TV för 5000:- (50-55 tum) - Black Friday?

Permalänk
Inaktiv

TV för 5000:- (50-55 tum) - Black Friday?

Skulle köpt en TV för länge sedan men saker kom i vägen. Nu när det nalkas Black Friday/Week så tänkte jag be om råd inför ett TV-köp.

Storlek: 50-55 tum eller max 130 cm bred

Önskemål: Energisnål vilket verkar innebära som lägst energiklass E efter de nyare och hårdare energikraven.*

Pris: 5000 kr ev. 6000 kr

Köper helst via Webhallen eller Netonnet.

Fick tidigare tipset om Philips 58PUS9006 som har varit nere på 5000 kr som lägst. Oklart om den kommer att gå ner till detta priset igen eller i närheten. Energiklass G som de flesta dock. Även större än tänkt men överstiger inte 130 cm bredd. Kan funka.

* Det har kommit lite fler TV-apparater sedan jag kollade sist som är energisnålare (energiklass E), men jag vill inte stirra mig blind på det då jag tror att även energiklass G är bättre än äldre TV-apparater.

Kom gärna med tips/förslag nu och under Black Friday/Week. Har rätt dålig koll på TV-apparater och är inte jättekräsen men vill självklart göra ett bra köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Skulle köpt en TV för länge sedan men saker kom i vägen. Nu när det nalkas Black Friday/Week så tänkte jag be om råd inför ett TV-köp.

Storlek: 50-55 tum eller max 130 cm bred

Önskemål: Energisnål vilket verkar innebära som lägst energiklass E efter de nyare och hårdare energikraven.*

Pris: 5000 kr ev. 6000 kr

Köper helst via Webhallen eller Netonnet.

Fick tidigare tipset om Philips 58PUS9006 som har varit nere på 5000 kr som lägst. Oklart om den kommer att gå ner till detta priset igen eller i närheten. Energiklass G som de flesta dock. Även större än tänkt men överstiger inte 130 cm bredd. Kan funka.

* Det har kommit lite fler TV-apparater sedan jag kollade sist som är energisnålare (energiklass E), men jag vill inte stirra mig blind på det då jag tror att även energiklass G är bättre än äldre TV-apparater.

Kom gärna med tips/förslag nu och under Black Friday/Week. Har rätt dålig koll på TV-apparater och är inte jättekräsen men vill självklart göra ett bra köp.

Brukas finnas 55" Samsung för 5000kr typ varje BF på Elgiganten.
Jag gillar Samsung Tizen bäst av de olika OS till Smart TV som finns.

Permalänk
Medlem

BF brukar vara ett gyllende tillfälle att handla årets TV modeller på! har fyndat tv:s flera gånger. ha koll på modellbeteckningarna bara då det är en jungel! Jag föredrar Sony men Samsung och Philips har bra produkter med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Fick tidigare tipset om Philips 58PUS9006 som har varit nere på 5000 kr som lägst. Oklart om den kommer att gå ner till detta priset igen eller i närheten. Energiklass G som de flesta dock. Även större än tänkt men överstiger inte 130 cm bredd. Kan funka.

Vi kikade på den Philipsen och jag väntade på att den skulle gå ner till 5000kr igen, men sen mätte vi lite och insåg att 50" var max vad vi ville ha i sovrummet. Så det blev en 50PUS9006 istället, för samma pris 5000kr på NetOnNet.

Funkar bra, har stängt av AmbiLight då frun tyckte det mest störde.

Man märkte dock snabbt hur kass komprimeringen är på vissa streamingtjänster, för vi fick dra ner Black Level så allt är lite smågrått för att inte få massa blockiga pixlar i alla svarta bakgrunder på NetFlix t.ex. Kollade man på 4k HDR test på YouTube såg allt kanonfint ut däremot.

Valde den över Samsung m.fl. p.g.a. Android OS och inbyggd ChromeCast och möjlighet till AmbiLight på köpet, ifall man vill testa.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tBiorrith:

Brukas finnas 55" Samsung för 5000kr typ varje BF på Elgiganten.
Jag gillar Samsung Tizen bäst av de olika OS till Smart TV som finns.

Jag lägger ingen större vikt vid operativsystemet. Kan alltid köra Chromecast eller Apple TV (hade köpt en osmart TV om utbudet fanns).

Skrivet av Znille:

BF brukar vara ett gyllende tillfälle att handla årets TV modeller på! har fyndat tv:s flera gånger. ha koll på modellbeteckningarna bara då det är en jungel! Jag föredrar Sony men Samsung och Philips har bra produkter med!

Fått höra det också så tänkte passa på nu. Har dålig koll på olika modeller och märken men är inte Sony alltid dyrt? Samsung och Philips verkar ju dumpa priserna ibland, men inte sett nån billig från Sony? Då måste jag väl upp i minst 7000-8000 kr för 50-55 tum.

Skrivet av blackeagle:

Vi kikade på den Philipsen och jag väntade på att den skulle gå ner till 5000kr igen, men sen mätte vi lite och insåg att 50" var max vad vi ville ha i sovrummet. Så det blev en 50PUS9006 istället, för samma pris 5000kr på NetOnNet.

Funkar bra, har stängt av AmbiLight då frun tyckte det mest störde.

Man märkte dock snabbt hur kass komprimeringen är på vissa streamingtjänster, för vi fick dra ner Black Level så allt är lite smågrått för att inte få massa blockiga pixlar i alla svarta bakgrunder på NetFlix t.ex. Kollade man på 4k HDR test på YouTube såg allt kanonfint ut däremot.

Valde den över Samsung m.fl. p.g.a. Android OS och inbyggd ChromeCast och möjlighet till AmbiLight på köpet, ifall man vill testa.

50-tummaren verkar inte säljas längre. Sen skulle det störa mig att 50-tummaren är lika dyr/billig som 58-tummaren. Kan klämma in en 58-tummare och hoppas avståndet räcker.

Som jag skrev till föregående så lägger jag ingen större vikt vid operativsystemet. Kan alltid koppla in Chromecast eller Apple TV. Har inget större förtroende till de inbyggda operativsystemen kommer underhållas lika bra/snabbt eller länge som externa mediaspelare. TV-tillverkare borde lägga krutet på annat istället.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Inaktiv

Tack för tipset men köper ogärna från MediaMarkt (dålig erfarenhet).

Däremot är den inte bredare än 130 cm, tror det är diagonalen (139 cm)? För läser man under allmänna egenskaper står det att den är 1239.3 mm bred med/utan stativ (alltså 123,93 cm). Det är alltså fysiska bredden jag tänker på.

Hur är Sharp idag annars? Visste inte ens att de fortfarande tillverkar TV-apparater. Kommer ihåg de från vår långlivade lilla tjock-TV som aldrig gick sönder trots flera fall.

Permalänk
Inaktiv

Man undrar ju ändå vad det är för skillnad på olika modeller. Elgiganten finns ju i stan men jag tycker bara jag blir förvirrad av att gå runt bland massa påslagna skärmar. Vet inte ens vad jag ska titta efter.

Nu vill jag inte köpa via MediaMarkt men om vi tar Sharp 55BL5EA som exempel. På vilket sätt skiljer den sig åt från t.ex. Skantic B5531UHD? Jag fattar att Sharp kommer med Android TV men bortsett från det, vilka är skillnaderna? Sharp känns ju inte som något större TV-märke idag (inte heller Skantic). Toshiba 55UA5D63DG och Andersson QLED5531UHDA är visserligen inga större TV-märken de heller men bättre energiklass i varje fall (inget bra pris just nu dock).

Ni har inga förslag på specifika modeller som kan vara intressanta att bevaka som kanske ligger lite högre nu men som kanske kan gå ner i pris? Känns som en djungel. Enda modellen jag bevakar är Philips 58PUS9006, mest för att den rekommenderas. Vet inte vad som gör den speciell heller.

Permalänk
Bildexpert 📺

Går igenom i guiden: https://www.sweclockers.com/artikel/33206-tv-guiden-2021-2022...

Av alla du tittat på är Philips PUS9006 den överlägsna modellen för priset och räknas in till mellanklassen (inte bäst, inte sämst) där du vet ganska väl vad du får. Resten du funderar på är bottenskrapsmodeller och kan vara vad som helst, men givet sämre till mycket sämre än PUS9006.

I den mån det är skillnader är det inget som sticker ut som markant bättre. Det är också omöjligt att reda ut vilka skillnader det är annat än köpa alla själv och jämföra. Och gör man det kommer man kunna konstatera att inget av dem är just markant bättre än någon annan, bara olika varianter av enklast möjliga.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laxpudding:

Går igenom i guiden: https://www.sweclockers.com/artikel/33206-tv-guiden-2021-2022...

Av alla du tittat på är Philips PUS9006 den överlägsna modellen för priset och räknas in till mellanklassen (inte bäst, inte sämst) där du vet ganska väl vad du får. Resten du funderar på är bottenskrapsmodeller och kan vara vad som helst, men givet sämre till mycket sämre än PUS9006.

I den mån det är skillnader är det inget som sticker ut som markant bättre. Det är också omöjligt att reda ut vilka skillnader det är annat än köpa alla själv och jämföra. Och gör man det kommer man kunna konstatera att inget av dem är just markant bättre än någon annan, bara olika varianter av enklast möjliga.

Tack för länk. Står dock "fokus på gaming" vilket inte är mitt fokus men jag ska skumläsa ändå. Har visserligen fått en äldre Xbox One men sist jag spelade TV-spel var på 90-talet (Sega). Ska prova den dock.

Bevakar Philips 58PUS9006 (50-modellen verkar slutsåld) och slår väl till om den går ner i pris igen. Annars behöver jag hitta alternativ.

Permalänk
Medlem

Bevakar oxå PUS9006 o även PUS8807 som är 2022 årsmodell av The One som har 100/120Hz skärm

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av scainic:

Bevakar oxå PUS9006 o även PUS8807 som är 2022 årsmodell av The One som har 100/120Hz skärm

Det verkar finnas flera The One. Vad är skillnaden mellan PUS8807, PUS8897, PUS8546 och PUS8517?

Permalänk
Bildexpert 📺

Går igenom det i TV-guiden och i detta fall guiderna eftersom fjärde siffran 7 på slutet är 2022-modell och siffran 6 betyder är 2021-modell. Tredje siffran indikerar sådant som färg på stativ och vilken fjärrkontroll det är.

2022-genomgången: https://www.sweclockers.com/artikel/35135-tv-guiden-2022-23-d...
2021-genomgången: https://www.sweclockers.com/artikel/33206-tv-guiden-2021-2022...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laxpudding:

Går igenom det i TV-guiden och i detta fall guiderna eftersom fjärde siffran 7 på slutet är 2022-modell och siffran 6 betyder är 2021-modell. Tredje siffran indikerar sådant som färg på stativ och vilken fjärrkontroll det är.

2022-genomgången: https://www.sweclockers.com/artikel/35135-tv-guiden-2022-23-d...
2021-genomgången: https://www.sweclockers.com/artikel/33206-tv-guiden-2021-2022...

Mycket att gå igenom men tack för länkarna.

PUS8807 och PUS8897 är från 2022 och har IPS, 120 Hz och HDR/ljusstark.
PUS8546 (2021) och PUS8517 (2022) har LCD och 60 Hz.
PUS9006 (2021) har troligtvis VA och 60 Hz
Samtliga har Ambilight.

Tror jag ska bevaka åtminstone PUS8807 och PUS8897 också. Frågan är vad som är bättre mellan LCD och VA. PUS9006 finns ju bara kvar i 58-tum och det är ändå rätt stort. Skulle den inte gå ner i pris heller så behöver jag alternativ.

Permalänk
Bildexpert 📺

Ja, mycket att gå igenom och man måste gå igenom det för att få svar. Inte ens jag orkar hålla Philips alla siffror i huvudet. Philips egen personal har istället interna Excel-dokument de kan titta på. Resten av världen skakar på huvudet.

"LCD" i min guide betyder att det är antingen VA eller IPS, men tillverkaren specar inte vilket och det kan vara olika. 50, 58, 60, 70 och 85 är dock så gott som alltid VA eftersom det inte verkar finnas någon modern tillverkning av IPS:er eller IPS-liknande teknik i de storlekarna.

Med 2022 och PUS88x7-modellerna har Philips däremot gått ut med att det är IPS-teknik som gäller på den modeller och det syns också på utbudet av storlekar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laxpudding:

Ja, mycket att gå igenom och man måste gå igenom det för att få svar. Inte ens jag orkar hålla Philips alla siffror i huvudet. Philips egen personal har istället interna Excel-dokument de kan titta på. Resten av världen skakar på huvudet.

"LCD" i min guide betyder att det är antingen VA eller IPS, men tillverkaren specar inte vilket och det kan vara olika. 50, 58, 60, 70 och 85 är dock så gott som alltid VA eftersom det inte verkar finnas någon modern tillverkning av IPS:er eller IPS-liknande teknik i de storlekarna.

Med 2022 och PUS88x7-modellerna har Philips däremot gått ut med att det är IPS-teknik som gäller på den modeller och det syns också på utbudet av storlekar.

Kan tänka mig det. Väldigt förvirrande modellbeteckningar. Önskar det fanns lite mer logik i namnen.

Jaha, då förstår jag. Som jag förstår det är det bättre svärta på VA men sämre betraktningsvinklar än IPS (precis som på datorskärmar). Tror jag prioriterar betraktningsvinklar mer än svärta.

Ska försöka spana in fler märken/modeller men det finns så sjukt många. LG och Samsung är väl de som finns i flera prisklasser, Sony lite dyrare.

Besökte Elgiganten i förrgår för att kolla på nått annat men gick snabbt förbi TV-apparaterna. Ställde mig framför en 98-tums TV och sa "det ser ju pixligt ut" tills jag backade. Perfekt exempel på att upplösningen har mindre betydelse på långt avstånd. Man ska självklart inte stå så närma men tänkte mig inte för i några sekunder. Haha.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Bildexpert 📺

Thomson ägs av TCL. Lite svepande kan man säga att TCL Europe = gamla Thomson. Modellerna i den serien länkad ovan är motsvarande TCL P6-serie skulle jag gissa.

Permalänk
Medlem

Har du hittat nån tv än @anon315148 ?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av scainic:

Har du hittat nån tv än @janedoe ?

Nä, har du? Bevakar PUS9006, PUS8897 och PUS8807. Kanske dumt att bara bevaka dessa men har inte hunnit se mig om efter alternativ. När jag kikat lite snabbt på olika erbjudanden verkar det främst vara riktigt dyra TV-apparater (säkert bra priser men utanför min prisklass).

Edit: PUS8517 verkar likvärdig PUS9006. Just nu får man 50PUS8517 för 6990 kr hos Webhallen men det känns inte prisvärt när 58PUS9006 gick för 5990 kr nyligen (och lägre). 58PUS8517 kostar dock 7490 kr. Fast det är ju mer än vad jag vill betala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Nä, har du? Bevakar PUS9006, PUS8897 och PUS8807. Kanske dumt att bara bevaka dessa men har inte hunnit se mig om efter alternativ. När jag kikat lite snabbt på olika erbjudanden verkar det främst vara riktigt dyra TV-apparater (säkert bra priser men utanför min prisklass).

Edit: PUS8517 verkar likvärdig PUS9006. Just nu får man 50PUS8517 för 6990 kr hos Webhallen men det känns inte prisvärt när 58PUS9006 gick för 5990 kr nyligen (och lägre). 58PUS8517 kostar dock 7490 kr. Fast det är ju mer än vad jag vill betala.

Kopierar in @laxpudding svar här anf PUS9006 vs PUS8807

9006 har rimligen sämre vinklar och bättre kontrastomfång. Men jag tror inte det är någon drastisk skillnad och det ena brukar ta det andra beroende på hur man använder TV:n. PUS9006 saknar 4K/120 om du med PS5 menar spelkapaciteten. Menar du P5-processorn är det förra generationen hos båda.

Processorn väldigt liten betydelse i det hela stora. Mest snömos och att den bästa TV:n får senaste processorn och de enklaste får någon äldre processor. Förutom när det inte är snömos och det som jag uppskattade med senaste P5-generationen på OLED807 var att ljussensorn fungerade bra och väldigt vettigt också tar hänsyn med bland annat ändras gamma beroende på ifall Ambilight används eller inte.

PUS88x7 verkar mellan tumme och pekfinger vara en IPS-version av PUS9006 med 4K/120-kapacitet.

Permalänk
Medlem

Nä har inte heller hittat nån tv....synd att The one 8807, 8897 i 55 tum 2022 årsmodell är så dyra

Annars kanske PUS9205, vill ha en tv med ambilight annars hade jag köpt Sony X90J

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av scainic:

Kopierar in @laxpudding svar här anf PUS9006 vs PUS8807

9006 har rimligen sämre vinklar och bättre kontrastomfång. Men jag tror inte det är någon drastisk skillnad och det ena brukar ta det andra beroende på hur man använder TV:n. PUS9006 saknar 4K/120 om du med PS5 menar spelkapaciteten. Menar du P5-processorn är det förra generationen hos båda.

Processorn väldigt liten betydelse i det hela stora. Mest snömos och att den bästa TV:n får senaste processorn och de enklaste får någon äldre processor. Förutom när det inte är snömos och det som jag uppskattade med senaste P5-generationen på OLED807 var att ljussensorn fungerade bra och väldigt vettigt också tar hänsyn med bland annat ändras gamma beroende på ifall Ambilight används eller inte.

PUS88x7 verkar mellan tumme och pekfinger vara en IPS-version av PUS9006 med 4K/120-kapacitet.

Om PUS88x7 är en version av PUS9006 med IPS och 4K/120, är PUS85x7 då rakt av en ny version av PUS9006?

Antar att 4K/120 inte är så viktigt då jag inte har spelat sedan 90-talet. Fick dock nyligen en äldre Xbox One som jag tänker provspela på. Fast då tänker jag mer retro-spel eller något nytt Alien-spel (Isolation?). Vet inte om 4K/120 har någon betydelse för detta.

Det jag värdesätter annars är bild (och ljud, men har köpt en soundbar) då det främst är program, film och serier som TV:n kommer användas till.

Vet inte hur viktigt Ambilight är men det kanske ger en annorlunda upplevelse (fast det kanske drar onödig ström?).

Det enda jag vet att jag inte vill ha är OLED då jag inte vill råka ut för inbränningar. Kan vara ett klantarsle som glömmer av en statisk bild och så kollar jag ibland på linjär TV med orörliga loggor och dylikt.

Skrivet av scainic:

Nä har inte heller hittat nån tv....synd att The one 8807, 8897 i 55 tum 2022 årsmodell är så dyra

Annars kanske PUS9205, vill ha en tv med ambilight annars hade jag köpt Sony X90J

Håller med. Tycker också de var dyra.

PUS9205 säljs bara via MediaMarkt (och slut i lager) så det funkar inte för mig (vet inte exakt vilken modell det är heller). MediaMarkt finns inte i stan och jag har ingen positiv upplevelse av de sedan tidigare. Köper helst av Netonnet alternativ Elgiganten.

Permalänk
Inaktiv

Står att jag vill ha 50-55 tum i trådrubriken men jag skulle snarare säga 55-58 tum nu d.v.s. ej över 130 cm bred (på bredden, ej diagonalen).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JaneDoe:

Edit: PUS8517 verkar likvärdig PUS9006. Just nu får man 50PUS8517 för 6990 kr hos Webhallen men det känns inte prisvärt när 58PUS9006 gick för 5990 kr nyligen (och lägre). 58PUS8517 kostar dock 7490 kr. Fast det är ju mer än vad jag vill betala.

Nu kostar 58PUS8517 10.990 kr hos Netonnet igen av nån anledning. Det sägs ju att Black Friday ska vara så bra vid TV-köp och kanske kommer det bättre på fredag, men än så länge är jag besviken. Ser mest ut att vara erbjudanden i toppklassen vilket är långt över min budget trots kampanjpris.

Permalänk
Medlem

PUS8517 är mera basmodell
Läste en recension ang PUS9206 . om man sitter rakt fram o tittar är bra bild, sen när han tog ett steg mot sidan så försämrades bilden märkvart...... så den går bort för mig, den finns på hagens för 8995kr

https://www.hages.se/produkt/philips-55pus920612?prisjakt=1

Kanske @laxpudding kan hjälpa lite här

Permalänk
Medlem

Jag satsar nog på 8807 som har IPS panel eller så hoppas jag att PLM9507 går ner i pris

Permalänk
Bildexpert 📺

VA i PUS9xx6-serien och IPS hos PUS8807, vid 55 tum och uppåt. Verkar som 43 och 50 tum PUS8807 är VA.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av scainic:

PUS8517 är mera basmodell
Läste en recension ang PUS9206 . om man sitter rakt fram o tittar är bra bild, sen när han tog ett steg mot sidan så försämrades bilden märkvart...... så den går bort för mig, den finns på hagens för 8995kr

https://www.hages.se/produkt/philips-55pus920612?prisjakt=1

Kanske @laxpudding kan hjälpa lite här

Jag kanske missar nått, men är den mer basmodell än PUS9006? Tycker de verkar ganska lika i TV-guiden men kollar mest på tabellen.

Antar det är VA. Man får väl välja mellan bättre kontrast eller synvinklar.

Skrivet av scainic:

Jag satsar nog på 8807 som har IPS panel eller så hoppas jag att PLM9507 går ner i pris

8807 fortfarande för dyr för mig och PLM9507 var ännu dyrare men såg att det vara Mini LED så ganska väntat.

Skrivet av Laxpudding:

VA i PUS9xx6-serien och IPS hos PUS8807, vid 55 tum och uppåt. Verkar som 43 och 50 tum PUS8807 är VA.

Hm, hur ser det ut för 8517? Står LCD så antar det varierar också.

Permalänk
Bildexpert 📺

8517 är steget enklare. Mer som förra årets The One. Tappar främst 4K/120 och troligtvis är panelerna enklare än PUS88x7 oavsett om det är VA eller IPS-teknik. Tar upp det där i guiden: https://www.sweclockers.com/artikel/35135-tv-guiden-2022-23-d...