Telia bredband / tv börjar bli väldigt dyrt. Alternativ?

Permalänk

Telia bredband / tv börjar bli väldigt dyrt. Alternativ?

Hej!

Vi bor i bostad med fiber. har Telia "lagom" + "100/100" internet. Vi har även "gammel-tv" inkopplat.

Känner nu att vi absolut inte behöver ha vanlig "gammel-tv" med Telias puck osv. Däremot är det ju käckt att ha "lagom-paketet" som Telia Play, då det kan vara smidigare ibland så vi klurar på om man kan ha detta löst istället. Annars finns ju det mesta på stream osv. Sen har vi det med internet. Det har funkat helt okej, inga större problem.

Men...det är dyrt nu, allt detta ihop. Vi betalar efter senaste höjningen över 700 spänn / mån och vill därför ha tips på alternativ. Vet inte om det är kopplat till var man bor osv, men från början fick vi höra att man "bara" kunde ha ComHem eller Telia, och det är väl lite som pest eller kolera?

Tyvärr har vi ingen gemensam lösning för alla bostäder här, det hade ju kunnat få ner priset gissar jag. (Upphandlat, eller vad det heter, påminn mig gärna).

Tar mer än gärna tips! Får vi snabbare nät på köpet så klagar jag inte.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av spacedebree:

Hej!

Vi bor i bostad med fiber. har Telia "lagom" + "100/100" internet. Vi har även "gammel-tv" inkopplat.

Känner nu att vi absolut inte behöver ha vanlig "gammel-tv" med Telias puck osv. Däremot är det ju käckt att ha "lagom-paketet" som Telia Play, då det kan vara smidigare ibland så vi klurar på om man kan ha detta löst istället. Annars finns ju det mesta på stream osv. Sen har vi det med internet. Det har funkat helt okej, inga större problem.

Men...det är dyrt nu, allt detta ihop. Vi betalar efter senaste höjningen över 700 spänn / mån och vill därför ha tips på alternativ. Vet inte om det är kopplat till var man bor osv, men från början fick vi höra att man "bara" kunde ha ComHem eller Telia, och det är väl lite som pest eller kolera?

Tyvärr har vi ingen gemensam lösning för alla bostäder här, det hade ju kunnat få ner priset gissar jag. (Upphandlat, eller vad det heter, påminn mig gärna).

Tar mer än gärna tips! Får vi snabbare nät på köpet så klagar jag inte.

Mycket beror på vart ni bor, eller närmare bestämt, vilket nät ni tillhör.
Gå in på bredbandsval.se eller liknande jämförelsesajter och kolla vad som går att leverera på er adress.

När det kommer till tv:n så har jag personligen helt gått över till streampaket, ser ingen anledning till att ha boxar och annan extra hårdvara

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

Mycket beror på vart ni bor, eller närmare bestämt, vilket nät ni tillhör.
Gå in på bredbandsval.se eller liknande jämförelsesajter och kolla vad som går att leverera på er adress.

När det kommer till tv:n så har jag personligen helt gått över till streampaket, ser ingen anledning till att ha boxar och annan extra hårdvara

Ah..

Kollade bredbandsval, tyvärr var vår adress inte med och har frågat dem om detta.

När man pratar om "nät", då menar du fibernätet. Tror nog att det är Telias. Vad innebär det, är vi gravt begränsade då? Finns det "fria" fibernät med? Berätta gärna.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Gå över till ett streampaket. Billigare. Telenor erbjuder ju ett streampaket för 79 kr/mån om man klarar sig utan TV4.
https://www.telenor.se/handla/stream/stream-mini/

Permalänk
Medlem

Har du Telia Öppen fiber så är det https://www.bredbandswebben.se/start/

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Har du Telia Öppen fiber så är det https://www.bredbandswebben.se/start/

Japp, så hette det vi hade. Tack. Någon som kan tipsa redan med den infon?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av spacedebree:

Ah..

Kollade bredbandsval, tyvärr var vår adress inte med och har frågat dem om detta.

När man pratar om "nät", då menar du fibernätet. Tror nog att det är Telias. Vad innebär det, är vi gravt begränsade då? Finns det "fria" fibernät med? Berätta gärna.

Ajdå, då kan det vara så att ni sitter på Telias egna stängda nät, dvs inget "öppet" nät med flera olika leverantörer att välja mellan.

Det finns "öppna" nät där företag x bygger själva nätet och sen får olika leverantörer hyra in sig och använda nätet för att leverera sina tjänster till kund.

tv-tjänsterna via stream som de olika företagen (telia, tele2, telenor, comhem mfl mfl(?)) brukar dock vara oberoende av vilken leverantör man har på bredbandet så där är det bara att välja fritt

Priset på bredband kan ibland gå att förhandla ner mot att man binder sig, dock finns det ingen direkt risk att ni lämnar så utgångsläget för förhandling är dåligt

Bor ni i bostadsrätt kan det vara en idé att kolla upp om ni har uppkopplingen på avtal genom föreningen. Då kan man förhandla genom föreningen.

Sen är det alltid en bra idé att höra runt med grannarna som inte bor i er förening om vad man har där. I vissa fall kan det finnas flera fibernät i området och det kan då finnas möjlighet för er att koppla in er på ett annat nät en Telias

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av Lorault:

Gå över till ett streampaket. Billigare. Telenor erbjuder ju ett streampaket för 79 kr/mån om man klarar sig utan TV4.
https://www.telenor.se/handla/stream/stream-mini/

Men det vill vi nog ha ändå. Varför inte TV4? =P

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av spacedebree:

Ah..

Kollade bredbandsval, tyvärr var vår adress inte med och har frågat dem om detta.

När man pratar om "nät", då menar du fibernätet. Tror nog att det är Telias. Vad innebär det, är vi gravt begränsade då? Finns det "fria" fibernät med? Berätta gärna.

Allt beror på vilka avtal nätägaren har så endera har du Telia eller så är det ett öppet nät och du kan byta fritt men kontakta Telia eller nätägaren och fråga om du inte vet om du är bunden till abb och/eller nät eller inte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

Ajdå, då kan det vara så att ni sitter på Telias egna stängda nät, dvs inget "öppet" nät med flera olika leverantörer att välja mellan.

Det finns "öppna" nät där företag x bygger själva nätet och sen får olika leverantörer hyra in sig och använda nätet för att leverera sina tjänster till kund.

tv-tjänsterna via stream som de olika företagen (telia, tele2, telenor, comhem mfl mfl(?)) brukar dock vara oberoende av vilken leverantör man har på bredbandet så där är det bara att välja fritt

Priset på bredband kan ibland gå att förhandla ner mot att man binder sig, dock finns det ingen direkt risk att ni lämnar så utgångsläget för förhandling är dåligt

Bor ni i bostadsrätt kan det vara en idé att kolla upp om ni har uppkopplingen på avtal genom föreningen. Då kan man förhandla genom föreningen.

Sen är det alltid en bra idé att höra runt med grannarna som inte bor i er förening om vad man har där. I vissa fall kan det finnas flera fibernät i området och det kan då finnas möjlighet för er att koppla in er på ett annat nät en Telias

Men jo...vi hade tydligen det öppna. Men fick höra vid inflytt att vi "bara" kunde ha Comhem och Telia. Lär ju inte stämma. Så läget är lite bättre nu då. Men tar fortfarande tips med det som utgångspunkt...

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

@spacedebree om du vet att du måste ha bredband via något bolag typ 100/100 så blir nästan alltid streaming paket billigare.

Det finns dessutom flera val med fler olika utformningar av paket etc. Så du bör kunna hitta något som passar dig. Det är ju bara börja sondera marknaden.

Alleten har via streaming (finns även HBO Max, Viaplay, Sky Showtime att lägga till)
Discovery Plus
Tele2 har streaming paket
Telia

Osv, det finns massor av olika varianter beroende på vad du vill ha.

Permalänk
Skrivet av DennisOlof:

@spacedebree om du vet att du måste ha bredband via något bolag typ 100/100 så blir nästan alltid streaming paket billigare.

Det finns dessutom flera val med fler olika utformningar av paket etc. Så du bör kunna hitta något som passar dig. Det är ju bara börja sondera marknaden.

Alleten har via streaming (finns även HBO Max, Viaplay, Sky Showtime att lägga till)
Discovery Plus
Tele2 har streaming paket
Telia

Osv, det finns massor av olika varianter beroende på vad du vill ha.

Tack. Ska kika på detta. Streaming duger bra. Däremot bonus om "TV" finns som live-stream med, men det kanske blir ett tillägg? Blir till att sålla lite här då. Ska kolla vad vänner osv har med.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Hej!

Vi bor i bostad med fiber. har Telia "lagom" + "100/100" internet. Vi har även "gammel-tv" inkopplat.

Känner nu att vi absolut inte behöver ha vanlig "gammel-tv" med Telias puck osv. Däremot är det ju käckt att ha "lagom-paketet" som Telia Play, då det kan vara smidigare ibland så vi klurar på om man kan ha detta löst istället. Annars finns ju det mesta på stream osv. Sen har vi det med internet. Det har funkat helt okej, inga större problem.

Men...det är dyrt nu, allt detta ihop. Vi betalar efter senaste höjningen över 700 spänn / mån och vill därför ha tips på alternativ. Vet inte om det är kopplat till var man bor osv, men från början fick vi höra att man "bara" kunde ha ComHem eller Telia, och det är väl lite som pest eller kolera?

Tyvärr har vi ingen gemensam lösning för alla bostäder här, det hade ju kunnat få ner priset gissar jag. (Upphandlat, eller vad det heter, påminn mig gärna).

Tar mer än gärna tips! Får vi snabbare nät på köpet så klagar jag inte.

Men är det inte så att det sitter inbakat i hyran? Eller har ni möjligheten att få bort detta? Har nämligen densamma hos min bostadsförening, där bredband+tv ligger inbakad i hyran/avgiften

Permalänk
Medlem

En sådan här tråd utan nämna ens alternativ är ganska meningslös.

Permalänk
Medlem

Ni betalade 700kr för 100/100 och tv kanaler.
Säg 300kr/mån för bredband, då låter 400kr rätt mycket (beroendes på vad ni har för tv-utbud givetvis)

Det brukar gå få ett bättre pris om man "hotar" med att säga upp.
Om man ringer till kundtjänst och väljer "säg upp abbonemant" så kan jag nästan garantera att du kopplas vidare till säljavdelningen.

Jag har själv inte bytt operatör på 22 år
En gång under denna tid har dom "lyckats" höja kostnaden med 30kr/månad.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Skrivet av Nautilus011:

Ni betalade 700kr för 100/100 och tv kanaler.
Säg 300kr/mån för bredband, då låter 400kr rätt mycket (beroendes på vad ni har för tv-utbud givetvis)

Det brukar gå få ett bättre pris om man "hotar" med att säga upp.
Om man ringer till kundtjänst och väljer "säg upp abbonemant" så kan jag nästan garantera att du kopplas vidare till säljavdelningen.

Jag har själv inte bytt operatör på 22 år
En gång under denna tid har dom "lyckats" höja kostnaden med 30kr/månad.

Vi gjorde exakt så med vårt mobilabbonemang och fick en redigt bra deal. Värt att testa!

"Lagom" paketet så inget märkvärdigt. Fick bra pris första året, men sen ... njae.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Skrivet av Hasson39:

Men är det inte så att det sitter inbakat i hyran? Eller har ni möjligheten att få bort detta? Har nämligen densamma hos min bostadsförening, där bredband+tv ligger inbakad i hyran/avgiften

Nope. Hade varit fantastiskt om vår BRF kunde fixa den bra deal. Kommer nog ta upp dett framöver. Var så på vår förra BRF - och det blev ju en behagligare pris, såklart. Så i det fallet så var det bara postiivt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Vi gjorde exakt så med vårt mobilabbonemang och fick en redigt bra deal. Värt att testa!

"Lagom" paketet så inget märkvärdigt. Fick bra pris första året, men sen ... njae.

Det är så tråkigt att trogna kunder oftast behöver hålla koll och jaga bättre priser hos sina tjänsteleverantörer. Dom fokuserar bara på att få in nya kunder med lockpriser under några år.
Hade varit bra kundvård att någon gång då och då får 50% rabatt i tre månader eller något sådant.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Det är så tråkigt att trogna kunder oftast behöver hålla koll och jaga bättre priser hos sina tjänsteleverantörer. Dom fokuserar bara på att få in nya kunder med lockpriser under några år.
Hade varit bra kundvård att någon gång då och då får 50% rabatt i tre månader eller något sådant.

Jaga och jaga.

Kontakta Telia varje år under Black Friday, be dem om samma avtal som nya kunder erbjuds. (bundet i 12 månader, 299kr/mån 500/500) Få det. Rinse and repeat. Dock helt möjligt att det inte blir så i år pga av inflationen. Man får se.

Permalänk
Medlem

Jag pratade med Telia häromdagen och fick inte bara behålla samma pris som jag betalar idag (299kr), utan fick även ett bättre abonnemang (hastighet). Jag brukar ringa dem och tjöta om att det finns andra leverantörer som säkert vill ha mig som kund

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Det brukar gå få ett bättre pris om man "hotar" med att säga upp.
Om man ringer till kundtjänst och väljer "säg upp abbonemant" så kan jag nästan garantera att du kopplas vidare till säljavdelningen.

Jag intygar att detta funkar. Jag gjorde det själv mot Tele2 förra veckan. Genom hot om uppsägning + ombindning + att jag även lät dem ta över min privata mobil och binda även den i ett år så halverade jag mina priser för bredband och telefon, och fick dessutom "dubbla hastigheten" för samma pris i ett halvår. Men jag var alltså tvungen att prata med "uppsägningsavdelningen" som har till jobb att behålla dig som kund.

Eller rättare, jag hotade inte så mycket, jag ringde dem, valde "Avslut av abonnemang" i menyn och sade "Jag vill egentligen inte byta, men det börjar bli dyrt - vad kan du göra på priset?". Den trevliga kvinnan bakom telefonen avslutade samtalet med "då är det här avklarat för ett år framåt, sen får du ringa oss igen och förhandla på samma sätt".

Sidokommentar: ComHem heter numera Tele2. De köptes upp och varumärket är nedlagt nu.

Permalänk
Skrivet av blackcoffee:

Jag intygar att detta funkar. Jag gjorde det själv mot Tele2 förra veckan. Genom hot om uppsägning + ombindning + att jag även lät dem ta över min privata mobil och binda även den i ett år så halverade jag mina priser för bredband och telefon, och fick dessutom "dubbla hastigheten" för samma pris i ett halvår. Men jag var alltså tvungen att prata med "uppsägningsavdelningen" som har till jobb att behålla dig som kund.

Eller rättare, jag hotade inte så mycket, jag ringde dem, valde "Avslut av abonnemang" i menyn och sade "Jag vill egentligen inte byta, men det börjar bli dyrt - vad kan du göra på priset?". Den trevliga kvinnan bakom telefonen avslutade samtalet med "då är det här avklarat för ett år framåt, sen får du ringa oss igen och förhandla på samma sätt".

Sidokommentar: ComHem heter numera Tele2. De köptes upp och varumärket är nedlagt nu.

Har faktiskt gjort likadant med Tele2. Vi är på samma linje där och kommer testa. De vill behålla kunderna, och det finns ju redan vinst på oss, så....hoppas på att det lär funka.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecthelion:

Jag pratade med Telia häromdagen och fick inte bara behålla samma pris som jag betalar idag (299kr), utan fick även ett bättre abonnemang (hastighet). Jag brukar ringa dem och tjöta om att det finns andra leverantörer som säkert vill ha mig som kund

Oj, killen jag pratade med gav mig två bud att gå ned i hastighet från 500Mbit till 250Mbit och behålla mina 299:- i mån eller stanna kvar för 379:- i mån. Jag gick ner till 250Mbit för 299:- . Jag behöver inte 500Mbit (är ensam i hushållet)

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Medlem

Eftersom det inte kostar operatören mer att släppa på 500 istället för 250 (samma utrustning) så försöker de alltid locka med lite högre hastighet (som 99% aldrig använder ändå så) Tycker det är klokt att försöka stå på sig med den kapacitet man faktiskt använder sig, istället för att gå med på ett stegrande pris varje år för några extra Megabits.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecthelion:

Jag pratade med Telia häromdagen och fick inte bara behålla samma pris som jag betalar idag (299kr), utan fick även ett bättre abonnemang (hastighet). Jag brukar ringa dem och tjöta om att det finns andra leverantörer som säkert vill ha mig som kund

Aha. Då kommer det troligtvis lösa sig i år också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ploppsan:

Oj, killen jag pratade med gav mig två bud att gå ned i hastighet från 500Mbit till 250Mbit och behålla mina 299:- i mån eller stanna kvar för 379:- i mån. Jag gick ner till 250Mbit för 299:- . Jag behöver inte 500Mbit (är ensam i hushållet)

Jag hade 100/100 som ingångsabonnemang i min hyresrätt och höll på det i ett år (fram tills nu i november), för 299:-/mån (skulle bli 379:-/mån). Skrev först i deras chatt via Mitt Telia och fick sen en uppringning från deras winback-avdelning, han var supertrevlig. Han erbjöd mig 250/250 för 299:-/mån i 12 månader. Bara att man ringer åter nästa år och gör samma sak igen

Permalänk
Medlem

Att notera är väl att "vanliga" kundtjänsten verkar ha begränsad förhandlingsmån. Först när man kontaktar eller blir vidarekopplad till "uppsägningsavdelningen" så får man de erbjudanden vi pratar om här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecthelion:

Jag hade 100/100 som ingångsabonnemang i min hyresrätt och höll på det i ett år (fram tills nu i november), för 299:-/mån (skulle bli 379:-/mån). Skrev först i deras chatt via Mitt Telia och fick sen en uppringning från deras winback-avdelning, han var supertrevlig. Han erbjöd mig 250/250 för 299:-/mån i 12 månader. Bara att man ringer åter nästa år och gör samma sak igen

Kanske var samma kille vi pratade med. Min var också supertrevlig och gav mig "samma" erbjudande. Nu får jag 250/100 Mbit. Verkar inte gå att få mer än 100 Mbit upp. Spelar roll. Ned är viktigare.

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ploppsan:

Kanske var samma kille vi pratade med. Min var också supertrevlig och gav mig "samma" erbjudande. Nu får jag 250/100 Mbit. Verkar inte gå att få mer än 100 Mbit upp. Spelar roll. Ned är viktigare.

Du kan ju skicka ett PM till mig med hans förnamn, så kan vi ju se

Permalänk
Medlem

@spacedebree tyvärr har BRFer och samfälligheter ofta fördelar, ha man kabel-TV eller andra tekniska möjligheter att använda någon form av gruppanslutning blir det ofta billigare, det kan vara TV och Internet.

Det vanligast som folk vet vad det är för något är basutbud av TV kanaler ofta via Kabel-TV från t.ex. Comhem. Nästan alla i hyreshus eller BRFer har haft eller har den varianten. Tittar man på priset som t.ex. skulle kunna vara 160kr per lägenhet för ett basutbud av en bunt TV-kanaler, t.ex SVT1 till TV12 eller liknande så kostar samma sak säkerligen 250-350kr för en privatperson som tar emot via t.ex. parabol. Samma förhållande gäller i stort sett för anslutning till Internet.

Dom som ligger bäst till kostnadsmässigt är personer som har basutbud av TV-kanaler och Internet via någon form av gruppanslutning, till detta kan man sedan komplettera med streaming osv. Som privatperson i en villa blir det svårt att ens komma i närheten av de priser som BRFer oftast kan förhandla sig till.

Det enda rimliga sättet för de flesta om man vill dra ner på kostnader är att fixa så man kan titta på marksänd TV, då får man i alla fall de okrypterade marksända kanalerna. Därefter betala för anslutning via fiber och via den vägen i stort sett enbart använda streaming. Kostnaderna för streaming är oftast lägre samt det finns ett mycket större utbud av olika kanaler och kombinationer man kan välja på. Sedan är det inte säkert streaming alltid är så stabilt, blir det avbrott på fibern funkar det inte eftersom man måste vänta på att dom lagar kablarna etc.

Jag har Allente sedan länge via parabol, innan vi fick fiber hit. Hade dom inte börjat med en hel del streaming, deras 7dagars catchup service etc. som dom har numera, då hade jag dumpat dom för länge sedan. Linjär-TV är nästan helt dött för min del, det händer jag slötittar man jag vill inte betala för något jag inte använder eller har nytta av, det är bortkastade pengar.