5950X)

Min nybygge har kraschat gång på gång i över en månad. Jag har felsökt dagligen utan framgång tills jag en dag hittade rätt i event-logger filtrerat på whea-logger. Där hittade jag över 60 felmeddeladen som indikerade på att 'core 18/19' var fel och även hintade för mig att CPU var trasig.

Jag testade CPUn i en väns dator och helt plötsligt kraschade hans dator vid hög belastning med. Detta är ju en solklar bekräftelse på att CPUn faktiskt är trasig och bör reklameras, så jag gjorde det!

Det har nu gått en vecka sedan jag reklamerade processorn till PROSHOP och resultatet är skrämmande.
Varan du reklamerat är granskad av våran tekniker och inga fel hittades, Tillsammans med detta bedrövliga meddelande kom även en faktura på 500DKK för teknikers tid.

Det är konstaterat att deras tekniker inte är kunniga nog i att hitta problemet trotts att jag steg för steg förklarat för dem vad som triggar det och vart det finns att hitta. Att returnera processorn på felsökning igen innebär förmodligen ännu en debitering på 500DKK då teknikerna inte är kunniga nog i att få fram problemet.

PROSHOP har satt mig i en loop som gynnar deras fula verksamhet. Driver jag vidare ärendet till ARN eller vet någon hur jag ska gå tillväga med detta?

Felkoder:
A fatal hardware error has occurred.
Reported by component: Processor Core
Error Source: Machine Check Exception
Error Type: Cache Hierarchy Error
Processor APIC ID: 19

The details view of this entry contains further information.

A fatal hardware error has occurred.
Reported by component: Processor Core
Error Source: Machine Check Exception
Error Type: Cache Hierarchy Error
Processor APIC ID: 18
The details view of this entry contains further information.

Tidigare tråd:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1674883-hjalp-nybygge-....

Permalänk
Medlem

"Driver jag vidare ärendet till ARN eller vet någon hur jag ska gå tillväga med detta?"

Butiken är dansk, så jag vet inte hur mycket nytta du har av det. Men det kostar väl inget att göra det ändå. Du skulle kunna testa att kontakta AMD direkt också.

Permalänk
Medlem

Finns det garanti hos AMD?
https://www.amd.com/en/support/kb/warranty-information/pib

Kan alternativet vara att reklamera den direkt hos AMD?
Bäst att kolla med dem först.

Permalänk
Medlem

Verkar ju vara många som har åkt på samma problem. Är CPU:n extremt varm eller kan det vara något med strömtillförseln?

Har du provat att stänga av C-state i BIOS?

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

"Driver jag vidare ärendet till ARN eller vet någon hur jag ska gå tillväga med detta?"

Butiken är dansk, så jag vet inte hur mycket nytta du har av det. Men det kostar väl inget att göra det ändå. Du skulle kunna testa att kontakta AMD direkt också.

Företaget är danskt, men de bedriver verksamhet i Sverige och lyder därför under svenska lagar. De skriver i köpvillkoren (8. Klagoanmälan) att de rekommenderar att man vänder sig till ARN om man inte kan hitta en lösning med deras support.

Permalänk
Medlem

Det kan inte vara moderkortet som kör taskiga autovärden? Typ FMax, Clock override, ändring av infinitybuss eller annat?

Uppdaterat bios och laddat optimized defaults innan du knapapt in nya?

Permalänk
Medlem

Jag led av mycket WHEA likt dig när jag köpte min dator i signatur.
För att lösa det fick jag klocka ner mina ram minnen. Men nu 10 bios uppdateringar senare så funkar det prima!

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Gräddkanon:

Har köpt en CPU av PROSHOP som är trasig. (AMD Ryzen 9 5950X)

Min nybygge har kraschat gång på gång i över en månad. Jag har felsökt dagligen utan framgång tills jag en dag hittade rätt i event-logger filtrerat på whea-logger. Där hittade jag över 60 felmeddeladen som indikerade på att 'core 18/19' var fel och även hintade för mig att CPU var trasig.

Jag testade CPUn i en väns dator och helt plötsligt kraschade hans dator vid hög belastning med. Detta är ju en solklar bekräftelse på att CPUn faktiskt är trasig och bör reklameras, så jag gjorde det!

Det har nu gått en vecka sedan jag reklamerade processorn till PROSHOP och resultatet är skrämmande.
Varan du reklamerat är granskad av våran tekniker och inga fel hittades, Tillsammans med detta bedrövliga meddelande kom även en faktura på 500DKK för teknikers tid.

Det är konstaterat att deras tekniker inte är kunniga nog i att hitta problemet trotts att jag steg för steg förklarat för dem vad som triggar det och vart det finns att hitta. Att returnera processorn på felsökning igen innebär förmodligen ännu en debitering på 500DKK då teknikerna inte är kunniga nog i att få fram problemet.

PROSHOP har satt mig i en loop som gynnar deras fula verksamhet. Driver jag vidare ärendet till ARN eller vet någon hur jag ska gå tillväga med detta?

Felkoder:
A fatal hardware error has occurred.
Reported by component: Processor Core
Error Source: Machine Check Exception
Error Type: Cache Hierarchy Error
Processor APIC ID: 19

The details view of this entry contains further information.

A fatal hardware error has occurred.
Reported by component: Processor Core
Error Source: Machine Check Exception
Error Type: Cache Hierarchy Error
Processor APIC ID: 18
The details view of this entry contains further information.

Tidigare tråd:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1674883-hjalp-nybygge-....

Och har du kört 100% memtest? Om dom inte hittar några fel så skulle jag ta en runda hos mig själv först med ett test, minnen utan XMP, minnen med XMP osv osv

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Finns det garanti hos AMD?
https://www.amd.com/en/support/kb/warranty-information/pib

Kan alternativet vara att reklamera den direkt hos AMD?
Bäst att kolla med dem först.

Tack för tipset, skall göras!

Permalänk
Skrivet av andra94:

Och har du kört 100% memtest? Om dom inte hittar några fel så skulle jag ta en runda hos mig själv först med ett test, minnen utan XMP, minnen med XMP osv osv

Kikar du i min förra tråd ser du att memtest är kört i 11h utan error.
Tack för tipset ändå hehe

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

Det kan inte vara moderkortet som kör taskiga autovärden? Typ FMax, Clock override, ändring av infinitybuss eller annat?

Uppdaterat bios och laddat optimized defaults innan du knapapt in nya?

Skrivet av CusmaR:

Jag led av mycket WHEA likt dig när jag köpte min dator i signatur.
För att lösa det fick jag klocka ner mina ram minnen. Men nu 10 bios uppdateringar senare så funkar det prima!

Skönt att höra, Bios är uppdaterat till den senaste och krånglar den.
Som nämnt krånglar CPUn i annan dator med. Detta även då med samma felkoder i WHEA-logger!

Permalänk
Skrivet av perost:

Företaget är danskt, men de bedriver verksamhet i Sverige och lyder därför under svenska lagar. De skriver i köpvillkoren (8. Klagoanmälan) att de rekommenderar att man vänder sig till ARN om man inte kan hitta en lösning med deras support.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gräddkanon:

Får du samma problem om du kör i Eco mode eller dylikt?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Detta händer hela tiden när det krävs hög belastning för att felet ska visa sig. Butiken kör typ 3dmark i 2H och visar sig inte felet så skickar dem tillbaka.
Ge dem tydliga instruktioner på hur felet ska återskapas så kommer det ordna sig. Proshop har jag haft att göra med i 2 st garanti ärenden rörande robbot damsugare och det slutade bra så ge inte upp.

Visa signatur

Dont worry be happy

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Får du samma problem om du kör i Eco mode eller dylikt?

Ja,

Permalänk
Skrivet av tarumbar:

Detta händer hela tiden när det krävs hög belastning för att felet ska visa sig. Butiken kör typ 3dmark i 2H och visar sig inte felet så skickar dem tillbaka.
Ge dem tydliga instruktioner på hur felet ska återskapas så kommer det ordna sig. Proshop har jag haft att göra med i 2 st garanti ärenden rörande robbot damsugare och det slutade bra så ge inte upp.

Jo tack jag har märkt det, enligt proshop har dem kört msicombuster och prime95 i över 20h återkopplade dem med.

Efter detta svar ignorerades alla mina Mail och cpu skickades ut med en faktura på nästan 1000kr! 😤

Permalänk

Cpun är tillbaka från PROSHOP som anser att den funkar till 100%. Moderkortet är nu ivägskickat för granskning som misstänkts vara boven då det inte är RAM,PSU,GPU,eller CPU i detta fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gräddkanon:

Cpun är tillbaka från PROSHOP som anser att den funkar till 100%. Moderkortet är nu ivägskickat för granskning som misstänkts vara boven då det inte är RAM,PSU,GPU,eller CPU i detta fall!

Har din vän också fel på moderkortet?

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Har din vän också fel på moderkortet?

Tveksam men enligt proshop ja. Har beställt ett annat moderkort det ska testas i, återkommer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gräddkanon:

Har köpt en CPU av PROSHOP som är trasig. (AMD Ryzen 9 5950X)

Min nybygge har kraschat gång på gång i över en månad. Jag har felsökt dagligen utan framgång tills jag en dag hittade rätt i event-logger filtrerat på whea-logger. Där hittade jag över 60 felmeddeladen som indikerade på att 'core 18/19' var fel och även hintade för mig att CPU var trasig.

Jag testade CPUn i en väns dator och helt plötsligt kraschade hans dator vid hög belastning med. Detta är ju en solklar bekräftelse på att CPUn faktiskt är trasig och bör reklameras, så jag gjorde det!

Det har nu gått en vecka sedan jag reklamerade processorn till PROSHOP och resultatet är skrämmande.
Varan du reklamerat är granskad av våran tekniker och inga fel hittades, Tillsammans med detta bedrövliga meddelande kom även en faktura på 500DKK för teknikers tid.

Det är konstaterat att deras tekniker inte är kunniga nog i att hitta problemet trotts att jag steg för steg förklarat för dem vad som triggar det och vart det finns att hitta. Att returnera processorn på felsökning igen innebär förmodligen ännu en debitering på 500DKK då teknikerna inte är kunniga nog i att få fram problemet.

PROSHOP har satt mig i en loop som gynnar deras fula verksamhet. Driver jag vidare ärendet till ARN eller vet någon hur jag ska gå tillväga med detta?

Felkoder:
A fatal hardware error has occurred.
Reported by component: Processor Core
Error Source: Machine Check Exception
Error Type: Cache Hierarchy Error
Processor APIC ID: 19

The details view of this entry contains further information.

A fatal hardware error has occurred.
Reported by component: Processor Core
Error Source: Machine Check Exception
Error Type: Cache Hierarchy Error
Processor APIC ID: 18
The details view of this entry contains further information.

Tidigare tråd:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1674883-hjalp-nybygge-....

Är det alltid core 9 som krashar eller har du haft whea på andra kärnor?

Permalänk
Skrivet av weenan:

Är det alltid core 9 som krashar eller har du haft whea på andra kärnor?

Alltid samma!

Permalänk
Medlem

Om VRM (Voltage Regulator Module) [kan finnas mer än en av dem] på moderkortet inte orkar med av olika orsaker så kan det bli skumma fel

Om dessa har elektrolyt-kondensatorer och inte är av helt keramisk typ så har man också en värme och åldringsfaktor med i spelet. Åldringsfaktorn spelar också in med sk. 'torra elektrolyter' då inkråmet i dessa också krymper och blir äppelskrutt av dem inuti när man öppna och tittar i sådana för att de inte längre gör jobbet.

Permalänk
Skrivet av xxargs:

Om VRM (Voltage Regulator Module) [kan finnas mer än en av dem] på moderkortet inte orkar med av olika orsaker så kan det bli skumma fel

Om dessa har elektrolyt-kondensatorer och inte är av helt keramisk typ så har man också en värme och åldringsfaktor med i spelet. Åldringsfaktorn spelar också in med sk. 'torra elektrolyter' då inkråmet i dessa också krymper och blir äppelskrutt av dem inuti när man öppna och tittar i sådana för att de inte längre gör jobbet.

Tveksam, prylarna är nya.